Într-o lume în care retailerii tradiţionali caută constant modalităţi de a concura cu giganţii comerţului online, o companie românească aduce inovaţia care poate schimba regulile jocului
Într-o lume în care retailerii tradiţionali caută constant modalităţi de a concura cu giganţii comerţului online, o companie românească aduce inovaţia care poate schimba regulile jocului în publicitatea din magazine. Footprints AI, un start-up inovator din România, a reuşit să facă ceea ce mulţi considerau imposibil: să aducă precizia şi eficienţa publicităţii digitale în magazinele fizice.
Platforma lor, care funcţionează asemenea Google Ads sau Meta Ads dar pentru retailul tradiţional, a înregistrat o creştere spectaculoasă, de la venituri de 650.000 de euro în 2023 la 2,3 milioane de euro estimate pentru 2024. Cu o rundă de finanţare de 2 milioane de euro în derulare şi parteneriate strategice în Europa Centrală şi de Est, Africa de Sud, Orientul Mijlociu şi Asia-Pacific, Footprints AI îşi pregăteşte terenul pentru următoarea sa mare provocare: cucerirea pieţei americane. „În ceea ce priveşte runda de finanţare pe care am deschis-o vara aceasta, acum suntem în plin proces de due diligence cu unul dintre cele mai mari fonduri de venture capital din România.
Urmează ca acest proces să se finalizeze în curând. De asemenea, suntem în discuţii şi cu un fond american de venture capital pentru o investiţie mai mică în etapă asta. Pentru noi piaţa din Statele Unite ale Americii este o piaţă strategică pe care o vom aborda la moment dat, în momentul în care vom avea dimensiunea suficientă pentru a face acest lucru. Şi credem că este important să luăm alături de noi un partener din zona aceea a lumii încă de pe acum, pentru a putea să ne maximizăm şi şansele de a avea o expansiune de succes în SUA, dar şi viteza cu care vom putea face acest lucru în viitor“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Paul Gheorghiu, cofondator şi head of partnerships, Footprints AI.
Echipa Footprints AI se află în discuţii avansate cu primul fond de capital de risc din România – Catalyst, dar şi cu un fond de investiţii din SUA. În plus, start-up-ul a avut şi o campanie de strângere de fonduri de 100.000 de euro pe platforma SeedBlink, reuşind să atragă suma ţintită într-un timp foarte scurt. Start-up-ul a înregistrat anul acesta o creştere semnificativă a veniturile, în condiţiile în care a transformat retailerii din clienţi în parteneri, implementând un model de împărţire a veniturilor generate prin intermediul platformei de retail media. „În mare, ceea ce ne-am propus pentru 2024 am depăşit, ceea ce spune foarte clar că strategia de go-to-market, modul în care adresăm piaţa şi abordăm piaţa, a funcţionat. Subliniez faptul că la începutul acestui an spuneam că abordarea pe care o avem legată de modul în care platforma noastră adresează piaţa de retail media doream să se schimbe. Ce schimbam era faptul că începeam să facem parteneriate cu retailerii, care subliniez, încă o dată, stau pe o droaie de date şi cu ajutorul AI-ului şi a multiplelor altor capacităţi pe care le are platforma să reuşim să monetizăm, astfel încât să dăm voie brandurilor şi agenţilor de media să poată să deruleze campanii, la fel cum ar derula pe Facebook sau Google, dar care să influenţeze cumpărăturile acolo unde se întâmplă ele, în magazinile fizice în special şi bineînţeles să ţintească şi să poată prezice comportamentul unui consumator de mâine. Deci asta ne propusesem şi asta am reuşit, motiv pentru care am ajuns să creştem de aproape 4 ori veniturile, o creştere extraordinară. Adică anul trecut am terminat anul cu 650.000 de euro ca venituri şi anul acesta închidem cu 2,3 milioane”, a explicat Dan Marc, fondator şi CEO al Footprints AI.
Soluţia Footprints AI funcţionează ca o platformă de advertising pentru retaileri, agenţii de media şi branduri. Mai exact, platforma Footprints AI se integrează în sistemele retailerilor pentru a colecta şi a analiza datele cumpărătorilor, reunind atât date din magazinele fizice (case de marcat, senzori instalaţi în magazine etc.), cât şi date din mediul online – site-uri şi aplicaţii de mobil ale retailerilor. Tehnologia AI specifică retailului tradiţional dezvoltată de Footprints se instalează în arhitecturile de date proprii ale retailerilor, modele AI fiind antrenate local în sistemele comercianţilor. „Am reuşit să ajungem la 8,5 milioane de profiluri de cumpărători pe care le avem în gestiune de la diferiţi parteneri, retaileri, cu care colaborăm în România. Şi asta înseamnă undeva la 75%, spre 80% din tot ce ţine de piaţă şi consumatorii maturi care merg în retail şi care cumpără activ, ca bază de utilizatori.
bază de audienţă de media şi în aceeaşi măsură, tot pe piaţa din România, am reuşit să avem colaborări active, deci parteneriate încheiate cu toate marile agenţii de media şi cu subsidiarile lor şi, bineînţeles, am avut deja campanii de succes. Deci avem acum toate ingredientele necesare să ajungem să operăm cea mare reţea de retail media din Europa Centrală şi de Est, aceasta fiind una dintre regiunile pe care ne axăm”, a punctat Dan Marc.
Pentru agenţiile de media şi pentru branduri, platforma Footprints AI funcţionează ca şi soluţiile Google Ads sau Meta Ads pe care acestea le folosesc pentru promovarea în mediul online, doar că soluţia dezvoltată de start-up-ul local este pentru promovarea directă în magazinele fizice – pe ecranele din magazine sau la radio-ul intern al retailerului. „Pentru prima oară, la mixul acesta de canale de media prin care tu poţi să derulezi campanii, se adaugă Footprints AI. Pentru prima oară, te poţi duce şi poţi să spui, vreau să pun şi eu o parte din buget pe o platformă unde ştiu că pot să targetez de exemplu femei tinere fără copii sau <<dual income no kids>>, depinde de segmentul pe care îl ţinteşti. Şi să văd foarte clar cum ţintind aceste femei când sunt acasă şi când sunt în magazin, îmi cresc vânzările. Şi vreau să văd vânzările la nivel de magazin, că ai vrea să vezi într-adevăr dacă vrei să amplifici prezenţa într-un magazin, vrei să retragi produsul din nişte magazine unde să zicem că audienţa ta nu-şi permite să cumpere produsul sau poate este prea ieftin, deci diferite lucruri. Şi toate acestea se pot face în timp real”, a detaliat Dan Marc cu privire la funcţionalităţile platformei. Schimbare strategică legată de transformarea retailerilor din clienţi în parteneri a ajutat start-up-ul să îşi crească businessul, fiind totodată o metodă de scalare şi extindere pe mai multe pieţe. „În momentul de faţă avem peste 15 parteneri la nivelul întregii Europe Centrale şi de Est. Cea mai mare piaţă pentru noi este piaţa din România, unde lucrăm împreună cu Profi, cu Lagardère, cu grupul de malluri Mas Rei. Lucrăm şi împreună cu Datecs, care este cea mai mare reţea de terminale de point of sale din România. Totodată, lucrăm împreună cu Bolt – am semnat un parteneriat cu ei pentru întreaga regiune, pentru toate ţările în care operează. Bolt, fiind o companie de tehnologie, înţelege foarte exact potenţialul a ceea ce facem noi”, a menţionat Paul Gheorghiu.
Prin intermediul parteneriatelor, start-up-ul a introdus şi o metodă de monetizare, prin împărţirea veniturilor generate de promovarea pe care o fac agenţiile de media şi brandurile prin acest canal în retailul tradiţional. „Acest parteneriat constă într-un înţelegere de împărţire a acestor venituri suplimentare pe care le generăm noi din retail media în funcţie de mai mulţi factori - în funcţie de complexitatea integrării pe care o avem cu retailerii respectiv, în funcţie de palierele de venituri pe care reuşim să le generăm. Dar ce e important să menţionăm e faptul că acest venit pe care îl împărţim prin acest revenue sharing este că sunt venituri complet noi pentru retaileri. Sunt bani pe care nu îi generau înainte şi sunt bani practic pe care îi generează dintr-o zonă care este complet nouă pentru zona aceasta de monetizare a datelor”, a precizat Paul Gheorghiu. În ceea ce priveşte clienţii din zona de agenţii şi branduri, start-up-ul lucrează în prezent cu peste 20 de companii de acest tip, cu grupuri mari de media.
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx,are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Rubrica „Start-up Update”
1. Marius Dosinescu, Adverlink.net - marketplace pentru „publisheri şi advertiseri“
Ce e nou? Start-up-ul local a lansat recent o soluţie nouă, numită Adverlink.net, ce funcţionează ca un marketplace ca¬re conectează „publisherii şi advertiserii“ printr-un sistem de tip Links as a Service (LaaS). Noua soluţie este integrată în platforma Aysa.ai, însă funcţionează şi independent.
„Primul obiectiv pe care îl avem este să avem 1.000 de advertiseri cu un abonament lunar în medie de 200 de euro, deci venituri recurente lunare de 200.000 de euro. Evident, avem câteva milestone-uri şi primul milestone pe care îl avem este de a atrage 100 de clienţi până la finalul anului, 100 de clienţi cu o medie de 200 de dolari a abonamentului lunar. Planul este să finalizăm testarea şi tot ce mai avem de făcut pe piaţa din România şi să lansăm produsul final tot până la finalul anului.“
2. Iulia Andriţoiu Caizer, CEO şi cofondatoare a QuickLegal, şi Catrinel Daniliuc, digital sales manager, BCR.
Ce e nou? Start-up-ul a încheiat un parteneriatul cu BCR: prin platforma George Store, clienţii băncii au acces la consultanţă juridică şi la soluţii juridice personalizate, inclusiv automatizarea recuperării facturilor neplătite.
Iulia Andriţoiu Caizer: „Parteneriatul este într-o continuă dezvoltare şi creştere. Acum suntem într-o primă etapă de promovare, în care vrem să vedem rezultatele şi care este reacţia pieţei la un astfel de serviciu, pentru că partea aceasta de soluţii tech, automatizare, sunt privite încă puţin cu reticenţă de anumite sectoare ale pieţei.“
Catrinel Daniliuc: „Noi avem acum circa 140.000 de utilizatori ai «George pentru afacerea ta» şi avem 13 parteneri în momentul de faţă în zona «George’s friends» în George Store. De când am început această poveste cu parteneriatele şi cu listarea în platforma George, am avut undeva la 11.000 - 12.000 de conversii, pentru că ele fie sunt vânzări, fie sunt subscripţii, în funcţie de parteneriat. Iar feedbackul pe care l-am primit până acum de la clienţi a fost unul pozitiv.”
Rubrica „Investor Watch”
1. Adrian Roşoagă, chief investment officer, BCR Seed Starter
Fondul de tip CVC caută fintech-uri care pot completa produsele băncii „Până acum ne-am concentrat pe start-up-uri româneşti şi aşteptăm cu nerăbdare să anunţăm primele noastre tranzacţii curând, până la sfârşitul anului. Aşadar, spre deosebire de fondurile VC care urmăresc în principal randamente financiare, noi avem şi anumite obiective financiare strategice aliniate cu strategia băncii, cultura corporativă şi valorile acesteia. Dacă mă întrebaţi despre împărţirea între aceste două aspecte, aş spune că este în jur de 50%-50%.“
2. Thomas Kolarik, vicepreşedinte IT şi operaţiuni al BCR
Buget de 5 mil. euro pentru start-up-uri din România. „Prima perspectivă este cea legată de «machine learning» - unde folosim tehnologia în relaţie cu datele deţinute de bancă, unde ne putem asigura că datele sunt tratate corect, în conformitate cu toate normele, cum ar fi GDPR. Este dacă vreţi AI-ul clasic, care este foarte important pentru sistemul bancar. Spre exemplu toţi algoritmii noştri de detectare a fraudelor sunt bazaţi pe această tehnologie. Desigur şi această tehnologie avansează, iar algoritmii sunt mai buni zi de zi.“
3. Dan Marc, fondator şi CEO al Footprints AI, şi Paul Gheorghiu, cofondator şi head of partnerships, Footprints AI - platformă AI pentru advertising în retailul tradiţional.
Ce e nou? Compania locală are în prezent deschisă o rundă de finanţare în valoare totală de 2 milioane de euro, bani cu care şi-a propus să scaleze businessul şi să accelereze extinderea la nivel regional şi internaţional, obiectivul pe termen mai lung fiind intrarea pe piaţa din SUA.
Dan Marc: „În mare, ceea ce ne-am propus pentru 2024 am depăşit, ceea ce spune foarte clar că strategia de go-to-market, modul în care adresăm piaţa şi abordăm piaţa, a funcţionat. Subliniez faptul că la începutul acestui an spuneam că abordarea pe care o avem legată de modul în care platforma noastră adresează piaţa de retail media doream să se schimbe.”
Paul Gheorghiu: „Pentru noi piaţa din Statele Unite ale Americii este o piaţă strategică pe care o vom aborda la moment dat, în momentul în care vom avea dimensiunea suficientă pentru a face acest lucru. Şi credem că este important să luăm alături de noi un partener din zona aceea a lumii încă de pe acum, pentru a putea să ne maximizăm şi şansele de a avea o expansiune de succes în SUA, dar şi viteza cu care vom putea face acest lucru în viitor.”
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro