Avocatul de pe şantiere

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 15 decembrie 2022 121 afişări

Avocatura şi designul fac casă bună în viaţa Laurei Breabăn, care, după ce mersese pe drumul antreprenoriatului în domeniul în care studiase – Dreptul, a ales să facă acelaşi pariu şi în domeniul care o pasiona – designul. Şi-a format un portofoliu solid de clienţi şi într-o parte, şi în cealaltă, iar acum reuşeşte să le împace pe amândouă la fel de bine cum ştie să armonizeze culorile într-un proiect de amenajare.

Şi-a început cariera de avocat în 2014, a fost avocat de litigii pe drept comercial în primii cinci ani, iar ulterior s-a specializat în avocatura de consultanţă. Astăzi, profesează în cadrul propriului cabinet ca avocat, oferind consultanţă pe drept comercial, corporate, contracte, achiziţii publice, fonduri europene.

Când nu jonglează cu documentele şi cunoştinţele juridice, Laura se joacă însă cu ideile şi culorile în proiecte de amenajare interioară, după stilul propriu. „Am fondat businessul Duende de Luna după ce am plecat din mediul corporate de avocatură, din cadrul unei societăţi, şi mi-am înfiinţat propriul cabinet de avocat. În această perioadă de tranziţie, am reuşit să aloc timp pregătirii la nivel profesionist în zona de design, prin absolvirea de cursuri de formare în domeniu atât în ţară, cât şi în străinătate, învăţând programe tehnice şi studiind intensiv pe cont propriu în acest domeniu total nou pentru mine”, povesteşte Laura Breabăn.

La scurt timp, pentru că nu-şi putea stăvili entuziasmul şi le împărtăşea tuturor celor din jur încotro voia să se îndrepte, a avut şi primii clienţi, din rândul prietenilor. Prin recomandările lor, a ajuns astfel la mai mulţi oameni, pe care îi sfătuieşte astăzi fie în zona de design de interior, fie în domeniul avo­caturii. „Fiind o societate de prestare de servicii, într-un domeniu nou pentru mine, investiţia a constat în pregătirea mea anterioară, pe durata a doi-trei ani, prin accesarea tuturor cursurilor de profil din România şi alte workshopuri din străinătate online, care au costat aproximativ 20.000 de lei. A fost vorba şi despre investiţia de timp şi energie multă ca autodidact.” Şi nu s-a încheiat, pentru că Laura încă mai alocă bani pentru abonamentele lunare pentru programele în care lucrează vizual, cursuri noi de perfecţio­na­re şi de business în designul de interior, precum şi multe reviste de specialitate. Înapoi, afacerea Duende de Luna i-a adus în 2021 o cifră de afaceri de aproximativ 40.000 de lei, acela fiind al doilea an de la înfiinţare.

Laura ţine de asemenea să precizeze că aceasta este totuşi o activitate part-time pentru ea, prioritară fiind avocatura. La Duende de Luna nu are angajaţi, ci se ocupă singură de toate etapele proceselor de amenajare. Businessul l-a înscris la Registrul Comerţului pe 5 martie 2020, chiar cu câteva zile înaintea lockdownului cauzat de pandemie, iar la acel moment, Laura deja preluase câteva proiecte de design şi începuse să lucreze la ele. Până la finalul anului 2020 nu a mai avut alte cereri pe design, dar a compensat cu activitatea intensă din cabinetul de avocatură, unde a avut de oferit consultanţă businessurilor afectate de acea perioadă. Din 2021, oamenii au început să conştientizeze că spaţiile în care locuiesc devin din ce în ce mai importante, aşa că şi cererea pentru serviciile de amenajare a crescut, şi nu puţin.

„Clienţii mei sunt proprietari din rezidenţial, cupluri sau persoane singure, până acum între 25 ani şi 50 ani. Sunt persoane care doresc un spaţiu ultrapersonalizat, pe sufletul lor, sunt persoane care vor să se cunoască mai bine prin acest proces, care vor să se implice în amenajarea casei lor şi cărora le sunt alături cot la cot până la mutare.” Laura a lucrat totuşi şi pentru câteva spaţii comerciale mai nişate, cum ar fi un atelier de creaţie vestimentară, un studio de yoga sau – nicio surpriză – un birou pentru avocaţi. „Îmi place să abordez un stil de a lucra personalizat cu fiecare client şi proiect. Proiectele mele nu seamănă între ele, tematica amenajării se ghidează după chipul şi asemănarea clientului. De altfel, elementul-cheie al businessului meu constă în crearea unor proiecte de o creativitate brută, spaţii personalizate în care proprietarii să se simtă cei mai autentici.” Ca o regulă, înainte de fiecare proiect, Laura face o „scanare” prealabilă şi propune un mod de lucru compus din cei mai potriviţi paşi pentru respectivii clienţi. Etapa de bază şi comună în toate proiectele este cea de „autocunoaştere designistă”, cum îi spune ea, adică diagnoza preferinţelor intuitive, veridice. Pe final de an, Laura îşi doreşte să finalizeze proiecte de design contractate, iar din ianuarie se vede din nou lucrând pe şantierele locuinţelor pe care cineva, mai târziu, le va numi „acasă”.   


Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Castelul Oliviei – castel gonflabil pentru petreceri (Bucureşti)

Fondatoare: Anne-Marie Dociu

Investiţie iniţială: 6.000 de euro

Cifră de afaceri: 40.000 de euro

Prezenţă: naţională


deFlorian – brand de aşternuturi şi textile pentru casă (Baloteşti, jud. Ilfov)

Fondatori: familia Iovan

Investiţie iniţială: 30.000 de lei (5.000 de euro)

Cifră de afaceri lunară: 350.000 de lei (70.000 de euro)

Prezenţă: România şi Germania


Mickey’s Wear – brand de modă (Bucureşti)

Fondatoare: Mihaela Dumitraşcu

Investiţie iniţială: 3.000 de lire

Prezenţă: România şi Anglia


Mr. Fix Auto – service auto (Cluj-Napoca)

Fondatori: Călin Cîmpean şi Călin Oară

Investiţie iniţială: 42.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2022: 350.00 de lei (70.000 de euro)

Prezenţă: Cluj-Napoca


Beauty Day – saloane de înfrumuseţare (Bucureşti)

Fondator: Dar Emil Yaniv

Investiţie iniţială: peste 50.000 de euro pentru un singur salon

Cifră de afaceri anuală: 50.000-60.000 de euro

Prezenţă: zonele Basarab şi Pipera din Bucureşti



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.