Alexandru Oprea, country manager, Rehau România: „Vrem să extindem businessul atât pe plan local, cât şi la nivel regional“

Autor: Andra Stroe Postat la 13 septembrie 2021 1907 afişări

Cu o experienţă de peste 70 de ani la nivel global, furnizorul german de soluţii pentru ferestre, instalaţii şi mobilă REHAU este pregătit să accelereze dezvoltarea în România. În ce constau planurile de expansiune pentru compania cu afaceri anuale de peste 40 de milioane de euro a povestit Alexandru Oprea, noul country manager al REHAU România.

România este o piaţă foarte importantă a grupului REHAU, iar regional este vârful de lance în ceea ce priveşte business-urile ferestre, instalaţii şi mobilier. Acest lucru determină şi dezvoltarea continuă a companiei în România. Vorbim aici, desigur, despre investiţia pe care REHAU o va face la Sibiu, pentru construirea hubului regional. Mai mult decât atât, piaţa din România este foarte dinamică, cu deschidere spre digitalizare şi produse noi, de înaltă calitate”, descrie Alexandru Oprea, country manager al REHAU România, importanţa companiei locale în activităţile grupului german. Cu o istorie de peste 25 de ani în România, grupul are în acest moment 86 de angajaţi la nivel naţional şi activează la nivel local cu trei divizii – REHAU Window Solutions, REHAU Building Solutions şi REHAU Furniture Solutions (la nivel global, acestora se adaugă Automotive şi Industry Solutions). Cifra de afaceri REHAU Romania înregistrată la nivel cumulat aici a fost de 202,2 milioane de lei anul trecut şi un profit net care a ajuns la 6,5 milioane de lei în acelaşi interval de timp. În ceea ce priveşte segmentarea vânzărilor în funcţie de clienţi, segmentul B2B este businessul majoritar al companiei pe plan local, însă, recent, au început să lanseze şi produse B2C (cum ar fi bateriile smart pentru chiuvetă).

După o perioadă de creşteri constante, compania se află în pragul accelerării dezvoltării în România. „Vom investi aproximativ 10 milioane de euro în judeţul Sibiu, pentru construcţia unui hub regional care să deservească mai uşor piaţa şi clienţii, dar şi pentru a fi mai aproape de drumurile europene. Scopul nostru este să venim în întâmpinarea nevoilor clienţilor şi să aducem produsele şi serviciile noastre cât mai aproape de aceştia. În plus, după finalizarea construcţiei noului hub regional din Sibiu, REHAU România va renunţa la locaţiile actuale din Tunari (Ilfov) şi Apahida (Cluj) şi va reloca birourile în zone centrale din Bucureşti şi Cluj. În acest fel, răspundem nevoilor angajaţilor noştri, cărora le vom oferi un acces mai facil către sediile REHAU, dar şi locaţii moderne, cu facilităţi adaptate nevoilor lor actuale.” Planurile germanilor din zona investiţiilor sunt concentrate în special pe extinderea activităţii în România şi Europa de Est. Astfel, prin intermediul hubului de la Sibiu, vor reuşi să deservească  mai uşor piaţa şi clienţii, fiind mai aproape de drumurile europene. „Termenul de finalizare este programat pentru anul 2022”, previzionează country managerul REHAU România.

Potrivit lui, un alt pilon de concentrare al companiei va fi componenta de digitalizare a serviciilor: „Scopul nostru este acela de a le oferi clienţilor oportunitatea de a fi aproape de noi, chiar şi în momentele în care apropierea fizică este mai dificilă. Astfel, pe lângă portalul pentru clienţi şi configuratoarele deja existente pentru anumite game de produse, REHAU urmăreşte în perioada următoare dezvoltarea unor noi tooluri de comunicare virtuală cu clienţii, potenţialii clienţi şi partenerii noştri”. De altfel, spune că şi el, dincolo de expertiza sa de vânzări, management, şi administraţie, a manifestat mereu deschidere pentru proiecte digitale de-a lungul carierei sale. Din rândul proiectelor digitale ale companiei menţionează lansarea unei platforme de loializare B2B, REWARDS, care în scurt timp a devenit o platformă completă de servicii B2B în România, dar şi în alte ţări în care este prezent REHAU. Această platformă reuneşte specialiştii din domeniul instalaţiilor şi le oferă uneltele necesare pentru a se promova, a-şi creşte businessul, a se dezvolta profesional şi a accesa noutăţile şi materialele companiei.Totodată, în zona de soluţii pentru instalaţii, au creat şi REHAU @ Home, un calculator complex pentru soluţii sanitare şi termice dedicat utilizatorului final. Acesta reuneşte profesionişti din zona clientului, alături de soluţiile pentru instalaţii, astfel încât clienţii să primească oferte personalizate în doar cinci minute. În zona de soluţii pentru ferestre, au creat REHAU Window.ID, amprenta digitală a ferestrei, care însoţeşte proiectantul şi clientul pe toată durata de viaţă a ferestrei, asigură trasabilitate pe şantier şi mentenanţă, totul cu ajutorul unui cod QR şi a aplicaţiei pentru smartphone. Pe piaţa locală, REHAU are ca business majoritar componenta B2B, pentru care au aplicat un model de distribuţie prin trei canale: de la REHAU la dealer/producător, către instalator/montator şi utilizator final. „În contextul pandemic, am reuşit să transpunem acest model B2B 3 channel distribution în format digital şi să păstrăm legătura cu partenerii noştri de la distanţă, date fiind regulile de distanţare socială.” El adaugă că încă de la înfiinţarea companiei, misiunea acesteia a fost inovaţia, care s-a reflectat în crearea de capacităţi de producţie adaptate cerinţelor actuale. „În ultimii ani, am investit în dezvoltarea zonei de reciclare şi reutilizare in-house a materialelor. REHAU a făcut pionierat în ceea ce priveşte modalităţile noi şi sustenabile de reutilizare a materialelor şi folosirea unui circuit închis în cadrul proceselor sale de producţie pentru toate diviziile companiei”, explică Oprea.


Alexandru Oprea, country manager, REHAU România: „Vom investi aproximativ 10 milioane de euro în judeţul Sibiu, pentru construcţia unui hub regional care sa deserveasca mai uşor piaţa şi clienţii, dar şi pentru a  fi mai aproape de drumurile europene.”


În ceea ce priveşte contextul actual, în care domină preocupări, inclusiv la nivelul instituţiilor UE, referitoare la felul în care viitorul planetei ar putea fi afectat de produsele pe bază de polimeri, country managerul REHAU România spune că au în vedere utilizarea responsabilă a resurselor, produsele durabile şi inovatoare, iar investiţiile sustenabile fac parte din ADN-ul REHAU. „Am stabilit ca obiectiv clar creşterea în mod continuu a utilizării materialelor şi polimerilor reciclaţi pe o bază non-fosilă şi reducerea emisiilor de CO2: vom diminua emisiile de dioxid de carbon cu cel puţin 30% până în 2025, iar creşterea ratei de reciclare va fi de 15%, în acelaşi interval”, spune el. La nivel global, au iniţiat o activitate de pionierat în ceea ce priveşte modalităţile noi şi sustenabile de reutilizare a materialelor şi dezvoltarea unui circuit închis in cadrul proceselor proprii de fabricaţie. Astfel, ponderea ambalajelor realizate din materiale sustenabile a fost de 65% în 2019. De exemplu, europaleţii sunt folosiţi în mare măsură în fabricile lor, iar plăcile de lemn utilizate sunt declarate sustenabile, după cum în unele zone sunt folosite folii şi siguranţe realizate din materiale reciclate până la 100%.

În ceea ce priveşte piaţa pe care activează, Alexandru Oprea observă că provocările nu lipsesc, chiar şi în contextul unei efervescenţe care s-a menţinut în pandemie. „Piaţa construcţiilor a fost foarte dinamică în ultimii ani. Nu putem spune că în 2020 s-a confruntat neapărat cu o scădere, iar în 2021 aceasta a cunoscut o creştere foarte mare.” Pe fondul pandemiei, a crescut tot mai mult cererea de produse pentru design şi reamenajări. „Faptul că tot mai mulţi oameni au început să lucreze de acasă i-a determinat să-şi reconfigureze spaţiul de locuit. Acest trend a venit la pachet cu investiţia în produse calitative şi cu o durată de viaţă îndelungată, care să asigure şi confortul dorit.” Principalele provocări au ţinut de asigurarea materiilor prime, a menţinerii fluxului operaţional şi asigurarea funcţionării corecte a lanţului de aprovizionare în contextul unui nivel crescut al cererii. „Pentru a face faţă acestor provocări, la REHAU suntem extrem de atenţi la fiecare semnal din piaţă şi, prin măsuri specifice în funcţie de fiecare situaţie, încercăm să găsim cele mai bune soluţii, care să fie câştigătoare pentru toate părţile implicate, chiar şi în momentele în care acest lucru pare imposibil”. În continuare, el crede în evoluţia pozitivă a industriei: „În planurile noastre vedem în continuare o creştere a pieţei. Evident că şi în segmentul nostru există o creştere a preţurilor datorată creşterii preţurilor materiei prime sau a diferitelor influenţe din zona lanţului de aprovizionare. Suntem destul de rezervaţi cu privire la evoluţia preţurilor în nişele noastre şi sperăm că acestea vor rămâne stabile în perioada imediat următoare”.

17 ani spre vârf

Alexandru Oprea a preluat rolul de country manager în România al Rehau de la începutul acestui an, după o experienţă de 17 ani în companie. El şi-a început parcursul profesional la REHAU România în anul 2004, la scurt timp după terminarea studiilor la Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti. „Ceea ce m-a atras când am optat pentru studii în domeniul construcţiilor a fost faptul că a construi exprimă un verb de acţiune, care defineşte cariera mea. Datorită cunoştinţelor acumulate în acest domeniu şi dorinţei mele de a construi relaţii, parteneriate, echipe profesionale, am avut şansa de a intra în familia REHAU şi de a-i rămâne alături”, îşi descrie el alegerea. A fost influenţat să aleagă acest drum şi de familia sa, întrucât tatăl său a urmat cursurile aceleiaşi  facultăţi. „În anul trei de facultate – când am intrat pe zona de instalaţii pentru construcţii – a început să îmi placă extrem de mult, pentru că era pragmatic, aplicat, mi-a plăcut mult zona de energii verzi, pompe de căldură, energii regenerabile. Din acel moment mi-am dat seama că sunt în locul în care îmi doresc să fiu şi am început să investesc foarte mult în acumularea de cunoştinţe care ulterior m-au ajutat fantastic.”

Fiindcă îi plăcea zona tehnică, şi-a dorit iniţial ca la REHAU să se angajeze la departamentul tehnic, însă la acel moment a fost disponibil un job în zona de vânzări, pe care l-a obţinut şi a început să descopere şi acest domeniu. În 2010, a preluat poziţia de director de vânzări în Bucureşti şi Bacău pentru divizia de instalaţii a REHAU România şi a avansat rapid la poziţia de director naţional de vânzări a întregii divizii în 2011. În anul 2015 a preluat responsabilităţile diviziei Instalaţii şi pentru REHAU Bulgaria. Din 2018 este membru în boardul administrativ al REHAU România. În ultimul an, Alexandru Oprea a ocupat funcţia de deputy country manager. „Ulterior am descoperit proiecte speciale precum lansarea unor noi produse sau linii complete de produse noi în piaţă, coordonarea echipelor naţionale şi/sau internaţionale”, îşi descrie el următorii paşi din carieră. Pe lângă expertiza sa în zona de vânzări, management şi administraţie, Alexandru Oprea s-a remarcat şi prin deschiderea sa către proiecte digitale. În 2016, el a lansat în cadrul diviziei Instalaţii platforma de loializare B2B care în scurt timp a devenit o platformă completă de servicii B2B în România, dar şi în alte ţări în care este prezent REHAU. În paralel, a preluat începând cu 1 martie 2021 poziţia de head of sales and marketing Sud Estul Europei (SEE) în cadrul diviziei Instalaţii.

Despre construirea carierei sale exclusiv în cadrul companiei cu origini germane, Oprea spune că de fiecare dată  a primit în cadrul acesteia posibilităţi de dezvoltare şi noi provocări. „Am găsit aici încrederea şi sprijinul de care aveam nevoie. Totodată, un aspect important în continuitatea carierei mele la REHAU a fost şi este deschiderea companiei pentru inovaţie, pentru excelenţă, valori cu care mă identific.”

Pe piaţa locală, el a preluat poziţia de country manager de la Alessandro Hillebrand, care va fi responsabil cu noi proiecte în Europa de Sud, pe lângă sarcinile sale de country manager Italia. „Sunt foarte multe lucruri interesante pe care le-am învăţat de la Alessandro Hillebrand. Dintre principiile de business inspirate de Alessandro, care au dus la rezultate notabile în toate diviziile, am reţinut preocuparea sa constantă faţă de calitatea vieţii tuturor celor cu care interacţionăm, fie că sunt clienţi finali, parteneri de afaceri sau colegii noştri din companie. Totodată, am învăţat că binele pe care îl facem nu trebuie îndreptat doar către clienţii noştri, ci trebuie să ajungă să influenţeze în bine vieţile tuturor românilor, prin creşterea calităţii vieţii”, descrie Oprea principiile de business învăţate de la predecesorul său.

În ceea ce priveşte propriile sale principii de business, spune că acestea se intersectează cu cele care au stat la baza înfiinţării acestei companii independente şi private, în 1948, când nu avea circa 20.000 de angajaţi în peste 50 de ţări din toată lumea, ci doar doi angajaţi: „Competenţă, pasiune şi inovaţie. Consider că un job plăcut este acela pe care îl simt o parte integrantă din viaţa mea şi căruia mă dedic cu bucurie. Îmi place ceea ce fac, îmi place să ofer şi să primesc încredere şi responsabilitate”.

Din luna iulie 2021, REHAU are şi un nou head of building solutions, Laurenţiu Chiriac, cu o experienţă de peste 20 de ani în vânzări. Laurenţiu Chiriac a preluat poziţia ocupată în ultimii 10 ani de Alexandru Oprea şi va coordona echipa REHAU BT, fiind omologul lui Paul Chipriean, head of REHAU Window Solutions şi al lui Dan Drosu, head of REHAU Furniture Solutions în România. „Căutăm oameni care să dea dovadă de stabilitate şi devotament, pe lângă competenţă. Avem atât angajaţi tineri, care cresc la REHAU, dar şi angajaţi cu foarte multă experienţă. Media de vârstă în echipa REHAU România este de 42 ani”, îşi descrie Oprea colegii. Spune că majoritatea angajaţilor caută stabilitatea în companie, când vine vorba despre durata petrecută de ei în firmă - astfel, reuşesc să aibă mulţi colegi care ajung să se pensioneze la REHAU, pentru că în general oamenii care ajung să lucreze în echipa lor rămân, fluctuaţiile sunt foarte mici. „REHAU este un business de familie, iar angajaţii au fost, sunt şi vor fi întotdeauna în centrul businessului. De asemenea, compania este una solidă, cu o dezvoltare globală, care oferă siguranţă şi stabilitate. Încrederea pe care o oferim angajaţilor la REHAU este, totodată, un punct care contribuie la retenţia lor. Angajaţii noştri au o anumită libertate de mişcare, pot lucra independent, pentru că încrederea este una dintre valorile noastre de bază”, spune Oprea. Adaugă că, în contextul pandemic, le-a fost foarte uşor şi să implementeze  sistemul work from home, pentru că ştiu că toţi colegii performează, au încredere în ei şi au încurajat întotdeauna un echilibru birou – viaţă personală. „Totodată, comunicăm constant şi deschis cu angajaţii, se lucrează foarte mult la obţinerea unui feedback din partea lor, ne dorim transparenţă, astfel că periodic aplicăm chestionare pentru a vedea ce putem îmbunătăţi”. Planurile lor includ creşterea numărului de angajaţi anul viitor, atât pentru proiectul de la Sibiu, cât şi în locaţiile deja existente. Iar dacă ar fi să dea un sfat unui proaspăt absolvent de facultate, care poate ulterior s-ar alătura lor, acesta ar fi: „Sfatul pentru un tânăr care termină facultatea de construcţii în prezent este să-şi menţină intacte curiozitatea şi dorinţa de a învăţa lucruri noi. Să fie deschis să se formeze profesional şi să caute medii de lucru în ale căror valori să se regăsească”.


Din ce este format grupul Rehau

Grupul REHAU se sprijină pe patru piloni: RAUMEDIC, Meraxis, REHAU Automotive şi REHAU Industries cu diviziile sale, Building Solutions (Soluţii pentru Construcţii), Furniture Solution (Soluţii pentru Mobilă), Window Solutions (Soluţii pentru Ferestre) şi Industrial Solutions (Soluţii Industriale). Grupul s-a mărit  odată cu apariţia noii companii REHAU New Ventures. La nivel global, REHAU activează în prezent cu cinci divizii de business: Automotive, Building Solutions (Soluţii pentru Construcţii), Furniture Solution (Soluţii pentru Mobilă), Window Solutions (Soluţii pentru Ferestre) şi Industrial Solutions (Soluţii Industriale).

În prezent, în România, compania este prezentă cu trei divizii: Window Solutions, Building Solutions şi Furniture Solutions.

Windows Solutions, condusă de Paul Chipriean, este divizia cu cea mai mare pondere a vânzărilor Rehau în România. Aceasta a adus pe piaţa locală, pe lângă gamele de ferestre şi uşi rezidenţiale, normale sau culisante, materialul patentat RAU-FIPRO X, armat cu fibră de sticlă, sistemul de ventialaţie pentru ferestre, sisteme de protecţie împotriva căderii, tehnologii inteligente anti-efracţie, amprenta digitală a ferestrei, dar şi profile cu amprentă ecologică pozitivă, realizate din materiale reciclate.

Divizia Building Solutions, condusă de Laurenţiu Chiriac (head of Building Solutions REHAU România), s-a remarcat de-a lungul anilor prin sistemele pentru instalaţii sanitare şi termice, sisteme pentru apă potabilă şi încălzire sau sisteme pentru încălzire şi răcire în suprafeţe. De asemenea, filtrele de apă, bateriile de chiuvetă smart şi sistemul de control al apei s-au alăturat portofoliului REHAU Building Solutions pe piaţa locală.

Divizia REHAU Furniture Solutions, condusă de Dan Drosu (head of Furniture Solutions REHAU România), este prezentă în România cu gama de canturi, cea care a dus la crearea acestei divizii la nivel internaţional, dar şi cu gamele de suprafeţe, respectiv fronturi pentru mobilier de bucătărie şi baie, uşi flipdoor sau uşi rulou, plinte de soclu şi înălţătoare de blat.


O istorie de inovaţii germane de 70 de ani

1948

Compania germană a fost fondată în oraşul bavarez Rehau, printre produsele iniţiale numărându-se tălpi pentru încălţăminte, furtunuri de grădină şi componente auto.

1958

A avut loc extrudarea primului profil de fereastră din PVC şi a primului sistem de garnituri magnetice pentru uşile de frigider.

1968

REHAU introduce un curs de formare de doi ani, în cadrul căruia tehnicienii primesc o diplomă certificată la nivel federal.

1976

REHAU contribuie la obţinerea recunoaşterii profesiei de „tehnician în mase plastice”.

1986

Are loc prima instalare a sistemului inovator de încălzire radiantă prin pardoseală folosind ţevi PEX.

1988

REHAU recunoaşte nevoia urgentă de reciclare a materialelor şi începe să reintroducă deşeurile de polimeri în ciclul de producţie.

2000

Următoarea generaţie trece la conducere, fondatorul Helmut Wagner transferând controlul grupului REHAU către fiii săi.

2006

REHAU inventează tehnologia fără rosturi de îmbinare pentru canturile decorative.

2018

Ferestrele devin inteligente cu sistemul de alarmă pentru ferestre REHAU Smart Gard. RAU-FIPRO X este lansat ca noul material eficient din punct de vedere energetic pentru ferestre.

2020

Compania se apropie de obiectivul său de a utiliza peste 50% materiale reciclate în toate unităţile de producţie la nivel mondial.

2021

Grupul REHAU anunţă înfiinţarea REHAU Automotive şi REHAU Industries, ca societăţi separate în cadrul grupului, divizând compania cunoscută ca REHAU AG + CO. După mai bine de douăzeci de ani la conducerea Consiliului de Supraveghere al REHAU, Jobst Wagner (foto sus) predă funcţia de preşedinte fratelui său, Dr. Veit Wagner (foto jos), şi preia funcţia de vicepreşedinte a fratelui său.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.