Cum ar putea ajunge Constanta pe harta croazierelor
Constanta nu a avut niciodata farmecul Barcelonei sau al Marsiliei. Este si acesta unul dintre motivele pentru care nu prea am vazut ancorate in portul Tomis vase de croaziere, adevarate orase in miniatura, si oameni care debarca pentru a lua la pas cel mai vechi oras din Romania, ce dateaza din anul 600 inaintea erei noastre.
Lucrurile sunt pe cale insa sa se schimbe. Ioan Basea spune ca poarta discutii avansate cu o linie de croaziera pentru ca incepand cu 2012 Constanta sa devina un port unde se pot face imbarcari si debarcari o data pe saptamana. Pentru moment, fostul Tomis ramane un port de escala, ceea ce inseamna ca nimeni nu urca si nimeni nu coboara de pe vas. "Daca reusim, vanzarile vor creste simtitor."
Pentru moment insa, doritorii trebuie sa ia avionul pana la unul dintre porturile de unde se fac imbarcari. Anual, cateva mii de romani aleg sa aiba o astfel de vacanta. Desi este iarna si cei mai multi merg la schi, fie in tara, fie in strainatate, exista si clienti care opteaza in sezonul rece pentru o croaziera, care sa ii duca pana in tarile calde. Acestia merg dupa principiul "am fost in Roma, Valetta, Alexandria si Rhodos. Le-am vazut pe toate vara, dar nu am fost niciodata intr-o croaziera, asa ca aleg sa le mai vad o data, iarna, dintr-o alta perspectiva".
Nicolae Demetriade, presedintele World Travel - care reprezinta in Romania companiile de croaziera Royal Carribean, Celebrity Cruises si Azamara, si compania aeriana Emirates Airlines -, spune ca, in acest sezon de iarna, circa 600 de romani au calatorit pe vasele Royal Carribean si Celebrity Cruises. Cei mai multi romani insa pleaca in perioada de vara, respectiv mai-septembrie, pentru ca transportul pana la portul de imbarcare/debarcare din Europa este mai accesibil, ajungand pana la 250 de euro per pasager. In total, in 2010, World Travel a vandut circa 1.800 de pachete de croaziere, spune cel care a vandut in 2007 agentia de turism Happy Tour catre fondul spaniol de investitii Ged pentru circa 10 milioane de euro.
"Atunci cand vorbim despre pretul unei croaziere, vorbim despre cazarea pe vas, despre masa si doar in unele cazuri si de bautura. Biletul de avion pana la portul de imbarcare si respectiv dinspre portul de debarcare, precum si hotelul pentru o noapte inainte de imbarcare sunt cheltuieli distincte", detaliaza Ioan Basea, care activeaza cu agentia croaziere.net pe piata croazierelor din Romania din 2005, cand practic aceasta piata nu exista pe plan local.
Pretul mediu al unei croaziere variaza intre 100 si 150 de euro pe zi pentru o cabina de doua persoane, suma incluzand cazarea in cabine de 4-5 stele, mese servite pe tot parcursul zilei - atat in regim à la carte, cat si bufet -, precum si alte facilitati, precum acces in baruri, restaurante, discoteci, sali de spectacol, patinoar, cazinou, sali de fitness, piscine sau terenuri de tenis, volei si baschet, potrivit lui Demetriade, care mai adauga ca durata medie este sapte zile. Destinatiile croazierelor de iarna sunt cele din zonele calde, precum America de Sud, Insulele Caraibe, Singapore - Thailanda - Hong Kong si Vietnam. "Exista insa si croazierele din zona Emiratelor Arabe Unite si Indiei, care incep in ianuarie si dureaza pana in martie."
Desi in tara lor mama, Statele Unite, croazierele sunt foarte populare, indiferent de varsta si statut social, devenind in unele cazuri un mod de viata alternativ, in Romania gustul turistilor este in continuare la inceput, dar se observa o crestere. "Este o piata intr-o continua crestere si sunt convins ca va fi in topul preferintelor romanilor care realizeaza ca un sejur de sapte zile intr-o croaziera in Europa este mai atractiv ca pret, servicii, distractii - chiar si pentru copii -, ba mai mult ai posibilitatea de a vizita mai multe orase, comparativ cu oricare sejur clasic cu destinatiile de vara din Turcia, Grecia sau Italia", crede Demetriade.
Ioan Basea crede ca "prima croaziera e usor sa o vinzi. Clientii ii poti alege dintre cei care au vazut lumea si care doresc acum altceva sau din randul indecisilor. Dupa aceea vine greul". Acum, majoritatea clientilor sai sunt fideli si au ajuns la a cincea sau a sasea croaziera si in fiecare an aleg alta linie, alt vas, alt itinerariu. Atunci cand se uita in urma la inceputurile sale, realizeaza ca "am inceput batraneste. Ideea mi-a incoltit in minte de mai mult timp, insa intai am facut niste cercetari de piata si am vazut ca, desi existau agentii bine consolidate, segmentul croazierelor nu era prea bine reprezentat. Apoi i-am contactat pe americani, pentru ca industria e a lor". A durat apoi trei ani pana a primit acreditarea CLIA si acum este singurul acreditat de pe piata locala.
In 2005, cand a inceput, nu se stiau foarte multe despre croaziere, si existau mai multe mituri, printre care si acela ca sunt scumpe. In 2011, desi mii de romani au inteles si acest tip de turism, clientii vor veni tot la fel de greu. "Inca nu exista o cultura a croazierelor", crede Basea. Businessul in turism l-a inceput pentru ca "este o afacere placuta si pentru o fata si ma gandeam la fiica mea care are acum 23 de ani si conduce afacerea din Cluj pentru partea de vest a tarii, in timp ce eu fac asta la Bucuresti din 2009, cand am deschis aici un birou". Basea s-a orientat catre turism, domeniu in care este prezent prin agentia de turism Office Travel si cea specializata pe croaziere, croaziere.net, dupa alte trei businessuri. "Sunt in afaceri din '94-'95", povesteste Basea. Acum se axeaza pe croaziere, si se gandeste chiar sa renunte la agentia Office Travel. Nu se gandeste insa la alte businessuri in viitorul apropiat. Pe partea de croaziere are insa multe planuri, precum deschiderea unui birou la Sofia sau a unuia in Constanta sau poate amandoua.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro