Petromidia, condamnata la crestere

Postat la 27 iulie 2008 31 afişări

Rezervele de titei ale actionarului majoritar al Rompetrol, grupul kazah KazMunaiGaz, care a cumparat rafinaria de la Marea Neagra pentru a-si prelucra aici petrolul destinat Europei, au orientat decisiv strategia Petromidia catre cresterea capacitatii de rafinare, stocare si transport.

De la preluarea pozitiei de vicepresedinte pentru activitatea de rafinare din cadrul grupului Rompetrol, Cosmin Cocean a primit in administrare cel mai important plan din dezvoltarea companiei. Managerul de 32 de ani se afla acum la jumatatea unui program de investitii de 600 de milioane de dolari (380 de milioane de euro), care va permite actionarului majoritar, compania de stat kazaha KazMunaiGaz, sa rafineze si sa vanda mai mult la si de la Petromidia.

Planul de dezvoltare a Petromidia si a segmentului de rafinare al grupului, in general, este esential pentru noii actionari, a caror intentie la achizitia Rompetrol a fost de rafinare a petrolului lor undeva la poarta Europei si de vanzare a produselor finite pe intregul continent. KazMunaiGaz, cu afaceri evaluate pentru anul acesta la 10-12 miliarde de dolari (6,4-7,6 miliarde de euro), a exportat deja in Romania titei in valoare de aproape 600 de milioane de euro in primul trimestru, propulsand Kazahstanul pe locul al treilea in topul tarilor cu care avem deficit comercial.

Conturarea proiectului KazMunaiGaz a inceput imediat dupa achizitia companiei, care fusese controlata pana atunci de Dinu Patriciu (tranzactia a avut loc la sfarsitul lui august 2007 si a presupus vanzarea a 75% din pachetul de actiuni ale companiei). Investitiile pentru marirea capacitatii de rafinare a Petromidia incepusera mai de mult, din 2005, planul grupului fiind de a ajunge la o capacitate de rafinare de peste 5 milioane de tone in 2010.

Mai precis, dupa cum spune Cosmin Cocean, in 2010 Petromidia ar trebui sa rafineze peste 5 milioane de tone pentru a produce numai carburanti Euro 5. Cresterea capacitatii de rafinare a mers in paralel cu investitiile de mediu, despre care Cosmin Cocean spune ca au fost deja finalizate. “Pentru urmatoarele investitii in majorarea capacitatii de rafinare, investitiile de mediu nu vor mai fi separate de investitiile in productie, ci vor fi parte integranta din acestea”, spune Cocean, motivand prin faptul ca Uniunea Europeana a obligat zona industriala sa actioneze pentru reducerea activitatilor poluante.

Daca este multumit ca a terminat povestea cu poluarea istorica, Cosmin Cocean este nemultumit de o serie de neconcordante ale autoritatilor cu privire la certificatele de carbon pe care Petromidia ar trebui sa le cumpere (Autoritatea de Mediu de la Galati, de care tine Petromidia, si Ministerul Mediului, prin hotarare de guvern, au dat valori diferite, cea de la Galati fiind dubla fata de cea a ministerului). Pentru a rezolva problema, Petromidia va discuta problema in instanta in septembrie.

In 2007 au inceput insa si alte investitii. Una dintre ele a vizat cresterea capacitatii de stocare si cresterea gradului de incarcare a vaselor care acosteaza in Portul Midia. In noiembrie, fix la un an de cand KazMunaiGaz a incheiat tranzactia pentru preluarea Rompetrol Group, ar trebui sa fie gata o investitie de 23 de milioane de dolari (14 milioane de euro) ce va urmari mai mult decat dublarea capacitatii de export (de la 95.000 de tone pe luna la 250.000 de tone pe luna).

Acum, aproximativ jumatate din produsele petroliere de la Petromidia sunt destinate exportului. Tot din 2009, cand capacitatea de export de la Petromidia ar trebui sa fie dubla, si activitatea de trading va fi mai importanta: “Acum importam doar putin petrol peste necesitatile noastre, dar din 2009 vom importa mult mai mult decat avem nevoie, deoarece tradingul va deveni din ce in ce mai important”, spune Cosmin Cocean.

Conform estimarilor vicepresedintelui, din 2009 ponderea activitatii de trading va creste de la un milion de tone in 2007 la cinci milioane de tone pe an. Anul trecut, divizia de trading a companiei - Vector Energy, localizata in Elvetia - a avut venituri cu 65% mai mari, unul dintre motive fiind livrarea unei cantitati crescute de titei catre Petromidia, odata cu cresterea capacitatii de rafinare. Veniturile mai mari ale Vector au insemnat insa si profit net mai mare (de la 5 milioane de dolari in 2006 la 10 milioane de dolari in 2007).

Pe langa cei 140 de milioane de dolari (89 de milioane de euro) care vor fi investiti pentru terminalul petrolier si in cele doua dane, Rompetrol are in vedere dublarea capacitatii de stocare de la Oil Terminal, din noiembrie 2008, ce va fi de asemenea folosita pentru extinderea comertului cu produse petroliere. Investitiile facute de companie vor permite, dupa cum spun oficialii grupului, si imbunatatirea marjei de rafinare in acest an, care a scazut in 2007 la 7,8 dolari/baril de la 8,2 in 2006.

Cauzele acestei scaderi au fost cresterea costurilor la utilitati si cele salariale in 2007, insa programele de investitii derulate ar insemna cresterea marjei in 2008. O alta cauza identificata de companie pentru scaderea marjelor ar fi fost in a doua parte a lui 2007, cand cresterea preturilor titeiului pe pietele internationale nu a mai putut fi compensata de evolutia pretului la clientii finali. Cum variatia pretului catre clientii finali este influentata de evolutia generala a preturilor, oficialii companiei considera investitiile in cresterea marjei de rafinare si in eficienta drept singurele care pot pastra profitabilitatea companiei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
petrol,
Petromidia,
KazMunaiGaz
/analize/industrie/petromidia-condamnata-la-crestere-2826034
2826034
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.