Romtelecom (re)incepe razboiul preturilor
Yorgos Ioannidis a coordonat restructurarea radicala a Romtelecom din ultimii trei ani, ajunsa acum la momentul cel mai dificil: reducerea preturilor in plina criza. Cat mai poate continua razboiul preturilor din telecom?
"Ofertele de achizitie sunt de obicei cele mai agresive", comenteaza Adrian Sarbu, senior consultant specializat in industria de telecom in cadrul Roland Berger. S-a vazut recent in planurile RCS&RDS, care a atacat direct competitorul UPC odata cu lansarea unei oferte promotionale pentru clientii dispusi sa se mute catre propria retea, prin care acestia primesc serviciile de cablu TV gratuite pe toata perioada de valabilitate a contractului cu UPC, plus alte trei luni de gratuitate. Drept raspuns, UPC a redus tarifele pe cablu la un minim istoric de nici 5 euro, iar la scurt timp a anuntat ca le ofera clientilor care trec de la cablu analogic la digital un serviciu - internet, telefonie fixa sau televiziune HD - gratuit timp de un an. Astfel de decizii pot fi directionate catre un singur competitor, dar modifica de fapt intreaga piata.
"Normal ca ne afecteaza. Orice decizie a unui competitor se va reflecta intr-un fel sau altul in stategia celorlalti", spune Yorgos Ioannidis. Iar "anduranta fata de competitori" (o notiune cu care grecul este familiarizat, ca unul care e capabil sa inoate zeci de ture de bazin, sa alerge cate 10 kilometri odata sau sa mearga cu bicicleta din Bucuresti pana la Snagov), pare imposibila in conditiile de piata date. La o privire de ansamblu, tarifele aplicate de operatori la noi sunt dintre cele mai mici din Europa, daca nu chiar din toata lumea, dupa cum constata Joerg Zeddies, directorul executiv comercial al Romtelecom pe segmentul rezidential, iar diferenta fata de acum cativa ani e uriasa.
Un simplu exemplu este internetul, care costa pana nu de mult 70 de euro pe luna la viteze de 2 MB, iar acum este oferit in piata pentru numai cativa euro.
"Preturile au scazut continuu, atat pentru ca s-a intensificat competitia dintre operatori, cat si pe fondul sensibilitatii crescute a consumatorilor la pret", observa Sarbu. Problema ar fi ca directia urmata pana acum, in jos, nu mai poate fi sustinuta nici macar pe termen mediu. A fost practic atins pragul de jos, crede Ioannidis, prag dincolo de care un business care deja opereaza cu marje foarte mici nu ar mai fi sustenabil. "Ajung practic sa atraga untul cu muste, in loc sa atraga mustele cu unt", spune mai in gluma, mai in serios, Kristian Pedersen, senior consultant la Pedersen & Partners Executive Search.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro