Povestea femeii care a transformat un site din România într-o adevărată putere. De ce a renunţat la un post de CEO după mai bine de opt ani şi ce vrea să facă de acum încolo

Autor: Ioana Matei Postat la 02 martie 2021 27662 afişări

Povestea femeii care a transformat un site din România într-o adevărată putere. De ce a renunţat la un post de CEO după mai bine de opt ani şi ce vrea să facă de acum încolo

Cristina Gheorghiţoiu şi-a construit parcursul profesional simultan cu dezvoltarea companiei pe care a condus-o vreme de mai bine de opt ani. A ghidat OLX România spre poziţia de lider al pieţei de anunţuri, a trecut compania prin rebranding, a dezvoltat alte branduri sub umbrela grupului. Acum însă, a decis să facă un pas în lateral şi să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă cu adevărat împlinirea profesională pentru ea?

Am mai vorbit cu Cristina Gheorghiţoiu în urmă cu aproximativ şapte ani, când preluase nu de foarte mult timp dezvoltarea Mercador – pe atunci numele sub care funcţiona businessul transformat în OLX, după achiziţia platformei de fondul de investiţii sud-african Naspers.

Ea a devenit Business Manager al platformei din septembrie 2012, iar până la început de 2021, când a decis să părăsească rolul de director general al grupului OLX România, a trecut prin numeroase transformări – personale şi profesionale – simultan cu transformarea businessului. Cu o medie de patru milioane de anunţuri active şi circa 12 milioane de vizitatori lunari, acesta a devenit sub conducerea ei liderul pieţei de anunţuri. Totodată, şi-a diversificat liniile de activitate în România, incluzând şi platforma de imobiliare Storia.ro, axată pe auto - Autovit.ro, precum şi o secţiune dedicată locurilor de muncă.  

„Am început de la o echipă de 5 - 10 oameni şi o poziţie competitivă, dar nu chiar foarte competitivă, în condiţiile în care platforma se afla pe locul trei atunci în piaţă. A urmat o creştere foarte accelerată, care a fost ca un roller-coaster de provocări şi care a adus o creştere atât personală, cât şi profesională alături de creşterea business-ului. Uitându-mă în urmă, mă identific foarte mult cu această creştere a mea în paralel cu creşterea businessului.”

Compania a evoluat de la nivelul unui start-up, având încă de pe atunci fixat obiectivul de a deveni lider al pieţei, până la atingerea acestui ţel şi transformarea într-un business profitabil. „Când am preluat acest rol a existat o vibraţie de neîncredere referitoare la acest obiectiv (de a deveni lideri în categorie n.red.), era un mediu extrem de competitiv şi existau alţi lideri la acel moment.”

După ce au depăşit însă această bornă, a urmat o a doua mare provocare din dezvoltarea companiei şi a Cristinei Gheorghiţoiu: rebrandingul platformei, din Mercador, în OLX. „Nimeni nu a văzut acest brand ca fiind unul uşor de stabilit şi de folosit de români. Mi-aduc aminte că ne puneam problema inclusiv de cum să se pronunţe acest nume. Îmi amintesc că le spuneam celor de la agenţia de creaţie că succesul va însemna că oamenii nu îşi vor mai aminti cum se numea compania înainte.”

Investiţiile în rebranding s-au plasat la milioane de euro, în condiţiile în care chiar şi înainte de această schimbare cheltuielile de marketing se regăseau la sume fabuloase, fiind vorba despre o piaţă în care investeau mult în această direcţie atât ei, cât şi principalii competitori. „A fost un «război al marketingului». Vorbim despre milioane de dolari cheltuiţi, la început vorbeam despre un loss making business, Autovit.ro era singurul business profitabil la acel moment. Această stare a ţinut cu siguranţă mai mulţi ani, dar acum ne regăsim într-o cu totul altă poziţie când vorbim despre profitabilitate.”

Un al treilea moment important a venit atunci când s-a pus problema monetizării platformei în sine, respectiv trecerea de la un serviciu gratuit, accesibil tuturor, la un serviciu parţial plătit, în contextul în care şi acum se mai pot publica anunţuri în diverse categorii ale platformei gratuit pentru a încuraja segmentul consumatorilor privaţi. „Şi acesta a fost un proces interesant, din care clar am avut de învăţat”, punctează Cristina Gheorghiţoiu.

După o perioadă, a preluat rolul de country manager al companiei pentru România, funcţie din care a devenit responsabilă şi de businessul Autovit.ro. „Provocarea pentru Autovit a fost să aducem un brand matur, într-o cu totul altă dinamică de business, într-o altă eră de creştere, fiindcă se situa atunci pe un platou.”

A urmat apoi lansarea platformei de imobiliare Storia.ro, despre care spune că îi aduce motive suplimentare de mândrie: „Cred că am adus o experienţă optimizată faţă de ce puteam oferi cu OLX Imobiliare, dar este evident că totodată se poate şi mai bine şi echipa lucrează în continuare la a optimiza experienţa clientului din categoria real estate.” Cum vede toate aceste reuşite privind retrospectiv? „Atunci când ai un obiectiv măreţ, iar pentru noi acela era atingerea acelei poziţii de leadership, cumva toată lumea se mobilizează în direcţia respectivă, este fantastic ce se poate întâmpla”, observă ea. Mărturiseşte însă că toate aceste momente din dezvoltarea companiei au venit cu multe ore lucrate, cu multe emoţii şi stres. „Prima conferinţă de presă a venit pentru mine cu un foarte mare stres legat de vorbitul în public; realitatea este că nu a fost deloc uşor, dar toate acestea au venit cu satisfacţii pe care nu ai cum să nu le ai dacă toată călătoria este intensă şi dacă ajungi acolo unde îţi propui.”

Ce înseamnă să evoluezi până la rolul de country manager… şi apoi să renunţi la acesta?

„Nu mai fusesem în poziţia de a gestiona un business care creştea atât de repede, cumva mă  simţeam ca şi cum ar fi trebuit să umplu o pereche de pantofi care cresc continuu şi trebuie să acopăr golul respectiv. Am depus foarte mult efort ca să fac lucrurile să funcţioneze şi am compensat lipsa de experienţă cu foarte multă implicare şi o concentrare pe rezultate.”

Adaugă că a investit multă energie în acest sens, dar a ajutat-o faptul că nu a perceput niciodată rolul avut ca pe un simplu job. „A fost ca şi cum ar fi fost businessul meu, iar toată creşterea se întâmpla prea rapid. Îmi puneam întrebări destul de mult, mă confruntam cu sindromul impostorului, mă întrebam dacă sunt eu capabilă să duc această călătorie până la sfârşit. A fost interesantă perspectiva managerului meu de la acel moment care mi-a spus că nimeni nu mai trecuse prin această călătorie până acum, iar faptul că rezultatele au existat tot timpul a fost ceea ce m-a ajutat să dobândesc încrederea că nu poate să fie noroc ceea ce mi se întâmplă.”

Principalele lucruri de care spune că este mândră se leagă de echipele pe care le-a creat formate din oameni talentaţi, care „au reuşit să contribuie la dezvoltare nu doar în echipa din România, ci şi în echipa centrală, iar ulterior au plecat la alte companii mari”. De altfel, până să ajungă la o echipă de 40 de persoane, spune că nu a avut un om de resurse umane, iar Cristina Gheorghiţoiu s-a ocupat chiar ea de recrutare în fazele iniţiale ale businessului. „Pentru mine este important să aduc oameni care au abilităţile necesare, ştiu ce fac - dar nu sunt aroganţi şi sunt dornici să înveţe mult, chiar dacă ştiu deja foarte multe lucruri”, descrie ea principalele lucruri pe care le apreciază la angajaţi. Apoi, crede că este nevoie de o mentalitate prin care ei să îşi dorească să  experimenteze, să crească mai mult, nu să se limiteze la rolul avut. „Apreciez şi caut în oameni zona de asumare a responsabilităţii. Abilitatea de a învăţa din greşeli este ceea ce am testat foarte mult în interviuri – nu este posibil să nu greşeşti, doar dacă nu faci nimic poţi să nu greşeşti”, adaugă ea.


Carte de vizită Cristina Gheorghiţoiu

♦ Cristina Gheorghiţoiu s-a alăturat, în 2012, conducerii platformei de anunţuri Mercador. În 2014, Mercador a trecut   printr-un proces de rebranding şi a devenit OLX. A gestionat această tranziţie şi a reuşit să obţină creşteri constante ale  businessului.

♦ După mai bine de 8 ani în OLX Group, ea a decis să înlocuiască rolul de General Manager cu cel de Coach, odată cu absolvirea cursurilor de specialitate la Co-Active Training Institute.

♦ OLX România are peste 4 milioane de anunţuri active şi o medie lunară de peste 12 milioane de vizitatori, potrivit SATI.

♦ Compania a anunţat în luna februarie că are un nou director general, respectiv pe Sebastiaan Lemmens, care va fi responsabil şi de pieţele din Portugalia, Bulgaria şi Bosnia, acesta preluând funcţia de la Cristina Gheorghiţoiu.


Când vine vorba despre motivul plecării de la conducerea grupului OLX, spune că acesta se leagă de dorinţa de a face o schimbare. „Cred foarte mult în creşterea constantă şi că la un moment dat, oricât de frumoasă ar fi o călătorie, trebuie să o închizi ca să poţi începe altceva. Eu am fost foarte concentrată pe tot ce a ţinut de OLX şi cred că am luat extrem de multe pe plan personal de aici, dar am şi oferit înapoi.” Un alt motiv pentru care a decis să facă acest pas este că nu şi-a dorit niciodată să migreze înspre o funcţie şi mai mare, cum ar fi conducerea unei echipe de 5.000 de oameni. „Am apreciat foarte mult relaţiile cu oamenii, în corporaţie cumva ei sunt înlocuibili, iar eu cred,  poate într-un mod naiv, că fiecare om contează foarte mult şi eu vreau să interacţionez cu fiecare şi să-mi iau energie din asta.”

Cristina Gheorghiţoiu spune că s-a întrebat ce înseamnă împlinirea profesională pentru ea şi a decis astfel că ar vrea să aleagă un rol prin care să îşi aducă aportul total. „Am găsit asta în coaching, iar una dintre întrebările anului pentru mine este ce rol va avea coachingul în viaţa mea – ştiu că am o chemare antreprenorială, îmi place să rezolv probleme”.

Se gândeşte la anul acesta ca la unul „puţin sabatic”, adică unul în care să aibă un stil de viaţă uşor mai relaxat, dar şi exploratoriu în acelaşi timp. „Vreau să fiu deschisă să încerc lucruri, să învăţ lucruri noi. Eu personal am văzut libertatea ca fiind abilitatea de a renunţa la ceva foarte bun pentru ceva mai important pentru tine. Aceasta este un fel de libertate pentru mine şi o abordare neconvenţională asupra a ce poate să urmeze.”

Mărturiseşte însă că are şi norocul de a folosi timpul acesta într-un mod mai relaxat: „Mulţi dintre cei care nu iau decizia aceasta nu o fac din motive care ţin de igienă financiară, poate nu au stabilitatea financiară care să le ofere posibilitatea să facă un astfel de pas. Nu simt că mă presează din acest punct de vedere timpul pentru a găsi răspunsuri rapid. Cred că majoritatea se pregăteşte mai din timp pentru un astfel de pas, iar eu mi-am permis să-mi iau anul acesta pentru pregătire. De asemenea, energia rămasă după munca de la OLX nu îmi permitea să construiesc un plan de rezervă în paralel.”

Totuşi, îi sfătuieşte pe cei care iau în calcul un astfel de pas, să o facă în funcţie de propriile nevoi: „Schimbările se pot construi însă şi într-un fel mai sigur, treptat. În niciun caz nu cred că trebuie să ne limităm ca urmare a faptului că ne este frică, ci să ne pregătim puţin mai bine, să avem un ritm al schimbării care se potriveşte cu stilul şi nevoile noastre”.


 „Cred în implicarea aceasta totală care blurează linia dintre personal şi profesional, dar mai cred şi că nu putem să fim sută la sută la un nivel maxim pe plan profesional dacă nu suntem împliniţi şi într-o zonă mai personală, de hobbyuri, de pildă.”

 „Pentru mine este important să aduc în echipă oameni care au abilităţile necesare, ştiu ce fac - dar nu sunt aroganţi şi sunt dornici să înveţe mult, chiar dacă ştiu deja foarte multe lucruri.”

„Cred foarte mult în creşterea constantă şi că la un moment dat, oricât de frumoasă ar fi o călătorie, trebuie să o închizi ca să poţi începe altceva. Eu am fost foarte concentrată pe tot ce a ţinut de OLX şi cred că am luat extrem de multe pe plan personal de aici, dar am şi oferit înapoi.”


Ce urmează?

În perioada care urmează, Cristina Gheorghiţoiu plănuieşte să călătorească, să fie deschisă să înveţe lucruri despre ea şi despre viaţă, să descopere ce-i place, unde se simte cel mai bine şi să răspundă la întrebarea „Ce rol o să aibă coachingul în viaţa mea?”, dar şi altor întrebări care să o ajute să obţină satisfacţie profesională şi care să îi permită să se exprime în conformitate cu tot ce este important pentru ea. „Aş vrea un stil de viaţă şi profesional care să nu se simtă ca fiind muncă. Nu îmi place să delimitez foarte mult cine suntem la birou faţă de cine suntem acasă şi cred că nu putem să fim prezenţi doar într-o arie a vieţii noastre, fie aceasta personală sau profesională. Nu putem să investim toată energia într-o singură direcţie.”

Crede în echilibrul între viaţa profesională şi cea personală, însă este de părere că acestea nu trebuie văzute ca o balanţă, ci ca fiind concentrate în anumite momente din viaţă, cu intensitate diferită în anumite zone. „Văd mai degrabă o agilitate a acestui echilibru decât o clasică balanţă, în care avem şi muncă, şi viaţă personală. Cred în implicarea aceasta totală care blurează linia dintre personal şi profesional, dar mai cred şi că nu putem să fim sută la sută la un nivel maxim pe plan profesional dacă nu suntem împliniţi şi într-o zonă mai personală, de hobbyuri, de pildă.”

De altfel, observă că pandemia i-a învăţat pe liderii de pretutindeni că au un rol important în a crea un alt ritm pentru angajaţii lor când vine vorba despre wellness, atunci când lucrăm de acasă mai ales, dezvoltând o responsabilitate şi respect şi faţă de alte nevoi, nu doar faţă de cele de business atunci când interacţionează cu oamenii din echipele lor.

Ea nu şi-a conturat încă profilul exact al celor pe care urmează să îi consilieze, însă crede că se va orienta spre zona de leadership, ca urmare a experienţei sale profesionale. Mai mult de atât, gândindu-se la experienţa sa ca femeie - lider, crede că aceasta va fi una dintre direcţiile pe care se va concentra. „Cu cât creşte mai mult senioritatea, cu atât mai mult femeile sunt mai slab reprezentate, iar aceasta este o zonă în care mi-ar plăcea să am un impact fiindcă ne pune multe obstacole pe care bărbaţii nu şi le pun.” Ea însăşi spune că a fost nevoită să depăşească astfel de bariere. „M-am simţit intimidată atunci când eram singura femeie într-o cameră cu 19 bărbaţi, astfel că empatizez cu extra-greutăţile reale sau uşor imaginare pe care ni le punem noi în a ne face auzită vocea în echipe dominant masculine.”

Menţionează că principalul moment în care femeile pierd teren profesional se află la tranziţia dinspre specialist spre manager pentru prima dată. „Poate există un amestec de abilităţi care pot crea mai multă vizibilitate. În plus, cred că echipele puternice sunt cele în care vocea tuturor este auzită. Dacă noi ca lideri nu ne facem datoria - dar nu neapărat doar în raport cu femeile, dar şi cu orice profil de angajat care este poate mai puţin vizibil - să includem aceste persoane în echipă, ajungem să pierdem foarte mult din puterea pe care o dă o echipă diversă.”

În încheiere, am întrebat-o pe Cristina Gheorghiţoiu care este sfatul ei pentru un angajat care acum îşi începe cariera şi care poate aspiră la un parcurs profesional precum cel avut de ea: „La început de drum, cred că avem datoria să ne concentrăm pe creştere şi pe explorare, să nu ne aşteptăm să ne înveţe cineva lucruri după ce terminăm facultatea. Este important să începem devreme să lucrăm la setul de abilităţi pe care le avem şi să experimentăm astfel încât să găsim un loc în care să simţim că putem cu adevărat să contribuim. Putem să construim într-o varietate de domenii, nu mai suntem în punctul în care şcoala să ne definească alegerile profesionale. Putem să facem mult mai multe, important este să găsim cât mai repede locul unde este potrivit să ne construim abilităţile, asumându-ne faptul că nicio companie şi nicio universitate nu este interesată mai mult de asta decât ar trebui să fim noi.”

Iar ca un sfat general, Cristina Gheorghiţoiu menţionează că ar trebui să alocăm timpul necesar pentru a face designul vieţii noastre, la fel cum ne concentrăm deseori pe obiectivele de carieră. „Dacă din perspectivă organizaţională există mereu o viziune, o strategie, obiective clare, nu  facem acest lucru şi cu alte domenii ale vieţii. Cred că nu putem să fim împliniţi fără să avem o viziune referitoare la ceea ce ne împlineşte, obiective, direcţii şi acţiune - fiindcă un plan bun fără acţiune rămâne doar un plan. Nu trebuie să aşteptăm ca pe plan personal să se întâmple lucrurile, în condiţiile în care pe plan profesional avem atât de multe obiective. Cred că este foarte uşor să nu te afli în scaunul de şofer în viaţa ta; să fie contextul profesional, inerţia, convingerile părinţilor, ale societăţii mai degrabă cele care îţi determină parcursul, decât ceea ce este cu adevărat important pentru tine, iar asta îşi propune să-şi rezolve coachingul.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
OLX,
Cristina Gheorghiţoiu

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.