Povestea a doi tineri care au construit o afacere cu sute de mii de clienţi în România şi care acum se pregăteşte pentru extindere în afara graniţelor
Pentru Adrian Cihi şi Alexandru Popescu, ideea de business pentru Pago a fost de la început una clară - o aplicaţie pe mobil unde să ai toate facturile de la toţi furnizorii care să îţi permită să le plăteşti cu orice card bancar atunci când vrei tu. Patru ani mai târziu, aplicaţia are deja sute de mii de utilziatori în România, dintre care câteva zeci de mii plătesc un abonament pentru a o folosi. Acum ambiţiile Pago sunt de a cuceri piaţa europeană, piaţă după piaţă, factură cu factură.
Am dezvoltat deja aplicaţia şi pentru alte ţări. Am lansat-o anul trecut în Polonia, unde aplicaţia este deja folosită de peste 15.000 de utilizatori activi lunar. Acum urmează să o lansăm şi în Italia. Aplicaţia este disponibilă deja şi în Italia în versiunea beta, dar încă nu am lansat-o oficial. Ne uităm la alte câteva ţări unde la fel ca în România, Polonia şi Italia cota de piaţă a direct debit este destul de mică astfel încât un serviciu ca Pago să fie util, iar pentru această dezvoltare internaţională avem nevoie de finanţare. Avem discuţii de ceva timp cu câţiva investitori interesaţi, dar nu este neapărat o grabă având în vedere că reuşim să susţinem dezvoltarea din veniturile din România. Aşteptăm şi momentul potrivit pentru a ridica o finanţare, însă sperăm ca până la finalul anului să avem încheiată runda de finanţare”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Adrian Cighi, cofondator al Pago, la rubrica Start-up Update. El a adăugat că se află în prezent în discuţii atât cu fonduri de investiţii din România, cât şi din străinătate, pentru atragerea unei finanţări de circa 1,5-2 milioane euro.
Aplicaţia mobilă Pago, lansată în 2017 pentru simplificarea procesului de plăţi de facturi, a ajuns în prezent să fie folosită de peste 200.000 de persoane pe plan local, aceasta fiind îmbunătăţită cu o serie de funcţionalităţi noi.
„Am adăugat mulţi furnizori – recent am depăşit 360 de furnizori către care se pot face plăţi din Pago, plus funcţionalităţi noi – acum din Pago se pot face plăţi de asigurări RCA, asigurări de călătorie, se poate conecta de asemenea contul ghişeul.ro pentru taxe şi impozite, şi totodată se pot face donaţii pentru diferite cauze sociale”, a precizat cofondatorul Pago.
De la lansarea aplicaţiei în 2017 şi până în acest moment, prin intermediul Pago s-au efectuat peste 5,8 milioane de plăţi, în valoare de peste 145 milioane euro. „Aplicaţia este gratuită până la patru plăţi de facturi pe lună – pentru cinci până la opt plăţi de facturi pe lună avem un abonament de 4,99 lei, iar pentru 9 sau mai multe facturi, fără limită, avem un alt abonament de 14,99 lei. Practic, dacă plăteşti facturi pentru un singur apartament, ar trebui să te încadrezi în cele patru facturi oferite gratuit lunar. Dacă locuieşti la casă sau plăteşti facturi pentru mai multe locaţii, atunci este nevoie de un abonament. Pentru restul tipurilor de plăţi din aplicaţie nu este însă nevoie de abonament şi nu se percepe niciun fel de comision la niciuna dintre plăţi. Aceste abonamente, în cazul în care sunt mai multe plăţi, este singurul cost pe care îl plăteşte un utilizator pentru a folosi şi a face plăţi din aplicaţie”, a explicat el.
Recent, compania a ajuns la un număr de 32.000 de utilizatori care plătesc un abonament. „Circa 20% din utilizatorii activi lunar ar avea nevoie de un abonament, restul se încadrează în cele patru facturi gratuite pe lună sau folosesc aplicaţia pentru celelalte tipuri de plăţi, nu neapărat pentru facturi”, a punctat Adrian Cighi.
Alexandru Popescu, cofondator Pago
Anul trecut, businessul Pago a crescut de aproape trei ori, până la venituri de circa 10 milioane de lei, compania reuşind să atingă totodată şi pragul de rentabilitate, trecând pe profit.
„Încă nu avem situaţiile financiare finalizate pe 2020, dar din calculele noastre veniturile se situează la circa 10 milioane de lei. O mare parte din această sumă este valoarea reîncărcărilor de mobil care trece practic prin situaţiile noastre financiare. Începând din ultimul trimestru din 2020 am început să avem profit – reuşim să susţinem cheltuielile de dezvoltare şi de mentenanţă a aplicaţiei din veniturile pe care le generăm”, a spus el.
Proiectul Pago a fost susţinut la început de cei doi cofondatori – Adrian Cighi şi Alexandru Popescu, iar apoi foarte rapid, chiar înainte de lansare, a intrat în acţionariat şi Banca Transilvania, iar pe parcurs start-up-ul a beneficiat şi de susţinerea Visa şi Mastercard pe partea de marketing şi promovare.
„Nu am o valoare a investiţiei totale, dar probabil investiţiile totale de până acum se ridică la circa 800.000 de euro”, a menţionat Adrian Cighi.
Anul acesta, Pago pregăteşte lansarea unei funcţionalităţi noi pentru utilizatorii din România, mai exact transferul de bani instant de pe orice card pe orice alt card. „Să spunem că este practic experienţa din Revolut, unde transferul se întâmplă aproape instant, doar că va funcţiona de pe orice card pe orice alt card emis de orice bancă din România într-o primă fază şi apoi orice bancă din Uniunea Europeană. Peste câteva săptămâni urmează să lansăm funcţionalitatea în România, iar apoi ne uităm şi în Polonia poate spre finalul anului“, a precizat el, adăugând că aceasta este o funcţionalitate de care pot beneficia utilizatorii Pago existenţi, dar şi cei noi.
„Pe lângă plăţile de facturi şi celelalte plăţi care sunt disponibile în aplicaţie, în momentul în care aceştia vor avea nevoie să împartă o cheltuială cu prietenii sau colegii de birou spre exemplu atunci când ies la masă, nu va mai fi o limitare faptul că unul dintre ei nu are Revolut. Practic, vom face în aplicaţie acest flux care va face acest moment în care trebuie să împarţi o cheltuială într-un grup, să fie administrat mult mai uşor – să fie clar cât are de plătit fiecare şi pentru ce se plăteşte, iar dacă ulterior se mai adaugă o persoană în grup şi trebuie modificate sumele de plată să se poată face uşor din aplicaţie.”
Pentru anul acesta, fondatorii Pago şi-au propus dublarea numărului de utilizatori care în mod normal ar trebui genereze şi o creştere similară a veniturilor.
„Noi vedem ca piaţă ţintă pentru Pago persoanele care sunt deja familiarizate cu aplicaţiile băncilor. Nu avem cifre pentru 2020, dar la sfârşitul lui 2019 erau circa 4,5 milioane de utilizatori activi lunar ai aplicaţiilor băncilor, iar numărul de utilizatori activi anual pe care îl raportează băncile pentru aplicaţiile lor este dublu faţă de această valoare. Deci mai sunt încă multe persoane care nu folosesc Pago, iar noi credem că aplicaţia ar fi utilă pentru ei. Ca atare, pregătim şi o campanie mai intensă de promovare în a doua parte a anului în colaborare cu Visa. Iar lansarea acestei funcţionalităţi noi de transfer de bani sperăm să atragă utilizatori noi în aplicaţie”, a menţionat el.
Potenţialul de creştere al Pago este foarte mare în condiţiile în care peste 70% din plăţile de facturi se fac cu cash la magazine alimentare, la ghiseşul băncilor sau la poştă. „Noi credem că se consumă prea mult timp şi energie pentru nişte plăţi pe care le-ai putea rezolva mult mai simplu online. Este ceva ce ar trebui să rezolvi mult mai repede pentru a putea câştiga timp pentru a face altceva.”
Totodată, start-up-ul are, însă, oportunităţi mari şi în afara ţării, aplicaţia fiind deja folosită în Polonia şi testată pe piaţa din Italia. „În Italia aşteptăm să avem conexiunile cu furnizorii la un nivel de acurateţe suficient astfel încât să nu apară probleme pentru utilizatori. Avem nevoie de feedback de la utilizatorii din faza beta cu privire la ce nu funcţionează, ce facturi nu se aduc, dacă apar probleme cu prealuarea plăţilor. Pentru conturi clasice cu o singură locaţie sau factură pe lună e relativ uşor, dar apar tot felul de cazuri speciale când plăteşti pentru mai multe locaţii, când furnizorii au anumite statusuri pentru plăţi. Noi practic trebuie să învăţăm din trial and error cu utilizatorii din faza beta”, a spus Adrian Cighi, adăugând că deocamdată start-up-ul nu are stabilit exact momentul lansării în Italia, însă speră să fie la vară.
Alte pieţe pe care le vizează Pago pentru extinderea internaţională sunt Cehia, Spania şi Portugalia. „Practic, concurenţa noastră sunt toate celelalte metode de plăţi facturi care sunt disponibile într-o piaţă. Ca experienţă de plată, cel puţin în ţările pe care le vizăm pentru extindere, nu am găsit aplicaţii care să ofere acest serviciu de a avea facturile automat într-un singur ecran fară a mai fi nevoie să scanezi un cod de bare sau să introduci alte informaţii.”
Start-up Pitch
Invitat: George Dragnea, fondator Livraro.com
Ce face? Platformă ce generează pe loc un magazin online pentru businessurile care vor să primească comenzi online şi să livreze la domiciliu – restaurante, magazine alimentare, băcănii, cofetării, florării şi oricărui magazin care are nevoie de un sistem complet de comenzi online.
„Este o soluţie special creată pentru aceste businessuri.
Livraro.com are o serie de funcţionalităţi care nu se regăsesc într-un magazin online clasic unde sunt produse fizice livrate de curieri. Mai exact, se pot defini mai multe zone de livrare, chiar până la nivel de stradă, iar pentru aceste zone se poate defini un tarif de livrare cu o comandă minimă de livrare. Astfel, în partea de sud a oraşului, spre exemplu, poate fi setat un anumit tarif, iar în partea de nord alt tarif. O altă funcţionalitate ar fi integrarea meniului care se poate pune la nivel de oră.”
Investor Watch
Invitat: Cristian Dascălu, cofondator Techcelerator
Dating cu investitori: Techcelerator urmăreşte să-şi consolideze poziţia de jucător important în ecosistemul tech din regiune prin organizarea Scale Match, un eveniment care îşi propune să faciliteze accesul start-up-urilor de tehnologie la parteneri strategici din regiune şi la finanţare.
„Este un concept de networking şi de matchmaking în care punem la un loc în acelaşi eveniment virtual pe de o parte companii/start-up-uri care sunt în zona de ridicare de finanţări, de tip seed, pre-seed şi, pe partea cealaltă, zona de investitori cu predilecţie, inclusiv o zonă corporate cu jucători care sunt interesaţi să cunoască companii din Europa de Sud-Est, majoritatea din România în vederea unor colaborări în zona de investiţii dar nu numai.”
Start-up Update
Invitat: Adrian Cighi, cofondator Pago
Ce e nou? Start-up-ul vrea să acceseze
o finanţare de
1,5-2 milioane euro şi urmează să se lanseze şi în Italia, aceasta fiind a doua piaţă externă unde aplicaţia Pago va fi disponibilă, după Polonia.
„Am dezvoltat deja aplicaţia şi pentru alte ţări. Am lansat-o anul trecut în Polonia, unde aplicaţia este deja folosită de peste 15.000 de utilizatori activi lunar. Acum urmează să o lansăm şi în Italia. Aplicaţia este disponibilă deja şi în Italia în versiunea beta, dar încă nu am lansat-o oficial. Ne uităm la alte câteva ţări unde la fel ca în România, Polonia şi Italia cota de piaţă a direct debit este destul de mică astfel încât un serviciu ca Pago să fie util, iar pentru această dezvoltare internaţională avem nevoie de finanţare. Avem discuţii de ceva timp cu câţiva investitori interesaţi, dar nu este neapărat o grabă având în vedere că reuşim să susţinem dezvoltarea din veniturile din România. Aşteptăm şi momentul potrivit pentru a ridica o finanţare, însă sperăm ca până la finalul anului să avem încheiată runda de finanţare.”
Sfatul expertului
Invitat: Bogdan Botezatu, director de cercetare în ameninţări informatice în cadrul Bitdefender
Cum ar trebui să îşi protejeze companiile datele? Acestea ar trebui să-şi înceapă eforturile de apărare împotriva atacurilor cibernetice prin protecţia echipamentelor de pe care lucrează angajaţii. Informaţiile sensibile şi de neînlocuit din companii trebuie să fie copiate undeva în siguranţă.
„La nivel macro aş începe cu tradiţionala soluţie de protecţie pe echipamentele folosite de utilizatori (endpointuri), acest lucru ar trebui să fie indispensabil oricărei companii pentru că automatizează deciziile de securitate şi salvează utilizatorii de undeva de 97-99,95% din atacurile care altfel ar avea un impact devastator.”
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană