O româncă a construit cel mai mare business de carduri din ţara noastră, iar acum a construieşte o nouă bancă, despre care spune că este cel mai fain proiect pe care şi l-ar putea dori orice bancher sau inginer din tehnologie

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 31 iulie 2024 1499 afişări

...spune Gabriela Nistor, referindu-se la departamentul de carduri din cadrul Băncii Transilvania. De mai bine de un an lucrează la construirea Salt Bank, lansată pe piaţă anul acesta pe 4 aprilie. Despre mandatul actual, spune cu entuziasm că este „cel mai fain proiect pe care şi l-ar dori orice bancher sau orice inginer din tehnologie - să construiesc Salt Bank - o bancă complet digitală”.


Gabriela Nistor, CEO Salt Bank

Termenul de lansare a băncii: 4 aprilie 2024

ŢINTA (în 3 ani): 1 mil. de clienţi


Când s-a decis să lucreze în domeniul cardurilor, cineva i-a spus că este prea creativă şi vizionară ca să lucreze în industria cardurilor, care „sunt doar nişte decontări, Gabi”, spune amuzată, acum, Gabriela Nistor. Cu peste 30 de ani de carieră în retail şi private banking, ea a crescut odată cu Banca Transilvania, punând pietre de temelie în aria cardurilor, call centerului şi a plăţilor online.  Pentru că îi plac proiectele temerare, în iunie 2022 s-a înrolat la construcţia primei bănci 100% digitale Made in RO, din poziţia de director general.

Ea este implicată în dezvoltarea pieţei financiar–bancare, fiind şi vicepreşedinte al Asociaţiei Române a Băncilor (din 2021). Salt Bank este prima bancă românească 100% digitală, entitate nou creată ca urmare aachiziţionării Idea Bank de către Banca Transilvania. Pentru strategia şi dezvoltarea băncii, pachetul de investiţii anunţat iniţial se ridică la 80-100 milioane de euro, cu posibilitatea de a se extinde. Salt Bank se îndreaptă în primă fază doar către persoanele fizice, urmând să se extindă la persoanele fizice autorizate, iar ulterior posibil şi la microcompanii.

1. Ce perspectivă aveaţi în urmă cu 20 de ani în ce priveşte evoluţia profesională? Ce vă doreaţi să profesaţi, să realizaţi?

Aş minţi să spun că atunci când eram foarte mică visam să profesez ceva anume, sau că voi realiza ceva important... Deşi unul din primele mele modele a fost Nadia (Comăneci) şi m-au fermecat nu doar succesul, dar şi tenacitatea, munca, modestia şi ambiţia ei. Probabil ca m-a fermecat tocmai fiindcă şi eu eram „flămândă” să realizez ceva în viaţă, dar nu pot să spun că aveam habar pe atunci.

Însă, în urmă cu 20 de ani, aveam deja traseul profesional bine conturat şi aveam deja ceva experienţă în banking, o carieră destul de solidă... Deja pusesem pe picioare sistemul de carduri din Banca Transilvania cu vreo câţiva ani în urmă. Sincer, nu visam sau nu aspiram atunci la o carieră mai sus decât aveam deja în acel moment. Eram deja director într-o centrală de bancă, într-un domeniu care atunci era considerat ultimă tehnologie - cardurile - un domeniu pe care l-am iubit foarte mult şi care mi-a influenţat major într-adevăr tot parcursul profesional... Pentru că industria cardurilor era pe atunci foarte la modă - tot ultimă tehnologie - iar pe baza lor practic s-a construit foarte mult în retail bankingul românesc.

În acest fel am învăţat să gândesc businessul de la cap la coadă, pentru că în zona de carduri ai nevoie să înţelegi în primul rând modelul de business şi ce îl influenţează, apoi produsele şi sistemele, şi în plus, cardul avea şi încă are, partea aceasta „tangibilă” - plasticul - care are o componentă puternică de marketing. Apoi, în sisteme ai o mulţime de date despre cum, unde şi când sunt folosite, şi asta m-a învăţat foarte multe despre date şi mânuirea lor, dar mai ales despre comportamentul oamenilor şi relaţia cu banii lor.

Una peste alta, nu aş fi devenit ce sunt astăzi dacă nu intram atunci, în prima linie, în istoria cardurilor din România. Cum spuneam, cardurile erau atunci the ultimate technology. Multe s-au întâmplat de atunci şi multe au evoluat, plăţile digitale au evoluat enorm, iar astăzi, iată-mă scriind o nouă poveste, iarăşi cu the latest technology, de data asta la Salt Bank - prima neobancă 100% românească!

2. Realitatea a coincis cu gândurile de la acea vreme?

Când m-am decis să îmbrăţişez acest domeniu al cardurilor, cineva mi-a spus că sunt prea creativă şi vizionară ca să lucrez în industria cardurilor, care „sunt doar nişte decontări, Gabi”. Dar eu am ştiut, sau mai bine zis am intuit că acea nouă industrie care se lansa atunci va evolua mereu. Venea mult knowledge din afară şi făceai parte dintr-o lume care evolua foarte repede. Dar dincolo de faptul că iubeam enorm acest domeniu, nu pot să zic că am avut aşteptări iniţiale, sau că mi-am închipuit ce va urma. Coordonam pe atunci businessul de carduri din Banca Transilvania, eram mai micuţi pe atunci pe carduri. Aveam ambiţii mari şi atunci, dar nu mi-am închipuit că voi construi cel mai mare business de carduri din România!

De adaptat a trebuit să mă adaptez mereu, odată cu industria cardurilor, cu industria bancară în general, dar şi cu modul în care a crescut BT de-a lungul anilor. Însă adaptarea pentru mine vine natural, nu stau prea mult să mă gândesc că trebuie să mă adaptez, mă adaptez şi gata! În general pornesc imediat ceea ce am de făcut şi mai ajustez din mers ce mai trebuie ajustat. Aşa am ajuns să intru în cel mai fain proiect pe care şi l-ar dori orice bancher sau orice inginer din tehnologie - să construiesc Salt Bank - o bancă complet digitală. Asta după 27 de ani în banking tradiţional, dintr-o organizaţie mare şi foarte dragă mie, am reînceput într-o bancă foarte mică, aproape de la zero, schimbând toate sistemele, crescând o echipă complet nouă şi construind, sau măcar încercând să construiesc o cultură diferită, foarte dinamică şi digitală... Poate părea o nebunie să te apuci de un astfel de proiect la o vârstă total atipică pentru aşa ceva! Şi cred că nu reflect deloc imaginea pe care încearcă sau au încercat să o lanseze despre ei, „băieţii din digital” cu uniformele lor specifice. Dar faptul că la începutul noii mele călătorii, o mână de oameni la fel de nebuni, care nu m-au cunoscut deloc înainte, mi s-au alăturat într-un proiect despre care nu ştiau nimic (nici nu ştiam atunci că se va numi Salt Bank), face ca realitatea să întreacă orice imaginaţie. Iar pentru asta îi iubesc pe oamenii ăştia, ca şi pe cei care mi-au dat pe mână un asemenea proiect!

3. În ce priveşte următorii 20 de ani, cum vă aşteptaţi să se schimbe lumea / domeniul în care activaţi / compania pe care aţi clădit-o sau în care lucraţi acum?

Cred că multe pornesc de la modul în care se „croieşte” lumea, nu doar geografic, sau ca poli de putere, sau cum se schimbă echilibrele (sau dezechilibrele) de putere, dar dacă ne uităm şi la tendinţele demografice, ne dăm seama la ce schimbări de forţe vom fi martori. Aceste schimbări de forţe, foarte probabil, vor atrage după ele multe alte schimbări... Culturile dominante se schimbă, şi odată cu asta tendinţele, modul în care oamenii dintr-o anumită ţară, din orice ţară, vor mânca, vor cânta, vor călători, se vor căsători şi vor îmbătrâni, se vor schimba. Iar banii, finanţele, bankingul vor urma aceste tendinţe, aşa cum a fost mereu.

În plus, pe lângă de aceste schimbări majore, cred că această revoluţie tehnologică la care suntem martori şi părtaşi, e aici ca să rămână. Deşi a adus multe provocări din punct de vedere etic, multe dileme şi multe întrebări cu privire la viitor, oamenii vor găsi soluţii de corectare, dar nu se vor întoarce înapoi, aşa a fost mereu de-a lungul istoriei. Tehnologia va fi parte a fiecărei laturi a vieţii noastre, într-un mod din ce în ce mai puţin „intruziv”, sau cum se spune, „very smooth”, iar noi vom adopta inovaţiile mereu, atâta timp cât ne vor face viaţa mai uşoară.

Cred că industria bancară va urma acest trend, aşa cum a început să o facă deja. Şi asta în toată lumea. Iar mie mi se pare un mare noroc să fiu parte dintr-o astfel de poveste. Să ştii că o să construieşti prima neobancă 100% românească, şi să fii driverul unui astfel de proiect mi se pare un mare noroc. Cred că am început deja să scriem un capitol tare fain, iar peste 20 de ani, alţii vor continua să adauge la povestea începută acum!   


BUSINESS Magazin a lansat de curând anuarul 100 Cele mai puternice femei din business, ediţia 2024. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a catalogului să descoperim împreună cu reprezentantele mediului de afaceri cum au fost cei 20 de ani pe care i-am trăit şi la ce ne aşteptăm pentru următoarele două decenii. Gabriela Nistor, CEO al Salt Bank, este una dintre doamnele prezentate în ediţia din acest an a acestui proiect.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.