Zerouri la orizont
Pentru un business plan cat mai corect, advertiserii ar trebui sa urmareasca si pitchurile internationale, dar si miscarile de business anuntate la anul. Fuziunea HVB-Tiriac-Unicredit si privatizarea CEC sunt exemple de tranzactii care pot reconfigura portofoliile in 2007-2008.
Pentru un business plan cat mai corect, advertiserii ar trebui sa urmareasca si pitchurile internationale, dar si miscarile de business anuntate la anul. Fuziunea HVB-Tiriac-Unicredit si privatizarea CEC sunt exemple de tranzactii care pot reconfigura portofoliile in 2007-2008.
Regula in new business-ul din industria de publicitate este ca nu este nici o regula. De pilda, nu orice intrare de companie pe piata se soldeaza neaparat cu modificari la nivel de portofoliu in cazul agentiilor care lucreaza pentru compania respectiva in reteaua de care apartin. Un exemplu este Vodafone, care in Romania a continuat sa colaboreze cu McCann Erickson (Interpublic) dupa achizitia Connex, desi in multe piete in care opereaza, compania lucreaza pe partea de servicii de strategie si creatie cu JWT (WPP), agentia globala a Vodafone inca din 2002. Iar in materie de servicii media, Vodafone a operat la nivel international cateva schimbari in ultimul an. In urma unor pitchuri (licitatiile facute de companii pentru a-si desemna agentiile de publicitate partenere), Vodafone a ales sa lucreze cu OMD (parte din Omnicom), in Germania in august 2005, apoi in Republica Ceha (la circa o jumatate de an dupa achizitia operatorului local, valoarea contului fiind de 20 de milioane de euro, conform presei straine), iar in vara acestui an Vodafone a ales sa lucreze cu OMD si in Italia (un business atras similar celui din Germania, de cca. 120 mil. euro).
In
"Vodafone va fi un client interesant de urmarit la anul", crede Roxana Dumitru, director de new business la Leo Burnett & Target, in discutia cu BUSINESS Magazin despre cele mai mari conturi pe care agentiile de publicitate si de media si le vor disputa la anul (Vodafone nu a facut niciun comentariu, pana la inchiderea editiei, despre supozitiile unor surse din industrie care se asteapta ca in decembrie sa expire contractul cu B.V. McCann Erickson). Mergand pe ipoteza ca agentiile de retea stau cu ochii pe pitchurile internationale si spera sa atraga business la nivel local - se poate presupune ca poate nu a fost intamplatoare nici miscarea OMD de a-si consolida afacerea anul trecut, in urma parteneriatului incheiat cu Media Direction (tot Omnicom), pentru cresterea fortei de negociere in achizitia de spatiu publicitar. De notat ca la vremea respectiva, oficialii OMD Romania negau vreo legatura intre faptul ca reteaua a castigat clientul Vodafone pe diverse piete europene si parteneriatul respectiv cu Media Direction (agentie care face parte dintr-un grup - Graffiti / BBDO - aflat el insusi intr-un proces de consolidari in 2006). "Exista cateva reasezari majore in telecom la nivel mondial", spune Manuela Necula, care conduce operatiunile grupului Ogilvy in Romania, vorbind despre miscarile de conturi estimate pentru 2007 ca urmare a unor pitchuri internationale. "Orange a fost din ce in ce mai apropiat de agentiile din grupul Publicis, dar e greu de estimat care va fi evolutia, date fiind plecarile de la varf de la headquarter-ul Publicis. Vodafone are ca agentie de brand in foarte multe tari pe JWT din WPP, dar nu stiu in ce masura acestea se vor reflecta ca atare si in piata noastra", spune ea.
Ce miscari se vor produce in zona telecom adusa in discutie de Necula? Cosmote - care anul trecut si-a declarat intentia de a deveni printre primii cinci spenderi de publicitate in Romania in viitorul apropiat - spune prin directorul sau de marketing, Costas Kapetanopoulos, ca nu are de gand sa-si schimbe agentiile (Cohn & Jansen pe partea de creatie si United Media pe partea de media - aceasta din urma infiintata special pentru a rula bugetele de reclama ale Cosmote, estimate la cca. 10 mil. euro in 2005 si 2006).
In cazul lui Orange, niste schimbari de agentii nu sunt insa excluse, este de parere Roxana Dumitru de la Leo Burnett, aducand drept argument miscarile la nivel international din aceasta primavara despre care vorbea si Manuela Necula (este vorba despre o revizuire a contului sau paneuropean, estimat la 200 de milioane de dolari, in urma caruia Orange a ales sa lucreze cu doua agentii din grupul Publicis si cu Euro RSCG, parte din grupul Havas). La vremea respectiva, Orange
Agentiile romanesti nu se uita numai la pitchuri cand vine vorba de prospectarea de clienti. Ci si la miscarile din mediul de afaceri. Cazurile in care diversele tranzactii s-au resimtit si la nivelul mutarilor de clienti in industria de publicitate nu sunt putine. Este cazul Petrom care, in urma achizitiei de catre OMV, a inceput sa lucreze de anul trecut cu TBWA/Merlin, una dintre agentiile OMV pe plan international (bugetul de media fiind rulat de MediaCom, parte din Grey Romania). Un exemplu recent ar fi mutarea clientului BCR pe partea de creatie de la Leo Burnett & Target la Y&R/Team Advertising (august), ca urmare a achizitiei BCR de catre Erste (Y&R fiind agentie partenera Erste pe plan extern). De notat ca BCR - despre care unii publicitari spun ca ar fi un spender de publicitate de top in categoria sa - si-a schimbat si agentia de media in acest an, plecand de la Starcom Media (parte din Leo Burnett) la Media Investment (The Group).
Vazute tocmai din unghiul acestor precedente, cele doua mari miscari din domeniul bancar asteptate anul viitor - fuziunea HVB-Tiriac cu Unicredit si privatizarea CEC par sa fie asteptate cu interes printre oamenii de publicitate in perspectiva lui 2007 si 2008. Prima pe lista - prin prisma proximitatii - ar fi fuziunea HVB-Tiriac cu Unicredit, banca ce va rezulta in urma acestei miscari (la anul) urmand a gestiona un buget de marketing estimat de unii specialisti la cca. 10 milioane de euro (rebranding, comunicare in media, productie etc.). Ce agentii isi vor disputa noul client? Va organiza banca un pitch pentru desemnarea unor noi agentii, va continua parteneriatele existente sau isi va alinia partenerii de comunicare pe filiera internationala (cum a facut Erste, de pilda)? Oficialii HVB-Tiriac - banca ce lucreaza cu Headvertising pentru servicii de creatie si cu MediaCom
"Este de asteptat ca, incepand cu 2007, Unicredit sa opereze aceasta aliniere si in
Daca agentiile romanesti asteapta cu nerabdare licitatiile locale de la anul, respectiv alinierile de clienti (ca urmare a miscarilor de pe plan international), acest lucru pare sa depinda de ponderea pe care acestia o vor aduce in business-ul agentiilor. Marile tranzactii de pana acum - din telecom, banci, sectorul alimentar, retail, petrol etc. - puse in raport cu planurile de afaceri ale agentiilor de publicitate, se impart in doua categorii, crede Cosmin Radoi: "Cu plus sau cu minus in dreptul profitului". Mirela Angelescu de la GMP aduce in discutie un impact general asupra pietei. "Per ansamblu, marile tranzactii inseamna crestere de business." Intrebarile ar fi cu cat si pentru cine.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro