Fabuloasa poveste a singurului român din Formula 1
Pe numele lui adevărat Călin Colesnic, cetăţeanul de origine germană şi născut în Timişoara Colin Kolles este mai puţin cunoscut printre români. Colin Kolles este însă un personaj important în Formula 1, după ce a condus echipele Jordan, Midland, Spyker, Force India şi Hispania Racing. Este şi “stomatologul” preferat al piloţilor, lucrând de mai bine de zece ani în cabinetul familiei din Germania. Toate acestea după ce, în urmă cu 30 de ani a imigrat, începând o nouă viaţă în landurile bavareze.
„Am fost concentraţi să reuşim în Germania, am lăsat totul în România. Nu ne-a fost greu, ţinând cont de regimul Ceauşescu, din cauza căruia ne-a fost confiscat totul. Totuşi, când iei totul de la zero, există mari implicaţii, printre care şi faptul că nu am avut timp să mă întorc în ţară”, explică Colesnic motivele pentru care vizitele sale în România sunt rare.
Călin Colesnic, alias Colin Kolles, vorbeşte româna la perfecţie deşi, după ce familia lui a imigrat din ţară în urmă cu 30 de ani, şi-a schimbat nu doar numele, ci întregul stil de viaţă.
S-a născut în România , dar este un cetăţean german şi, înca de la o vârstă fragedă a intrat în business-ul familiei – stomatologie. “Am studiat medicina fiindcă m-a interesat acest domeniu, iar apoi am decis să merg în direcţia stomatologie şi să mă alătur mamei mele la clinica deschisă de ea.” Adela Colesnic, mama sa, este cunoscută de pacienţii germani drept Dr. Adele Kolles.
Deşi lucrează de mai bine de 12 ani ca stomatolog, Călin Colesnic a avut întotdeauna o afinitate pentru maşini, datorită pasiunii trasmise de la tatăl lui: “Tatăl meu, de profesie inginer, participa la raliuri încă din perioada în care eram în România. Când eram copil, mergeam şi eu cu el la curse, ca o mascotă”, îşi aminteşte Colesnic. Călin a învăţat tainele automobilismului de la tatăl său, fost pilot de raliuri. Pentru că încercările de a devenit pilot au eşuat, Călin a decis să intre în afacerea cu maşini a familiei din landul Bavaria.
Începând din 2000, şi-a lansat cariera în sporturile cu motor. A fost mai întâi la conducerea Team Kolles şi TME, două echipe din Formula 3. În ciuda lipsei de succes notabil, a fost mai numit managing director şi team principal al echipei Jordan de către proprietarul său – Alex Schaider, în 2005, iar între 2009-2010 a participat cu echipa sa, Team Kolles, la cursa de la Le Mans.
A rămas în echipă în timpul tranziţiei de la Midland, Spyker şi în cele din urmă Force India , dar a fost demis în 2009, când Vijay Mallya i-a luat locul ca Team Principal. Deşi echipa a luptat pentru puncte sub mandatul lui Kolles, el a avut de-a face cu cel mai mic buget pe grilă şi eforturile sale au apreciate.
În 2009, a introdus două Audi R10s în Le Mans 24 Hours şi a terminat al şaptelea şi al nouălea cu un fost pilot de la Jordan - Narain Karthikeyan şi cu un fost pilot de la Midland, Christijan Albers.
În februarie 2010, Kolles a fost numit Team Principal al echipei debutante în Formula 1, Hispania Racing, înlocuindu-l pe fondatorul echipei, Adrian Campos. A părăsit această poziţie în decembrie 2011.
Întrebat cum a fost să fie unul dintre cei 12 manageri din Formula 1, a asemănat munca lui cu conducerea unei afaceri: „Funcţia pe care eu am avut-o eu a fost puţin diferită decât funcţia lui Stefano Domenicali de exemplu, care are un buget de la Ferrari şi este de fapt doar un supraveghetor de buget în principiu. Funcţia mea a fost să cumpăr o echipă, să ajut să supravieţuiască, să o construiesc şi să o aduc la un nivel. Este ca şi cum aţi cumpăra o firmă falimentară pe care trebuie să o curăţaţi şi să o aduceţi în sus iarăşi”.
Deşi nu a fost campion mondial, Colesnic se declară mulţumit de faptul că a îndeplinit toate misiunile primite: „Am reuşit să aduc echipele la nivelul propus, lucru deloc uşor, ţinând cont de timpurile pe care le trăim, în care finanţările se lasă aşteptate.”
Colesnic consideră că cele două coordonate ale carierei sale – medicina şi maşinile – au în comun precizia: „În stomatologie trebuie să fii foarte precis, iar asta ajută şi la automobile. Trebuie să fii precis, să te ţii şi să mergi a „long side alined”.
Zvonuri din presa internaţională spun însă că între profesia de stomatolog şi pasiunea pentru maşini ar fi existat şi legături mai practice: se spune că el l-ar fi operat pe Tiago Monteiro înaintea Marelui Premiu al Turciei din 2005, după ce pilotul a acuzat grave probleme dentare, în perioada în care era la Jordan. De asemenenea, un an mai târziu ar fi realizat o procedură similară şi în cazul lui Christijan Albers, la Midland.
În afară de realizările profesionale, Călin Colesnic şi-a întemeiat în Germani, în Ingolstadt şi o familie. Este căsătorit cu o femeie de naţionalitate germană şi are două fete. Deşi cu ele vorbeşte în germană, cu părinţii lui vorbeşte „ o mixtură, care cuvânt apare mai repede”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro