Lupta companiilor de leasing pentru supravietuire

Postat la 27 aprilie 2009 39 afişări

2009 se anunta pentru piata de leasing un an foarte dificil, in care atentia se muta de la crestere la gasirea solutiilor pentru supravietuire. De la Milano, de unde coordoneaza activitatea UniCredit Global Leasing din 17 tari, Septimiu Postelnicu da un verdict dur: de cresteri mai vorbim poate abia peste cativa ani.

Cand privesti 17 tari, ai un alt grad de intelegere a fenomenelor economice de ansamblu si a posibilelor solutii”, declara Septimiu Postelnicu pentru BUSINESS Magazin. Romanul in varsta de 32 de ani a coordonat fuziunea pe piata romaneasca intre HVB Leasing si UniCredit Leasing si de o jumatate de an conduce de la Milano operatiunile filialelor UniCredit Global Leasing din regiunea central si est-europeana. O treaba deloc usoara: nu numai ca a trebuit sa se mute in Italia intr-un moment de declin economic, ce zdruncina din temelii industria de leasing in toata lumea, dar acum raspunde de activitatea dintr-o intreaga regiune (formata din Italia, Germania, Austria, Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Croatia, Bosnia, Serbia, Romania, Ungaria, Letonia, Ucraina, Rusia, Bulgaria si Turcia).

Din aceasta perspectiva, Postelnicu are insa o imagine mai clara si mai integrata asupra sanselor pe care le are piata de leasing din Romania si din Europa. Nici prezentul, si nici viitorul apropiat nu se arata confortabile, lasa el sa se inteleaga; e foarte clar ca leasingul, la fel ca multe alte industrii, a cazut victima declinului economic de pe tot continentul, iar perioada urmatoare va fi a unei reasezari radicale. “De cresteri mai vorbim peste cativa ani”, crede Septimiu Postelnicu; pentru moment, importante sunt masurile ce se pot lua pentru a supravietui: “Acum discutam de consolidare si de selectia adecvata a clientilor si a industriilor pe care le deservim”.

Prabusirea domeniilor care au sustinut ani la rand cresterea puternica a sectorului de leasing (auto, in principal, si importul de echipamente al companiilor) a generat in primul trimestru din 2009 o contractie intre 10% si 70% a pietelor din Europa, estimeaza vicepresedintele UniCredit Global Leasing. Coordonatele pietei s-au schimbat dramatic: lupta pentru cota de piata nu mai e la fel de importanta, segmentele cele mai profitabile trebuie inlocuite cu altele, mai sigure. Urmarirea riscului si evitarea pierderilor sunt coordonatele care trec acum in prim-plan. “Scaderea acuta a vanzarilor, generata de o cerere in scadere, selectivitatea fata de clienti, cresterea provizioanelor de risc si presiunea pe costuri sunt acum coordonatele pietei de leasing din absolut toate tarile europene”, spune Septimiu Postelnicu.

Pe piata romaneasca, unde Postelnicu a lucrat in industria de leasing timp de 12 ani inainte de a pleca la Milano (a inceput inca din timpul facultatii, pentru ca la 27 de ani sa devina director general al HVB Leasing) “sunt doua mari efecte ale crizei: scadere masiva a leasingului auto sI de camioane si incetinirea de pe piata de echipamente, mai ales de constructii, din cauza ca lucrarile majore de infrastructura n-au inceput”. Cand a plecat din Romania, in luna noiembrie a anului trecut, lucrurile abia incepusera sa intre in declin, la nivel global, iar piata romaneasca se confrunta pentru prima oara cu probleme, dupa ce avusese ani buni cu cresteri cu doua cifre. Leasingul a fost una din “victimele colaterale” care au aparut dupa caderea pietei imobiliare si a industriei auto, principalele motoare de dezvoltare ale firmelor de profil in acel moment.

Pentru prima data in istorie, piata de leasing a scazut anul trecut cu circa 3%, capul de afis al reducerilor fiind leasingul imobiliar (cu 24%). Leasingul de echipamente s-a redus cu 4%, iar cel pentru auto a crescut cu 1%. Scaderile sunt usor de inteles, prin prisma structurii pietei: 71% - vanzari de vehicule, 22% - vanzari de echipamente, 7% - leasing imobiliar. Impactul dificultatilor din intreaga economie a fost cu atat mai dur cu cat majoritatea clientilor vin din zona de companii (89%), urmati de clientii de retail (10%) si de cei guvernamentali, potrivit statisticilor Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB Romania). De zece ori mai mica decat alte piete similare din Europa, piata romaneasca de leasing s-a ridicat in 2008 la circa 4,8 miliarde de euro (suma reprezinta valoarea totala a bunurilor finantate), din care circa 60% este controlata de companiile afiliate bancilor. In acest context, companiile de leasing sunt nevoite sa faca eforturi pentru a gasi parghii de salvare, iar una dintre cele mai simple este concentrarea pe nise de activitate pana acum lasate in umbra. “Noi am incurajat intotdeauna companiile sa se uite si spre nise, dar nu au facut-o pentru ca zona auto aducea castiguri mult prea mari. Acum nu mai au incotro”, declara Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare.

Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare:  “Numarul clientilor rau-platnici a crescut simtitor de la inceputul anului. As putea spune chiar ca situatia este dramatica”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/lupta-companiilor-de-leasing-pentru-supravietuire-4245895
4245895
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.