Raluca Peneş, HR Manager, Smartree: O nouă abordare a provocării rotaţiei interne şi externe a personalului

Postat la 05 septembrie 2023 228 afişări

Raluca Peneş, HR Manager, Smartree: O nouă abordare a provocării rotaţiei interne şi externe a personalului

Într-un context de business aflat în continuă evoluţie, un aspect crucial, dar de multe ori subestimat al dinamicii organizaţionale este rotaţia de personal. Mişcarea constantă a angajaţilor în cadrul companiei poate dăuna moralului, atunci când nu este gestionată corespunzător. Cu toate acestea, o abordare nouă şi inovatoare vede rotaţia personalului ca pe o oportunitate strategică de creştere, partajare a cunoştinţelor şi evoluţie a angajaţilor. Prin redefinirea percepţiei tradiţionale despre rotaţia personalului, companiile îşi pot valorifica potenţialul pentru a stimula inovaţia şi a obţine succes pe termen lung.

Ce este rotaţia personalului?

De cele mai multe ori, rotaţia personalului este percepută ca un rău necesar, dar aceasta poate aduce un suflu nou unei companii atunci când este abordată cu atenţie. Organizaţiile pot considera rotaţia de personal o oportunitate de a dezvolta o cultură a adaptabilităţii, a colaborării şi evoluţiei continue. Această schimbare de paradigmă are nevoie de o strategie pe termen lung, care să se alinieze cu obiectivele companiei, dar şi cu dorinţele angajaţilor.

O strategie 360

Noua abordare a rotaţiei personalului implică o înţelegere holistică a dezvoltării angajaţilor, colaborare interdisciplinară şi aliniere strategică. Prin implementarea următoarelor principii, organizaţiile pot transforma rotaţia de personal dintr-o povară, într-o oportunitate de creştere:

Diversificarea abilităţilor: Rotaţia de personal creează oportunităţi pentru angajaţi de a acumula noi competenţe prin expunerea la roluri, departamente şi proiecte multiple. Acest lucru aduce beneficii nu doar angajatului, dar şi companiei, prin extinderea fondului de competenţe al organizaţiei.

Transfer de cunoştinţe: Când angajaţii migrează spre alte funcţii, aduc cu ei cunoştinţe valoroase. Acest transfer de cunoştinţe rezultă în inovaţie, datorită explorării unor noi perspective.

Dezvoltarea leadershipului: Rotaţia personalului este un instrument puternic pentru educarea viitorilor lideri. Permiţându-le angajaţilor să câştige experienţă în diferite roluri şi responsabilităţi, organizaţiile pot identifica şi pregăti persoane cu potenţial ridicat pentru poziţii de conducere.

Colaborare interdisciplinară: Rotaţia de personal încurajează colaborarea între echipe care, de obicei, nu interacţionează. Acest schimb de idei şi experienţe poate conduce la soluţii creative şi poate crea un mediu de lucru coeziv.

Angajaţi mai fericiţi: Atunci când angajaţii au un cuvânt de spus în oportunităţile de rotaţie, aceştia se simt mai motivaţi. Acest lucru ridică gradul de  satisfacţie la job, nivelul de retenţie şi moralul angajaţilor.

Beneficiile unei noi perspective

Rotaţia de personal poate aduce o serie considerabilă de beneficii. În primul rând, aceasta poate fi un catalizator al inovării - o forţă de muncă cu experienţe şi abilităţi diferite este mai bine echipată pentru a face faţă provocărilor complexe, ceea ce duce la inovaţie şi creativitate. De asemenea, companiile care valorifică rotaţia de personal sunt mult mai rezistente în faţa schimbărilor, fluctuaţiilor din business şi momentelor disruptive. În plus, o companie care îşi arată angajamentul faţă de dezvoltarea şi creşterea angajaţilor devine o destinaţie pentru talentele de top. Nu în ultimul rând, un sistem de rotaţie bine structurat asigură păstrarea cunoştinţelor organizaţiei, chiar şi atunci când angajaţii se deplasează în cadrul organizaţiei. În cazul rotaţiei personalului, soluţiile software pentru departamentele de resurse umane pot susţine organizaţiile în identificarea celor mai importante competenţe pe care le au angajaţii, indiferent dacă acestea sunt sau nu puse în valoare în rolurile lor curente. O funcţionalitate foarte utilă în cadrul modulelor de tip self service destinate relaţiei HR - angajaţi constă în posibilitatea completării de către fiecare angajat a competenţelor sale principale. Astfel, organizaţia beneficiază de o imagine de ansamblu privind competenţele colectivului de angajaţi şi poate gestiona mai eficient situaţiile provocate de rotaţia personalului – poate realoca oameni pe diverse sarcini sau poate reorganiza în întregime rolurile pe diverse proiecte. Regândirea sarcinilor şi rolurilor reprezintă calea către dezvoltarea sănătoasă a unui colectiv de angajaţi şi, implicit, o cale către succes pentru companie. Mai mult, poate înclina balanţa în favoarea rămânerii angajaţilor în de companie şi diminuarea efectelor rotaţiei personalului. Atunci când este abordată strategic, rotaţia personalului este o forţă transformatoare pentru organizaţiile care doresc să rămână în fruntea unui mediu de business în continuă schimbare. Prin adoptarea unei abordări care se concentrează pe identificarea şi maximizarea utilizării competenţelor, schimbul de cunoştinţe, dezvoltarea leadershipului, colaborarea interdisciplinară şi responsabilizarea angajaţilor, companiile pot transforma rotaţia personalului într-un instrument puternic pentru inovare şi creştere. Această schimbare de paradigmă nu numai că aduce beneficii angajaţilor, ci oferă toate condiţiile pentru o organizaţie mai agilă, mai adaptabilă şi mai competitivă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.