Ce a răspuns Florin Talpeş, cofondatorul şi CEO-ul Bitdefender, întrebat dacă plănuieşte să îşi cumpere un Ferrari, după asocierea surprinzătoare cu producătorul de automobile de lux

Autor: Ioana Matei Postat la 02 iunie 2023 6723 afişări

Bitdefender, compania înfiinţată de doi „întreprinzători” români, după cum le place soţilor Talpeş să îşi spună, accelerează în cursa pentru notorietate globală odată cu anunţul unui nou nivel al parteneriatului cu Ferrari, făcut chiar acasă la producătorul de automobile de lux. Iar această recunoaştere îl determină pe Florin Talpeş să spună, referindu-se la mult discutata posibilă listare a companiei: „Prin parteneriatul cu Ferrari, am ieşit deja puţin pe bursă”.

La Maranello ploua torenţial când am ajuns pentru evenimentul realizat de Bitdefender în colaborare cu Ferrari, unde cele două companii au anunţat un nou nivel al parteneriatului (de această dată este vorba despre unul comercial, care presupune folosirea uneia dintre soluţiile de securitate cibernetică ale Bitdefender de către Ferrari S.p.A.). La Imola, unde avea să se desfăşoare prima cursă de Formula 1 la care Măriuca şi Florin Talpeş, fondatorii companiei Bitdefender, aveau să asiste din public, pista era inundată.

Cursa a fost anulată, elicopterul cu care Charles Leclerc, unul dintre piloţii Ferrari din Formula 1, urma să ajungă la întâlnirea de miercuri ca soluţie de rezervă transportului tradiţional nu a primit permisiunea de decolare – iar totul a trebuit regândit şi adaptat la condiţiile meteo din regiunea calamitată Emilia Romagna. Dacă ar fi să facem o paralelă între evenimentul cu media, angajaţi ai Bitdefender şi parteneri ai companiei organizat recent în Italia şi mult discutata listare a Bitdefender, lucrurile nu stau foarte diferit: compania avea toate datele ca să facă acest pas, însă climatul economic a decis altceva.

Dincolo de faptul că a dezvoltat o companie care vinde produse de securitate informatică pentru sute de milioane de utilizatori din toată lumea, cofondatorul şi CEO-ul Bitdefender este recunoscut, cel puţin în presa din România, drept un lider modest, care nu conduce nici măcar o maşină, darămite un „bolid” de lux, aşa cum erau la tot pasul în Maranello, oraşul-mamă al celebrului Cavallino Rampante. „Am permis de conducere... pentru metrou – adică abonament –  şi aş prefera oricând un Lime sau altceva în Bucureşti”, răspunde Florin Talpeş, mai în glumă, mai în serios, referindu-se la posibilitatea de a conduce un Ferrari, în cele câteva minute de interviu cu Business Magazin. Atunci, care este miza asocierii extinse recent de la Scuderia Ferrari, echipa de Formula 1, la nivelul întregului grup italian pentru Florin Talpeş, „întreprinzătorul”? „Nu mă uit deloc la faptul că este un brand de lux, însă este absolut uimitor să vezi cum un brand poate să aibă atâţia fani, având totuşi o bază de cumpărători atât de redusă. Ceea ce contează pentru noi nu este baza de cumpărători, care este una mult mai redusă faţă de un producător de maşini de masă, pe noi ne interesează fanii, iar atunci când vorbim despre fanii Ferrari, vorbim despre o bază imensă, de sute de milioane de fani.” Unul dintre argumentele pe care le-a avut pentru alegerea acestei direcţii de parteneriat a fost că „o bună parte din geekşi şi techies”, aşa cum se numesc între ei oamenii cu înclinaţii mai tehnice, sunt fani Ferrari. „Aceşti oameni, care sunt mai tehnici şi care sunt foarte importanţi pentru noi fiindcă ei sunt cei care iau deciziile în companie, în lumea de consumers, ei sunt principalii influenţatori. Ei, o bună parte dintre aceşti oameni sunt fani Formula 1 şi sunt chiar fani Ferrari - Ferrari având cel mai mare număr de fani dintre toţi producătorii auto care intră în Formula 1. Astfel, eu nu mă uit la această asociere ca la o filosofie de lux.”

Pentru compania cu circa 1.600 de angajaţi, unul dintre principalele beneficii ale acestui parteneriat ţine tocmai de brandul de angajator, greu de egalat în condiţiile în care sportul câştigă tot mai multă popularitate: „Brandingul acesta de angajator funcţionează pe bună măsură în România, probabil că şi în alte părţi. O companie care are cartierul general în România şi are un parteneriat cu Ferrari este un lucru care contează pentru mai mulţi români – pentru noi contează foarte mult fiindcă aveam planificat să trecem la următorul nivel în ceea ce priveşte brand awarenessul - reputaţia brandului. Prin asta vrei să îţi creşti şi numărul de utilizatori - numărul de companii clienţi. Parteneriatul cu Ferrari şi modul în care îl operaţionalizăm reprezintă un vector principal de creştere a notorietăţii pe plan mondial”. De altfel, Florin Talpeş mulţumeşte şi Netflix – pe seama contribuţiei imense pe care a avut-o la creşterea numărului de fani ai Formulei 1 – şi, în mod specific, companiei Ferrari şi, mai ales, pentru echilibrul pe care l-a adus în ceea ce priveşte genul în materie de fani – în cazul Formula 1, 40% dintre ei sunt acum femei (în condiţiile în care în 2017 proporţia era de doar 7%): „Netflix a făcut un serviciu enorm Formulei 1, a adăugat un număr mare de fani şi, în primul rând, a adăugat femei ca fani ai Formulei 1. Pentru noi contează creşterea reputaţiei”.

Asocierea cu Ferrari pare că este un alt pilon dintr-o evoluţie visată pentru companie de soţii Talpeş în urmă cu 21 de ani, la momentul în care compania era departe de „constelaţia” corporaţiilor internaţionale: „Sunt mai degrabă nişte momente de realizare: ai plecat de la zero, la un moment dat existau companii care erau mult mai mari decât tine din zona de cyber şi care erau ca un fel de stele pentru tine; apoi, poate să mai treacă ceva timp şi să ajungi în situaţia în care să le cumperi tu - compania pe care tu o dezvolţi împreună cu echipa ta a devenit atât de puternică, încât poate să se gândească la achiziţionarea unei companii care, pentru tine, a fost luceafărul de pe cer. Acelea sunt momente în care tu şi echipa vă bucuraţi pentru că e ca un fel de moment de realizare: am ajuns acolo. Îţi dai seama unde ai ajuns - e clar că ne bucurăm că avem această oportunitate. Probabil că şi aici e de muncit mult, ca să monetizăm această oportunitate şi sunt curios cum va arăta acest parteneriat în următorii patru-cinci ani.”

În cadrul evenimentului cu presa programat înainte de ce avea să fie cursa de anul acesta de la Imola, Bitdefender a anunţat un nou nivel al parteneriatului cu Ferrari, de data aceasta în zona de cybersecurity. Într-un limbaj mai tehnic, Ferrari S.p.A. va integra Bitdefender Advanced Threat Intelligence în centrul său de operaţiuni de securitate (SOC) pentru a ajuta analiştii în securitate informatică de la Ferrari să valideze şi să trieze mai rapid alertele, să îmbunătăţească capabilităţile de threat hunting şi de răspuns la incidente. Concret, Ferrari, inclusiv producătorul de automobile de lux, nu doar echipa de Formula 1, va folosi inteligenţa cercetătorilor români de la Bitdefender ca să îşi crească nivelul de securitate cibernetică. „Acum avem deja prima implementare din zona de cybersecurity şi vom continua să explorăm fiindcă odată ce începem să explorăm împreună zona de cyber, vom dezvolta ceva ce ţine de încredere: poţi să iei de la cineva produse de securitate informatică, dar în primă fază încă ai inima îndoită dacă va merge sau nu (din rolul de client - n.red.), dar în momentul în care ai luat ceva dintr-un portofoliu pe care o companie îl are şi eşti foarte mulţumit de relaţie, de modul în care colaborăm, de modul în care eşti sprijinit, în momentul acela colaborarea se extinde repede. Ce este important este să dai o mână de ajutor când vine vorba de protecţie, iar ce a anunţat echipa de aici se referă nu doar la echipa de Formula 1, ci la întregul grup, la a cărui protejare ajutăm şi noi. De aici lucrurile pot evolua foarte mult - nu putem să oferim detalii, dar sunt mai multe linii de discuţie deja.”

 Ce rol are parteneriatul cu Ferrari în perspectiva unei viitoare (şi mult discutate) listări? „Noi am depus un dosar, în decembrie 2021, pentru a ieşi pe bursă, pe NASDAQ, dar atunci mediul economic s-a dus în jos, este extrem de nesigur, noi spunem că bursa este închisă pentru noi companii tech. Aşteptăm momentul redeschiderii ei, despre care nimeni nu ştie când se va întâmpla, iar unul dintre gândurile noastre legate de ieşirea pe bursă este că prin aceasta putem să dăm o mână de ajutor businessului Bitdefender - în sensul că poate să contribuie la trecerea la nivelul următor în materie de notorietate. Prin parteneriatul cu Ferrari, am ieşit deja puţin pe bursă, în sensul că am reuşit să atingem un obiectiv pe care îl aveam prin listare. Acum, ce se va întâmpla depinde de redeschiderea bursei, dar probabil că notorietatea noastră va fi deja la un nivel mai înalt, la momentul în care se va întâmpla.”   

Parteneriatul Bitdefender cu Ferrari a trecut la următorul nivel. Ce urmează?

Ferrari S.p.A. va integra Bitdefender Advanced Threat Intelligence în centrul său de operaţiuni de securitate (SOC) pentru a ajuta analiştii în securitate informatică de la Ferrari să valideze şi să trieze mai rapid alertele, să îmbunătăţească capabilităţile de threat hunting şi de răspuns la incidente. Astfel, întregul grup Ferrari, atât producătorul de automobile de lux, cât şi echipa de Formula 1, foloseşte acum, în baza unui parteneriat comercial, o soluţie avansată de securitate cibernetică dezvoltată de Bitdefender, extinzând astfel colaborarea anunţată anul trecut, axată mai degrabă pe creşterea notorietăţii brandului companiei româneşti.  Potrivit discuţiilor de la Maranello, integrarea Bitdefender Advanced Threat Intelligence în centrul de operaţiuni de securitate (SOC) al Ferrari reprezintă un prim pas în direcţia „câştigării încrederii” producătorului de automobile de lux italian, care ar putea fi extins în viitor cu noi înţelegeri comerciale referitoare la folosirea produselor de securitate cibernetică ale Bitdefender.

Pilot de F1 vs. de România

Charles Leclerc, pilot Ferrari în F1, alături de Florin Talpeş, Cofondator şi CEO al Bitdefender, într-un panel de discuţie (reprogramat faţă de agenda iniţială la Maranello din cauza vremii)

Care sunt valorile tale principale, ca om şi ca atlet?

Charles Leclerc: Consecvenţa şi munca grea - acestea sunt cele două valori pe care mă bazez. Dacă ai determinarea să ajungi la un anumit punct, prin consecvenţă şi multă muncă vei ajunge acolo. Ca atlet, sunt zile bune, sunt altele mai puţin bune, iar în zilele mai puţin bune înveţi deseori cel mai mult – dar da, munca din greu e ceva ce am făcut dintotdeauna –  în Formula 1, fără munca asta, fără pasiune (nu îmi place să îi spun muncă, fiindcă, în cele din urmă, fac ceea ce îmi place), nu poţi să ai succes. Pe pistă vezi de fapt rezultatele, vezi toată munca din spate - cred că asta seamănă cu Bitdefender, este multă muncă în spate, pe care oamenii nu o văd, noi vedem rezultatele consecvenţei şi implicării tuturor oamenilor din companie.

Ce înseamnă încrederea atunci când te urci într-o maşină de Formula 1?

Este totul pentru noi, când ajungi într-un viraj la 300 km/oră, dacă ai un procent de îndoială, mai bine stai acasă. Chiar dacă sportul devine din ce în ce mai sigur, tot există un procent de risc implicat şi odată ce ajungi „în colţ” – totul trebuie să fie perfect, de la modul în care a fost pregătită maşina pentru cursă şi până la momentul în care te urci în monopost, astfel că încrederea este extrem de importantă.

Cât de importantă este siguranţa când conduci în F1 ?

Este extrem de importantă, există acum tot felul de sisteme de siguranţă în F1, pentru mine, pentru maşină, dar şi siguranţa cunoştinţelor şi a datelor companiei, asigurată de partenerul nostru. Siguranţa, ca şofer, nu este ceva la care ne gândim activ ca piloţi de F1 - singurul lucru la care mă gândesc este să folosesc cu 1-2 cm mai mult din pistă ca să câştig nişte viteză, cum să nu forţez limitele când simt că e prea mult. Totuşi, cred că dacă la un moment dat voi începe să mă gândesc la siguranţă în timp ce conduc, probabil că mă voi opri din a face asta; la vitezele la care conducem, dacă începi să te gândeşti la lucrurile acestea, probabil nu vei mai fi la fel de rapid. Sportul este într-un loc diferit faţă de acum 30 de ani – cred că acum 30 de ani era o filosofie diferită, acum avem sisteme de siguranţă diferite faţă de atunci.

Cum ai descrie presiunea în rolul tău de la F1?

Este mereu presiune, în special când conduci pentru Ferrari, unde este şi extrem de multă pasiune implicată, mult mai multă decât cea din alte echipe, cred, iar pasiunea înseamnă responsabilitate şi presiune. Când pilotăm în cursele din Italia, ne gândim că toată ţara ne urmăreşte şi la fiecare mică greşeală pe care o facem, milioane de oameni sunt dezamăgiţi, dar asta e ceva cu care trebuie să te descurci. La urma urmei, este visul meu, mereu visam la un astfel de rol atunci când eram mai tânăr - să fiu în Formula 1 a fost unul dintre visurile mele, să fiu la Ferrari a fost un altul mai mare - când ajungi în aceste poziţii trebuie să fii pregătit. Ca echipă trebuie să gestionăm asta, nu este o scuză ca să nu ne atingem scopurile.  Cred că toată lumea e sub o oarecare presiune, mai ales în sportul nostru, care este foarte impredictibil, avem competitori care găsesc mereu ceva nou - nu ştii la ce să te aştepţi, astfel că presiunea este mereu acolo.

Formula 1 se măsoară în secunde şi, uneori, în milisecunde. Cum reuşeşti tu, Charles, să găseşti acele extra zecimi, sutimi, miimi care fac diferenţa?

E vorba despre un amestec de muncă, pregătire şi riscuri – din nou, când vorbim despre acel tur care ţine de calificări, ieşi din box, trebuie să simţi cauciucurile, maşina şi ai un singur tur la dispoziţie: aşa este în Formula 1, în primul tur deja sunt uzate cauciucurile, aşa că trebuie să depui toate eforturile în acel singur tur de calificare  – asta înseamnă să evaluezi care sunt limitele şi să încerci să faci cât mai mult posibil. Este un exerciţiu care îmi place foarte mult, presiunea este la nivel înalt, adrenalina este la nivel înalt – în Monaco, de pildă, se adaugă complexitatea circuitului, acolo nu îţi permiţi să faci greşeli pentru că vei ajunge în zid. Calificările sunt despre evaluarea riscului, despre a încerca să fii cât se poate de aproape de limită, de sentimentul de a fi în afara pistei, dar fără să ajungi acolo.

Pasiuni, în afara F1?

Muzica e ceva ce îmi place foarte mult, am început să cânt la pian în perioada pandemiei, fiindcă aveam foarte mult timp acasă, acolo mi-am petrecut timpul între computerul şi pianul meu – pe computer făceam simracing – curse virtuale, împotriva celorlalţi piloţi care făceau asta.  Asta m-a ajutat să îmi încarc bateriile; apoi, îmi plac sporturile în general.

Care sunt valorile comune ale Ferrari şi Bitdefender ?

Florin Talpeş: Charles se luptă pentru podium, pentru excelenţă, acesta este obiectivul fiecărui pilot de Formula 1. Este foarte dificil şi este nevoie de multă pregătire în acest sens - această luptă pentru excelenţă este similară cu a unei companii care se luptă cu ameninţările de securitate cibernetică din ce în ce mai mari, într-un mediu extrem de dinamic, extrem de fluid, trebuie să dai dovadă de excelenţă ca să îţi protejezi clienţii. Apoi, îl avem pe Charles aici în spatele căruia se află un efort de echipă imens pentru ca el să reuşească - oamenii contează. Aceşti doi piloni sunt similari pentru o echipă de Formula 1 şi pentru Bitdefender.

Cât de importantă este încrederea pentru livrarea produsului Bitdefender?

Aşa cum a menţionat şi Charles, consecvenţa este importantă  ca să construieşti încrederea - dacă eşti bun o dată, iar apoi nu te ridici la aşteptările partenerilor tăi, încrederea începe să scadă. Trebuie să fii mereu în top, mereu consecvent - asta contează pentru asigurarea încrederii. Dacă se întâmplă ceva şi nu eşti acolo pentru partenerul tău - încrederea va scădea.

Aţi cofondat compania cu soţia dvs. în urmă cu 20 de ani, este cu siguranţă presiune şi în rolul dvs.

Odată ce crezi că eşti puternic, eşti bun, dar dacă crezi că eşti suficient de bun, nu mai eşti – există acei oameni, cybercriminals, care te ţin treaz – odată ce faci ceva, ei fac altceva care să depăşească acel standard de securitate şi să găsească breşe – acesta este genul de presiune cu care ne confruntăm constant.

Pasiuni?

Îmi place să citesc, dar eu şi soţia mea suntem cunoscuţi ca fiind mai ales dansatori – ne place să învăţăm dansuri de peste tot din lume, este vorba despre dansuri tradiţionale, din diferite ţări, este o activitate care simţim că ne îmbogăţeşte.

Florin şi Măriuca Talpeş, fondatorII Bitdefender, alături de pilotul de Formula 1 Charles Leclerc

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.