România, ştearsă de pe lista ţărilor unde proprietarul Zara are parteneri în producţie. Piaţa locală, doar piaţă de desfacere, cu 142 de magazine. Acum opt ani Inditex lucra cu 80 de producători români de îmbrăcăminte şi încălţăminte
În total, la nivel mondial, gigantul spaniol Inditex, proprietarul Zara şi al altor branduri mari de modă, are 1.805 furnizori importanţi, iar produsele ce poartă oricare dintre mărcile grupului sunt realizate în peste 8.500 de fabrici din lume.
♦ Hainele Zara, Berskha sau Massimo Dutti sunt astăzi „made in“ China, Turcia sau Portugalia, fiecare ţară având peste 1.300 de fabrici partenere ale grupului de modă.
În total, la nivel mondial, gigantul spaniol Inditex, proprietarul Zara şi al altor branduri mari de modă, are 1.805 furnizori importanţi, iar produsele ce poartă oricare dintre mărcile grupului sunt realizate în peste 8.500 de fabrici din lume. Niciuna dintre aceste unităţi de producţie nu figurează a fi în România. Piaţa locală este doar o piaţă de desfacere pentru produsele grupului, cu un total de 142 de magazine offline, plus opt online, câte unul pentru fiecare brand.
Inditex pune pe aceeaşi hartă interactivă a lumii şi retailul şi producţia. Astfel, poţi da clic pe o ţară, cum e cazul României, şi să vezi şi cât de importantă este ea ca număr de magazine, dar şi ca număr de furnizori sau de fabrici partenere.
În cazul României apare doar componenta de retail, structurată pe branduri – 29 de magazine offline Bershka, câte 26 Stradivarius şi Pull & Bear, 25 sub numele Zara, 13 Oysho, 12 Massimo Dutti, zece Zara Home şi unul singur Uterque.
În cazul Portugaliei, spre exemplu, apar 320 de puncte de vânzare, dar şi 161 de furnizori cu 1.344 de fabrici. Din datele ZF, această ţară aflată în extremitatea vestică a Europei e cea mai importantă destinaţie de producţie de pe Bătrânul Continent pentru grupul de modă.
Acum opt ani Inditex avea 80 de parteneri în România
Hainele Zara, Berskha sau Massimo Dutti sunt în principal „made in“ China, Turcia şi Portugalia, fiecare ţără având peste 1.300 de fabrici. În total, la nivel mondial, sunt 8.500 de unităţi de producţie partenere ale Inditex.
„Majoritatea (53%) fabricilor noastre partenere care produc bunuri finite sunt amplasate în apropiere de sediul central (din Spania – n.red.), în Portugalia, Spania, Maroc şi Turcia“, spun reprezentanţii Inditex pe site-ul propriu. Ei adaugă că în total produc pe 50 de pieţe, fără a oferi o listă a acestora. Totuşi, pe harta interactivă România nu figurează printre ţările care au fabrici ce pun pe eticheta hainelor Zara sau Bershka „made in Ro“.
Această situaţie reprezintă o schimbare dat fiind că acum aproape opt ani oficialii gigantului spaniol declarau că „Inditex are o bază stabilă de furnizori în România. Avem o relaţie stabilă şi de lungă durată cu circa 80 de producători care ne oferă o largă varietate de haine şi pantofi. Producţia în România reprezintă aproximativ 1% din producţia totală a Inditex.“
E posibil să mai existe fabrici care produc haine pentru Inditex, dar totuşi piaţa locală să nu mai fie un nume important.
România a fost şi rămâne un important croitor şi pantofar al Europei, însă majorarea constantă a salariului minim în ultimul deceniu, competiţia acerbă de pe piaţa muncii şi faptul că mulţi români au emigrat către Occident pentru câştiguri mai bune a făcut ca brandurile de modă să se orienteze către alte pieţe, în special din Asia. E vorba de pieţe mai ieftine, cu forţă de muncă disponibilă.
Inditex lucrează în special cu parteneri, nu are fabrici proprii (nu multe cel puţin în economia lucrurilor), fapt ce îi permite să caute mai uşor condiţii mai bune pentru el.
Pandemia a schimbat liderul
Totuşi, gigantul spaniol a fost şi rămâne unul dintre cele mai importante nume din retailul de modă autohton. În 2020, an marcat de pandemia de Covid-19, afacerile grupului Inditex, prezent local cu opt branduri de modă, au ajuns la 1,3 mld. lei. Doar două mărci mici au fost pe plus, este vorba de Oysho – specializat în vânzarea de lenjerie intimă şi pijamale – şi Zara Home – care vinde obiecte de design interior. Brandul fanion Zara a postat cel mai puternic declin, 32%.
În acest context, după mulţi ani, piaţa românească de modă are un nou lider după ce afacerile spaniolilor de la Inditex – la nivel de grup – au scăzut drastic, cu 27%, în 2020, în timp ce cele ale discounterului polonez Pepco au avansat uşor (cu 2,3%) în pandemie. La nivel de brand, Pepco era deja lider, depăşind alte nume mari precum Zara sau H&M încă dinainte de Covid-19. La nivel de grup însă, Inditex era lider detaşat cu cele opt branduri ale sale – Zara, Zara Home, Oysho, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti şi Uterque. Pandemia a venit să schimbe această situaţie dat fiind că piaţa de modă a fost puternic lovită, magazinele offline fiind închise timp de câteva luni aproape peste tot în lume.
Rezultatele financiare publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe sunt cele aferente magazinelor offline, conform celor mai recente date ZF. Cifrele pentru vânzările online sunt înregistrate direct în Spania, iar înainte de pandemie acest canal reprezenta 10-15% din totalul businessului. Anul trecut e posibil ca ponderea să fi crescut. Spre comparaţie, Pepco nu are operaţiuni online încă, aşa că rezultatele de la Ministerul de Finanţe sunt comparabile între grupuri, fiind vorba doar de offline.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro