Cât de mult costă ideile bune
Mulţi tineri vor să facă o carieră în consultanţă. Este însă consultanţa un domeniu atât de prietenos şi de primitor cu nou-veniţii?
Peste 100 de clienţi în aproape şase ani şi peste 1,2 milioane de metri pătraţi de construcţii, cu o valoare cumulată de 850 de milioane de euro. Aceasta este, pe scurt, cartea de vizită a celor de la Vitalis Consulting, firmă de consultanţă în construcţii fondată de Florin Popa cu doar câţiva ani în urmă.
Florin Popa a intrat în antreprenoriat în 2006, pe vremea când avea 26 de ani, iar acum lucrează cu clienţi precum AIG Lincoln sau Immofinanz şi a deschis două birouri externe, în Ucraina şi Republica Moldova. Uitându-se în urmă, spune că cei şase ani au fost marcaţi şi de suişuri, dar şi de coborâşuri.
În timpul, dar şi după finalizarea studiilor Facultăţii de Construcţii, Florin Popa a lucrat la Gleeds, firmă britanică de project management în construcţii. "Acolo pot spune că am învăţat foarte multe, fiind o companie unde 80% din staff era din Marea Britanie. Am prins uşor modul de gândire, limbajul, dar şi multe altele", spune Florin Popa, care are acum 31 de ani. În 2006 a luat decizia să-şi facă propria firmă în acest domeniu, astfel că, împreună cu un amic din copilărie, care terminase Facultatea de Instalaţii, a înfiinţat Vitalis Consulting: "Am crezut că ştiu totul când am înfiinţat compania, dar acest lucru s-a dovedit greşit foarte repede".
Deşi nu poate cuantifica investiţia iniţială în bani în acest business, Florin Popa spune că aceasta a fost considerabilă, având în vedere că au închiriat un sediu într-o zonă centrală din Bucureşti şi au fost nevoiţi să investească în maşini, calculatoare, mobilier şi nu în ultimul rând în noul brand. "Toată această investiţie a venit practic din contractele cu clienţii, pentru că în 2006 tocmai începea boom-ul în construcţii", explică Florin Popa.
A început cu un birou format din patru persoane şi, după doar jumătate de an de la înfiinţare, echipa era formată din 10 angajaţi. În perioada de boom, numărul maxim de angajaţi a fost de 31 de persoane (acum sunt aproape la jumătate - 17), iar ritmul de creştere din piaţa construcţiilor l-a determinat să facă şi primii paşi pe pieţele externe în 2007, când a deschis un birou la Kiev, în Ucraina, unde a lucrat cu clienţi precum Honda sau JTI. După încă un an şi jumătate, aproape de declanşarea crizei, următorul pas a fost făcut în Republica Moldova. "În Moldova, am avut patru angajaţi, acum mai sunt doi, dar şi piaţa este mai limitată acolo. Pornisem discuţii cu potenţiali clienţi, dar, având în vedere că biroul a fost deschis în 2008, nu am avut timp să dezvoltăm negocierile", explică, franc, tânărul antreprenor.
Vitalis Consulting a prins perioada când sectorul construcţiilor creştea exponenţial an de an, dar şi perioada în care criza a şters practic 35% din valoarea acestei pieţe, până la sub 10 miliarde de euro, potrivit calculelor BUSINESS Magazin pe baza datelor de la Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii. "Cea mai mare provocare, pentru care sunt sigur că nimeni nu a fost pregătit, a fost perioada dintre sfârşitul lui 2008 şi începutul lui 2009; în prima zi de lucru din ianuarie 2009 am găsit pe birou o notificare de încetare a contractului de la cel mai mare client pe care îl aveam la acea vreme. Altele au urmat în acea lună, în total am primit cinci astfel de notificări. A fost o lună foarte grea", îşi aminteşte Florin Popa. A luat măsuri destul de dure la acea vreme, tăind la sânge din costurile cu fiecare furnizor de servicii, de la telefonie, birotică până la chirii, terminând cu angajaţii. "După peste 3 ani de criză, mă uit în spate şi îmi dau seama că a fost o lecţie foarte dură, dar foarte bine învăţată", spune Florin Popa.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro