Visul american cu origini ieşene. Care este start-up ce pleacă pe urmele celei mai puternice companii româneşti care s-a extins peste hotare

Autor: Ioana Niţă Postat la 18 iunie 2024 463 afişări

Visul oricărui start-up tech din România este să ajungă pe piaţa din SUA, poate chiar listaţi la bursa de la New York, după cum i-a inspirat pe mulţi povestea UiPath, fondat de Daniel Dines. Un start-up din Iaşi nu doar că are ca exemplu succesul UiPath, ci chiar l-a convins de la început pe Daniel Dines să investească în proiect, avându-l acum ca mentor.

Este vorba de FameUp, care a dezvoltat o platformă prin care brandurile îşi pot promova produsele cu ajutorul microinfluencerilor, şi care acum se concentrează pe adaptarea produsului său pentru piaţa din SUA - cea mai importantă piaţă pentru orice business de tehnologie care visează să ajungă unicorn.

„Sunt şase luni de când suntem prezenti pe piaţa din Statele Unite ale Americii, iar provocarea cea mai mare este diferenţa de cultură. Abordarea pe care o ai faţă de microinfluenceri aici sau faţă de brandurile de aici este diferită faţă de cea din Statele Unite. Dar şi posibilitatea de creştere este infinit mai mare. Nevoia este aceeaşi şi am identificat nişa pe care putem să intrăm. Dar, fiind un start-up, avem adaptabilitatea să lucrăm şi să dezvoltăm produsul şi totodată să şi livrăm pentru clienţii actuali. O să fie o perioadă de 6-12 luni destul de interesantă pentru că putem să ajungem în punctul acela în care să atingem «product market fit» şi să avem nu o creştere de 4-5x, ci chiar de  10-15 ori mai mare“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ionuţ Pătrăşcoiu, fondatorul şi CEO-ul FameUp. Startup-ul şi-a propus să atragă cât mai mulţi clienţi – agenţii şi branduri – şi implicit şi utilizatori – microinfluenceri, ţinta fiind de a ajunge la venituri de 4-5 milioane la final de an, astfel încât să poată demara o rundă de finanţare de serie A începând cu 2025. Acum, start-up-ul este prezent pe pieţele din România, Spania, Germania şi SUA.

FameUp a intrat pe piaţa din SUA în noiembrie anul trecut, unul dintre clienţii mari pe care start-up-ul a reuşit să îi atragă până acum de pe piaţa americană fiind Universal Music - una dintre cele mai mari companii din domeniul muzicii. Ionuţ Pătrăşcoiu a demarat oficial proiectul FameUp încă din 2021, când îşi propusese ca aplicaţia să se adreseze jucătorilor mici care voiau să se promoveze cu ajutorul micro­influencerilor. În decursul ultimilor aproape trei ani, echipa FameUp a schimbat însă direcţia, adresându-se acum agenţiilor şi brandurilor mari care vor să îşi promoveze produsele şi prin intermediul microinfluencerilor pentru că mesajul lor este „mai autentic“.

Din 2021 şi până în prezent, start-up-ul FameUp s-a dezvoltat cu ajutorul unei investiţii de 2,5 milioane de euro obţinute de la fondul local de investiţii Early Game Ventures şi de la Daniel Dines, fondatorul unicornului românesc UiPath. „Rolul fiecărui start-up care ridică o rundă de finanţare seed este să găsească acel «product market fit», nevoia şi cererea. În momentul de faţă, în Statele Unite este o nevoie puţin diferită faţă de România, aşa că produsul se adaptează. Şi, indiferent că este un produs aflat la început sau la un Series A, Series B, constant trebuie să se adapteze după nevoile clientului. Dacă nu se adaptează o să moară“, a precizat Pătrăşcoiu, adăugând că pentru piaţa din SUA echipa sa trebuie să adapteze produsul în primul rând din perspectivă juridică. „Ca să creezi o campanie pe zona de influencer marketing în România, poţi să vorbeşti cu brandul şi să-i drumul mâine. Ca să dai drumul la o campanie în SUA, numai departamentul juridic şi departamentul de PR îţi ţine 3-6 luni de zile contractul şi vor să se asigure că fiecare influencer care postează nu a avut probleme cu legea, nu apare în online catalogând anumite branduri, ş.a.m.d. Deci se uită foarte mult la partea de «brand safety». Şi atunci avem nevoie pe zona de «influencer curation» să lucrăm şi mai mult. O să ia ceva timp, dar măcar ştim direcţia în care putem să mergem.“ Platforma FameUp funcţionează ca un marketplace care conectează agenţiile sau brandurile cu microinfluenceri, permiţând utilizatorilor reţelelor de socializare Instagram si TikTok cu peste 500 de urmăritori să câştige bani din postările online, dar şi companiilor şi agenţiilor de marketing să ajungă în comunităţi foarte targetate pentru brandurile lor. În prezent, aplicaţia FameUp are în total circa 500.000 de utilizatori din patru ţări – România, Spania, Germania şi SUA, din care circa 20.000 sunt activi lunar, iar printre brandurile care organizează campanii cu micro influenceri prin intermediul FameUp se numără Lay’s, Pepsi, dm, Kaufland, Avene, Unilever, KFC, Starbucks sau McDonald’s.

Modelul de business al start-up-ului presupune perceperea unui comision din bugetul alocat de brand pentru o campanie pe care vrea să o desfăşoare prin intermediul FameUp. Dimensiunea bugetelor alocate de branduri diferă de la caz la caz, inclusiv în funcţie de ţara unde se realizează campania cu microinfluenceri. Spre exemplu, bugetele alocate de acelaşi brand în SUA poate fi de zeci de ori mai mare decât bugetul alocat în România. „În 2024, 95% din branduri au influencer marketing în planul lor de media şi bugetele cresc considerabil din simplu motiv că mesajul pe care comunităţile, oamenii îl transmit către urmăritorii lor este mult mai autentic şi mai credibil decât reclama standard din social media. Dacă luăm acelaşi brand din România şi acelaşi brand din SUA, bugetul anual al brandului din România pentru influencer marketing este 10% sau 20% din bugetul de test al aceluiaşi brand în SUA. În România, un brand vine cu un buget de 5.000 euro ca să testeze acest canal, iar un brand în SUA, acelaşi brand, vine cu un buget de test de 250.000 de dolari ca să testeze acest canal. Aşadar, înţelegem de ce investitorii se uită la veniturile din SUA pentru că într-adevăr este piaţa din SUA este principalul obiectiv pentru orice start-up. Acolo sunt cele mai bune şi cele mai mari fonduri de investiţii şi totodată acolo potenţialul de creştere este 1000x faţă de România sau Europa de Est”, a subliniat fondatorul şi CEO-ul FameUp. Pentru 2025, start-up-ul vizează atragerea unei runde de finanţare de seria A, valoarea ţintită fiind de 15-20 milioane de euro. „În momentul de faţă nu avem nevoie de bani, suntem break-even, ne susţinem. Targetul este o rundă de finanţare la începutul anului viitor, odată ce reuşim să arătăm rezultatele financiare de pe piaţa din România şi de pe piaţa din Statele Unite, ca să putem să ridicăm această rundă. În momentul în care targetezi o rundă de finanţare de tip serie A, produsul pe care în dezvolţi trebuie să aibă o temelie.”

Şi pe baza primelor 4-5 luni din anul acesta, aş spune că majoritatea veniturilor vor veni din afara ţării. Tind să cred că veniturile vor veni în principal din zona Asiei, pe baza proiectelor ce se desfăşoară acolo, a magnitudinii lor, dar şi a apetitului clienţilor de pe aceste pieţe pentru mai mult, adică există discuţii şi propuneri la care ni se răspunde: «Facem, dar ce altceva mai putem să facem? Ce mai putem să avem? Avem bugete de atât. Hai să mai integrăm, hai să mai ajustăm, hai să mai gândim alte servicii».“



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Invitat: Mihai Deaconu, cofondator Sensera

Ce face? A construit o aplicaţie pentru casca Apple Vision Pro destinată terapiei pacienţilor cu paralizie facială şi afecţiuni neurologice.

„Acesta e viitorul terapiei pentru asemenea afecţiuni. Sensera este o aplicaţie pentru realitate virtuală, iniţial disponibilă doar pentru Apple Vision Pro, acel headset creat de Apple şi se adresează în principal persoanelor cu dezabilităţi sau cu paralizie facială. Noi încercăm să transformăm într-un joc terapia astfel încât să fie mult mai uşor pentru pacienţi, fiindcă momentan reabilitarea are loc prin exerciţii realizate singur de pacient în faţa unei oglinzi, ceea ce poate să fie destul de monoton.“

2. Invitat: Marius Prelipcean, fondator al Swift Sight.

Ce face? A dezvoltat o soluţie AI pentru supraveghere video care transformă camerele tradiţionale în „senzori de comportament“.

„La bază există sistemul convenţional de camere, doar că totul este foarte pasiv. Atunci că tu înregistrezi în gol nişte cadre, trebuie să ai un om în spate care să le interpreteze. Şi evident că pe partea umană apar erori - dacă nu ai dormit bine într-o noapte sau dacă ai avut ceva pe plan personal, nu poţi să fii la fel de eficient. Iar noi încercăm să suplinim şi să eliminăm aceste probleme prin adăugarea unei reţele neuronale de detecţie de obiecte în plan incipient, dar în urma rezultatelor produse de acea reţea, programatic le evaluăm şi aşa putem să definim un comportament. Acum nu mai suntem pasivi când vine vorba de securitate, suntem proactivi. Totul prinde viaţă. Nu mai este o cameră simplă, este un senzor de comportament.“



Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Ionuţ Pătrăşcoiu, fondatorul şi CEO-ul FameUp - platformă prin care brandurile îşi pot promova produsele cu ajutorul microinfluence­rilor.

Ce e nou? Start-up-ul local se concentrează acum pe adaptarea produsului său pentru piaţa din SUA astfel încât să reuşească să atragă cât mai mulţi clienţi – agenţii şi branduri – şi implicit şi utilizatori – microinfluenceri, ţinta fiind de a ajunge la venituri de 4-5 milioane la final de an.

„Sunt şase luni de când suntem prezenti pe piaţa din Statele Unite ale Americii, iar provocarea cea mai mare este diferenţa de cultură. Abordarea pe care o ai faţă de microinfluenceri aici sau faţă de brandurile de aici este diferită faţă de cea din Statele Unite. Dar şi posibilitatea de creştere este infinit mai mare. Nevoia este aceeaşi şi am identificat nişa pe care putem să intrăm. Dar, fiind un start-up, avem adaptabilitatea să lucrăm şi să dezvoltăm produsul şi totodată să şi livrăm pentru clienţii actuali. O să fie o perioadă de 6-12 luni destul de interesantă pentru că putem să ajungem în punctul acela în care să atingem «product market fit» şi să avem nu o creştere de 4-5x, ci chiar de 10-15 ori mai mare.“

2. Invitat: Sorin Amzu, marketing manager Flaminjoy – platformă pentru influencer marketing.

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să îşi dubleze anul acesta veniturile la 2 milioane de euro, în condiţiile în care în ultimele şapte luni a reuşit să îşi extindă accelerat prezenţa la nivel internaţional, fiind acum prezent în total în 10 ţări, exceptând România.

„Am încheiat anul 2023 cu venituri de aproximativ un milion de euro, iar planul penrtu 2024 este să ajungem la aproximativ 2 milioane de euro.



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
iasi,
start-up,
FameUp,
daniel dines,
uipath

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.