Destinaţie cu şarm, caut turişti români - GALERIE FOTO
Atacul terorist de la Sharm el-Sheikh din toamna lui 2015 a avut un impact important şi asupra industriei ospitalităţii din ”Perla Egiptului“. Numărul de turişti a scăzut cu 40%. Oficialii locali şi reprezentanţi din domeniul hotelier spun însă că sunt semne clare de revenire a apetitului turiştilor. Una dintre pieţele pe care pariază Sharm el-Sheikh-ul este România.
Viaţa marină diversificată şi recifele de corali din Marea Roşie fac din Sharm el-Sheikh un magnet pentru scafandri şi turişti, care experimentează scuba divingul sau snorkelingul. În general, apa turcoaz a mării are o temperatură de 22 de grade Celsius pe timp de iarnă, iar vara temperatura aerului depăşeşte frecvent 40 de grade. Pieţele şi zonele comerciale tradiţionale – cu preţuri mici pentru europeni şi unde aproape totul se poate negocia –, deşertul şi munţii aflaţi în apropiere, dar şi viaţa de noapte neaşteptat de modernă sunt atuurile zonei.
Economia turistică a acestui oraş din Sinaiul de Sud a înregistrat plusuri rapide în ultimele decenii, ducând şi la o creştere a numărului staţiunilor de lux. Turismul a generat venituri record de 12,5 miliarde de dolari în Egipt, în anul 2010, iar scăderea foarte puternică a veniturilor din acest segment s-a declanşat după prăbuşirea unei aeronave de pasageri în peninsula Sinai la finele lunii octombrie 2015. Criza de atunci a determinat ţări precum Rusia şi Marea Britanie să restricţioneze zborurile către Egipt, iar călătorii din alte state au devenit reticenţi faţă de această zonă. Şi România s-a numărat printre ţările care au abandonat zborurile charter spre această destinaţie. Până anul acesta.
Turismul reprezintă una dintre principalele surse de venit ale Egiptului, esenţială pentru economia ţării. În perioada de glorie, circa 12% din totalul forţei de muncă din Egipt activa în acest sector, asigurând venituri de aproape 12,5 miliarde de dolari şi contribuind cu peste de 11% din PIB. Însă din cauza ameninţărilor de securitate ulterioare acestui an, numărul turiştilor a scăzut cu mai mult de o treime: de la 14,7 milioane în 2010 la 9,5 milioane în 2013. Şi veniturile din industria ospitalităţii s-au prăbuşit, ajungând la doar 5,9 miliarde de dolari în 2013.
În prima jumătate a anului 2014, numărul turiştilor a scăzut în continuare cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2013, în timp ce veniturile s-au redus cu 25%. Sfârşitul anului 2016 şi începutul lui 2017 aduc însă primele semne bune pentru turismul, respectiv economia ţării. Primul grup de israelieni a vizitat atracţiile turistice cele mai populare, iar în aceeaşi perioadă Bloomberg scria că Egiptul ”şi-a vărsat anii de nelinişte socială şi politică“ şi clasează ţara în top 20 de destinaţii de călătorie pentru acest an.
Destinaţiile turistice majore includ monumentele istorice de pe Valea Nilului, principalele fiind piramidele şi Marele Sfinx din Giza, templele Abu Simbel la sud de Aswan, Valea Regilor şi Complexul Templului Karnak de lângă Luxor. În Peninsula Sinai, care serveşte ca o punte de legătură între Asia şi Africa, turiştii ajung pentru a vizita în general Muntele Sinai, menţionat în Biblie, dar şi staţiunile Sharm el-Sheikh, Dahab, Nuweiba şi Taba, care mizează pe diversitatea activităţilor acvatice.
Începutul lui 2017 pare a aduce din nou Sharm el-Sheikh-ul pe harta turiştilor doritori de experienţe exotice. La baza acestei reveniri ar sta, după spusele oficialităţilor egiptene, lipsa atacurilor în zona Sinaiului de Sud, dar şi înăsprirea măsurilor de siguranţă. În acest moment, Sharm el-Sheikh primeşte 130 de zboruri săptămânal, majoritatea cu plecare din Ucraina, Germania şi ţări din Orientul Mijlociu. Însă printre planurile egiptenilor de atragere a turişti de pe noi pieţe se află şi România, aflată la 3 ore şi jumătate distanţă de zbor direct. ”Aţi fost departe de noi până acum, iar asta a fost greşeala noastră. De acum înainte, ne vom axa pe construirea relaţiilor cu România, lucru de care mă voi ocupa personal. Îmi propun să vizitez în curând România şi să discut cu oficialităţile şi touroperatorii, pentru a consolida relaţii benefice ambelor ţări“, declară într-o întâlnire cu presa Khaled Fouda, guvernatorul Sinaiului de Sud.
El speră ca în curând Sharm el Sheikh-ul să primească circa 10 zboruri pe săptămână din România. ”Avem 185 de hoteluri, 600 de camere, toate pregătite să vă găzduiască. Iar aici securitatea este pe primul loc; siguranţa voastră este principala noastră grijă“, declară Fouda, care enumeră personalul şi dotările în acest sens: forţe pregătite foarte bine din punct de vedere profesional şi tehnologic, atât terestre, cât şi navale. De asemenea, adaugă guvernatorul, ”aeroportul este 100% sigur, datorită înzestrării cu tehnologii moderne“. Iar după datele sale, numărul de turişti se află în creştere, mai ales că unele state, precum România, au relansat cursele charter. ”Vom face tot posibilul pentru a pune din nou Sharm el-Sheikh pe harta turiştilor“, declară guvernatorul Sinaiului de Sud.
Printre hoteluri se numără Sunrise Arabian Beach Resort, o investiţie ce depăşeşte 200 de milioane de dolari. ”Comparând preţurile noastre cu cele ale altor complexuri turistice de acelaşi calibru, veţi constata că avem preţuri medii. Sperăm ca acesta să fie un lucru atractiv pentru clienţi, pe lângă calitatea serviciilor ultra-all inclusive“, spune managerul acestuia, Ahmed Abd Almeguid. Gradul de ocupare a locaţiei pe care o conduce este de circa 60%, fiind încă început de sezon.
Aşteptările sale sunt de ocupare a 80% a complexului turistic în perioada de vârf, iar pieţele pe care se bazează Almeguid sunt Ucraina, Orientul Mijlociu, alte naţiuni din Europa. ”Lucrez în industria ospitalităţii de mai bine de 20 de ani, cunosc piaţa şi sunt optimist pentru perioada ce va urma. Tot ce avem nevoie este să deschidem noi pieţe, printre care, sperăm noi, Marea Britanie şi Rusia“, adaugă Almeguid. Sunrise Arabian Beach Resort este o locaţie de cinci stele aflată în apropiere de plaja privată din zona Sharks Bay.
Un alt hotel din lanţul Sunrise Sharm el-Sheikh, Diamond Beach, mizează pe un grad de ocupare de circa 75% pentru sezonul 2017, cu o creştere vizibilă faţă de 2015, datorită noilor pieţe, spune Essam Abd El-Kabir, managerul hotelului. ”2010 a fost un an foarte bun. De atunci, am pierdut cam 40% din rata de ocupare, însă guvernul, dar şi noi, industria de ospitalitate, facem mari eforturi să ajungem, din nou, la acele rezultate. Dacă suntem optimişti, estimăm o revenire la aceleaşi cifre în anii imediat următori: finele lui 2018, începutul lui 2019“, adaugă managerul Diamond Beach. Ucrainenii sunt cei mai numeroşi turişti, urmaţi de germani. Românii reprezintă, de asemenea, una dintre pieţele ţintă ale Sharm el Sheik-ului, spune El-Kabir.
În Egipt se află, de asemenea,două unităţi ale lanţului internaţional Rixos, cunoscut pentru opulenţa locaţiilor. În pofida perioadei dificile prin care a trecut industria ospitalităţii în Sinaiul de Sud, lanţul cu origini turceşti şi-a continuat dezvoltarea în zonă. Pe 1 ianuarie 2016 a fost deschis Rixos Sharm el-Sheikh, în urma unei ”investiţii imense“, de sute de milioane de dolari, pe care managerul nu o precizează cu exactitate. Complexul aflat la malul mării şi înconjurat de palmieri pune la dispoziţia clienţilor o plajă privată, 11 piscine, şapte restaurante à la carte, cinci baruri şi circa 750 de camere cu balcon sau terasă.
De asemenea, complexul turistic are ca opţiuni de divertisment un club de noapte în aer liber, pe plajă, o discotecă interioară şi diverse spectacole pe scena exterioară. În timpul zilei, oaspeţii pot opta pentru facilităţile oferite de centrul spa, o gamă de activităţi sportive, de la tenis la volei pe plajă, sau cele trei tobogane din cadrul complexului. Rixos Sharm el-Sheikh se află la circa 20 km de golful Naama, un punct de atracţie pentru turişti. ”Avem o cerere din ce în ce mai mare din ţări europene precum Germania. Mai nou, şi din România. Chiar astăzi avem un zbor de la voi“, spune Burcak Orak, managerul Rixos Sharm el-Sheikh.
Pentru 2017, aşteptările sale sunt optimiste, estimând un grad de ocupare a hotelului de circa 60%-70%, lucru determinat de revenirea turiştilor europeni, din decembrie anul trecut, adaugă el. Popularitatea complexului pe care îl conduce este determinată şi de brandul pe care îl reprezintă Rixos la nivel mondial, iar majoritatea clienţilor care vin aici au mai fost în alte locaţii ale lanţului turcesc, precizează acesta. Conform spuselor sale, aşteptările sunt crescute în privinţa numărului de turişti pe termen mediu, iar asta se datorează şi faptului că autorităţile asigură din ce în ce mai mult siguranţa turiştilor.
După o întrerupere de aproape doi ani, agenţiile de turism locale au reluat charterele către Sharm el-Sheikh. La începutul lunii aprilie 2017 a fost operat primul zbor charter spre această destinaţie, de touroperatorul Cocktail Holidays, specializat în vacanţe de tip charter, circuite şi turism individual. Pachetele pentru Sharm el-Sheikh ale touroperatorului pornesc de la 490 de euro pe persoană, pentru sejururi de opt zile, la un hotel de patru stele, cu regim all inclusive; conform datelor oferite, cererea pentru vacanţe în Sharm el-Sheikh a fost ridicată încă din perioada de early booking. ”Egiptul oferă un produs turistic cu un raport bun calitate-preţ şi foarte multe posibilităţi de distracţie, de la scufundări la croaziere, plimbări cu submarinul, jeep safari. În ultimii doi ani, când din oferta noastră au lipsit vacanţele în Egipt, turiştii au întrebat permanent când reapar“, a declară Dan Goicea, manager la Cocktail Holidays, despre introducerea pachetelor spre Egipt în portofoliul companiei pe care o reprezintă.
Dacă Egiptul poate fi o destinaţie din ce în ce mai accesată de români în următorii ani, în prezent majoritatea preferă să călătorească încă în interiorul Europei, către destinaţii cu ieşire la Marea Mediterană, unde cultura şi experienţele locale sunt familiare. Mai mult de 10.000 de turişti au ales vacanţe cu transport cursa charter pentru vara 2016, încă din perioada de early booking, destinaţiile preferate de ei fiind Zakynthos, Corfu, Tenerife şi Antalya, conform datelor oferite de Cocktail Holidays. Valoarea medie a unui pachet cu charter pentru vara 2016 este de 524 de euro de persoană, pentru şapte nopţi de cazare, cu toate taxele incluse, iar cea mai scumpă vacanţă pe charter, rezervată până în prezent, este de 10.000 euro, pentru destinaţia Mykonos, Grecia.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro