Studiu de caz: Viteza de livrare a comerţului online

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 19 august 2014 662 afişări

Studiu de caz: Viteza de livrare a comerţului online

CONTEXTUL: „Am văzut că apetitul pentru tranzacţiile online este în continuă creştere“, spune Nadia Homoc, director comercial la Cargus. Compania, care a înregistrat în 2012 o cifră de afaceri de 96 de milioane de lei, în creştere faţă de 2011 (93 de milioane de lei), căuta un nou motor de creştere. Previziunile de creştere a comerţului online a determinat compania să-şi îndrepte atenţia asupra acestui domeniu.

DECIZIA: „Primul pas a fost făcut anul trecut, când ne-am concentrat eforturile în perioada Black Friday“, spune Nadia Homoc. Prin urmare, compania a mărit flota, numărul de curieri şi a creat un site dedicat, blackfridaycurier.ro, unde orice magazin online se putea înscrie; „am continuat anul acesta cu lărgirea gamei de servicii oferite“.

EFECTELE: În 2010, rulajele datorate livrărilor de comenzi online reprezentau 10% din cifra de afaceri, iar acum acest procent a ajuns la 35%. Pentru întreg anul previziunile se referă la o creştere de 20% a volumelor faţă de 2013.



Mallul sau hipermarketul nu mai sunt destinaţii obligatorii pentru shopping. Aflaţi în faţa calculatorului, tabletei sau chiar a telefonului, cumpărătorii îşi pot comanda produsele, care sunt apoi livrate la uşa casei. Cărăuşii au de câştigat de pe urma acestui fenomen, iar firma de curierat Cargus a investit milioane de euro pentru a putea să-şi sporească afacerile pe nişa livrărilor de comenzi online. Dacă în 2010 rulajele datorate livrărilor de comenzi online reprezentau 10% din cifra de afaceri, acum ponderea a ajuns la 35%.

“ESTIMĂM O CREŞTERE DE 35% PENTRU FIECARE DINTRE URMĂTORII CINCI ANI“, spune Nadia Homoc, director comercial al firmei de curierat Cargus. Ea se aşteaptă ca piaţa de curierat să se dezvolte în continuare, pe baza creşterii comerţului online, care ”rămâne principalul motor şi va continua să fie aşa şi în următorii ani„.

Pentru comparaţie, vom spune că în 2013 piaţa cumpărăturilor online din România a fost de 1 miliard de euro, comparativ cu Polonia, unde a avut o valoare de 8 miliarde de euro. ”Suntem la început, avem o piaţă tânără, dar cu potenţial. În 2010, 10% din cifra de afaceri era generată de comerţul online, iar acum acest procent a ajuns la 35%„, declară Homoc.

Compania şi-a concentrat atenţia pentru dezvoltarea serviciilor destinate comerţului electronic. Una dintre idei a fost lansarea unui program special, numit Cargus e-Success, destinat exclusiv magazinelor online nou lansate, start-up-urilor. ”Am creat un mix de servicii care oferă clienţilor un control permanent al produselor comandate online, flexibilitatea preluărilor şi livrărilor, la care se adaugă investiţii în infrastructura IT a contact center-ului şi o creştere a pregătirii profesionale pentru toţi curierii noştri„, completează directorul comercial al Cargus.

Asta pentru că reprezentanţii companiei au sesizat că apetitul pentru tranzacţiile online este în continuă creştere. Primul pas a fost făcut anul trecut, povesteşte Homoc, ”când ne-am concentrat eforturile în perioada Black Friday„. Concret, compania a mărit flota şi numărul de curieri, a creat un site dedicat, blackfridaycurier.ro, unde orice magazin online se putea înscrie. În plus, au fost introduse serviciile de colectare în zilele de sâmbătă şi duminică cu livrare luni, posibilitatea de a deschide coletul la livrare, extinderea livrărilor fără suprataxă către peste 3.000 de localităţi din România.

PENTRU CURIERI, PERIOADA BLACK FRIDAY ESTE CEA CARE POATE ADUCE O CREŞTERE IMPORTANTĂ. ”Dar ca să ai succes cu adevărat în perioada acestui eveniment, trebuie să faci o planificare foarte bună.„ Reprezentanţii Cargus s-au întâlnit cu clienţii din zona online, au făcut o planificare a resurselor necesare şi ”am reuşit să acoperim toate cererile„, susţine Homoc. În acest fel pot fi obţinute plusuri, iar de Black Friday anul trecut Cargus a avut o creştere de 120% a numărului de expedieri faţă de o perioadă normală.

Pe lângă această tendinţă clară, reprezentanta Cargus mai enumeră şi altele. Clienţii magazinelor online îşi doresc servicii care să le ofere un control cât mai mare al livrării: ”Avem acum servicii care includ comunicarea prin SMS a datei de livrare a comenzii, posibilitatea de a-şi alege intervalul orar de livrare, modificarea adresei de livrare, deschiderea şi verificarea conţinutului la livrare, returnare pe loc etc.„, spune Homoc. Tot ea adaugă că firma a introdus posibilitatea de personalizare a mesajelor trimise, informarea privind suma de plată şi un serviciu cerut de clienţi, contactarea telefonică pentru a stabili intervalul de livrare.

Magazinele online, pe de altă parte, îşi doresc ”foarte multă comunicare, o persoană dedicată care să urmărească tranzacţiile, să ofere rapoarte de performanţă, soluţii personalizate, iar toate aceastea presupun investiţii continue în tehnologie„. Practic, serviciul de curierat joacă un rol primordial în afacerea comercianţillor online.

IN PLUS, AM OBSERVAT O CREŞTERE A COMERŢULUI CONSUMER TO CONSUMER, DAT DE AŞA-ZISELE PIEŢE ONLINE (MARKETPLACES): OKAZII.RO, TOCMAI.RO, OLX.RO“, COMPLETEAZĂ NADIA HOMOC. Iar curierii trebuie să răspundă unor cerinţe specifice: plata la livrare, deschiderea coletelor şi verificarea conţinutului. ”Vom vedea o dezvoltare şi în zona de business to business. Marile companii vor dori să îşi vândă serviciile prin intermediul companiilor de curierat, fie asigurări, credite, telecomunicaţii„, este de părere reprezentanta Cargus. Ea dă exemplul Poloniei, unde dacă un client vrea să încheie un contract de furnizare de servicii nu se mai deplasează la sediul furnizorului, ci preferă să apeleze la un curier.

”Curierul aduce un contract în două exemplare: unul rămâne clientului, celalălt ajunge în posesia companiei„, mai spune Homoc.

Compania de curierat a anunţat anul trecut investiţii de 4 milioane de euro, din care 3,2 milioane de euro vizau reînnoirea flotei de maşini. ”Aceste investiţii continuă şi în 2014, astfel încât să putem face faţă creşterilor din piaţa de curierat„, spune reprezentanta Cargus. Compania a înregistrat în prima jumătate a anului o creştere de 45% a livrărilor faţă de perioada similară a anului trecut. Segmentul comerţului online a înregistrat anul acesta o creştere de 112% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Ca urmare, compania s-a mutat într-un nou sediu, lucru care a contribuit la o creştere de 15% a capacităţii de livrare. Noul sediu are un spaţiu de 3.000 mp pentru sortare şi depozitare, 1.800 mp pentru birouri şi o parcare de 10.000 mp pentru tranzitul maşinilor de curierat. ”Am investit aproximativ 300.000 euro în echipament de sortare, procesare şi prelucrare din noul sediu„, afirmă Nadia Homoc.

Cargus este controlată din 2012 de fondul de investiţii Abris Capital Partners, care recent a cumpărat integral Urgent Curier, firmă cu afaceri de 115,95 milioane de lei în 2013. Conform informaţiilor, cele două companii vor fuziona.

Pentru anul în curs, Cargus se aşteptă la o creştere de 26%, iar Nadia Homoc punctează că dinamica din comerţul online determină compania să mizeze şi în anii următori pe acest domeniu.

Urmărește Business Magazin

/special/studiu-de-caz-viteza-de-livrare-a-comertului-online-13111708
13111708
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.