Ce a fost în 2023, la ce ne aşteptăm în 2024? 17 perspective ale şefilor de companii din domenii diverse aduc piese care completează această imagine, asemeni unui puzzle II
Alexandru Reff, country managing partner, Deloitte România şi Moldova
EVENIMENTE CHEIE DIN 2023
Pentru companie:
• Tocmai am intrat în a doua jumătate a anului nostru financiar, iar evoluţia de până acum este caracterizată de creştere susţinută (procent de două cifre), care ne face încrezători pentru restul anului nostru financiar, în ciuda unui context marcat de imprevizibilitate.
• Creşterea echipei de management, prin promovări (trei noi parteneri, zece noi directori) şi recrutări atât la nivel de partener, cât şi la nivel de director.
• Proiecte pe care le consider de referinţă nu doar pentru echipa noastră, ci şi pentru domeniul lor, iar uneori aş îndrăzni să spun chiar pentru întreaga noastră economie, cum ar fi asistenţa oferită RetuRO pentru obţinerea finanţării de la ING Bank, considerată cel mai mare credit verde privat din România; asistenţă în tranzacţii importante, precum preluarea Profi de către Ahold Delhaize, preluarea Vel Pitar de către Grupo Bimbo, a NETOPIA Group de către Innova Capital; asistenţa oferită ANAF în implementarea unui proiect pentru modernizarea activităţii de control fiscal, finanţat din fonduri europene; asistenţa oferită Nokian Tyres în proiectul care reprezintă cea mai mare investiţie în producţie din ultimul deceniu din ţara noastră, de 650 de milioane de euro, în fabrica de anvelope de la Oradea; asistenţa pro bono oferită unor proiecte de impact pentru întreaga societate (pentru Dăruieşte Viaţă; pentru Comitetului Olimpic şi Sportiv Român în scopul creării unui training privind transformarea sustenabilă a competiţiilor sportive, care va fi accesat de zeci de entităţi de profil din Europa).
În domeniu:
• Cerere susţinută pentru servicii profesionale, întrucâtva decuplată de volatilitatea altor evoluţii din business, pe fondul schimbărilor frecvente şi semnificative în legislaţie, economie şi societate, al deficitului de talente şi al dificultăţii de a le atrage şi reţine, al importanţei tot mai mari a conformării şi a gestionării unor riscuri tot mai complexe şi, mai ales, al impactului tehnologiei.
• Tehnologia, în general, ca un element cheie distinct şi, în particular, inteligenţa artificială generativă, care este cu siguranţă subiectul anului 2023.
• Sustenabilitatea este o temă care generează nevoi tot mai numeroase şi mai complexe: de conformare la noi reglementări, de ajustare de model de business, de identificare de oportunităţi.
Pentru economia românească:
• Inflaţie şi creşterea dobânzilor – deşi 2023 a adus o reducere a inflaţiei faţă de cotele la care urcase spre finalul anului trecut - inflaţia şi, mai ales, creşterea nivelului dobânzilor, ca răspuns la aceasta, au schimbat paradigma pentru unele afaceri şi au influenţat semnificativ toţi actorii economici.
• Încetinirea creşterii economice, care se pare că va fi sub prognozele de la începutul anului, şi o anumită precauţie din partea mediului de business.
• Un punct de inflexiune în politicile publice, cu sacrificarea competitivităţii climatului investiţional pentru creşterea încasărilor bugetare.
PREVIZIUNI PENTRU 2024
Pentru companie şi domeniu:
• Creşterea vitezei de reacţie la nevoile mediului de business, prin crearea de noi competenţe şi de soluţii inovatoare şi prin multidisciplinaritate, pe fondul nevoii de a aborda subiecte de business într-o formă cât mai complexă, care combină competenţe din diverse arii, este unul dintre factorii care ne diferenţiază în mod tradiţional, dar cred că această abordare va fi tot mai des necesară, în actualul context.
• Concentrare pe soluţii tehnologice, atât în acompanierea clienţilor, cât şi pentru uz intern, şi generarea modalităţilor de finanţare a unui model de business care presupune investiţii mai mari, cu recuperare pe termene mai lungi decât eram obişnuiţi să susţinem.
• Colaborare mai strânsă în cadrul reţelei internaţionale, import şi export de competenţe şi soluţii, aliniere mai bună între diverse geografii în serviciul clienţilor globali.
Pentru economia românească:
O să mă refer la elementele care sunt mai degrabă dorinţe şi speranţe pentru economia ţării noastre.
• Scăderea inflaţiei şi a dobânzilor va aduce o gură de oxigen, de care este mare nevoie.
• Anul electoral va produce distorsiuni în politicile publice şi va amplifica anumite dezechilibre şi amâna anumite deconturi care vor fi probabil mai problematice în 2025.
• Vom continua să performăm mai bine decât restul Europei şi să recuperăm din decalajele de dezvoltare, inclusiv cu ajutorul fondurilor europene.
Alex Bratu, country manager, JYSK România şi Bulgaria
EVENIMENTE CHEIE DIN 2023
Pentru companie:
• Investiţiile în reţeaua de magazine JYSK, prin extinderea reţelei – am inaugurat 11 magazine noi în România – şi modernizarea magazinelor mai vechi – am reamenajat 18 magazine.
• Contracararea inflaţiei şi a creşterii costurilor operaţionale, prin investiţii în preţuri competitive şi oferte.
• Creşterea procentului de produse realizate din materiale mai prietenoase cu mediul din sortimentul JYSK – bumbac organic, bumbac reciclat, bumbac certificat Better Cotton, poliester sau plastic reciclat, lemn certificat FSC.
În industrie:
• Regândirea proceselor şi activităţilor pe întregul lanţ de aprovizionare, cu obiectivul de a reduce amprenta de carbon a companiilor.
• Inflaţia, care a crescut costurile şi a scăzut puterea de cumpărare.
• Scăderea ritmului de dezvoltare a proiectelor de retail noi, în comparaţie cu anii precedenţi.
PREVIZIUNI PENTRU 2024
Pentru companie:
• Vom continua investiţiile în modernizarea magazinelor, deschiderea de noi magazine.
• În 2024 ne dorim să ajungem la 150 de magazine în România.
• Vom continua să investim în uneltele digitale care să ne ajute să fim mai aproape de clienţi, în orice puncte de contact îşi doresc aceştia.
În industrie:
• Incertitudini la nivel global, nu doar economice, ci şi politice.
• Temperarea creşterii inflaţiei .
• Cerinţe mai riguroase cu privire la acţiuni care să contracareze încălzirea globală.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro