Cris-Tim si salamul de criza

Postat la 10 februarie 2009 245 afişări

Dezvoltarea retelei de magazine si concentrarea asupra consumatorilor de produse ieftine sunt elementele esentiale ale strategiei Cris-Tim pentru acest an. Dincolo de acestea, orice alt plan poate sa astepte.

Anul 2008 va ramane in istorie ca un an din care industria alimentara nu a inteles nimic”, spunea in noiembrie anul trecut Sorin Minea, presedintele Romalimenta, referindu-se la companiile de mezeluri din Romania, care au avut de-a face anul trecut cu cea mai mare crestere a pretului la materie prima, la care s-a adaugat pretul mai mare la combustibil si fluctuatia monedei euro.

Cu aceasta “crestere istorica” isi incepe discursul si Gabriel Alexandru, vicepresedintele grupului Cris-Tim, liderul pietei autohtone de procesare a carnii, privind cifrele care vorbesc despre evolutia liniilor de business ale companiei pe care o conduce. “Am evoluat bine, dar se putea si mai bine”, repeta el ori de cate ori isi arunca privirea asupra tabelelor.

“Bine” inseamna pentru Cris-Tim cresterea cifrei de afaceri pe principalele linii de business: mezeluri (o crestere de 8%, pana la 92 de milioane de euro), reteaua de magazine (o crestere de 12%, pana la 14 milioane de euro) si divizia de “ready meal” - alimente semi si gata preparate (o crestere de 33%, pana la 3,2 milioane de euro), dar si mentinerea cifrei de afaceri a fermelor, la 3,4 milioane de euro, in conditiile unui efectiv de animale redus la jumatate, ajustare impusa de Autoritatea de Mediu.

Prin “se putea si mai bine”, Gabriel Alexandru se refera la o scadere a cifrei de afaceri din constructii (cu 4%, de la 5,7 la 5,5 milioane de euro), scadere care s-a intamplat chiar daca numarul lucrarilor externe ale companiei a ajuns la o pondere de 60% din cifra totala, fata de 30% in 2007.

Scaderea constructiilor si incetinirea vanzarilor in ultima parte a anului au facut ca indicatorii de profit sa fie un pic mai slabi fata de cei din 2007: diferentele, la nivel de grup, sunt scaderea EBITDA de la 10,5% la 10,1% si minusul de circa 3 milioane de euro de la sfarsit de an, pe fondul diferentelor de curs valutar.

Cu toate acestea si cel putin deocamdata, Gabriel Alexandru priveste cifrele multumit, desi accepta ca vanzarile din ultimele luni ale anului au fost sub asteptari - atat din cauza primelor vesti despre criza, dar si din cauza scandalului mediatic cauzat de dioxina. Planurile pentru acest an sunt insa serios schimbate fata de cum se vedea 2009 in urma cu cativa ani.

Pentru vicepresedintele Cris-Tim, lucrurile sunt destul de clare: oamenii vor face down-trade, adica vor cumpara produse mai ieftine, si, in plus, vor cumpara mai putin, ceea ce va duce la o scadere a consumului de carne si, implicit, de mezeluri.

Asta desi nici in 2008 consumatorii romani nu au atins media de consum de carne din UE (in Romania s-au consumat anul trecut 55-60 de kilograme de carne per capita, dintre care 15 kilograme de mezeluri, cu 20-25% sub media UE). “Piata va mai scadea cu siguranta, consumul fiind mult influentat de evolutia contextului economic si de nivelul de trai”, spune Gabriel Alexandru.

Si ca si cum situatia financiara complicata a multor clienti nu ar fi fost de ajuns, vor mai aparea si scumpiri de aproximativ 25% ale produselor, in special pe fondul aprecierii euro. Romania importa in jur de 70% din necesarul de carne, iar Cris-Tim, desi opereaza si ferme de porci in Romania, foloseste pentru productia mezelurilor carne din import in proportie de 95%, preferand sa vanda carnea din productia proprie fara a o procesa.

In aceste conditii, Gabriel Alexandru crede ca cel mai simplu este sa renunte la dezvoltarea produselor premium - cum ar fi specialitatile sau produsele crud-uscate, care au fost “vedetele” din 2008 - si sa se plieze pe segmentul economic de pret: “Vom asista la cresteri semnificative in volum pentru produse de tipul parizerului, a carnatilor sau a salamurilor fiert-afumate”.

Aceeasi strategie pare potrivita pentru majoritatea producatorilor din industrie, convinsi ca in 2009 piata va scadea cu siguranta ca valoare, desi este posibil sa scada si ca volum. “Avem in plan sa lansam produse pe segmentul economic de pret daca vrem sa tinem pasul cu piata”, spune si Haluk Akdemir, directorul general al Caroli Foods, companie ale carei afaceri au ajuns anul trecut la aproximativ 65 de milioane de euro.

“Evident, este visul fiecarui producator sa aiba produse scumpe care sa se vanda foarte bine, insa acest lucru nu mai este acum posibil”, adauga Akdemir. La capitolul volum, marii producatori mai au o speranta: “In Romania exista cel putin 1.000 de producatori de mezeluri, iar multi dintre ei, in special procesatorii mici, nu vor reusi sa reziste pe piata, fiind supusi unui blocaj finaciar prea puternic”, spune vicepresedintele Cris-Tim, aratand ca de aceste falimente sau retrageri de pe piata vor beneficia companiile mari, spre care vor migra volumele celor mici.

“Sunt multe firme mici, care nu apar in ziare, despre care nu a auzit nimeni, care sunt zilnic preluate de catre altele pentru ca nu mai pot sa-si plateasca datoriile. E vorba de firme cu capacitati de 5-10 tone, care alimentau un oras sau o regiune”, explica Alexandru, convins ca pe tot parcursul anului numarul acestor tranzactii va creste. Vicepresedintele Cris-Tim recunoaste ca au existat “tatonari” atat din partea unor astfel de producatori, cat si din partea companiei pentru o posibila preluare, insa pana acum nu s-a concretizat nimic, neexistand, totodata, planuri specifice in acest sens, ci doar anumite oportunitati.

“Pana acum ceva timp astfel de companii nici nu isi puneau problema sa iasa din industrie, iar acum se zbat sa fie cumparate”, spune Alexandru, adaugand ca pentru unele situatii de acest gen exista si alte explicatii in afara blocajelor financiare sau a imposibilitatii de a obtine finantare. Cel mai des intalnit caz este cel in care unii producatori de mezeluri au investit in proiecte imobiliare, iar caderea acestei piete i-a prins descoperiti.

Estimarea vicepresedintelui Cris-Tim arata si o scadere a consumului in locatii horeca (hoteluri, restaurante, catering), care va fi compensata insa de o migrare catre consumul casnic. “In acest moment e greu de estimat in ce masura va scadea horeca, insa din aceasta perspectiva e posibil ca noi sa nu fim afectati”, arata Alexandru.

In plus, Gabriel Alexandru crede ca mancarea gata sau semi-preparata pe care cumparatorii o pot gasi la supermarket va castiga din scaderea zonei horeca. Cris- Tim are deja o divizie de ready meal, care furnizeaza mancare gata preparata pentru supermarketuri.

Cum proiectele de dezvoltare a pietei premium vor fi puse in asteptare, cele mai importante raman acum gamele economice care trebuie produse cat mai ieftin: “Proiectele de reducere a costurilor nu sunt decat o continuare a proiectelor incepute cu mai mult timp in urma, insa contextul a facut ca anumite planuri sa fie grabite”, spune Alexandru.

La mijlocul lunii ianuarie, Cris-Tim a concediat 100 de angajati, aproximativ 5% din total, crescand totodata productivitatea angajatilor cu 15%. Iar intentiile de a creste productivitatea per angajat se deruleaza in continuare, spune Alexandru, fiind luate in calcul inclusiv externalizarea unor procese.

Din strategia celor de la Cris-Tim pentru acest an face parte si amanarea unor investitii ce fusesera planificate si aprobate. “Nu ni se pare oportun acum sa blocam banii in proiecte de dezvoltare”, spune Alexandru, care era reponsabil de o investitie de 7-8 milioane de euro intr-o noua ferma de porci si un abator si de o alta de 3 milioane de euro pentru echipamente noi in liniile de productie.

Deocamdata, raman in picioare doar eventualele investitii urgente in tehnologie, pentru ferma Cris-Tim asteptand semnale din partea Ministerului Agriculturii in sensul cofinantarii unor proiecte europene. “Programele FEADR (Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala) validate sau aflate in curs de depunere se vor demara in masura in care contextul general va fi mai pozitiv, iar sistemul financiar - bancar se va apropia de o functionare normala”, arata Alexandru. Cris-Tim are insa planuri de dezvoltare pe partea de retail, care numara in prezent opt supermarketuri, dintre care sapte in Bucuresti si unul in Ploiesti.

Alexandru spune ca in martie vor mai deschide inca un supermarket si spera ca mult asteptata scadere a chiriilor la spatiile comerciale aflate in zone de trafic ar putea permite o dezvoltare mai rapida a acestui segment din businessul Cris-Tim. Macar a acestuia, desi nici retailerii nu au asteptari optimiste pentru 2009.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Cris-Tim,
FMCG,
criza,
Gabriel Alexandru,
industrie
/analize/industrie/cris-tim-si-salamul-de-criza-3891489
3891489
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.