Ai cucerit medicul, ai cucerit si pacientul: Cum ajung medicamentele sa fie recomandate
Fiecare doctor are un set de produse pe care le cunoaste de foarte multi ani, atat efectele si randamentul lor, cat si reactiile adverse. Pe o piata unde nu poti sa-ti vinzi produsul fara o reteta de la medic, mai important decat a-i capta direct atentia pacientului este sa intri in mintea doctorului si a farmacistului. Cum functioneaza o astfel de promovare?
"Chiar astazi mi-au facut o vizita la cabinet reprezentantii unei companii", marturiseste medicul de familie Petra Descultu. Doctorul, care are peste 2.000 de pacienti inscrisi in liste, spune ca in general reprezentantii companiilor de farmaceutice insista pe prezentarea portofoliului de medicamente si pe noile produse lansate de companie. Dincolo de sublinierea calitatilor si a eficientei, producatorii incearca sa creeze o relatie cu medicii, ca sa vada cat de bine se comporta produsele in piata, care sunt plusurile si minusurile lor.
Informatiile de acest gen sunt pretioase pentru companii. Daca la medicamentele fara reteta, pacientii aleg in functie de marca si notorietate, lucrurile nu stau la fel in ce le priveste pe cele pe baza de prescriptie. Medicii au puterea deciziei, iar promovarea produselor in cabinete joaca un rol-cheie. Medicul sustine ca, desi multe dintre doctorii isi dovedesc oricum eficienta, mai promovate fiind cele originale in dauna genericelor, unele sunt prea scumpe. Asa se face ca, desi le recomanda pacientilor sa aleaga un anumit tratament, multi dintre bolnavi se multumesc cu medicamente mai ieftine. Gradul de compensare similar face ca pensionarii sau cei cu venituri mici sa se bucure ca pot sa-si cumpere totusi doctoriile.
In ce priveste randamentul acestor vizite care, potrivit medicului, au loc de doua ori pe saptamana, Descultu spune ca fiecare doctor are un set de produse pe care le cunoaste de foarte multi ani - atat efectele si randamentul lor, cat si reactiile adverse. De aceea, medicii nu se grabesc sa opteze neaparat pentru produsele recomandate de companii, ci mai degraba se pun la curent cu noutatile si continua sa se bazeze pe experienta acumulata.
Fostul presedinte al Societatii Nationale a Medicilor de Familie, George Haber, admite ca "exista unele cazuri cand li se mai scrie pacientilor pe biletel ce medicament sa-si cumpere", dar sustine ca aceste situatii sunt mai curand izolate. Medicul sustine ca, desi vizitele reprezentantilor medicali au loc tot mai frecvent, ramane o chestiune de bun-simt si experienta ca doctorul sa aleaga un medicament in dauna altuia. "Starea pacientului si posibilitatile sale financiare sunt elementele de care ar trebui sa se tina cont in prescrierea unui produs", rezuma Haber.
Pentru a descrie amploarea fenomenului, Haber marturiseste ca in unele zile cabinetul medicului de familie este luat cu asalt de reprezentanti: "Vin chiar doi-trei pe zi". Pentru ca acestia vin neanuntati, doctorii nu petrec foarte mult timp pentru prezentarea produselor, mai ales daca sunt pacienti care asteapta la rand pentru o consultatie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro