Lecţii de antreprenor la început de drum
Birocraţia, logistica, preţurile sunt, la o primă strigare, obstacolele din cursa pe care un antreprenor o aleargă în fiecare zi în România. Indiferent că are un brand nou-nouţ sau că are deja nişte rădăcini prinse, orice mic întreprinzător ajunge, inevitabil, să se lovească de praguri care adesea îi complică planurile, dar care, la final, ajung să se transforme în lecţii pe termen lung. Astfel, concepte precum o echipă bine închegată, o perseverenţă fără limite şi o definire realistă a scopurilor sunt unele dintre lecţiile cele mai preţioase pe care le-au învăţat micii antreprenori din noua generaţie de la drumul parcurs în caruselul dorinţei de a face business în România. Am întrebat, de-a lungul unui an întreg, mai mulţi antreprenori la început de drum, din diferite domenii, care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă în gestionarea businessului, dar mai ales ce lecţii au învăţat până acum din experienţa antreprenorială pe care au trăit-o. Răspunsurile lor pot fi, la rândul lor, lecţii pentru cei care abia acum se gândesc să pornească o afacere. Cum altfel decât de la zero?
„Sunt abia la începutul drumului de antreprenoriat, nu s-a adunat deloc experienţă în vânzări. Însă pot să spun că înfiinţarea unei firme, această interfaţă dintre produse şi clienţi, poate fi o aventură - birocraţia face complicate lucruri şi acţiuni care în mod natural sunt simple.”
Veronica Podariu, fondatoarea brandului de cosmetice Codrii de săpun
„Pentru că suntem încă la început de drum, cele mai mari provocări sunt legate de vizibilitatea brandului, promovarea lui, introducerea produselor în magazine şi buticuri fizice. Am învăţat lecţia răbdării – la care nu excelăm de fiecare dată, lecţia prieteniei – o parte dintre prieteni te susţin necondiţionat şi încearcă să te promoveze la rândul lor, iar o altă parte dintre ei doar pretind ca o fac. Lecţia cea mai importantă este însă să nu renunţi, indiferent cât de greu este la început, şi să mergi înainte, mai ales când ai susţinerea necondiţionată a familiei.”
Cătălina Dărăbuţ şi Roxana Pandele, fondatoarele Charlier, atelier de lumânări parfumate
„Una dintre cele mai importante lecţii învăţate este aceea că e necesar să ne menţinem flexibili şi receptivi la schimbări. Am învăţat, de asemenea, că satisfacţia clientului este esenţială pentru succesul pe termen lung al businessului şi că tot clientul final îţi dictează produsul. Totodată, am înţeles că este esenţial să construim şi să întreţinem relaţii solide cu partenerii noştri, deoarece cooperarea şi colaborarea sunt esenţiale în industria vinului.”
Vasile Lungu, fondatorul Cramei Hermeziu din Iaşi
„Am învăţat că este absolut necesar să investim în noi, mini-MBA-ul pentru Tineri Antreprenori absolvit în cadrul JCI Bucureşti mi-a dovedit acest lucru. Pentru noi a marcat începerea unui nou capitol în cadrul dezvoltării En Place Studio.”
Adina Filculescu, fondatoarea atelierului floral enRose
„După o criză mondială - 2009-2010 în România - şi o pandemie în 2020-2021, aş putea spune că secretul unui business mic de succes, care să genereze profit, dar mai ales bucurie şi satisfacţie personală, este oferit de calitatea oamenilor din jur, atât colegi, colaboratori, furnizori, cât şi clienţi şi feedbackul lor peste ani.”
Carmen Orzea, fondatoarea studioului de arhitectură En Place Studio
În toată această aventură antreprenorială a noastră, cred că în primul rând am ajuns să ne cunoaştem pe noi mai bine, am văzut de câtă muncă este nevoie să poţi construi ceva de la zero şi astfel am ajuns să apreciem mai mult ceea ce avem şi să fim mai recunoscători.
Adelina Rata, cofondatoarea brandului de accesorii Haiart
„Experienţa ne-a arătat că designul de interior este în continuă transformare, uneori predictibilã, alteori disruptivă, cum este cazul programelor de inteligenţă artificială pe care încercăm să le asimilăm rutinei de proiectare de zi cu zi, şi că cea mai importantă componentă a unui studio de design interior este, pe lângă creativitate, o echipă puternică, în care fiecare îşi cunoaşte plusurile şi minusurile şi care poate colabora coerent.”
Silvia Pintilie, fondatoarea biroului de amenajări interioare Inland
„În primul rând, am învăţat să câştigăm încrederea meşterilor cu care lucrăm. Apoi organizarea logistică a fost un alt milestone. Am învăţat că trebuie să facem educare în această zonă, deoarece produsele noastre, care de multe ori sunt mult mai calitative, sunt acoperite de obiecte de serie realizate în ţări îndepărtate, pe care oamenii fie din neştiinţă, fie din alte motive le preferă. În anii de pandemie, ne-au salvat comenzile corporate, o zonă pe care am dezvoltat-o apoi foarte mult, pentru a putea răspunde la mai multe tipuri de nevoi: cadouri pentru angajaţi, pentru delegaţii de afaceri, evenimente etc.”
Cosmin Cucoş, cofondatorul platformei cu obiecte artizanale Învie Tradiţia
„Cea mai mare provocare este cea de a fi mereu prezent, actual, consistent în muncă şi acolo pentru nevoile clienţilor. Cred că aceste lucuri fac un business să funcţioneze pe termen lung şi să păstreze alături clienţii care îţi oferă încrederea lor.”
Cătălina Marcu, fondatoarea magazinului cu plante Plantropic
Am învăţat că antreprenoriatul nu este uşor, dar că este plin de satisfacţii. Este un sentiment minunat atunci când munca pe care o depui dezvoltă o idee creată de la zero. Suntem încă la început şi învăţăm pe parcurs, odată cu provocările pe care trebuie să le depăşim zi de zi.
Andreea Vrabie şi Alexandru Lupu, fondatorii atelierului de terarii LAVA Atelier Botanic
„O provocare care mi-a oferit şi o lecţie mai apoi a fost menţinerea constantă a stocului cu produse pentru artişti. Cererea pentru produse a fost mai mare, iar stocul nu a acoperit această nevoie. Provocările şi lecţiile sunt nelipsite şi mereu businessul mă învaţă câte ceva. Indiferent că vin de la clienţi, furnizori, concurenţă, toate lucrurile plăcute sau mai puţin plăcute au menirea de produce o schimbare, de a mă trimite cu un pas înainte, aşa că sunt binevenite.”
Maria Bădescu, fondatoarea atelierului de caligrafie Mariart Calligraphy
„Învăţăm zilnic şi asta facem de peste 12 ani. Este un proces fără finalitate, accelerat mai cu seamă în ultimii trei-patru ani. Sunt destule concepte şi aspecte considerate tabu până de curând, care acum se răzvrătesc şi au parte de mutaţii greu de anticipat cu ceva timp în urmă. Inovăm şi creăm, suntem flexibili, dar nu ne abatem de la valorile de bază: calitate şi bun-gust.”
Dorian Lungu, cofondatorul atelierului de ciocolată Luado Chocolate
Toată lumea o zice, dar până nu o simţi pe pielea ta, nu ştii cât de adevărat este: ca antreprenor trebuie să fii foarte flexibil. Nimic nu e bătut în cuie şi trebuie să ai capacitatea să te adaptezi constant la tot ce se întâmplă. Şi se întâmplă atât de multe! Mi-a fost destul de greu să accept că modelul iniţial de business pe care îl gândisem – cel de a face pâine – nu a fost cel mai potrivit, dar am reuşit să trec peste şi să-mi găsesc curajul să merg mai departe cu un alt produs – crackers cu maia. O altă lecţie valoroasă a fost să-mi dau seama când trebuie să cer ajutorul celor din jur şi să accept ajutorul lor. Acum familia mă ajută la ambalare şi la pregătirea comenzilor pentru livrări. Am prieteni care mă ajută pro bono cu partea de content writing, marketing şi îmi deschid uşi pentru a intra în contact cu potenţiali clienţi.
Liviu Tudoran, fondatorul brandului de gustări NIB Crackers
„O lecţie importantă pe care am învăţat-o este faptul că e în regulă să nu fie totul perfect şi că mereu este loc de mai bine, însă trebuie să te opreşti câteodată şi să te bucuri de orice mic progres.”
Alexandra şi Andrei Mureşan, fondatorii brandului de produse apicole ROI Honey Goods
„Am învăţat să nu renunţăm la primul refuz, am învăţat că paşii mici, dar siguri sunt foarte importanţi, am mai învăţat că avem nevoie de cunoştinţe antreprenoriale pentru a ne putea dezvolta mai departe, dar şi să avem încredere că munca depusă în crearea unui produs de calitate superioară va fi apreciată corespunzător.”
Anca Vălean, fondatoarea brandului de paste făinoase Răstăuţe maramureşene
Lecţii au fost multe şi cred că tocmai asta ne-a încurajat să continuăm, să ne dorim să creştem, să apreciem momentul pe care îl trăim. Poate cel mai important a fost că am reuşit pe alocuri să schimbăm o serie de mentalităţi legate de produse congelate, de amestecuri dubioase şi ieftine pentru o marjă mai mare. Sunt lângă noi clienţi încă din 2018 şi ne apreciază produsul, iar asta ne încurajează să mergem mai departe!
Cosmin Matea, cofondatorului brutăriei Poftă de pâine
„Am învăţat că gestionarea relaţiei cu furnizorii poate fi foarte dificilă în această industrie şi că sunt necesare aptitudini de management al situaţiilor de criză. Fiind o industrie impactată semnificativ de sezonalitate, în perioadele de vârf se întâmplă frecvent ca furnizorii să nu poată gestiona comenzile de materiale pe care le primesc, iar acest lucru ne poate aduce pe noi în situaţia de a nu putea onora la rândul nostru comenzile de la cliente. În ciuda piedicilor, am învăţat uşor-uşor să prevenim aceste situaţii, să ne perfecţionăm abilităţile de forecasting pentru a asigura o continuitate a activităţii. Am învăţat că nişa căreia i se adresează The Hush are nevoie nu doar pe încălţăminte personalizată, ci şi de consultanţă personalizată în efectuarea achiziţiilor, iar acesta a fost motivul care ne-a determinat să ne ajustăm modelul de business. Acum intrăm în contact cu fiecare dintre clientele noastre pentru a identifica toate nevoile lor cu privire la perechea de încălţăminte pe care o comandă şi pentru a putea să adaptăm producţia în consecinţă.”
Anca şi Sabina Şercău, fondatoarele atelierului de încălţăminte The Hush
Îmi place să am o relaţie apropiată, să ştiu mai multe despre persoana care cumpără şi care revine după prima comandă. În acest fel, nu este doar un client, asta am învăţat până acum.
Monica Mocanu, fondatoarea atelierului de ceramică Monceramice
„Dacă îţi place cu adevărat ceea ce faci, treci mai uşor peste impedimentele care apar şi nu renunţi, ci din contră, cauţi soluţii. De exemplu, anul trecut am avut o mare problemă cu seceta. Ca în niciun an, au secat fântânile. Aşa că astă-iarnă m-am apucat de forat una. De la zero. M-am documentat, am cumpărat cele necesare şi m-am apucat de treabă. Munca în agricultură este grea, dar are şi părţile ei frumoase.”
Daniel Toma, cofondatorul afacerii din agricultură Toma Sparanghel
Am învăţat că e foarte important să aduni o comunitate cu valori asemănătoare în jurul brandului tău. Ca orice om la începutul unei experienţe noi, am avut nevoie de susţinere de la oamenii din jurul meu. Au fost momente când simţeam că poate nu-i va păsa nimănui de următoarea mea creaţie, aşa că de ce să mă mai chinui să-mi transform ideile în realitate? Dar apoi primeam un mesaj pe Instagram de la un om total necunoscut, care îmi spunea că abia aşteaptă să plaseze o comandă şi să continuu ce fac, pentru că fac bine. A fost incredibil să văd că există oameni cu care nu am nicio legătură, care îşi doresc să mă susţină, să am succes şi să ajung tot mai departe. Pe lângă partea asta, am învăţat că lucrurile bune au nevoie de timp pentru a creşte. E greu să nu te compari cu tot ce vezi pe internet, cu progresul altora. Acum preţuiesc comunitatea peste competiţie, dar văd cum ambele mă ajută să continui să revin zi de zi la masa de lucru.
Diana Madoşa, fondatoarea brandului de accesorii Sunny Side Co.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro