Casa pe valuri
La geamul din sufragerie peisajul se schimba in permanenta, iar pe terasa cativa prieteni pescuiesc in timp ce se intind la vorba. Stilul de viata marinaresc are un farmec aparte, insa nu este pentru toata lumea, asa ca atunci cand tangajul devine prilej de insomnie, este momentul potrivit sa iti aduci casa in port.
Insa, daca este sa vorbim despre case, atributul lor principal a fost mereu stabilitatea, trainicia si o temelie cat mai bine ancorata in pamant. Sa fie de vina vremurile agitate in care traim, sa fie dorinta de a mai vedea si alta priveliste pe geam din cand in cand, cert este ca istoria se schimba si resedintele noastre incep sa devina mai mobile decat ne-am fi inchipuit vreodata. Daca o solutie la indemana celor care nu vor sa fie tinuti pe loc de propria casa a fost intotdeauna iahtul, s-a inventat o alternativa si pentru cei care simt ca o resedinta permanenta pe mare nu li s-ar potrivi. Asa cum in copilarie jucariile noastre se transformau dintr-o masina intr-un robotel, casele dezvoltate de cei de la CasaYacht sunt un hibrid intre o casa lacustra si o ambarcatiune de mari dimensiuni, permitandu-le proprietarilor sa fie ori un rezident cuminte, ori un curajos matelot, in functie de dispozitie.
Casa amfibie
"Ati trait vreodata pe un iaht sau pe un alt gen de ambarcatiune, fie ea si una de dimensiuni acceptabile?", este intrebarea adresata de Silviu Chelaru, presedintele CasaYacht International, oricui cere informatii despre proiectul sau. "Daca tot grupul dumneavoastra este imun la leganatul valurilor, care poate sa-i invinga chiar si pe cei mai temerari dintre noi, si toti din grup sunteti de asemenea insensibili la inghesuiala inerenta pe un iaht, atunci costul acestei experiente va fi cel care va va convinge in favoarea constructiilor CasaYacht. Asta deoarece, pentru aceeasi suprafata locuibila, o constructie CasaYacht este de circa zece ori mai ieftina decat un iaht."
Dezvoltatorii acestui proiect vor sa construiasca case normale, pe malul unui lac sau a oricarui alt tip de suprafata acvatica, dar pozitionate pe piloni. Atunci cand pe proprietar il incearca dorul de duca, locuinta poate fi transferata pe un doc plutitor mobil. "Am brevetat acest concept pe plan international in Uniunea Europeana, SUA, Canada si multe alte state. Initiative asemanatoare pot fi considerate cele care permit locuirea pe apa sau in vecinatatea apei, cum ar fi iahturile propriu-zise, cladirile fixe construite pe sau langa apa, si casele plutitoare."
Un ansamblu CasaYacht Marina se va asemana cu un port de agrement, prevazut insa cu piloni pe care vor fi gazduite, deasupra apei, constructiile de tip CasaYacht. Primul asemenea ansamblu va aparea in Bucuresti, pe lacul Floreasca, in aproximativ 18 luni. "Desi sunt asamblate pe piloni, constructiile CasaYacht sunt fixe, sigure si foarte confortabile, asemanatoare cu locuintele de la sol", tine sa precizeze Silviu Chelaru. "In jurul lor este insa o intindere placuta de apa si locul este neaglomerat, zgomotul este mai mic si natural, iar poluarea este mult mai redusa: traiesti intr-adevar in mijlocul naturii. Daca trebuie sa te muti sau sa navighezi, o poti face cu usurinta, constructiile CasaYacht putand fi transformate in ambarcatiuni, lucru care nu poate fi realizat de constructiile fixe."
Caracteristica definitorie a acestor resedinte-hibrid fiind mobilitatea, situarea lor in cadrul pietei imobiliare este undeva la limita, iar acest lucru are implicatii si in ceea ce priveste regimul legal al acestor constructii. Avand in vedere faptul ca acestea pot fi mutate, constructiile propriu-zise sunt nepermanente, si astfel nu vor avea un titlu de proprietate imobiliara, locul de gazduire obtinandu-se prin inchiriere sau in leasing. In plus, va fi necesara si o autorizatie de navigatie atunci cand CasaYacht se foloseste in regim de plutire, ca iaht sau pentru transport.
Evadarea pe apa mai are un avantaj incontestabil: eliberarea din aglomeratia urbana. In viziunea dezvoltatorilor, locuintele lacustre reprezinta unica solutie pentru o viata cu adevarat de calitate in Capitala. "Conceptul CasaYacht s-a nascut intr-un Bucuresti in care acum cinci ani se pregatea deja explozia imobiliara la care suntem martori astazi. Era evident inca de atunci ca va urma comprimarea pana la refuz a locuintelor de tip casa sau vila. De fapt situatia prezenta este mult mai dramatica, in Bucuresti construindu-se aproape in exclusivitate blocuri de apartamente si constructii inalte, care in cele mai bune zone ale Capitalei au vedere in blocul vecin pozitionat la 7-8 metri distanta. Si atunci singura solutie, inca disponibila, de locuire decenta este reprezentata de lacurile Bucurestiului, unde insa nu se pot aseza constructii fixe, ci numai constructii plutitoare sau care pot fi imbarcate."
Docul plutitor
Desi proiectul este cat se poate de realist, pentru cei mai multi dintre noi ideea unei case plutitoare tine mai mult de domeniul fictiunii. Cum poate o casa, legata inexorabil in mintea noastra de stabilitate, sa pluteasca si sa calatoreasca in voie pe lacuri, fluvii sau chiar mari? Secretul nu tine de o bagheta magica, ci de o solutie tehnica descoperita de dezvoltatori. "CasaYacht poate naviga cu ajutorul unui doc plutitor mobil, demontabil, cu flotabilitate variabila", explica Chelaru. "In termeni mai simpli, acest doc poate ridica constructia propriu-zisa de pe pilonii de care aceasta este sustinuta, asigurand navigatia si repozitionarea casei pe aceiasi piloni sau la o alta locatie.
Docul este o constructie mai complicata, dar din punct de vedere ingineresc toate problemele tehnice sunt rezolvate. Trebuie insa subliniat ca, pentru a realiza un proiect intr-adevar economic, un doc plutitor deserveste secvential intre 10 si 30 de constructii de tip CasaYacht, asa ca este necesara o programare a accesului la docuri. Transferul constructiei CasaYacht de pe piloni pe docul plutitor mobil sau invers dureaza circa o ora, deci este usor de plecat la plimbare si de revenit la punct fix pe piloni. Manevrarea si pilotarea docului, cu sau fara constructia pe care o transporta, se realizeaza de catre un echipaj profesionist, astfel incat sa fie asigurate siguranta si satisfactia clientilor. In regim de nava, manevrarea si navigarea se pot face cu pasageri la bord."
H2O, compus chimic inestimabil
In domeniul imobiliar, locatia este esentiala. Amplasarea constructiilor CasaYacht pe cele mai pitoresti cursuri de apa ar fi un argument convingator in favoarea acestei initiative. Daca la acesta se adauga si posibilitatea de a schimba locatia dupa bunul plac, valoarea proiectului poate atinge cote de invidiat. Pe o piata imobiliara in care proiectele rezidentiale dezvoltate langa apa sunt foarte cautate, proiectul CasaYacht are clare veleitati de vedeta.
"Locuirea pe sau langa apa este veche de milenii si a avut initial la baza motive de ordin practic. In ultimii ani, insa, observam o crestere accentuata a valorii unor astfel de locuinte mai ales datorita unor factori subiectivi, adica a dorintei omului modern de a fi aproape de natura si de a avea un orizont larg, sau pur si simplu pentru prestigiu", spune Chelaru. "In prezent, locuintele cele mai scumpe sunt cele situate pe malul apei in orase ca Monaco, Londra, New York, Dubai sau in statul Florida. De aceea, credem ca proiectul CasaYacht se aliniaza unei cerinte fierbinti din piata imobiliara, fiind asemanator unor initiative de locuire care sunt deja foarte bine primite."
In plus, Silviu Chelaru crede ca acest proiect va ajuta la aerisirea Capitalei, prin utilizarea unor noi suprafete de teren care nu au putut fi valorificate suficient pana acum. "Putem spune ca in zone urbane aglomerate si scumpe conceptul nostru creeaza noi suprafete de teren construibile. Conceptul CasaYacht afecteaza piata imobiliara din punct de vedere calitativ si mai putin cantitativ. Spre exemplu, numarul de constructii de tip CasaYacht din Bucuresti si imprejurimi nu va intrece cateva sute. Pe de alta parte, noi oferim idealul: viata in mijlocul naturii, in interiorul sau aproape de mediul urban care de obicei inseamna doar apartamente, asfalt si multa aglomeratie. Iar ca bonus oferim mobilitate suprema."
Costurile mobilitatii
Suma investita, ca si costurile unitare pe metrul patrat construit, variaza in functie de locatie si proiect. De exemplu, in cadrul ansamblului Ponticello pe care cei de la CasaYacht vor sa il construiasca in Snagov, costul de constructie a unei case este estimat la circa 1,7 milioane de euro pentru 1.200 de metri patrati locuibili plus inca 750 de metri patrati de terase. Acesta va fi insa un proiect cu utilizare dubla, rezidentiala si comerciala; ridicata in stil italian, sub forma unui pod locuit, constructia va servi si ca pod pietonal propriu-zis peste un brat al Snagovului lat de 37 de metri. Va exista si o taxa de gazduire pentru ansamblul Ponticello, cat si costuri suplimentare pentru utilitati, navigatie sau alte servicii.
Cei care se simt atrasi de acest proiect vor trebui sa se obisnuiasca cu ideea platii unei taxe lunare pentru obtinerea drepturilor de utilizare pe 25 de ani, in locul obisnuitei cumparari a casei. "Dreptul de utilizare se refera la costul de gazduire al constructiilor de tip CasaYacht, precum si la costul de acces la docul plutitor in vederea navigatiei", explica Chelaru. "Am sa va dau exemplul gazduirii pe Lacul Floreasca, unde terenul de pe mal poate costa in jur de 2.000 de euro pe metrul patrat. In viziunea noastra, fiecarei constructii de tip CasaYacht ii este alocata o suprafata de circa zece mii de metri patrati. Daca doriti sa cumparati un teren cu aceasta dimensiune in zona, trebuie sa platiti in jur de 20 de milioane de euro.
De aceea noi consideram ca un cost de gazduire si de acces la doc de circa 4.000 de euro pe luna este rezonabil pentru zona Floreasca-Primaverii. Daca faceti calculul acestui cost pe 25 de ani obtineti 1,2 milioane de euro. Pare mult, dar este preferabil platii unui teren echivalent, chiar daca nu tineti seama de faptul ca in acest cost vi se asigura si accesul la docul mobil." Costurile scad pentru alte lacuri din Bucuresti sau pentru Snagov, dat fiind pretul mai scazut al terenurilor din acele zone. Costurile utilitatilor si serviciilor nu difera fata de cele ale constructiilor fixe. Exista si optiunea cumpararii pentru doritori, fiind insa o solutie mai complicata, dupa cum explica Chelaru.
"Constructiile de tip CasaYacht pot fi cumparate, dar ele sunt considerate bunuri mobile si nu imobile. In consecinta, s-ar putea ca finantarea lor sa fie nu atat mai dificila, cat diferita de cea a bunurilor imobiliare, aceasta facandu-se prin leasing si nu prin credit ipotecar. In acelasi timp, trebuie subliniat ca impozitele sunt mai mici decat pentru bunurile de lux, asa cum se considera iahturile motorizate, iar amortizarea este mult mai rapida decat cea a cladirilor. In general, constructiile CasaYacht se vor dovedi a fi o solutie mai ieftina decat alte alternative. Docul plutitor, care poate avea costuri apropiate de un iaht, este utilizat de mai multe constructii de tip CasaYacht. De asemenea, costul intretinerii acestora este mult redus fata de cel a iahturilor. Trebuie insa subliniat ca aceste constructii se adreseaza mai mult locuirii si mai putin navigarii, chiar daca potrivit statisticilor un iaht stationeaza peste 90% din timp in port, iar constructiile de tip CasaYacht au, datorita configuratiei lor simplificate, restrictii de navigare mai numeroase decat cele aplicate iahturilor."
Planurile dezvoltatorilor sunt ambitioase, iar daca succesul preconizat se va adeveri, in curand suficienti romani, si nu numai, vor putea pleca cu casa la plimbare in larg. "In Romania speram sa ridicam cateva sute de constructii in circa 16 ani, cat timp este valabil brevetul de inventie", spune Chelaru. "In Europa, SUA, Canada si alte state, cateva zeci de mii, direct sau prin subcontractori. Bucurestiul este o zona promitatoare prin resursele financiare ale clientilor si datorita preturilor terenurilor, dar nu este o zona exclusiva pentru Romania. Litoralul Marii Negre si chiar Dunarea incep sa fie interesante pentru dezvoltarile de tip CasaYacht, la fel ca si unele lacuri naturale sau artificiale."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro