McKinsey prezice boom-ul Estului
Sectorul medicamentelor generice din Europa Centrala si de Est (ECE), desi inca promitator sub aspectul marjelor de profit si al ratei de crestere, este supus unor schimbari legislative care vor determina jucatorii sa-si regandeasca strategiile de dezvoltare pentru a-si pastra cotele de profitabilitate, releva un studiu recent al companiei de consultanta McKinsey
Daca din 2003 si pana in 2006 producatorii de medicamente generice (produse farmaceutice originale ale caror patente au expirat – n. red.) au cunoscut rate medii de crestere a pietei de profil de 19%, acum acestia vor trebui sa se adapteze noilor reglementari legislative care vizeaza reducerea costurilor si transferarea responsabilitati de prescriptie de la medic la farmacist, potrivit cercetarii mentionate.
Miza pusa in joc este exploatarea potentialul pietei de generice din ECE, in conditiile in care cheltuielile pe cap de locuitor din regiune s-au cifrat la 400 de dolari in 2006, ceea ce echivaleaza cu o zecime din nivelul inregistrat in tari ca Germania, Marea Britanie sau Spania. Pe de alta parte, remarca analistii McKinsey, si veniturile in ECE sunt mult mai mici, astfel incat daca un medic din Polonia castiga in jur de 500 de dolari pe luna, omologul sau din Germania este remunerat cu 5.000 de dolari.
In regiune, sectorul medicamentelor generice reprezinta 40% din totalul de 23 de miliarde de dolari si inregistreaza un ritm de majorare de 9%, peste majorarea PIB-ului. In aceste conditii, consultantii McKinsey afirma ca piata din ECE le va depasi pe cele americana si vest europeana in urmatorii cinci ani cel putin, unul dintre cele mai importante motoare de crestere fiind Rusia.
Potentialul de dezvoltare a pietei de generice din ECE a atras atentia investitorilor din afara regiunii, in ciuda dificultatilor generate de mediului legislativ. Un exemplu pentru a ilustra increderea investitorilor in potentialul regiunii il reprezinta investitiile straine de pe piata romaneasca care in 2006, inainte de intrarea in Uniunea Europeana, s-au ridicat la 11,6 miliarde de dolari, echivalentul a 10% din PIB, un nivel apreciat ca fiind ridicat pentru Europa.
“Prezenta unor companii ca Sandoz si Teva demonstreaza fezabilitatea stabilirii unei pozitii puternice in pietele din regiune”, se precizeaza in raport, remarcandu-se totodata ca o serie de povesti de succes din domeniu au presupus si achizitii la un moment dat. In acest sens, unele companii precum Zentiva, Krka si Gedeon Richter (prezente si pe piata romaneasca – n. red.) au devenit jucatori regionali de succes, iar altii, ca Polpharma , Lek sau Pliva au facut obiectul unor preluari.
Pe viitor insa, investitorii vor trebui sa-si construiasca cu mare grija strategiile de dezvoltare pe piata genericelor din ECE pentru ca in multe dintre tarile din regiune au loc schimbari care vizeaza atribuirea responsabilitatii prescriptiei, reglementarile protectioniste si sistemul de rambursare. McKinsey sfatuieste companiile din domeniu sa-si construiasca marci de medicamente puternice si sa inoveze operatiunile de marketing si vanzari, aplicand strategii adaptate fiecarei piete in parte.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro