„Fără aprecierea şi respectul celorlalţi, adevăratul leadership devine ineficient, dacă nu imposibil”

Autor: Andra Stroe Postat la 16 octombrie 2023 123 afişări

„Fără aprecierea şi respectul celorlalţi, adevăratul leadership devine ineficient, dacă nu imposibil”

Este una dintre afirmaţiile făcute în cartea Knockout Entrepreneur: My Ten-Count Strategy for Winning at Business, de cunoscutul boxer George Foreman, care la finalul carierei sportive a ales să devină antreprenor. Scriam acum ceva timp, în deschiderea unui alt număr al BUSINESS Magazin, despre importanţa de a câştiga respectul şefului, nu prietenia sa. Privind acum din perspectiva şefului, fie el manager cu experienţă sau proaspăt numit, lucrurile par să funcţioneze similar. Ai ajuns recent în poziţia de lider şi vrei să faci totul ca la carte, să aduci rezultate, să ţii echipa unită şi să îţi păstrezi şi mult râvnitul work-life balance?

Probabil nu vei putea să le bifezi pe toate din start, cel puţin nu simultan, însă există un ingredient care ar putea reprezenta primul pas în direcţia potrivită: să câştigi respectul angajaţilor. Nu să-i faci să se teamă de tine. Nu să le devii cel mai bun prieten. Ci să îi faci să te respecte. De ce? Pentru că, dacă oamenii te respectă, vor fi dispuşi să lupte alături de tine pentru a atinge obiectivele pe care le vei seta, îţi vor cere sfatul într-un impas profesional, vor avea încredere în deciziile tale şi toate aceste lucruri te vor ajuta să obţii rezultatele de care vorbeam mai sus. Întrebarea care se ridică natural este: care sunt paşii potriviţi pe care îi poţi face pentru a le trezi acest respect, care se câştigă uneori cu mult efort? Propun câteva idei, iar lista o puteţi continua voi:   

1. Creează o stare de reciprocitate. O primă cale prin care poţi câştiga respectul oamenilor este să îl oferi la rândul tău, să stabileşti o reciprocitate. O poţi face în multe feluri. Respectă-i ca persoane, indiferent că vorbim de vârstă, gusturi, orientare, personalitate. Respectă-le opinia, chiar dacă nu eşti de acord cu ea. Respectă-le programul de lucru, recompensează-i corect şi tratează-i egal. Pe scurt, creează un mediu de lucru incluziv, echitabil şi echilibrat. Şi dacă te întrebi cât de important e pentru angajaţi să se simtă respectaţi, răspunsul îl dă un studiu realizat de Harvard Business Review, potrivit căruia respectul a fost cotat de angajaţii intervievaţi pe prima poziţie în topul celor mai importante acţiuni ale liderilor. În plus, respondenţii care se simţeau respectaţi de liderii lor s-au declarat, printre altele, mai sănătoşi (56%), mai mulţumiţi şi mai satisfăcuţi de jobul lor (89%), mai focusaţi (92%) şi au susţinut că e mai probabil să rămână în companie.

2. Fii mentor, nu prieten. Cu toate că poate fi tentant să te împrieteneşti cu cei din echipă care îţi seamănă, căci e foarte posibil să descoperi că ai hobby-uri comune cu anumiţi angajaţi sau o personalitate asemănătoare, până vei reuşi să consolidezi legătura pe care o ai cu subordonaţii din postura de lider şi să ajungeţi la un „flow” potrivit pentru a vă desfăşura activitatea ar fi bine să menţii o anumită rezervă. Şi asta pentru a nu risca să creezi impresia că eşti părtinitor ori să îţi fie dificil să te impui când situaţia o cere. Din nou, e important să le câştigi întâi respectul. Dar poţi fructifica această chimie devenindu-le mentor – o tactică cu beneficii răsfrânte atât la nivel individual cât şi asupra companiei.

3. Expune-ţi propriile greşeli, dar însoţeşte-le de lecţiile învăţate. O întrebare pe care le-o punem adesea liderilor intervievaţi e: „Din ce greşeli aţi învăţat cele mai valoroase lecţii?” Să fii un exemplu pentru echipă nu înseamnă că trebuie să faci sau să pară că faci totul ca la carte. Din contră, transparenţa cu privire la propriile greşeli poate avea în unele situaţii un impact mai puternic asupra echipei, căci te „umanizează”. Însă nu uita ca, întotdeauna, când le vorbeşti de greşelile pe care le-ai făcut, să pui pe masă şi lecţia învăţată din ele. Pentru că în acest fel greşeala se transformă în obstacol şi repercusiunea, în lecţie. Nu doar că îţi vei apropia oamenii, ci le vei căpăta mult mai uşor încrederea, aşa că atunci când vor face la rândul lor greşeli – şi vor face! – vor avea curajul să vină şi să le discute deschis, în loc să le ascundă, riscând să degenereze în situaţii care pot afecta imaginea departamentului/firmei.

4. Împarte cu echipa şi responsabilitatea eşecului, nu doar meritul reuşitelor. Există şefi care se bucură când echipa aduce rezultate şi există şefi care îşi asumă creditul pentru reuşită, chiar dacă poate singurul merit este titulatura deţinută. Dar când echipa ajunge în impas încearcă să se sustragă din faţa responsabilităţii şi să scoată un vinovat sau altul la înaintare. Acest tip de şef nu va reuşi niciodată să câştige respectul oamenilor. Un şef-lider va acţiona ca un căpitan de vas şi va părăsi ultimul nava într-un caz extrem.  Astfel, va celebra nu doar reuşitele, ci îşi va asuma la unison cu echipa rezultatele proaste şi va învăţa din ele cum să îşi organizeze mai bine „bucătăria internă”.

5. Coboară de pe piedestal. Dacă vrei ca oamenii să te respecte, nu profita de poziţia ta pentru a beneficia de tratament preferenţial. Respectă-ţi programul de lucru, respectă-ţi deadline-urile şi împarte   echitabil volumul de muncă. E firesc să ai un salariu mai mare, e firesc să ai anumite beneficii aferente poziţiei pe care o deţii, însă când vine vorba de relaţiile interumane, nu te plasa într-o poziţie de superioritate, dacă vrei să ai nu o echipă de subalterni, ci o echipă de colegi care să te respecte.   

Andra Stroe este jurnalist BUSINESS Magazin

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Opinie,
angajati,
lideri,
business,
andra stroe

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.