Expat în România. Decizia potrivită la momentul potrivit
Pentru Alexandr Jeleascov, managing director al platformei de livrări pentru comerţ online Packeta România, una dintre cele mai importante lecţii învăţate în carieră a fost că deciziile trebuie luate la momentul potrivit. În ceea ce-l priveşte, una dintre ele a fost să plece din Praga, oraş în care a locuit încă din adolescenţă, pentru a veni la Bucureşti să dezvolte operaţiunile localeale grupului. Ce i-a adus această experienţă?
M-am născut în anul 1989 în Republica Moldova, într-o localitate situată la doar câţiva kilometri de graniţa cu România. Eram foarte mic când am venit prima dată în România, la Galaţi, într-o excursie. Cred că a fost dragoste la prima vedere. M-au impresionat frumuseţea oraşului, faleza Dunării, magazinele şi cafenelele cochete situate pe mal. Diferenţa dintre atunci şi acum este semnificativă, de la cer la pământ. Deşi acum înţeleg prin comparaţie că totul era destul de gri, eu nu simţeam atunci acest lucru şi mi-a plăcut tot ce am văzut.” Cu toate că s-a născut în ţara vecină, ulterior familia lui s-a stabilit în Cehia, aşa că el a terminat liceul şi facultatea la Praga. După absolvire, a urmat o experienţă profesională de doi ani la filiala cehă a Packeta Group, „iar datorită performanţelor înregistrate, am fost desemnat în anul 2017 să vin în România pentru a dezvolta proiectul Packeta, atât la nivel local cât şi în regiune. La acea vreme, proiectul era cunoscut sub numele de Coletăria.ro.”
Făcând o comparaţie între România şi Cehia, executivul spune că ambele au trecut prin tranziţii economice semnificative în ultimele decenii, migrând de la sisteme socialiste la economii de piaţă, dar Cehia este cu un pas înaintea României. „Cehia a accelerat dezvoltarea pe mai multe paliere – de la infrastructură, transport, sistem de sănătate, sport, până la digitalizarea instituţiilor de stat şi a sectorului privat, şi are, astfel, un avantaj faţă de România. În domeniul comerţului onlie, în care activez, distanţă este mai mare. Doar un exemplu: câte magazine online din Cehia s-au extins pe piaţă din România şi câte invers? Estimez că raportul este 80% vs. 20%. Dar lucrurile se vor echilibra, pentru că piaţa de comerţ online din România devine tot mai puternică în Europa de Sud-Est, cu o creştere mai rapidă decât media globală, de 16,6% pe an.”
La şase ani de la preluarea mandatului, executivul observă că românii sunt, deopotrivă, foarte inventivi şi creativi, lucruri pe care le vede în echipele huburilor din Bucureşti şi Oradea ale companiei, dar în aceeaşi măsură, rezilienţi. „Într-un mediu de business dinamic, unde schimbarea vine rapid, fie din mediul local, fie propagată global, românii au înţeles că este necesar să gândească pe termen lung şi să fie pregătiţi schimbărilor şi necunoscutului, pentru că doar aşa reuşesc să devină mai puternici. Iar asta vine şi că o consecinţă a istoriei complicate a ţării, când românii au demonstrat adesea o rezilienţa puternică în faţă dificultăţilor şi schimbărilor.”
„Învăţarea continuă, gestionarea timpului, adaptabilitatea, construirea relaţiilor, asumarea responsabilităţii şi comunicarea eficientă formează împreună o bază puternică pentru un parcurs de succes. Le pot recomanda tinerilor aflaţi la început de drum să aibă curaj şi să nu se oprească la primul eşec. Doar prin perseverenţă se poate ajunge la succes.“
Despre ce ar îmbunătăţi în România, el notează că în primul rând ar contribui la modernizarea sistemelor de sănătate şi de învăţământ, căci e de părere că accesul oamenilor în orice regiune a ţării la servicii de sănătate de calitate şi educaţie vor satisface nevoi esenţiale pentru ca o ţară să prospere fără decalaje uriaşe între diferite categorii sociale. De asemenea, consideră că infrastructura, transportul şi digitalizarea instituţiilor de stat şi a firmelor private trebuie prioritizate pentru a micşora decalajele între România şi alte state UE. „Mi-aş dori că România să fie un hub economic, cea mai atractivă destinaţie pentru mediul de afaceri din regiune, care reuşeşte să atragă companii de top şi să-şi păstreze talentele în ţară.”
Provocarea cea mai mare: acceptarea particularităţilor neplăcute. Printre avantajele avute ca expat, Jeleascov menţionează drept beneficiu principal faptul că se poate adapta uşor în ambele ţări. „Fiecare ţară are particularităţile ei, lucruri şi realităţi atât plăcute, cât şi mai puţin plăcute şi cred că cea mai mare provocare este acceptarea acestor particularităţi neplăcute. De exemplu, în România, viteza serviciului de internet este net superioară şi la un cost mult mai mic în comparaţie cu Cehia. Însă, din punct de vedere al infrastructurii rutiere, după deplasările pe autostrăzi între oraşele din Cehia, pe care le parcurg într-un interval de aproximativ 4 ore, e greu să accepţi ca normalitate o durată de 9 ore a unei deplasări similare precum distanţa de la Bucureşti la Timişoara, spre exemplu.”
Din rândul personalităţilor româneşti admiră opera şi fenomenul Brâncuşi, pe care îl socoteşte unul dintre reperele culturale cele mai valoroase ale României. De asemenea, îi place poezia lui Eminescu, în egală măsură cu direcţia în care a evoluat „brandul” lui, şi este „fan” Hagi şi Nadia Comăneci, „nu doar datorită performanţelor sportive, dar pentru determinarea pe care au dus-o la rang de artă după ce s-au retras din competiţii”.
Pe zona culinară îi e greu să aleagă un singur preaprat favorit, aşa că menţionează atât ciorbele şi preparatele din peşte din zona Dobrogei, cu mult leuştean, cât şi sarmalele din zona Moldovei, dar şi salata de vinete. La capitolul destinaţii, povesteşte că a călătorit foarte mult „şi pot spune cu siguranţă că România este una dintre cele mai frumoase ţări. Îmi place foarte mult pe litoralul românesc al Mării Negre, în deltă sau în Munţii Apuseni.”
Lider transformaţi-onal şi participativ. Ca lider, şeful Packeta se descrie drept o persoană echilibrată, calculată şi proactivă şi îşi propune să nu se abată de la un leadership de tip transformaţional şi participativ. „Valorile unui lider adevărat sunt integritatea, viziunea, curajul, adaptabilitatea şi responsabilitatea. Fiecare lider trebuie să aibă curajul să ia decizii şi să-şi asume pe deplin responsabilitatea pentru consecinţele acestora.”
De-a lungul parcursului profesional, el spune că una dintre cele mai valoroase lecţii învăţate este faptul că deciziile trebuie luate la momentul potrivit. „Învăţarea continuă, gestionarea timpului, adaptabilitatea, construirea relaţiilor, asumarea responsabilităţii şi comunicarea eficientă formează împreună o bază puternică pentru un parcurs de succes. Le pot recomanda tinerilor aflaţi la început de drum să aibă curaj şi să nu se oprească la primul eşec. Doar prin perseverenţă se poate ajunge la succes.”
În ceea ce priveşte modul în care îşi organizează agenda zilnică, executivul spune că, pentru a fi eficient, obişnuieşte să îşi planifice încă din weekend întreaga activitate pentru săptămâna care urmează. „Fiindcă nu sunt o persoană foarte matinală, am fost nevoit să mă adaptez mediului în care-mi desfăşor activitatea, aşa că îmi încep dimineaţa cu analiza rapoartelor, verific emailul şi mă pun la curent cu ştirile zilei, după care încep şedinţele cu echipa de management. Prin natura activităţii, agenda este destul variată şi diferă de la o zi la alta. În unele zile, am întâlniri cu parteneri şi clienţi, în alte zile, brainstorminguri cu actionarii sau deplasări, atât la nivel naţional cât şi internaţional.”
Uneori, spune el, poate părea destul de greu să găsească un echilibru între viaţă profesională şi cea privată, „dar întotdeauna încerc să-mi aloc timp pentru activităţi personale, familiale sau de relaxare, în fiecare zi, şi, în special, în weekend.”
Vorbind şi despre tendinţele pieţei, Jeleascov spune că, în ciuda inflaţiei record, în general există o creştere continuă a comerţului digital, alimentată de schimbările comportamentului consumatorilor care preferă tot mai mult să facă cumpărături online, aşa că tot mai multe magazine internaţionale se adresează clienţilor din România, cele mai importante nişe din e-commerce fiind fashion şi beauty. „Oamenii sunt mai atenţi la preţuri, le monitorizează şi aşteaptă momentul potrivit (de regulă, reduceri de preţ) pentru a face achiziţia. Cel mai important eveniment al anului în comerţul online românesc continuă să fie Black Friday, în comparaţie cu ţările din Europa Centrală şi de Vest unde acest eveniment îşi atinge apogeul în ajunul sărbătorilor de Crăciun. În plus, inteligenţa artificială începe să joace un rol important în comerţul online, iar popularitatea livrării la puncte pick-up şi lockere este o altă tendinţă care se consolidează, şi va fi în continuă creştere versus livrarea la adresa.”
La nivelul businessului pe care îl administrează, executivul spune că în ultimii ani Packeta România a trebuit să gestioneze provocări semnificative la nivel de afaceri, inclusiv impactul considerabil al pandemiei, creşterea inflaţiei şi tensiunile cauzate de conflictul ruso-ucrainean. „Am implementat cu succes strategii de adaptare, concentrându-ne pe menţinerea unei performanţe solide în contextul unei creşteri în continuă evoluţie. Această abordare proactivă şi adaptabilitatea noastră au contribuit la consolidarea poziţiei noastre atât pe piaţă locală cât şi în regiune şi la asigurarea unei dezvoltări durabile în faţă schimbărilor de mediu şi economice.” Packeta România a încheiat anul trecut cu venituri de peste 83,6 milioane de lei, având în portofoliu mai mult de 1.000 de clienţi. Compania are două depozite şi 1.000 de puncte de distribuţie la nivel naţional şi anul acesta va ajunge, potrivit aşteptărilor, la 6,5 milioane de pachete livrate.
Carte de vizită
Alexandr Jeleascov, managing director, Packeta Romania
1. Are o experienţă de peste 11 ani în vânzări, marketing, comerţ online şi logistică şi în mod specific, în afară de România, se ocupă de dezvoltarea de noi pieţe în Grecia, Italia şi Turcia;
2. Este absolvent al Facultăţii de Informatică şi Statistică din cadrul Universităţii de Economie din Praga şi licenţiat în administrarea şi managementul afacerilor la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, iar în ultimii 7 ani a contribuit la dezvoltarea Packeta Group, ocupând mai multe poziţii cheie în organizaţie;
3. Din rolul curent, el coordonează activitatea companiei în România, având un buget de până la 5 milioane de euro pentru investiţii în ultimii doi ani, şi este responsabil şi de extinderea Packeta Group în Europa de Est;
4. Printre hobby-urile sale se numără călătoriile, sportul (fotbal, înot, ciclism), gastronomia (în special bucătăria mediteraneeană) şi yachtingul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro