Cine sunt oamenii din spatele uneia dintre puţinele companii aeriene româneşti ce se luptă cu toţi giganţii internaţionali ce sunt pe piaţa din ţara noastră

Autor: Ioana Matei Postat la 19 decembrie 2024 20 afişări

Ce înseamnă să conduci o companie aeriană într-un sector în continuă schimbare? Cum te adaptezi la o industrie competitivă, marcată de dificultăţi operaţionale şi economice? Matt Ian David, CEO al Dan Air, răspunde întrebărilor despre provocările şi oportunităţile din aviaţie, împărtăşind perspectivele sale asupra unui mediu complex şi imprevizibil.

Chiar dacă lucrează în aviaţie de la 18 ani, Matt Ian David mărturiseşte că aceasta nu a fost prima sa opţiune, ci ceea ce s-a întâmplat în mod natural având în vedere faptul că mereu a fost atras de domeniile tehnice. În prezent, ocupă funcţia de Chief Executive Officer şi Accountable Manager al companiei româneşti Dan Air, unde este responsabil de conducerea strategică şi operaţională a companiei aeriene. Activitatea sa la Dan Air include supervizarea conformităţii reglementărilor aviatice şi implementarea iniţiativelor menite să asigure excelenţa operaţională.

Pe lângă acest rol, Matt David este şi Managing Partner la WaB, o companie din Bucureşti, unde activează din februarie 2014 şi prin care contribuie la crearea şi implementarea unor soluţii personalizate pentru companiile din diverse industrii, inclusiv aviaţie. În ceea ce priveşte Dan Air, aceasta a fost fondată în 2017 de pilotul comandant Dan Iuhas, având pe atunci denumirea de Just Us Air. A operat o perioadă doar zboruri în regim ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance) pentru diverse companii aeriene precum: Air Cote D’Ivoire, Jazeera Airways, Transavia, TUI, Arik, Sund Air, Air Moldova, Air Baltic, Air Serbia, Wizz Air şi Anima Wings.

Compania şi-a schimbat numele în 2021 în Dan Air şi a început operarea de zboruri regulate sub marcă proprie. Zborurile regulate au început pe data de 15 iunie 2023, de pe Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav, iar din 11 decembrie 2023, Dan Air operează exclusiv zboruri de pe Aeroportul Internaţional „George Enescu” din Bacău. Până în prezent, Dan Air a transportat peste 3,5 milioane de pasageri (din zboruri regulate şi zboruri efectuate pentru alte companii aeriene) având un grad de ocupare mediu de 80%. Compania a depăşit deja cifra de afaceri de 40 de milioane de euro pentru anul în curs şi, potrivit previziunilor lui Matt Ian David, anul viitor creşterea va fi de cel puţin 30%. 

Ţinând cont de experienţa sa, executivul spune că nu a avut parte de multe surprize odată cu preluarea rolului de CEO al Dan Air, întrucât se aştepta ca acesta să fie unul complex şi complicat de gestionat. Însă a avut parte totuşi şi de câteva aspecte neprevăzute, deopotrivă bune şi rele: „Ceea ce m-a surprins plăcut la un operator aerian român a fost şi este curajul de care colegii mei dau dovadă de fiecare dată când acceptă cele mai complicate misiuni de zbor, de exemplu zboruri de evacuare din zone de conflict cum a fost în cazul celor efectuate în Israel şi Liban, dar şi de faptul că împreună, reuşim să punem un zâmbet pe faţa pasagerilor noştri, pe care îi deservim cu responsabilitate şi respect”.

Adaugă şi că ceea ce l-a surprins într-un mod „foarte neplăcut” a fost lipsa sprijinului din partea autorităţilor în a susţine serviciul public de transport aerian regulat: „Aici reamintesc în principal cazul aeroportului Braşov care ar fi putut fi o poveste de succes dacă şi statul s-ar fi implicat cu adevărat în rezolvarea problemelor existente acolo”.  Dan Air a suspendat operarea zborurilor de pe Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav în iunie 2023, la scurt timp după inaugurarea acestuia. Ulterior, în noiembrie 2023, compania a anunţat mutarea tuturor operaţiunilor pe Aeroportul din Bacău, începând cu luna decembrie a aceluiaşi an – potrivit informaţiilor de atunci, din cauza unor probleme legate de infrastructura şi facilităţile aeroportuare. „Deşi Braşovul este oraşul natal al lui Captain Iuhas, pentru el pot spune că a fost cu siguranţă o decizie grea, însă din punctul meu de vedere era singura decizie logică pe care puteam să o luăm în acele condiţii.

A fost o decizie dificilă bineînţeles, dar a fost luată spre binele tuturor. Motivele deciziei rămân aceleaşi pe care le-am mai spus în repetate rânduri şi sunt legate de orarul de funcţionare a aeroportului şi de lipsa implicării din partea autorităţilor pentru ca proiectul aeroportului Braşov să poată funcţiona în condiţii optime şi să fie atractiv pentru operatorii aerieni”, explică Matt Ian David. Provocările nu au lipsit nici din perspectiva urmelor pe care le-a lăsat pandemia de COVID-19, care se resimt încă puternic în piaţă: „Aici nu mă refer la intenţiile de călătorie ale pasagerilor, ci mai degrabă la efectele pe care ajutoarele de stat, oferite în timpul pandemiei, continuă să le aibă anumite companii, prin care au fost defavorizaţi puternic micii operatori aerieni.

Aşadar, provocările cele mai mari sunt cele legate de creşterea costurilor cu combustibilul şi taxele legate de emisiile de carbon şi totodată, creşterea generală a preţurilor serviciilor din interiorul Uniunii Europene precum taxele de navigaţie şi survol”. În pofida acestora, executivul spune că este motivat în continuare să contribuie la dezvoltarea Dan Air, în pofida imprevizibilului ce caracterizează această industrie, mai ales datorită recunoaşterii de anul acesta prin includerea în Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA): „Motivaţia mea este alimentată de către colegii mei de la Dan Air şi de faptul că profesionalismul şi empatia lor ne-au creat o imagine de încredere atât în faţa pasagerilor noştri, cât şi în faţa partenerilor de afaceri. Împreună cu ei am reuşit să ajungem de la un operator local, la o companie aeriană membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni şi am adoptat cele mai înalte standarde şi practici recomandate din industrie. Aşadar, faptul că am putea pierde încrederea pe care am construit-o cu greu mă motivează în a face din această companie, din acest brand românesc, o poveste de succes”. 

1. Într-o piaţă dominată de companii internaţionale, cum aţi reuşit să faceţi Dan Air să iasă în evidenţă? Ce credeţi că v-a ajutat să câştigaţi încrederea pasagerilor?

Cel mai mult pentru pasageri contează raportul calitate preţ. Dan Air a reuşit să se facă remarcată prin serviciile de calitate oferite pasagerilor la preţuri competitive, cât şi beneficiile noastre pe care alte companii nu le oferă (transport animale de companie, însoţire minori etc.). Am reuşit să eliminăm o parte din concurenţa de la Bacău fără a face niciun fel de efort, prin simplul nostru comportament natural care este calibrat pe comunicarea cu pasagerii pe atenţia şi pe respectul faţă de aceştia. 

2. Cum vă menţineţi echipa motivată şi implicată, mai ales într-un domeniu care poate fi atât de stresant? Ce faceţi pentru a avea o cultură de muncă pozitivă?

Acesta este una dintre cele mai dificile lucruri de făcut deoarece, într-un astfel de domeniu unde munca se desfăşoară în condiţii deosebite, este uşor ca motivaţia să se reducă. Însă cultura organizaţională şi programele recurente de instruire desfăşurate în cadrul Dan Air reuşesc să readucă de fiecare dată motivaţia şi dedicaţia membrilor de echipaj.  De asemenea, punem accent pe o comunicare eficientă şi pe promovarea şi îmbunătăţirea constantă a lucrului în echipă astfel încât fiecare să se simtă bine şi să transmită aceeaşi energie şi pasagerilor. 

3. Cum v-au influenţat experienţele anterioare deciziile pe care le luaţi pentru Dan Air? Aveţi exemple de situaţii în care v-a ajutat să luaţi decizii mai bune?

O altă societate pe care o administrez furnizează servicii de echilibru şi centraj pentru Wizz Air încă din 2018 şi avem în gestiune o flotă de peste 200 de aeronave, iar această experienţă m-a ajutat în primul rând să am abilitatea de a înţelege modelul în care poate fi scalată o companie aeriană, acelaşi model pe care încercăm să-l urmăm şi noi la Dan Air. 

4. De ce a fost important pentru Dan Air să rămână o companie cu „ADN 100% românesc”? 

Atât acţionarul unic al Dan Air, Captain Dan Iuhas, cât şi eu avem în comun un puternic simţ de patriotism şi dorim să schimbăm paradigma în care ne regăsim de 30 de ani încoace referitoare la „ce e românesc sigur nu este bun” – făcând referire la tendinţa tot mai mare a românilor din ultimii ani în a alege multinaţionale care s-au dovedit la fel de vulnerabile ca orice companie de pe piaţa transporturilor aeriene, iar aici mă refer în principal la cunoscutele companii low-cost. Astfel, dorim să demonstrăm zi de zi că şi companiile româneşti pot oferi servicii cel puţin la fel de calitative ca cele oferite de operatorii internaţionali. 

5. Ce aţi învăţat din perioada în care Dan Air opera zboruri pentru alte companii? Cum v-au ajutat acele lecţii să dezvoltaţi reţeaua proprie de zboruri regulate?

Operarea propriilor zboruri regulate a fost mereu o dorinţă a proprietarului companiei deoarece asta reprezintă o dovadă fără echivoc că serviciile pe care le oferim se adresează în primul rând românilor. Experienţa pe care am acumulat-o de-a lungul anilor, zburând pentru alte companii, a ajutat în special la îmbunătăţirea proceselor interne ale companiei, iar avantajul de a zbura pentru multe companii ne-a permis să culegem ce e mai bun din fiecare, iar aceea experienţă pozitivă să o reunim la Dan Air pentru a oferi călătorii plăcute şi mai ales sigure pasagerilor noştri. 

6. Cum faceţi faţă cerinţelor în creştere ale pasagerilor români, care vor preţuri mai bune şi servicii de top, mai ales într-o piaţă cu o concurenţă atât de mare?

Nu este foarte greu să faci concurenţă companiilor low-cost consacrate care deja au obişnuit pasagerul cu stresul pe care o călătorie în astfel de condiţii îl poate genera. De la însoţitorii de bord puţin cordiali şi până la calitatea slabă a produselor de la bord, aceste lucruri fac ca Dan Air să aibă o misiune uşoară de a se diferenţia de astfel de practici. Credem că în primul rând pasagerii români cer să fie respectaţi şi să beneficieze de un raport calitate/preţ corect. De asemenea, ei cer ca pe întreagă durată a călătoriei, de la îmbarcare până la aterizare, să fie trataţi cu empatie şi bun simţ. Însoţitorii noştri de bord sunt selectaţi şi instruiţi după cele mai bune practici din domeniul ospitalităţii şi a transportului aerian din Orientul Mijlociu, mulţi dintre însoţitorii noştri lucrând la companii aeriene de 5 stele precum Qatar Airways, dar şi consacratele Emirates sau Etihad Airways. De asemenea, comunicarea transparentă pe care o avem cu pasagerii noştri, ne ajută să ne diferenţiem de ceilalţi. 

7. Cât de mult influenţează concurenţa structura preţurilor la Dan Air? Care este strategia voastră pentru a menţine biletele accesibile, fără să faceţi rabat la siguranţă sau calitate?

Politica de preţ este evident stabilită de cerere şi reajustată în funcţie de ofertele concurenţei, însă calitatea şi siguranţa nu sunt afectate de astfel de reduceri de preţ pentru că acestea sunt făcute pe alte considerente. Nicio companie aeriană europeană nu face rabat de la siguranţă, indiferent de politica de preţ pe care o practică. Mai mult, statutul de membru ale IATA, obţinut în urma unor audituri extrem de exigente, ne obligă în primul rând să continuăm să  respectăm nişte standarde de siguranţă şi calitate extrem de riguroase, iar acest angajament a fost asumat întru totul. 

8. Care este, în medie, preţul unui bilet la Dan Air şi ce primiţi în schimb pentru acest cost? Cum vă asiguraţi că pasagerii simt că merită fiecare leu cheltuit?

Preţul mediu practicat de Dan Air pentru un singur segment este de 85 de euro, iar experienţa pe care pasagerii o au la bordul aeronavelor noastre este una lipsită de stres, Dan Air fiind printre puţinele companii care oferă o gamă largă de servicii, aşa cum spuneam, transportul animalelor de companie, asistenţă pentru transportul minorilor neînsoţiţi, posibilitatea de a transporta echipamente sportive speciale,   asigurări de călătorie, serviciu la board care include şi duty-free. 

9. Ce impact au fluctuaţiile economice, cum ar fi creşterea preţurilor la combustibil, asupra afacerii voastre? Ce faceţi pentru a proteja compania de astfel de riscuri?

Dan Air a menţinut politica de preţuri şi a ales fidelizarea pasagerului în detrimentul profitului, însă având în vedere că aceste creşteri vor fi tot mai accentuate în anii ce vor urma, toţi transportatorii aerieni vor fi obligaţi să majoreze preţul biletelor.  

10. Având în vedere presiunea globală pentru sustenabilitate, ce faceţi pentru ca Dan Air să fie mai prietenoasă cu mediul? Ce iniţiative aveţi în plan?

Iniţiativa noastră este să creştem procentul de combustibili sustenabili (SAF) folosiţi de către aeronavele noastre pentru a avea un impact cât mai redus din punct de vedere climatic asupra mediului. Deşi aceşti combustibili sunt aproape de trei ori mai scumpi, rămâne totuşi aceeaşi neimplicare a autorităţilor în a face combustibilul SAF mai accesibil la preţ şi astfel să stimuleze mai mulţi operatori să crească procentul de utilizare al acestuia, în schimb preţul mare descurajează folosirea lui. De asemenea, mai implementăm şi alte măsuri de natură tehnică operaţională şi avem în vedere în primul rând identificarea rutelor optime în raport cu fenomenele meteo din spaţiul aerian în care zburăm, dar şi instruirea echipajelor cu privire la efectuarea unor proceduri cum ar fi coborârea continuă care menţine motoarele aeronavei la un regim de funcţionare redus şi implicit reduce consumul de combustibil.

11. Cum reuşeşte Dan Air să contribuie la dezvoltarea economică a regiunilor unde operează? 

Dan Air a creat noi locuri de muncă, întrucât majoritatea membrilor noştri de echipaj sunt din Bacău şi contextual creează mai multe locuri de muncă prin simpla desfăşurare a activităţii noastre pe aeroportul din Bacău, mai ales în contextul în care Dan Air a rămas singurul operator cu bază pe acest aeroport.

12. Ce impact a avut obţinerea calităţii de membru al IATA asupra companiei? Aţi observat o creştere a încrederii din partea pasagerilor sau a partenerilor de afaceri?

În primul rând, faptul că am devenit membru al IATA a determinat compania naţională TAROM să închirieze o aeronavă de la Dan Air pe perioada sărbătorilor de iarnă, Dan Air fiind astfel prima companie cu care transportatorul naţional a ales să colaboreze. Cât despre încrederea pasagerilor noştri de care ne bucurăm deja, alăturarea noastră la această asociaţie internaţională nu face altceva decât să confirme angajamentul pe care Dan Air îl are în a-şi îmbunătăţii în mod continuu serviciile oferite. 

13. Care sunt planurile de creştere pentru Dan Air în următorii 5-10 ani? Ce investiţii sau strategii noi aveţi în vedere?

Planurile Dan Air în mare sunt legate în primul rând de creşterea numărului de avioane în flotă şi de a spori capacitatea de transport pentru aeroportul Bacău, dar şi deschiderea unei noi baze de operare pe aeroportul Otopeni pentru a putea deservi Capitala. Deja am lansat zboruri regulate din Bucureşti în această iarnă şi se dovedeşte că serviciile Dan Air sunt preferate şi de către bucureşteni. 

14. Cât de mult se schimbă industria aviaţiei din România? Vedeţi oportunităţi mari pe termen lung sau sunt mai multe riscuri care vă îngrijorează?

În ultimii 10 ani am asistat la o transformare aproape completă a industriei aviatice din România, deşi ca ţară eram tradiţionali operatori de aeronave Boeing, astăzi s-a ajuns ca majoritatea flotei înregistrată în România să fie formată din aeronave Airbus. Au apărut desigur şi mulţi operatori aerieni, cel puţin în ultimii 3 ani, însă niciunul nu se ridică la performanţa pe care Dan Air a făcut-o în ultimii ani. Riscul primordial pentru industria aviatică din România rămâne concurenţa neloială pe care operatorii străini o desfăşoară cu girul autorităţilor de supraveghere a concurenţei. 

15. Credeţi că România ar putea deveni un hub regional pentru aviaţie sau este mai realist să ne vedem ca o piaţă de nişă pentru operatorii locali?

România ar putea deveni un hub numai dacă modelul de business al companiei de stat TAROM ar fi schimbat şi ar urma modelul companiei Air  Serbia care în ultimii ani şi-a recăpătat profitabilitatea şi a creat un hub în Belgrad după modelul companiei partenere Etihad Airways. Cu siguranţă şi România ar putea face asta, dar acest model din păcate nu se potriveşte pentru Dan Air la momentul de faţă. 

16. Cât de optimist sunteţi în privinţa creşterii industriei aviatice din România? Există anumite riscuri pe care le vedeţi şi care v-ar putea încetini planurile?

Riscurile principale care sunt inerente în domeniul transporturilor aeriene rămân cele legate de lipsa specializată a forţei de muncă, în special mecanicii şi personalul de certificare. Majoritatea operatorilor români se confruntă cu o lipsă de personal specializat şi pe parte de management, ceea ce face ca aceştia să fie puţin performanţi. Din fericire, echipa Dan Air este formată din oameni cu multă experienţă în domeniul aeronautic care provin de la diferiţi operatori de succes (Ryanair, Wizzair, fosta Blue Air, etc…).

17. Ce aţi sfătui un antreprenor/executiv care vrea să intre în industria aviaţiei? Ce trebuie să ştie despre complexitatea şi provocările acestei pieţe?

Oricine îşi doreşte să intre în acest domeniu trebuie să aibă în vedere faptul că nu reuşi să dezvolte o afacere de succes dacă nu se înconjoară de oamenii potriviţi, iar aici mă refer în principal la persoanele care deţin competenţele şi îndemânările necesare pentru a ocupa poziţiile de management reglementate de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Recentele companii aeriene care au apărut în România se confruntă deja cu probleme serioase pe această temă, întrucât nu pot asigura managementul continuităţii afacerii deoarece nu au resursele necesare pentru a putea demonstra conformarea cu reglementările aplicabile. 

18. Care a fost cel mai frumos şi cel mai greu moment de până acum ca CEO al Dan Air? Cum v-au ajutat aceste experienţe să deveniţi un lider mai bun?

Cele mai grele momente sunt acelea în care suntem forţaţi să ne dezamăgim pasagerii din cauza unor situaţii care se află în afara controlului rezonabil al Dan Air, iar aici mă refer în principal la întârzieri sau anulări. Cele mai frumoase momente sunt acelea în care reuşim să depăşim bariere şi să demonstrăm că se poate. Astfel de experienţe m-au învăţat o lecţie esenţială... că nu este despre mine şi că tot ceea ce fac la Dan Air trebuie să se concentreze pe nevoile pasagerilor noştri. 

Carte de vizită:

1. Matt Ian David este un lider experimentat în industria aviaţiei, cu o carieră de peste un deceniu dedicată managementului operaţional, auditului şi dezvoltării strategice în sectorul aeronautic;

2. În prezent, ocupă funcţia de Chief Executive Officer şi Accountable Manager al companiei Dan Air, unde, din martie 2022, este responsabil de conducerea strategică şi operaţională a companiei aeriene. Activitatea sa la Dan Air include supervizarea conformităţii reglementărilor aviatice şi implementarea iniţiativelor menite să asigure excelenţa operaţională;

3. Pe lângă acest rol, Matt David este Managing Partner la WaB, o companie din Bucureşti, România, unde activează din februarie 2014. Aici, el contribuie la crearea şi implementarea unor soluţii personalizate pentru companiile din diverse industrii, inclusiv aviaţie;

4. De asemenea, deţine poziţia de Managing Partner la Aviation Audit, o firmă pe care o conduce din iunie 2017. În această calitate, Matt David asigură servicii de audit şi consultanţă pentru companiile aeriene, contribuind la alinierea acestora la cele mai înalte standarde internaţionale;

5. Anterior, a fost Chief Operations Officer la JUST US AIR (mai 2021 – martie 2022), unde a gestionat operaţiunile zilnice şi a coordonat activităţile de conformitate şi siguranţă;

6. În ceea ce priveşte pregătirea sa academică, Matt David deţine o diplomă în Management aerospaţial, cu specializare în Aeronautică, obţinută la Universitatea Politehnica din Bucureşti, precum şi o diplomă de Bachelor of Laws (Drept) de la Universitatea Româno-Americană din Bucureşti. 

Sursa: LinkedIn

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.