CATALOG TOP DIGITAL TRANSFORMERS: Thomas Kolarik, Vicepreşedinte Executiv Operaţiuni & IT, BCR România
1. Cum aţi defini transformarea digitală din afacerea dvs.?
În primul rând, transformarea digitală în domeniul bancar ajută la rezolvarea unor provocări din interacţiunea cu clientul, oferind acces la inovaţii tehnologice, aşa cum sunt: digital banking, open banking, aplicaţii bancare şi platforme pentru clienţi, servicii predictive şi experienţă personalizată, analiză de date, regtech şi setarea cadrului legal de desfăşurare a activităţilor financiare, securitate şi autentificare inteligentă. În al doilea rând, băncile şi-au schimbat modelul de afaceri şi au accelerat multe proceduri datorită concurenţei cu companiile FinTech. În plus, băncile şi-au dezvoltat propriile echipe şi soluţii de tip FinTech şi aici avem cel mai bun exemplu prin George, care este primul produs FinTech operaţionalizat de o bancă în România, el fiind creat într-un hub de inovaţie al Grupului Erste. În prezent, George este încontinuu redezvoltat la nivel local de experţii BCR, iar cea mai recentă realizare a noastră a fost deschiderea George pentru afaceri. Altfel spus, la finalul anului trecut, le-am propus antreprenorilor români un ecosistem de funcţionalităţi care îi ajută să aibă un control mai bun al afacerilor, într-un mod simplu şi rapid. FinTech a schimbat modul de operare în bănci: de la banking as a service, conceptul prin care băncile apelează la aplicaţii modulare care le facilitează răspunsul rapid la schimbările de pe piaţă, cu implicaţii pozitive în zona retail şi corporativă, până la procesele AI şi de învăţare automată, care sunt utilizate pentru a preveni frauda, pentru a eficientiza procesul de analiză a riscurilor şi pentru a oferi clienţilor acele produse şi servicii de care sunt interesaţi. În special vorbind despre BCR, mă bucur să fac parte dintr-un grup care în ultimii ani a înţeles şi a anticipat transformarea profundă a industriei. Aproape jumătate dintre sucursalele BCR lucrează acum fără numerar, iar operaţiunile bancare clasice se desfăşoară online.
2. Cum a alimentat pandemia transformarea digitală a companiei pe care o reprezentaţi?
Digitalizarea şi educaţia sunt pilonii esenţiali ai strategiei noastre de dezvoltare, iar BCR este una dintre băncile care a început călătoria transformării digitale cu câţiva ani înainte de izbucnirea Covid-19.
Pentru a menţiona doar câteva dintre schimbările pe care le-am făcut într-un timp foarte scurt, amintesc de faptul că:
- am adoptat un nou mod de lucru, bazat pe principii agile. Acum devenim o organizaţie agilă, cu multe echipe mici şi performante, fiecare având o misiune clară care poate fi livrată integral;
- în 2020, am început să creăm laboratoare digitale cu echipe interne responsabile cu dezvoltarea de noi soluţii digitale, bazate pe o mentalitate agilă şi o mai bună înţelegere a nevoilor clienţilor, prin analiza datelor. Astăzi avem 11 laboratoare digitale active atât pentru persoane fizice, cât şi pentru companii. Produsele şi serviciile care erau de obicei lansate în luni sau ani au fost implementate în săptămâni;
- în 2021 am continuat să ne extindem laboratoarele digitale care au creat produse pentru clienţii micro şi corporativi. Am deschis George pentru afaceri, unde oferim onboarding digital; - deschiderea unui cont pentru afaceri 100% online, fără contact direct cu banca, prin încărcarea documentelor necesare în platformă, multiprofile - o funcţionalitate prin care contul personal şi cel de afaceri sunt gestionate din aceeaşi aplicaţie, şi overdraft digital – şi ne mândrim că suntem prima bancă din Romania care oferă companiilor posibilitatea de a accesa o linie de credit de până la 300.000 lei, 100% online, cu un timp de aprobare de 15 minute, fără solicitarea altor documente;
- am lansat noi tehnologii şi am dezvoltat noi abilităţi şi capacităţi. Avem 2 milioane de utilizatori de internet banking şi mobile banking, dintre care peste 1,32 de milioane de utilizatori activi George, în creştere cu 30% faţă de primele nouă luni din 2020;
- George s-a transformat într-unul dintre cele mai evoluate ecosisteme bancare digitale. Am dezvoltat mai multe parteneriate locale şi am extins ecosistemul digital cu noi funcţii: multibanking, KYC, rambursarea anticipată a ratelor de împrumut, revizuirea pensiilor, livrare 100% digitală pentru descoperit de cont şi carduri de credit;
- INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor tehnologice, a ajuns la 100 de start-up-uri tech în ultimii 3 ani, fiind susţinute în toate etapele lor importante de creştere prin incubare, accelerare, mentorat sau acces la finanţare europeană.
Experienţă: Thomas Kolarik are o experienţă vastă în dezvoltarea de proiecte şi operaţiuni în domeniul serviciilor financiare; este şi lector universitar.
Domeniile pe care se concentrează în prezent: El este omul care defineşte viitorul digital al BCR, cu o atenţie sporită pe zona de securitate cibernetică, dezvoltări de tip agile şi învăţare automată.
3. Cum poate digitalizarea să devină un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul dvs. de activitate?
În opinia mea, în acest moment nu mai vorbim de avantaj competitiv, pentru că trebuie să integrăm digitalizarea în business as usual. Este un moment de reper pentru toate industriile, care ţine de transformarea lanţurilor de aprovizionare pentru a îndeplini cerinţele viitorului. 4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale coordonate de dumneavoastră şi ce investiţii au fost direcţionate către acestea?
BCR face parte dintr-un grup regional care a înţeles cu mulţi ani în urmă că modelul de funcţionare al instituţiilor financiare tradiţionale trebuie să se schimbe radical, la nivel structural, pentru a răspunde noilor aşteptări. Acest lucru mi-a oferit oportunitatea de a lucra îndeaproape la unele dintre proiectele noastre de pionierat şi de a-mi aduce contribuţia la implementarea lor. George este unul dintre aceste proiecte, unul dintre cele mai inventive şi prestigioase planuri în care m-am implicat. Erste Group a dezvoltat un hub de inovare FinTech la Viena în 2012. O entitate din afara băncii, cu tineri talentaţi, inclusiv din România, care au creat exact acele experienţe care trebuiau realizate aşa cum îşi doresc oamenii astăzi. Aşa s-a dezvoltat George, care are acum aproape 7 milioane de utilizatori în Europa Centrală şi de Est. În ultimii 3 ani, am demonstrat că băncile şi companiile de tehnologie pot lucra împreună pentru a oferi clienţilor soluţii pentru o viaţă mai bună şi am dezvoltat mai multe produse în parteneriat cu companii de tehnologie din România.
4. Care sunt primele 3 obiective pe care le-aţi stabilit pentru compania dumneavoastră în materie de digitalizare?
Devenim o companie de tehnologie şi lansăm continuu noi soluţii digitale de banking. Trăim vremuri foarte dinamice şi cred că este important să:
– Continuăm să accelerăm laboratoarele digitale interne, atrăgând atenţia publicului atunci când echipele noastre implementează noi servicii şi funcţionalităţi.
– Agile first – pentru adoptarea metodologiei agile pe care o avem la BCR.
– Creăm un loc de muncă mai bun prin digitalizare, care dă putere colegilor noştri şi îl face să conştientizeze că împreună modelăm un viitor mai bun.
5. Care sunt provocările cu care vă confruntaţi când vine vorba de transformarea digitală?
Avem puterea de a transforma provocările în oportunităţi şi, de-a lungul anilor, ne-am dat seama că viziunile de succes încep de la ceva foarte mic, care asemenea unui castel Lego, devine ceva remarcabil. Credem că un nou mod de a face banking este posibil şi, pentru a face acest lucru, insuflăm tuturor această dorinţă – colegi, clienţi, autorităţi şi alţi actori implicaţi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro