Producatorii de electrocasnice sustin ca in ciuda crizei financiare, apetitul consumatorilor romani pentru lux a crescut spectaculos. E drept, numai in nisa electrocasnicelor high-end.
Daniel Craig, faimos pentru seria James Bond, a interpretat rolul unui actor de la Hollywood in filmul “Flashbacks Of A Fool” cu doar cateva luni inainte sa imbrace costumul lui Bond si sa defileze pe covorul rosu la premiera “Quantum of Solace”.
Dincolo de povestea actorului aflat in plina glorie, dar distrus de micile placeri, care ajunge sa isi rememoreze tot firul vietii atunci cand afla de moartea celui mai bun prieten din copilarie, unul dintre cele mai spectaculoase “personaje secundare” din film este casa lui Craig - si in special bucataria. In stilul clasic american, deschisa si cu vedere la ocean, bucataria pare desprinsa dintr-un targ de design, cu electrocasnice high tech incorporate in mobila futurista. Faptul ca producatorii de la Hollywood au acordat o importanta atat de mare unui loc care pe vremuri era considerat camera de tortura a unei gospodine demonstreaza ca bucataria a incetat demult sa mai fie un simplu spatiu pentru gatit, transformandu-se intr-un etalon al stilului de viata, unde chiar si un burlac convins ca personajul lui Craig gaseste placut sa-si petreaca timpul.
Tendinta, care a prins contur mai puternic cam din 2006, a adus mari beneficii producatorilor de electrocasnice, care anunta ca segmentele de lux inregistreaza cresteri importante.
In Romania, unde intreaga piata de electrocasnice valoreaza 600 de milioane de euro, electrocasnicele de lux (care de obicei sunt incorporabile) au adus anul acesta 45 de milioane de euro in conturile producatorilor.
“In cazul Whirlpool, nisa produselor high end a avut o crestere de 60-80% comparativ cu anul trecut. Gama de produse a evoluat tocmai pentru a acoperi aceasta cerere si pentru a se adapta schimbarilor de tendinte din industrie”, spune Violeta Guramulta, director de vanzari pentru Romania la Whirlpool. Valeriu Cobaschi, director general Franke Romania, companie care vinde electrocasnice incorporabile de zece ani, spune ca piata a evoluat in acelasi ritm cu nivelul de trai. “In ultimii ani, tot mai multi romani au optat pentru schimbarea echipamentelor vechi de bucatarie cu unele noi, de ultima generatie”, afirma Cobaschi. Franke, care a incheiat anul 2007 cu o cifra de afaceri de 15 milioane de euro, estimeaza o crestere de 10% pentru anul acesta.
Companiile au conturat un portret-robot al consumatorului de electrocasnice de lux. “Este o persoana activa, cu un stil de viata modern, cu venituri mari si pasionat de tehnologie. Programul aglomerat - fie ca este vorba de birou sau o partida de golf alaturi de prieteni - nu ii permite sa petreaca foarte mult timp acasa, cu atat mai putin in bucatarie. Gatitul este mai degraba un hobby decat o necesitate si, de regula, bucataria trebuie sa arate impecabil”, apreciaza Carmen Georgescu, marketing & communication manager Electrolux Romania.
Asa incat pe piata produselor electrocasnice de lux, obiectele pentru bucatarie urmeaza aceeasi conceptie ca si colectiile creatorilor de haute couture - sunt in ton cu tendintele in materie de culori si design si tin obligatoriu cont de noua moda eco de pe piata. In plus, obiectele de bucatarie sunt privite asemenea unor gadgeturi, transformandu-se in motive de lauda pentru posesorii lor.
AEG-Electrolux a lansat Silent Kitchen si Silent Laundry, sisteme care promit ca lucreaza intr-o liniste deplina, Franke a imaginat sistemul Ramato, cu aspect rustic, iar Whirlpool si-a completat gama premium cu o combina frigorifica Whirlpool Aqua, frigiderul Side by Side care prepara si espresso sau o gama pentru bar si pentru spatiile de relaxare. Fiecare produs a fost gandit pornind de la cate un aspect al luxului. Carmen Georgescu spune ca Electrolux a incercat sa tina pasul cu programul incarcat al clientilor cand a lansat Silent Kitchen, care face toate treburile casnice in mod silentios. Gama include masini de spalat vase care functioneaza la 41 de decibeli sau plite care isi adapteaza puterea in functie de dimensiunea vasului.
Franke a tinut cont la randul sau de noile tendinte in materie de design, care pun la mare pret curentul vintage, si a imaginat gama rustica Ramato. Cuptorul cu 7 programe de coacere (printre care si cel de quick pizza), hota, cu o putere de aspirare de 750 m3/h, plita sau bateria cu un cartus ceramic sunt finisate in stilul vechilor bucatarii englezesti, parand a fi teleportate dintr-un alt secol.
Producatorii de electrocasnice au gandit si colectii de accesorii pentru produsele premium. Combina frigorifica Side by Side de la Whirlpool, care are incorporat un espressor profesional (prepara 35 de cesti de cafea dintr-un litru de apa la o presiune de 15 bari), vine la pachet cu un set de accesorii: cestile pentru espresso poarta semnatura lui Antonio Berardi, designerul italian care a creat hainele de nunta ale cuplului David si Victoria Beckham.