Turcan: Orice modificare a pensiilor speciale care include şi sistemul apărării, neconstituţională
Orice proiect de modificare a statutului pensiilor speciale care include şi pensiile din sistemul de apărare şi ordine publică pleacă de la premisa de a fi, din nou, neconstituţional, spune deputatul Raluca Turcan, fost ministru al Muncii.
„Ca ministru al muncii am fost singurul care a pus bazele creării unui cadru legal constituţional de soluţionare a inechităţilor crase între sistemul de pensii speciale şi sistemul public de pensii. Mai mulţi politicieni au simulat, în timp, rezolvarea acestei probleme, dar real au oferit doar simulacre, soluţiile propuse fiind declarate neconstituţionale. Îmi fac datoria să prezint de ce cred că se pregăteşte o falsă soluţionare a acestei probleme. În varianta propusă de mine, şi cred cu tărie acest lucru în continuare, pensiile din sistemul de apărare şi ordine publică nu erau incluse în proiectul prin care urmăream aducerea celor şase categorii de pensii speciale mai aproape de contributivitate”, afirmă raluca Turcan.
Ea menţionează că a bazat această diferenţiere pe decizii ale Curţii Constitutionale care prevăd că „pensia de serviciu pentru militari a fost instituită în vederea stimulării stabilităţii în serviciu şi a formării unei cariere în [...] rândul cadrelor militare permanente” şi nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv, ea constituind o compensaţie parţială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutelor speciale cărora trebuie să li se supună militarii”. Curtea a reţinut, adaugă Turcan, că specificul activităţii militarilor le impune acestora „obligaţii şi interdicţii severe, precum şi riscuri sporite, ceea ce justifică în mod obiectiv şi rezonabil o diferenţiere a regimului juridic de pensionare faţă de regimul stabilit pentru alţi asiguraţi care nu sunt supuşi aceloraşi exigenţe, restricţii şi riscuri” şi că „pensia militară ... este un tip de pensie mai avantajos decât alte tipuri de pensii, acordate altor categorii profesionale, legiuitorul întemeindu-şi această opţiune legislativă pe principiul recunoştinţei faţă de loialitatea, sacrificiile şi privaţiunile suferite de militari, poliţişti şi funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi familiile acestora pe timpul carierei”.
„Iată, aşadar, de ce consider că orice proiect de modificare a statutului pensiilor speciale care include şi pensiile din sistemul de apărare şi ordine publică pleacă de la premisa de a fi, din nou, neconstituţional. Cele şase categorii de pensii speciale definite prin legi speciale, analizate şi de CCR sunt cele ale magistraţilor, angajaţilor Curţii de Conturi, ale grefierilor, ale personalului diplomatic, ale funcţionarilor parlamentari şi ale personalului aeronautic. Este necesară o clarificare de urgentă cu reprezentanţii Comisiei Europene! Să fie transmise deciziile CCR, o analiză comparativă a statutului personalului din sistemul de apărare şi ordine publică din celelalte state membre NATO şi UE, astfel încât să prezentăm argumentat că reforma pensiilor speciale trebuie să vizeze doar cele şase categorii menţionate. În caz contrar, România riscă să rateze obiectivul de reformă printr-un proiect neconstituţional. Riscă să piardă fonduri aferente tranşei a treia din PNRR, să pericliteze finanţări de dezvoltare locală care au la baza proiecte derulate in cadrul PNRR”, încheie Turcan.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro