România este pe locul nouă în lume între marii exportatori de încălţăminte după preţul mediu al unei perechi de pantofi realizaţi local şi trimişi peste graniţă
România a exportat anul trecut 37 de milioane de perechi de încălţări, cu o valoare totală de circa 930 de milioane de dolari, arată raportul WorldFootwear ce analizează industria de profil din fiecare ţară în parte.
♦ O pereche de încălţări „made in Romania“ şi trimisă la export costă puţin peste 25 de dolari.
România a exportat anul trecut 37 de milioane de perechi de încălţări, cu o valoare totală de circa 930 de milioane de dolari, arată raportul WorldFootwear ce analizează industria de profil din fiecare ţară în parte.
Piaţa locală nu este doar unul dintre marii exportatori ai Europei şi ai lumii (locul 22 după valoarea exporturilor din 2019), ci este şi un producător de pantofi scumpi. Mai exact, România este pe locul nouă în lume între marii exportatori de încălţăminte după preţul mediu al unei perechi de pantofi realizaţi local şi trimişi peste graniţă. Există şi alte ţări care exportă pantofi mult mai scumpi ca România, însă acestea sunt aproape inexistente pe harta lumii. Mai exact, ţări precum Norvegia sau Noua Zeelandă au un preţ aproape dublu faţă de piaţa locală, dar valoarea exportului este de circa 20 de milioane de dolari.
Pentru acest top, ZF a analizat ţările unde valoarea exporturilor se apropie sau depăşeşte 500 de milioane de dolari. România este cunoscută pe pieţele internaţionale - în special în Europa, dar nu numai – ca un producător important de încălţăminte premium. Aceste încălţări pleacă de regulă în special în Occident, în Italia (aproape jumătate), Austria, Germania, Franţa şi Ungaria. Cei mai importanţi cinci parteneri comerciali ai României aduc peste 85% la totalul exporturilor în valoare şi aproape 80% în volum. Aceste ţări – cu excepţia Ungariei – sunt state dezvoltate, cu salarii pe măsură, astfel că aici consumatorii sunt dispuşi să plătească sume importante pentru încălţări.
Un alt motiv pentru care acestea sunt principalele destinaţii este şi faptul că aici îşi au sediul marile branduri de profil şi tot aici se află şi depozitele acestor companii de unde se împrăştie apoi în toată lumea produsele.
După preţul mediu de export România este pe locul nouă în lume între marii exportatori, dar e departe de liderii Elveţia (92,4 dolari) şi Italia (57,1 dolari). Apoi, podiumul e completat de Suedia (36,4 dolari), iar în a doua parte a topului diferenţele de preţ sunt mai mici.
Este interesant de observat că deşi se crede că producţia de pantofi s-a dezvoltat în România pentru că piaţa locală este una ieftină, cu salarii de multe ori apropiate de minimul pe economie, datele WorldFootwear demonstrează că unii dintre marii exportatori ai lumii sunt chiar cele mai dezvotate economii. Spre exemplu, Italia exportă încălţăminte de 11,5 mld. dolari, iar Gemania, cea mai puternică economie din Europa, trimite peste graniţă pantofi în valoare de peste 8,6 mld. dolari.
România a exportat anul trecut pantofi în valoare de 930 de milioane de dolari, cea mai mică valoare de după 2006, primul an pentru care există date. De altfel, anul trecut a fost primul din ultimii 15 în care nivelul exporturilor a scăzut sub pragul de 1 mld. dolari, arată o analiză ZF pe baza datelor World Footwear, o companie care analizează an de an această industrie la nivel mondial şi la nivelul fiecărei ţări.
Nivelul maxim a fost atins în 2007 şi s-a apropiat din nou în 2014 de pragul de 1,4 mld. dolari, adică cu 50% peste nivelul actual, conform calculelor ZF. Totuşi, România a fost şi rămâne un nume greu în industria de profil atât în Europa, dar chiar şi în lume.
După valoarea exporturilor este locul 22 în lume, iar după volum (număr de perechi) ocupă poziţia 27.
„România are una dintre cele mai mari industrii de încălţăminte din Uniunea Europeană. Cu toate acestea, exporturile au scăzut în 2019, după ce se stabilizaseră în cei cinci ani dinainte. Totodată, în aceeaşi perioadă, în ultimii cinci ani, exporturile către fiecare ţară membră UE importantă au scăzut. Importurile pe de altă parte au crescut rapid“, spun analiştii World Footwear.
În contextul pandemiei, evoluţia viitoare rămâne sub semnul întrebării, România putând beneficia de o reorientare a jucătorilor către a produce în Europa, dar putân fi afectată de faptul că apetitul consumatorilor e la minim istoric odată cu limitarea libertăţii de mişcare peste tot în lume.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro