Un business-bază pentru diversificare

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 19 octombrie 2024 7 afişări

Ana Maria Teacă şi soţul ei, Iulian Teacă, au conturat conceptul YAYA Baby Food - un mic producător de alimente pentru bebeluşi – în 2020, atunci când au trecut prin etapa diversificării cu fetiţa lor, Emma. Într-o perioadă cu multe întrebări, sfaturi şi provocări, între pasat morcovi şi chia lăsată la hidratat, s-au gândit să aducă pe piaţă o alternativă pentru părinţii care caută pentru bebeluşii lor produse naturale, fără zahăr şi cât mai nutritive. Cum a început totul şi ce urmează pentru YAYA?

După multe sesiuni de cercetare şi gătit, discuţii cu experţi şi multă inspiraţie de la fiecare masă a Emmei, a apărut şi YAYA. Afacerea a fost înfiinţată în cadrul unui program dezvoltat de Universitatea Politehnică Timişoara, SUS RURAL, care prevedea dezvoltarea de întreprinderi sociale în mediul rural, în urma căruia 20 de idei de afaceri au fost finanţate cu 100.000 euro, printre care şi YAYA Baby Food”, povesteşte Ana Maria Teacă, fondatoarea şi directorul executiv al YAYA Baby Food. Ea a lucrat în mai multe domenii înainte de experienţa antreprenoriatului şi spune că  formarea multidisciplinară a contribuit cu siguranţă la dezvoltarea către zona antreprenorială, care a fost consolidată în cadrul competiţiei la care a participat, unde a urmat cursurile de specializare – antreprenoriat, economie socială şi resurse umane.

Pe de altă parte, Iulian este fost sportiv de performanţă, actualmente profesor antrenor, şi are un parcurs exclusiv antreprenorial, conducând clubul de scrimă ACS Floreta Timişoara de 10 ani de zile, având astfel o experienţă solidă tot în iniţiative dedicate dezvoltării celor mici, de data aceasta în sport. Practic, experienţa lor a fost o bază solidă pentru dezvoltarea YAYA.

Dezvoltarea acestui brand a început cu cei 100.000 de euro obţinuţi prin intermediul programului de susţinere a afacerilor sociale, iar această sumă a fost direcţionată către amenajarea şi certificarea unităţii de producţie, achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor necesare, construcţia brandului şi website-ului, dar şi către consultanţa primită pentru dezvoltarea produselor, precum şi testarea acestora în laboratoare specializate.  „Dincolo de finanţarea iniţială, investiţiile personale - directe, dar mai ales de know-how, timp, resurse umane  - au fost consistente, având un grup extins de consultanţi şi mai ales o comunitate de părinţi care ne-au sprijinit cu feedback, cu product-testing şi posibile soluţii de îmbunătăţire şi dezvoltare a produselor”. 

În prezent, gama de produse YAYA include peste 25 de produse de la piureuri, la gustări sau prăjituri potrivite pentru cei mici-mici şi mici-mari.

De ce mâncare pentru bebeluşi? Ana Maria explică faptul că diversificarea este extrem de importantă – în primii 3 ani de viaţă, creierul copilului se dezvoltă în proporţie de 80%, iar peste 60% din hrana pe care o consumă are o contribuţie directă. „Tot atunci, mâncarea este mai mult decât hrană – e descoperire de noi texturi, gusturi, mirosuri, e motricitate, e stabilirea unei relaţii de încredere cu părintele. Şi nu în ultimul rând, diversificarea contribuie la relaţia pe care cei mici o vor avea cu mâncarea când vor deveni adulţi – ce obiceiuri alimentare vor avea, cât de diversificat şi sănătos vor mânca”, adaugă ea. „Aşa că mâncarea de bebeluşi trebuie să fie bună, nutritivă, curată. Iar în piaţă nu prea există această variantă, care să uşureze puţin munca părinţilor, să ia din presiunea etapei, dar fără să compromită gustul şi produsul”. Iar YAYA asta face, după cum subliniază antreprenoarea, practic furnizează alimentele în borcane de sticlă, pentru a păstra cât mai bine produsele, în mixuri de fructe şi legume proaspete, gătite pe loc şi prin procese de slow cooking, care păstrează cât mai mult din nutrienţii ingredientelor şi cu termene scurte de valabilitate. În prezent, gama de produse YAYA include peste 25 de produse de la piureuri, la gustări sau prăjituri potrivite pentru cei mici-mici şi mici-mari.

Modelul este unul order-based: ei gătesc produsele odată ce primim comenzile. Antreprenoarea spune că primul an a fost destinat cercetării şi menţionează că a dezvoltat produsul alături de experţi, medici pediatri şi nutriţionişti, ca să răspundă planului de diversificare recomandat, şi de tehnicieni alimentari, pentru a găsi cea mai bună metodă de preparare. „Am testat într-o comunitate extinsă de părinţi atât nevoia, cât şi barierele pentru care nu ar cumpăra produsul, fiind ceva nou într-o piaţă în care singurul punct de referinţă este un produs ultraprocesat, cu termene lungi de valabilitate. Am  primit feedback şi încurajări de la primii clienţi, preponderent mame”, a mai spus Ana Maria Teacă. Mai departe, cei doi antreprenori îşi doresc să extindă gama de produse şi au deja trei produse în testări pe care vor să le lanseze până la finalul anului. Majoritatea clienţilor vin să cumpere produsele pe platforma Yaya-food.ro, unde brandul înregistrează 90% din tranzacţii şi pe care antreprenorii urmăresc să îl consolideze şi să introducă şi abonamente pentru părinţi. „În paralel, începem să gândim şi un model de extindere către retail – unde ştim că sunt alte provocări şi nevoi, astfel că şi produsul şi procesele de producţie necesită adaptare. Şi desigur, să ajungem la un număr cât mai mare de părinţi şi copii, pe care să îi susţinem în etapa diversificării şi ulterior”. De asemenea, anul viitor vor să introducă şi carnea şi peştele în rândul ingredientelor (pentru moment, produsele YAYA sunt plant-based), ca soluţiile de mese pentru cei mici să fie cât mai diverse.    

„Mâncarea de bebeluşi trebuie să fie bună, nutritivă, curată. Iar în piaţă nu prea există această variantă, care să uşureze puţin munca părinţilor.“ - Ana Maria Teacă, cofondatoare, YAYA Baby Food



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Us & Pups - Accesorii animale de companie

Fondatoare: Oana Popescu

Locaţie: Braşov

Preţuri: 120 de lei şi până la 310 lei/produs

Cifra de afaceri 2023: 6.000 de euro


AZUCA - Importator fructe exotice

Fondatoare: Sascha Schoonen

Investiţie iniţială: 20.000 de euro


AleArtizan - Ttablouri cu păpuşi din macrame

Fondatoare: Loredana Gavriliu

Producţie totală: peste 1.000 de tablouri

Prezenţă: online şi la târguri de profil


Alex - Cofetărie

Fondator: Alexandru Ştefan

Locaţii: Moreni şi  Târgovişte

Cifra de afaceri 2023: 7 mil. lei


boteca13 - Cafenea de specialitate

Fondatori:Bogdan Tenciuc şi Anca Rădulescu

Investiţie iniţială: peste 30.000 de euro



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.