O relicvă energetică controlată de ruşi pompează de zeci de ani combustibil în inima locomotivei economice a Europei. Dezastrul ameninţă Berlinul dacă planurile Germaniei de a renunţa la petrolul rusesc devin realitate

Autor: Iulian Tenchiu Postat la 18 mai 2022 445 afişări

O relicvă energetică controlată de ruşi pompează de zeci de ani combustibil în inima locomotivei economice a Europei. Dezastrul ameninţă Berlinul dacă planurile Germaniei de a renunţa la petrolul rusesc devin realitate

Berlinul, inima locomotivei economice a Europei, este alimentat de zeci de ani de o rafinărie de pe vremea Războiului Rece. Din cauza războiului din Ucraina, Germania a decis să renunţe la petrolul rusesc. Pentru Berlin şi o bună parte din estul ţării, această alegere este sinonimă cu dezastrul, scrie Bloomberg.

Rafinăria aflată la graniţa cu Polonia este responsabilă atât de alimentarea flotei aviatice a aeroportului din Berlin, cât şi de alimentarea unui procent semnificativ a autoturismelor germane. Dacă decizia autorităţilor, de a renunţa la petrolul rusesc devine realitate, atunci capitala Germaniei s-ar putea confrunta cu blocaje majore.

Rafinăria PCK este conectată direct la o conducă care pompează ţiţei din Rusia şi este controlată de gigantul petrolier Rosneft, ceea ce se traduce prin mai multe probleme pentru autorităţile germane.

„Toate avioanele, maşinile de poliţie sau ambulanţele” din Berlin şi până la Marea Baltică sunt alimentate de relicva energetică rusă. PCK, care oferă energie pentru o suprafaţă de două ori mai mare decât celebrul Central Park din New York, a fost construită în 1960 pentru a consolida depedenţa Germaniei de Est de URSS. Problemele care apar în încercarea de a găsi o soluţie la acest puzzle energetic, subliniază că legăturile ruso-germane sunt încă solide, după peste 30 de ani de la căderea Zidului.

În încercare de a se conforma la condiţiile embarogului petrolier propus de UE, Olaf Scholz ia în considerare preluarea rafinăriei de către stat, aşa cum s-a întâmplat cu unitatea germană a Gazprom. Cu toate acestea, chiar şi în acest scenariu germanii nu vor putea înlocui cele 12 milioane de tone de ţiţei pompate de Rusia anual.

„Rafinăria nu ese configurată pentru nimic altceva decât ţiţei rusesc cu un conţinut ridicat de sulf”, a declarat Ben Ven Burden, CEO Shell, care deţin o participaţie în cadrul PCK.

Timpul trece, embargoul petrolier se apropie, iar autorităţie germane sunt din ce în ce mai disperate. O opţiune de criză ar putea fi reprezentată de o veche conductă care leagă PCK de portul Rostock, de unde ţiţeiul ar urma să fie transportat cu ajutorul tancurilor petroliere. Cu toate acestea, dimensiunile mici ale conductei ar putea acoperi cel mult 60% din volumele consumate în mod normal.

În trecut Berlinul s-a confruntat cu un mic episod din ce ar putea să însemne blocarea petrolului rusesc. În 2019, ţiţeiul livrat de ruşi a fost contaminat, iar pentru câteva săptămâni, capitala Germaniei se afla într-o situaţie de criză în care se chinuia să se alimenteze din Hamburg.

Atunci criza a fost una de scurtă durată. În prezent, schimbările sunt mult mai drastice, iar relicva energetică care dă viaţă Berlinului nu este pregătită pentru un embargo.

„Dacă PCK va fi oprită, nu va mai exista combustibl pentru estul Germaniei şi pentru Berlin. O regiune întreagă va muri, va fi un dezastru”, a declarat Claus Sauter, CEO al Verbio, producător şi furnizor german de biocombustibil.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.