Cum vor arata ziarele romanesti in 2014?
Cea mai recenta previziune despre viitorul ziarelor tiparite a fost facuta de doi jurnalisti americani, care prevad disparitia acestora in 2014
Cea mai recenta previziune despre viitorul ziarelor tiparite a fost facuta de doi jurnalisti americani, care prevad disparitia acestora in 2014. Previziunea, facuta sub forma unui film de cateva minute, nu e, potrivit analistilor, suficient de serioasa si de fundamentata pentru a fi luata in seama - dar asta nu inseamna ca intrebarea "cum va arata presa scrisa in 2014?" nu e legitima. Care e diferenta dintre previziunile jurnalistilor americani si cele ale publisherilor romani? Va "arde" presa romaneasca etapele firesti ale dezvoltarii si se va "electroniza" prematur, inaintea unei necesare consolidari? Cum va arata, de fapt, presa romaneasca in 2014, anul luat in discutie in filmul "Epic 2014"? BUSINESS Magazin a adresat un set de sapte intrebari principalilor publisheri din
1. Cate cotidiene centrale vor fi?
2. Care va fi principalul canal de distributie?
3. Cate exemplare vor fi vandute zilnic?
4. Care va fi ponderea ziarelor in bugetele de publicitate?
5. Care va fi relatia ziarelor cu Internetul?
6. Cum vom citi ziarul (care va fi ritualul)?
7. Care va fi cel mai mare publisher din
AURELIAN AMURARITEI - ADEVARUL
"Broadsheet-ul va fi citit in pauza de cafea"
1. COTIDIENE CENTRALE: Vor fi 5 cotidiene, dintre care 2 tabloide: unul de bulevard - care va fi si liderul, plus unul de scandal, de nisa. Vor fi 2 ziare in format broadsheet: unul de stanga si unul de dreapta. Cel de stanga va fi liderul pietei. Si va mai fi un cotidian specializat (de nisa).
2. CANALE DE DISTRIBUTIE: Vor fi 2 - 3 distribuitori mari, internationali.
3.EXEMPLARE VaNDUTE ZILNIC: 1.000.000 (400.000 liderul tabloid, 250.000 tabloidul de scandal, 150.000 liderul broadsheet, 100.000 broadsheet-ul de dreapta si restul vor fi cotidiene specializate).
4. PONDEREA ZIARELOR IN BUGETELE DE PUBLICITATE: N/A
5. RELATIA ZIARELOR CU INTERNETUL: Relatia ziarelor cu Internetul va fi una de convietuire. Va creste ponderea cititorilor de presa online in defavoarea celor care citesc editiile tiparite.
6. CUM VOM CITI ZIARUL?: Broadsheet-ul va fi citit in pauza de cafea, iar tabloidele prin rasfoire rapida.
7. CEL MAI MARE PUBLISHER DIN
DORU BUSCU - GRUPUL CATAVENCU (EDITOR COTIDIANUL)
"Va exista o puternica presa pe web. Ziarele vor ramane totusi puternice"
1. COTIDIENE CENTRALE: Numarul cotidienelor centrale va scadea. Vor disparea cel putin jumatate. Se vor consolida patru - cinci. Publicul fiecaruia va fi bine segmentat. E momentul in care categoriile demografice isi vor selecta corespunzator ziarele.
2. CANALE DE DISTRIBUTIE: Cred ca ponderea abonamentelor va creste semnificativ, o data cu reabilitarea infrastructurii (Posta, cutiile postale, transportul). "Subscriptiile" vor fi preferate de publicul educat, cu venituri medii si mari. Este un comportament previzibil, dependent de cresterea standardului de viata si aparitia "tabieturilor de clasa".
3. EXEMPLARE VaNDUTE ZILNIC: Cotidienele de mare tiraj vor ramane. Tabloidele isi vor creste si mai mult vanzarile cu bucata. Ziarele "se-
rioase", generaliste, vor avea de facut multe optiuni de pozitionare si marketing. Vor lupta sa-si pastreze cititorii marind oferta editoriala. Ziarele de nisa vor deveni afaceri excelente. Isi vor controla publicul,
vor deveni instrument si vor transforma actul de presa in actiune de marketing.
4. PONDEREA ZIARELOR IN
5. RELATIA ZIARELOR CU INTERNETUL: Va exista o puternica presa pe web, de multe ori o prelungire a celei tiparite. Versiunile online ale ziarelor vor fi mult mai mult decat reluarea publicatiei. Vor avea autonomie si imense resurse de exprimare vizuala. Ziarele vor ramane totusi puternice.
6. CUM VOM CITI ZIARUL?: Cred ca cititul se va specializa, adica fiecare va citi pe criterii in primul rand utilitare. Afinitatile vor ceda locul pragmatismului. Vom citi ziarele care ne inarmeaza pentru competitie. Presa "escapista" va fi saptamanala si mai degraba lunara. Obligatoriu glossy.
7. CEL MAI MARE PUBLISHER DIN
RAZVAN CORNETEANU - RINGIER (EDITOR EVENIMENTUL ZILEI, LIBERTATEA, PRO SPORT)
"Toate ziarele importante vor avea editii web generoase si platite"
1. COTIDIENE CENTRALE: Vor fi cu 50% mai putine cotidiene decat azi.
2. CANALE DE DISTRIBUTIE: Vor fi 3-5 mari distribuitori regionali specializati.
3. EXEMPLARE VaNDUTE ZILNIC: A 80% peste ce se vinde azi.
4. PONDEREA ZIARELOR IN
5. RELATIA ZIARELOR CU INTERNETUL: Relatia cu Internetul nu va fi foarte diferita de azi; toate ziarele importante vor avea editii generoase si platite.
6. CUM VOM CITI ZIARUL?: N/A
7. CEL MAI MARE PUBLISHER DIN
MARIUS TUCA - INTACT (EDITOR JURNALUL NATIONAL, GAZETA SPORTURILOR)
"Media va fi de 100.000 exemplare / cotidian"
1. COTIDIENE CENTRALE: Vor fi 4 sau 5 cotidiene. Parte din cele care exista acum nu-si vor mai gasi locul atunci. Chiar daca se vor mai lansa si altele intre timp, cred ca vor fi maxim 5 cotidiene atunci.
2. CANALE DE DISTRIBUTIE: Probabil ca nu va mai fi un canal principal. Sistemele private vor dezvolta retele nationale si locale.
3. EXEMPLARE VaNDUTE ZILNIC: Media va fi de 100.000 de exemplare per cotidian. Deci 400-500.000 in total.
4. PONDEREA ZIARELOR IN BUGETELE DE PUBLICITATE: 60-70%
5. RELATIA ZIARELOR CU INTERNETUL: Paradoxal, in ultimii ani, desi a crescut numarul cititorilor pe Internet, a crescut si numarul cotidienelor. Vom asista la o crestere
6. CUM VOM CITI ZIARUL?: Cei mai bine informati, vor citi ziarul pe Internet noaptea, inainte ca acesta sa apara. Altii il vor citi la prima ora: fie la birou, fie la cafea sau in parc. O alta categorie de cititori vor fi aceia din ultima parte a zilei - seara, acasa, pe indelete, care mai si subliniaza din cand in cand ce citesc.
7. CEL MAI MARE PUBLISHER DIN
DRAGOS STANCA - PUBLIMEDIA INTERNATIONAL (EDITOR ZIARUL FINANCIAR)
"Ziarul va fi un produs multimedia ca oricare altul"
Precizare: consider ca orice previziune cu bataie mai lunga de 3-5 ani, in domeniul publishingului, este un simplu joc imaginativ, fara nici o alta valoare decat cea a unui joc. Sa ne jucam, deci:
1. COTIDIENE CENTRALE: Este foarte probabil ca notiunea de cotidian sa fie, in 2014, mult diferita fata de cea de azi. Probabil se vor inventa noi tipuri de hartie, probabil actuala hartie de ziar va fi inlocuita, treptat, o data cu evolutia capacitatilor de tipar. Cu siguranta, nu vor mai exista cotidiene alb negru, ci numai full color. Vor fi putine, nationale si cu tiraje insemnate. Nu pot pronunta o cifra, dar cu siguranta va exista un lider al presei de calitate, un tabloid puternic (probabil, gratuit) si un ziar serios de business. Nu exclud aparitia unui cotidian numai pentru femei, pana in 2014.
2. CANALE DE DISTRIBUTIE: Distributia se va face door-to-door, mai ales. Apetitul pentru abonamente va creste, iar actualele chioscuri de ziare vor fi media-point-uri unde omul nu va mai merge doar pentru a-si cumpara ziarul, ci si pentru a-si achita facturi, pentru a-si cumpara dvd-uri si altele.
3. EXEMPLARE VaNDUTE ZILNIC: Nu va mai conta (numai) tirajul vandut, ci audienta. Brandurile de publishing se vor bate cu celelalte branduri media, va suferi declinari in toate mediile (telefonie, internet, tv, radio) sau vor disparea.
4. PONDEREA ZIARELOR IN
5. RELATIA ZIARELOR CU INTERNETUL: Integrare totala.
6. CUM VOM CITI ZIARUL?: Ziarul se va citi ca si pana acum, dar si pe ecrane in metrou, si pe telefonul mobil. Foarte probabil, ziarul va fi un produs multimedia ca oricare altul. Va fi citit oriunde si oricum, pe orice suport, in functie de obiceiurile de consum individuale, pe categorii de varsta. Nu va mai exista ziarul pentru toata lumea, de la 12 la 82 de ani, obiceiurile de consum vor fi specifice varstelor, iar ziarele se vor adresa strict nisei lor de piata, atat prin forma - platforma de comunicare, cat si prin fond.
7. CEL MAI MARE PUBLISHER DIN
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro