Valuri in retail

Postat la 07 aprilie 2006 1 afişăre

Record de investitii, de inaugurari de magazine, de interese ale jucatorilor care nu sunt prezenti. Asta a adus 2004 in retail, in afara de atragerea a tot mai multi clienti spre formele moderne de comert.

Record de investitii, de inaugurari de magazine, de interese ale jucatorilor care nu sunt prezenti. Asta a adus 2004 in retail, in afara de atragerea a tot mai multi clienti spre formele moderne de comert.

 

Setea cu care retelele de comert s-au extins in acest an aminteste de calatorul istovit de desert care ajunge la izvor. Acalmia de inceput de an - tulburata doar de inaugurarea hypermarketului Carrefour Colentina din Bucuresti - prevestea, totusi, agitatia ce va sa vina.

 

Dupa o toamna cu record de investitii in retail, nici finalul de an n-a fost mai pasnic: Metro a deschis al doilea magazin la Constanta. Oras care devine astfel, in provincie, al doilea care are doua magazine Metro - dupa Brasov, unde grupul german a inaugurat un alt magazin in toamna acestui an. In urma noilor deschideri, conducerea Metro Cash & Carry Romania se asteapta la o cifra de afaceri de peste 800 milioane de euro pentru 2004, urmand ca, anul viitor, aceasta sa creasca pana la aproximativ 900 milioane euro.

 

In preajma Ajunului Craciunului, si grupul francez Intermarche a deschis un supermarket, la Giurgiu, in urma unei investitii de peste 3 milioane de euro. Grupul mai are un magazin la Ploiesti, dupa deschiderea caruia parea sa fi intrat in hibernare. Dar planurile pentru 2005 vizeaza inaugurarea a inca cel putin doua magazine.

 

Ultima jumatate a lui decembrie a mai adus si deschiderea, in Capitala, a patru supermarketuri "Albinuta", detinute de grupul lituanian VP Market Group. VP este cea mai mare retea de comert en-detail din zona baltica si detine 268 de magazine in mai multe formate si o retea de 193 de farmacii. Pana acum, grupul de origine lituaniana mai are operatiuni in Letonia, Estonia si Polonia.

 

Aceste deschideri de magazine pe final de an urmeaza recordului de investitii inaugurate in toamna acestui an: peste 100 de milioane de euro. De ce record? Pentru ca Romania nu a mai vazut, in nici un alt sezon, asa multe deschideri de centre comerciale: Plaza Romania (45 milioane), Carrefour Brasov (20 milioane de euro), Metro Brasov (15 milioane de euro), Bricostore Orhideea (10 milioane euro plus 8 milioane de euro investitia din Media Galaxy), Billa (5 milioane euro), Artima in Resita si Zalau.

 

Fiecare din aceste inaugurari are specificul ei. Plaza Romania, cu o suprafata de 100.000 mp, nu este numai cel mai mare mall din tara, dar a reunit si cele mai mari investitii. Chiar daca nu au vrut sa dezvaluie locatia urmatorului mall, reprezentantii Anchor Group au recunoscut ca planurile de dezvoltare sunt ambitioase in continuare.

 

Pe de alta parte, deschiderea hypermarketului de la Brasov reprezinta primul pas facut de Carrefour in provincie. Mai mult, este primul magazin de acest tip in afara Bucurestiului. Si cu cele patru magazine pe care le are acum in portofoliu, retailerul francez planuieste sa inaugureze cate doua pe an, pana la atingerea obiectivului de 20 - 25 de magazine. Valoarea totala a proiectelor programate in Romania este estimata la jumatate de miliard de euro, pana in prezent fiind investite doar 140 milioane.

 

Cat priveste zornaitul banilor, vanzarile Carrefour s-au dublat in 2004, fata de cele inregistrate anul trecut, cand au depasit nivelul de 118 milioane de euro, conform informatiilor de la Ministerul Finantelor. De unde vin banii? Din... trafic. La aproape un an de la inaugurare, Orhideea este al treilea hypermarket Carrefour din lume in ceea ce priveste numarul zilnic de vizitatori.

 

Una peste alta, retailerul francez este campionul investitiilor, cu trei magazine inaugurate in 12 luni, din care doua in Bucuresti - Orhideea, Colentina - si unul la Brasov.Deschiderea celui de-al treilea Bricostore a adus pe piata un nou concept: acela de spatiu in care cumparatorul poate gasi tot ce are nevoie pentru amenajarea casei. Specializat in articole de bricolaj, Bricostore Orhideea este realizat in colaborare cu Media Galaxy, un electrocomplex care ofera produse electrocasnice, electronice, IT, telefonie si multimedia. Ritmul de dezvoltare a retelei Bricostore prevede, dupa spusele lui Philippe Bresson, deschiderea a inca doua magazine in 2005: unul la Brasov si unul la Ploiesti. Astfel, retailerul francez de bricolaj isi accelereaza ritmul de expansiune.

 

Metro, la randul sau, parea sa-si fi incheiat expansiunea o data cu deschiderea celui de-al 19-lea magazin al sau. Dar iata ca, prin deschiderea celui de-al doilea magazin la Brasov si, respectiv, Constanta, a trecut intr-o noua etapa. Elan surprinzator daca ne gandim ca planurile initiale pentru Romania vizau retea de doar 10 magazine cash&carry. Planuri care s-au schimbat o data cu venirea la conducerea Metro Romania a lui Dushan Wilms. Si pentru a intregi aerul optimist cu care se extinde, Metro a pasit si peste granita estica a Romaniei si a deschis - tot la final de an - un magazin in Chisinau.

 

Dar nu trebuie sa uitam ca retailerul german are si alte formate de magazine in portofoliu, pe care nu le-a adus, inca, in Romania. Doar Praktiker, divizia de bricolaj a grupului, mai este prezenta pe piata din Romania, cu sapte magazine. Nu mai departe de jumatatea lui decembrie, al saptelea centru Praktiker a fost deschis la Bacau.

 

La randul sau, Selgros, concurentul principal al Metro, vrea sa mai deschida cel putin opt magazine, ca sa aiba 15. In cursul acestui an, Selgros a inaugurat doua centre cash&carry, unul la Constanta si unul la Timisoara, investitia fiind de 15 milioane de euro pentru fiecare magazin. Oficialii companiei au declarat ca planurile de expansiune pentru 2005 prevad deschiderea a inca doua centre comerciale Selgros. In 2004, reteaua a depasit pragul de 10.000 mld. lei, acesta fiind primul an in care Selgros ajunge sa realizeze "un break even" (n.r. - echilibru intre cheltuieli si venituri), conform oficialilor Selgros.

 

Cora, care este la primii pasi pe piata autohtona, are acum un singur magazin, dar mai deschide altul la anul, tot in capitala. Grupul german Tengelmann va deschide in primavara anului 2005 primele 15-20 de magazine ale sale din Romania, in Bucuresti si alte mari orase din tara, dupa cum a anuntat Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS). Magazinele de pe piata romaneasca vor fi de tip discounter (cu preturi reduse si un sortiment limitat de produse) si vor fi operate de compania Plus Discount sub brandul Plus.

 

Grupul german va ajunge in urmatorii cinci ani la 120 de magazine in toate orasele cu peste 40.000 de locuitori din Romania, investitia totala urmand a fi situata la 200 de milioane de euro. Dar si alti jucatori vor aborda piata romaneasca: Penny Market, MiniMAX Discount si-au anuntat deja intentia de a deschide magazine in Romania. Si Kaufland, din grupul Schwarz Group, are planuri mari: in primavara viitoare vrea sa deschida portile a 10 pana la 20 de magazine in toata tara.

 

Cert este ca retailerii se afla in plina cursa de expansiune, caci piata are un mare potential. Pentru ca formele moderne de comert, adica hypermarketurile (Cora sau Carrefour), supermarketurile (ca Artima, Mega Image sau Gima), cash&carry (Metro sau Selgros), detin doar 20% din totalul pietei. Deci, loc de dezvoltare este suficient. Si daca aceasta toamna a fost un record prin finalizarea investitiilor de aproape 100 de milioane in retail, in viitorul foarte apropiat, acesta va fi ritmul normal de dezvoltare - de ce nu? - in fiecare trimestru.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Valuri in retail
/actualitate/valuri-in-retail-1005329
1005329
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.