Ce se întâmplă cu piaţa muncii în 2021? Cum vor lucra angajaţii din România când se va termina pandemia

Autor: Ramona Cornea Postat la 17 februarie 2021 1585 afişări

Angajaţii au plecat din birouri, iar sufrageriile şi bucătăriile au devenit noile spaţii de lucru. Multe industrii au pus recrutările pe pauză anul trecut, concentrându-se pe a-şi păstra angajaţii pe care îi aveau deja. Ce aduce anul 2021 pentru piaţa muncii?

În 2021, piaţa forţei de muncă va reveni la efervescenţa din anii trecuţi, iar la fel se va întâmpla şi cu recrutarea, crede Raluca Gădiuţă, Country HR Leader în cadrul companiei HP Inc. România. „După o perioadă  în care procesele de recrutare au încetinit puţin, vedem deja semne că în multe zone economice recrutarea va reveni la un nivel similar cu volumele din trecut“, spune Raluca Gădiuţă. De asemenea, pe măsură ce lumea îşi va reveni din pandemia de COVID-19, va fi o schimbare a modului de lucru, iar ea vede o creştere a dorinţei pentru un birou hibrid: o combinaţie între munca de la distanţă şi munca de la birou. „Munca de acasă a fost o opţiune disponibilă pentru angajaţii noştri şi înainte de pandemie. Cu toate acestea, credem că va creşte numărul angajaţilor care vor dori să lucreze de acasă după ce vor avea posibilitatea de a reveni la birou. Vom face o analiză internă a rolurilor din companie cu o mai mare flexibilitate, adică acei angajaţi care nu au neapărat nevoie de un birou fix pentru a lucra.“

În 2020, principala schimbare pentru HP România a fost adoptarea sistemului de telemuncă pentru toţi angajaţii. În Bucureşti, HP are 1.300 de angajaţi, iar toţi lucrează acum de acasă şi vor continua să lucreze astfel până la finalul anului. Munca de acasă nu a avut un impact major asupra activităţii companiei, având în vedere că angajaţii erau obişnuiţi cu modul acesta de muncă de dinaintea pandemiei, spune Raluca Gădiuţă.

„Tipul de activitate pe care îl desfăşurăm în Bucureşti, dar şi infrastructura pe care o aveam la dispoziţie au condus către o tranziţie firească spre telemuncă. Managerii noştri lucrează cu echipe din diverse ţări şi erau deja obişnuiţi să coordoneze angajaţii de la distanţă şi să lucreze de acasă. Într-adevăr, a fost nevoie de mici ajustări odată ce toţi angajaţii au început să lucreze de acasă, dar această schimbare nu a avut un impact major, fiind deja obişnuiţi cu acest sistem.“ Despre întoarcerea la munca de la birou, reprezentanta HP România spune că depinde de evoluţia pandemiei.

Tudor Petecilă, director de resurse umane al Teleperformance România, furnizor de servicii de externalizare a proceselor de business, crede că, în 2021, piaţa locală a muncii va fi condusă de trei mari trenduri: modul în care vaccinarea va contribui atât la revenirea unor industrii, reglementarea unei pieţe a forţei de muncă în care conexiunea la internet este tot ce  trebuie şi revizuirea practicilor de leadership. „După un an 2020 care ne-a cerut tuturor o adaptare rapidă la un context cu totul nou, consider că piaţa forţei de muncă din 2021 va fi conturată de trei mari trenduri: vaccinarea şi modul în care aceasta va contribui atât la revenirea unor industrii profund afectate de pandemie, cât şi la definirea unor noi practici în ceea ce priveşte angajatorii, acomodarea şi reglementarea unei pieţe a forţei de muncă în care conexiunea la internet este tot ce îţi trebuie pentru a-ţi desfăşura activitatea şi revizuirea şi adaptarea practicilor de leadership, precum şi abordarea discuţiilor despre cultura organizaţională în contextul mediului virtual de lucru“, a spus Tudor Petecilă. De asemenea, faptul că angajaţii lucrează predominant de acasă va afecta dimensiuni precum spaţiile de lucru şi programul clasic de muncă, crede el.

„Dimensiuni precum cea de spaţiu fizic (clădiri de birouri, puncte de lucru), dar şi cea temporală, de exemplu programul de lucru 9-18, vor fi puternic provocate în cazul multor domenii de activitate pentru care nu contează de unde lucrează angajatul sau pentru care importante sunt livrabilele, IT-ul, BPO sau consultanţa fiind doar câteva dintre acestea.“

În prezent, compania Teleperformance România are 1.100 de angajaţi, iar toţi lucrează în regim de telemuncă încă din martie 2020.

„În Teleperformance Romania am consolidat un «multi-lingual hub» care oferă, cu precădere, servicii de call center şi customer suport, care acoperă 8 limbi străine (plus limba română) şi care deserveşte clienţi din 14 ţări de pe trei continente. În prezent suntem peste 1.100 de angajaţi şi cu toţii lucrăm în regim de telemuncă încă din luna martie a anului 2020, când am decis că lucrul de acasă este cea mai bună măsură prin care putem proteja sănătatea angajaţilor noştri“, a explicat directorul de resurse umane al companiei. Trecerea la telemuncă nu a afectat indicatorii de business ai companiei, spune el.

„Mai mult, observăm un angajament mai bun din partea colegilor reliefat în parametri precum rata plecărilor, absenteismul sau cei din sondajele de satisfacţie - în toamna lui 2020 am atins cel mai bun rezultat istoric pe indicatorul de NPS (rata de promovare a companiei de către angajaţi).“

În 2021, angajaţii Teleperformance vor continua să lucreze în regim de telemuncă până la finalul lunii iunie sau chiar până la finalul anului. „Indiferent de scenariu, pentru compania noastră perioada aceasta a însemnat desfiinţarea unor mituri şi rescrierea unor standarde; aşa încât sunt convins că noua normalitate va însemna un mix al forţei de muncă prezente la birou şi al celei care lucrează de la distanţă“, a adăugat Tudor Petecilă.

De asemenea, în 2021 compania are planuri să recruteze între 400 şi 500 noi angajaţi. „Ne propunem să încheiem acest an cu 1500 de angajaţi, ceea ce înseamnă că pe parcursul anului vom deschide undeva între 400 şi 500 de oportunităţi de angajare pentru vorbitorii de limbi străine“, a spus Petecilă.

La nivel global, Teleperformance are peste 330.000 de angajaţi în 80 de ţări, conform datelor de pe site-ul companiei.

Andreea Miron, People & Culture Manager în cadrul Stefanini EMEA, companie specializată în furnizarea de servicii şi soluţii IT în regim outsourcing, spune că anul 2020 a fost unul solicitant, care a pus companiile locale în faţa unei situaţii nemaiîntâlnite şi care a venit cu schimbări de paradigmă care vor continua şi în 2021. O astfel de schimbare care va continua să rămână un obiectiv major şi în 2021 va fi procesul de digitalizare din cadrul companiilor, spune ea. „O schimbare de paradigmă pe care o observ - începută deja în anul 2020 - este legată de rolul departamentului de resurse umane, respectiv trecerea de la un departament cu rol fundamental de suport pentru organizaţie, la unul cu rol transformaţional. Procesul de digitalizare, de transformare (implementarea/ extinderea muncii la distanţă, îmbunătăţirea canalelor de comunicare şi transpunerea acestora în online, adaptarea programelor de training etc.) va continua să rămână un obiectiv major pentru multe organizaţii care fac progrese în această direcţie“, a spus Andreea Miron.

De asemenea, anul 2020 a lăsat spaţii de birouri goale, schimbând fundamental locul şi modul de lucru. Tot mai multe companii au anunţat oficial păstrarea unui model de lucru permanent la distanţă sau întoarcerea parţială la spaţiile de birouri. „Consider că acolo unde domeniul de activitate permite, cu siguranţă acest mod de lucru o să fie păstrat permanent. În ceea ce ne priveşte, cel mai probabil, vom adopta un model de lucru hibrid - adică un model mixt de organizare a activităţii, reprezentând o combinaţie între munca la distanţă şi munca de la birou“, a explicat Andreea Miron.  Zona de management la distanţă a fost o noutate pentru majoritatea echipelor - trecerea de la interacţiunea zilnică de la birou la interacţiunea integral virtuală a favorizat apariţia unor arii de dezvoltare neexplorate până la acel moment.

„Deşi am întâlnit manageri convinşi că vor face faţă acestor noi provocări, timpul a evidenţiat subiectele unde aveam nevoie de eforturi mai mari de adaptare: înţelegerea unui nou echilibru între carieră şi viaţa personală; gestionarea stresului; organizarea timpului şi a spaţiului de lucru etc. Pentru a susţine progresul echipelor interne, organizaţiile vor fi nevoite să îşi ia angajamentul de a investi resurse în mod continuu în aceste arii“, crede reprezentanta Stefanini.

Compania Stefanini are circa 2.500 de angajaţi în Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA), dintre care 1.500 sunt în România. În prezent, compania recrutează pentru 100 de poziţii în România şi Moldova.

„Din perspectiva recrutării nu ne-am oprit niciodată, doar ne-am adaptat schimbării şi am transferat totul în online. Începutul anului 2021 este provocator, în momentul de faţă având un număr de aproximativ 100 de oportunităţi la care lucrăm la nivel de regiune  - atât pentru divizia de dezvoltare software (Application Development Center - ADC), cât şi pentru divizia de suport tehnic (Digital Workplace - DW)", a explicat Andreea Miron. Circa 95% dintre angajaţii companiei lucrează în regim de telemuncă încă din martie 2020 şi vor continua să lucreze astfel până la sfârşitul anului 2021. „În Stefanini, regimul de muncă la domiciliu era deja pus în practică pentru angajaţii noştri înainte de apariţia SARS-CoV2, dar la o scală mai mică.Vom menţine munca la domiciliu pentru anul 2021", concluzionează reprezentanta Stefanini.

Multe dintre schimbările pe care pandemia de COVID-19 le-a adus pe piaţa muncii vor continua şi în 2021, schimbări precum evoluţia telemuncii sau consolidarea rolului managerilor de resurse umane în companii, crede Denisa Nicolae, HR Manager al Deutsche Telekom Services Europe (DTSE), centrul de servicii al Telekom în România.


Denisa Nicolae, HR manager, Deutsche Telekom Services Europe (DTSE):  „Felul în care companiile s-au adaptat la noua varianta a «normalităţii» a depins şi va depinde foarte mult de modul de lucru şi viteza de reacţie a HR-ului. Rolul lor este acum unul transformaţional, implementând telemunca, măsurile sanitare de prevenţie, planurile de dezvoltare profesională.”


„În primul rând, mutarea activităţilor în regim de telemuncă a ridicat nivelul de cereri pentru unelte şi programe care să faciliteze acest tip de muncă. Spre exemplu, multe companii au ales să îşi mute, cu succes, procesul de recrutare online. Desigur, multe alte procese au fost analizate şi îmbunătăţite din punctul de vedere al eficienţei, standardizării şi automatizării, iar această acţiune continuă şi în 2021, având ca rezultat implicit o cerere tot mai mare de oameni cu profil tehnic pentru automatizarea acestor procese“, a spus Denisa Nicolae.

De asemenea, anul 2020 cu toate provocările lui a readus în lumină rolul managerilor de HR, care a fost şi continuă să fie tot mai consolidat, crede ea.

