Un exemplu curajos: ce idee le-a venit unor tineri din România după ce au mers împreună într-o excursie. Nu aveau nicio tangenţă cu domeniul, dar au lansat o afacere de succes

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 20 august 2022 780 afişări

În 2016, pe când piaţa de food truckuri abia prindea contur în România, Mari Matei, alături de soţul ei – Costi, şi de prietena ei – Dana Coman, se lăsau inspiraţi de o excursie în Italia în care testaseră mai multe astfel de concepte, cu ocazia unui meci de fotbal. Au revenit în România cu gândul să reproducă ce au experimentat acolo. Şi au reuşit.

“Guvernul de atunci avea un program prin care finanţa cu 50% afacerile noi. Ne-am înscris cu proiectul nostru şi am fost acceptaţi. În decembrie 2016 am comandat şi achitat avansul pentru fabricarea rulotei la Cluj. Am primit echivalentul a 10.000 de euro nerambursabili, iar restul investiţiei, adică încă pe atât, a fost din fonduri proprii, economiile noastre”, povesteşte Mari Matei, unul dintre fondatorii MiT Burgărie, un local din Popeşti-Leordeni al cărui preparat-vedetă este lesne de ghicit. Pe lângă food truck, cei trei antreprenori la început de drum şi-au dorit să aibă şi un spaţiu fix, aşa că au început să caute un loc unde să amplaseze rulota.

Au găsit, undeva în Pipera, foarte aproape de clădirile de birouri de pe bulevardul Dimitrie Pompeiu, şi acolo au pornit totul, în martie 2017. Aveau în vedere şi festivalurile, la care stabiliseră deja că vor pleca atunci când avea să fie nevoie. Treptat, investiţiile au crescut, profitul a fost reinvestit, o parte din bani fiind folosiţi pentru a cumpăra un container alimentar, în al treilea an de business. „În 2017-2020, cât am avut rulota în zona de birouri, clienţii noştri erau corporatiştii din Pipera. Acum, clienţi ne sunt corporatiştii care muncesc de acasă, de când ne-am mutat după ei, în zona rezidenţială din Popeşti-Leordeni, din 2020.”

Localul din Popeşti-Leordeni a fost deschis în prima parte a pandemiei, deoarece Mari, Costi şi Dana ştiau că acolo locuiesc mulţi dintre clienţii lor din Pipera. Începând cu luna iunie 2020, când o parte dintre angajaţi au revenit la birou, MiT Burgărie a funcţionat cu două spaţii – atât în Pipera, cât şi în Popeşti-Leordeni, însă din ianuarie 2021 primul spaţiu a fost înlocuit de un punct nou de lucru, în zona Orhideea, la parterul clădirii de birouri The Bridge, care însă a funcţionat doar pentru jumătate de an. „Restaurantul din Popeşti-Leordeni a funcţionat fără întrerupere din iunie 2020 până azi, iar în septembrie 2021 am avut inspiraţia să ne mutăm cu afacerea într-o zonă rezidenţială. Anul acesta vrem să creştem această nouă locaţie fixă, iar dacă apare o oportunitate să amplasăm rulota într-un loc bun, o vom reloca.”

Mari Matei are studii de contabilitate, soţul ei a învăţat marketing, iar Dana Coman s-a implicat în afacere neavând nici ea legătură cu domeniul bucătăriei. Împreună au învăţat însă cum se gestionează un business în HoReCa şi au reuşit să construiască o echipă formată din şase angajaţi. Ar avea nevoie de mai mulţi, însă dificultatea în a găsi angajaţi este mare şi tot acesta este şi motivul pentru care nu s-au extins mai mult cu MiT Burgărie. Meniul cuprinde, fără nicio surpriză, cu precădere burgeri, însă lor li s-au adăugat şi câteva produse adiacente, precum cafea, sucuri şi preparate specifice pentru mic-dejun. „Preţurile sunt medii, folosim doar materie primă de calitate, chiflele sunt coapte zilnic de o brutărie artizanală, carnea este curată, burgerii sunt făcuţi doar din carne şi sare.

Cel mai ieftin burger costă 30 de lei anul acesta, după ce materia primă a explodat ca preţ de achiziţie. Încercăm să păstrăm calitatea la un cost decent.” Mari Matei spune că firmele mici trec permanent prin tot felul de provocări, iar cele legate de forţa de muncă sunt printre cele mai acute. „Antreprenorul din ziua de azi, cel care are o firmă mică, trebuie să fie şi casier, şi bucătar, şi contabil, şi femeie de serviciu câteodată. Lista atribuţiilor este infinită şi stresul este greu de controlat. În plus, o criză şi mai mare decât pandemia a început de la sfârşitul anului 2021, când toate preţurile au explodat”, spune ea.

Cel mai ieftin burger costă 30 de lei anul acesta, după ce materia primă a explodat ca preţ de achiziţie.

Mari Matei are studii de contabilitate, soţul ei a învăţat marketing, iar Dana Coman s-a implicat în afacere neavând nici ea legătură cu domeniul bucătăriei.



20 de idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Baby Parking – servicii de supraveghere a copiilor (Braşov)

Fondatoare: Delia Sandu

Investiţii: 60.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 250.000 de euro

Prezenţă: Braşov


Wicked Barrel – microberărie (sat Neagra, comuna TaŞca, jud. Neamţ)

Fondatori: Andreea şi Radu Andrieş

Investiţii: 150.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 160.000 de euro

Prezenţă: în magazine de specialitate şi baruri


DooDaDoo – magazin cu produse pentru copii

Fondatori: Andreea Roman şi Octavian Cristea

Investiţii: 30.000 de euro

Prezenţă: online


Ceramica de soare – bijuterii din ceramică (Râmnicu Vâlcea)

Fondatoare: Narcisa Soare

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Prezenţă: online şi în câteva magazine fizice, naţională şi internaţională


NERV – brand de modă (Braşov)

Fondator: Claudiu Obreja, Sabrina Nicolescu, Dragoş Iordache şi Bogdan Muşat

Investiţii: peste 50.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: peste 250.000 de lei (50.000 de euro)

Prezenţă: la evenimente precum Electric Castle, Untold, Neversea, Femei pe Mătăsari, Awake şi alte festivaluri


Punctul gastronomic Elena din Deal – punct gastronomic (Bistriţa)

Fondatoare: Elena Rus

Prezenţă: Bistriţa


Hai să socializăm – agenţie de turism (Bucureşti)

Fondator: Bogdan Vladu

Investiţie iniţială: 20.000 de lei (4.000 de euro)

Prezenţă: naţională şi internaţională


Sănătate din fructe uscate – fructe deshidratate (Bucureşti)

Fondatoare: Roxana Andrei

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Prezenţă: online


Din inima ţării – produse artizanale (Rupea, jud. Braşov)

Fondatori: Marilena şi Avram Rus

Investiţii: 50.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 100.000 de euro

Prezenţă: online, naţional şi internaţional


Verv Kitchen – restaurant vegan (Bucureşti)

Fondatoare: Dana Anghel

Investiţii: 200.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.