„Felul în care companiile s-au adaptat la noua variantă a «normalităţii» a depins şi va depinde foarte mult de modul de lucru şi viteza de reacţie a HR-ului. Rolul lor este acum unul transformaţional, implementând telemunca, măsurile sanitare de prevenţie, planurile de dezvoltare profesională. În plus, aria de responsabilitate a HR-ului a fost extinsă cu programe de wellness şi sănătate mentală a angajaţilor pentru a contracara izolarea acestora. Această tendinţă, de beneficii din aria sănătate, nutriţie şi wellness, va continua să se dezvolte şi în 2021“, a adăugat Denisa Nicolae.

În momentul de faţă, DTSE România are aproximativ 400 de angajaţi şi planul de recrutare pentru 2021 cuprinde 35-40 de noi angajaţi. Toţi angajaţii companiei lucrează acum de acasă.

„De la jumătatea lunii martie 2020, cu un efort susţinut din partea departamentului de HR şi IT, toţi angajaţii au fost mutaţi în regim de telemuncă. DTSE România oferea acest beneficiu şi înainte de pandemie pentru un anumit număr de angajaţi. În funcţie de evoluţia pandemiei şi a rezultatelor campaniei de vaccinare, după luna aprilie, plănuim să ne continuăm munca într-o variantă hibrid: zile de lucrat de la birou şi zile de lucrat de acasă. Toţi angajaţii vor beneficia de acest mod de lucru“, a explicat HR managerul DTSE România.Modul de lucru s-a schimbat radical în 2020, odată cu debutul pandemiei de COVID-19 în România. Companiile au realizat că angajaţii pot lucra la fel de bine în telemuncă, iar în unele cazuri angajaţii chiar au fost mai eficienţi lucrând astfel, spune Veronica Cristea Nanu, Senior HR Manager în cadrul companiei Huawei Technologies România.

„În 2020, piaţa muncii s-a transformat radical din punctul de vedere al modului de lucru. În general, companiile şi-au dat seama că se poate lucra la fel de bine remote, iar în cazul unor roluri se observă o eficienţă chiar mai mare. (...) Credem că munca de acasă va deveni un standard în piaţă, dar nu în sensul de a lucra permanent de acasă, ci de a avea libertatea de a combina munca remote cu cea de la birou, pentru a ne creşte eficienţa“, a spus Veronica Cristea Nanu.

Recrutarea, evaluarea performanţei angajaţilor şi dezvoltarea competenţelor angajaţilor sunt câteva dintre aspectele care nu se vor schimba anul acesta, crede ea.

„Ce va rămâne neschimbat sunt anumite procese de resurse umane care vizează recrutarea, evaluarea performanţei angajaţilor şi, mai ales, dezvoltarea permanentă a competenţelor profesionale ale angajaţilor prin programe de training şi studiu individual.“

Directorul de resurse umane al Huawei Technologies România crede că vor apărea roluri noi în telecomunicaţii după implementarea tehnologiei 5G.

„În sectorul nostru de activitate, credem că vor apărea roluri noi, ca urmare a dezvoltării unor noi linii de business generate de implementarea de noi tehnologii de telecomunicaţii, în special în legătură cu 5G. Implementarea 5G va genera dezvoltare în întreaga economie, având un efect pozitiv pe piaţa muncii. Potrivit unei analize ANCOM, 5G va genera 250.000 de locuri de muncă în România în câţiva ani“, spune Veronica Cristea Nanu.

Huawei are peste 2.100 de angajaţi în prezent în biroul central şi cele opt centre de servicii pe care le-a dezvoltat în România.

„Dacă luăm în considerare şi lanţul nostru de furnizori, numărul total al locurilor de muncă pe care le-am creat direct şi indirect se ridică la 6.400. (…) Pentru anul 2021, planul nostru este să continuăm recrutarea de specialişti în România, concentrându-ne pe trei sectoare în dezvoltare: energie verde, unde vedem un potenţial semnificativ pentru soluţiile noastre; servicii financiare – vom creşte numărul de angajaţi din Accounting Shared Services Center şi e-commerce, deoarece am văzut o creştere semnificativă a vânzărilor online anul trecut. În funcţie de evoluţia economiei, vom avea un plan specific de recrutare pentru fiecare din aceste sectoare“, a explicat directorul de resurse umane al Huawei Technologies România.

Aproximativ 90% dintre angajaţii companiei lucrează în prezent de acasă şi vor continua să lucreze astfel cel puţin până la mijlocul anului 2021.

„O mare parte din ei îşi doresc să revină la birou sau să combine munca de acasă cu cea de la birou, atunci când acest lucru va fi posibil. Pentru Huawei, siguranţa angajaţilor este pe primul loc şi vom continua munca de la distanţă cât timp va fi nevoie. Pentru cei care lucrează la birou, am montat la intrarea în sediu aparate care citesc automat temperatura, recipienţi cu dezinfectanţi, separatoare de plexiglas între birouri, punând în practică şi alte măsuri de siguranţă. (…) Vom menţine posibilitatea de a lucra de acasă până cel puţin la mijlocul acestui an.  Extinderea perioadei de telemuncă va depinde mult de rezultatele campaniei de vaccinare.“

Genpact, o companie globală care oferă servicii profesionale de transformare digitală, are peste 8.000 de angajaţi în Europa, dintre care 3.000 sunt în România. Compania a început să încheie parteneriate noi care vor dubla dimensiunea operaţiunilor din Europa în următorii doi ani, a spune Shibu Nambiar, Chief Operating Officer în cadrul Genpact Europe.

„În Europa, compania Genpact este prezentă în 12 de ţări, respectiv 15 oraşe. Peste 8.000 de angajaţi oferă servicii în 30 de limbi şi deservesc peste 40 de ţări din întreaga lume. La nivel local, Genpact România este cel mai mare angajator si dezvoltator de talente din industria serviciilor financiare, cu aproximativ 3.000 de angajaţi care, în prezent, lucrează în cea mai mare siguranţă, din confortul caselor lor“, a spus Shibu Nambiar.

Pandemia de COVID-19 a pus o presiune nemaiîntâlnită asupra multor companii, iar multe industrii au trecut prin perioade foarte dificile, însă Genpact a fost ferită de astfel de probleme datorită industriilor pentru care furnizează servicii, spune el.

„Cu toate că anumiţi clienţi încă se află într-o situaţie delicată, noi ne-am concentrat să menţinem locurile de muncă pentru angajaţii noştri. Pe de altă parte, observăm tendinţe pozitive - companii din întreaga lume s-au angajat într-o cursă accelerată pentru a-şi digitaliza procesele, a reduce costurile şi pentru a găsi modalităţi mai eficiente de a-şi desfăşura activitatea. Din acest motiv şi din perspectiva tipului de servicii pe care le oferim pentru clienţii şi industriile noastre, am început să încheiem multe parteneriate noi care vor dubla dimensiunea operaţiunilor din Europa în următorii doi ani“, adaugă COO-ul Genpact Europe.

Compania va menţine lucrul de la distanţă, spune reprezentantul Genpact Europe. De asemenea, lucrul de la birou va continua şi el să existe, însă se va schimba tipul muncii prestate aici, crede el.

„Modalitatea aceasta de lucru nu va dispărea curând. Ea a fost adaptată rapid la noua realitate pe care am experimentat-o în ultimul an, dar adevărul este că flexibilitatea locului şi a timpului de lucru existau deja ca tendinţe pe piaţa muncii.  Vom continua să ne adaptăm, si, cu siguranţă, va exista un moment în care vom reveni la birou, dar tipul muncii prestate aici va fi altul. Biroul va fi un loc în care oameni se pot reuni să inoveze, să testeze idei şi să rezolve probleme. Pentru activităţi tranzacţionale nu ai nevoie ca oamenii să vină la birou, poţi să le faci de acasă“, explică Nambiar.

Circa 48% dintre companiile respondente unui studiu al  Asociaţiei Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din România (ABSL), organizaţia care reuneşte interesele angajatorilor din domeniile Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Outsourcing IT (ITO) şi Cercetare Dezvoltare (R&D) au spus că vor lua în calcul un sistem de muncă hibrid în 2021, circa 13% dintre companii vor continua în sistemul de telemuncă, în timp ce 39% dintre companii consideră că pe termen mediu telemunca exclusivă nu este o alternativă viabilă, spune Cătălin Iorgulescu, reprezentant al consiliului director al ABSL.

„Telemunca a devenit principala opţiune a companiilor în perioada pandemiei, dar a arătat şi limitările legate de socializare, interacţiune şi colaborare. Astfel, în raportul anual al industriei realizat de ABSL anul trecut, 82% dintre companiile chestionate au declarat că îşi vor păstra spaţiile de birouri. În prima jumătate a anului 2021, companiile vor continua să lucreze în regim mixt,  folosind spaţiile de birouri doar atunci când este necesar. Însă experienţa ultimilor luni a demonstrat că atât telemunca, precum şi munca de la birou în proporţie de 100% au inconveniente şi nu corespund nevoilor pe termen lung“, a spus Cătălin Iorgulescu. De asemenea, pandemia a schimbat modul în care companiile se raportează la forţa de muncă, iar situaţia actuală a lărgit considerabil arealul din care companiile îşi vor recruta forţa de muncă în viitor.

„Cred că vom observa din ce în ce mai des cum angajatorii vor urma oamenii acolo unde aceştia trăiesc şi nu invers, aşa cum se întâmpla până anul trecut. Înainte de pandemie, cea mai mare provocare pentru firmele din industria noastră era legată de forţa de muncă bine pregătită. Toate discuţiile legate de dezvoltarea industriei şi alegerea unui sediu aveau ca punct central recrutarea, reţinerea şi disponibilitatea forţei de muncă în zonă, dar acest aspect se va schimba în viitor“, spune Cătălin Iorgulescu.

Un alt impact important al pandemiei este creşterea ratei de retenţie a angajaţilor pe parcursului anului trecut.

„Rata medie a plecărilor din companii a fost de 22% pentru perioada 2017 – 2019 şi a scăzut la numai 12% în perioada ianuarie – iulie 2020, conform studiului anual ABSL ca urmare a situaţiei actuale“, concluzionează Iorgulescu.

Industria serviciilor de outsourcing a avut 131.000 de angajaţi în 2020, valoare similară cu cea înregistrată în 2019, conform raportului anual al industriei de business services realizat de ABSL. Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 au fost de 4,5 miliarde euro.

Andreea Miron, People & Culture Manager, Stefanini EMEA: ”

Veronica Cristea Nanu, senior HR manager, Huawei Technologies România: „Vom menţine posibilitatea de a lucra de acasă până cel puţin la mijlocul acestui an. Extinderea perioadei de telemuncă va depinde mult de rezultatele campaniei de vaccinare.“

Shibu Nambiar, Chief Operating Officer, Genpact Europe: ”Observăm tendinţe pozitive - companii din întreaga lume s-au angajat într-o cursă accelerată pentru a-şi digitaliza procesele, a reduce costurile şi pentru a găsi modalităţi mai eficiente de a-şi desfăşura activitatea.”

”În prima jumătate a anului 2021, companiile vor continua să lucreze în regim mixt,  folosind spaţiile de birouri doar atunci când este necesar. Însă experienţa ultimilor luni a demonstrat că atât telemunca, precum şi munca de la birou în proporţie de 100% au inconveniente şi nu corespund nevoilor pe termen lung.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.