Practicant de scrimă de la 13 ani, în copilărie Gabriel Pantelimon visa să devină campion în sport. Cum a ajuns să conducă în România şi Turcia una dintre cele mai cunoscute afaceri ale lumii
La fel ca în cariera de sportiv, şi în compania pe care o conduce, Gabriel Pantelimon are un reper clar: prima poziţie din clasament. Cum îşi ghidează CEO-ul Xerox România şi Turcia echipa spre performanţă în vremuri de criză?
„Ne valorifică constant poziţia de lider în tehnologia de imprimare de birou şi de producţie, realizare obţinută pe parcursul activităţii noastre de peste 50 de ani pe piaţa locală. Asta ne-a ajutat ca în perioada pandemiei, atunci când comerţul pe acest segment de business a avut o frânare bruscă şi o revenire lentă, să menţinem o creştere constantă a vânzărilor de echipamente laser de imprimare. În 2021, Xerox România a crescut cu 32% vânzările, raportat la numărul de unităţi. Astfel am terminat ultimul an fiscal – 2021 – ca jucătorul numărul unu pe piaţa din România, conform datelor IDC, cu o cotă de piaţă de 34%”, spune Gabriel Pantelimon, numit la cârma operaţiunilor Xerox România şi Turcia în 2021, fără să divulge cifre exacte cu privire la rezultatele businessului local. Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, Xerox Echipamente şi Servicii SA, subsidiară a companiei americane Xerox, care şi-a extins operaţiunile în România în 1968, a înregistrat în anul 2020 (cel mai recent pentru care există informaţii publice disponibile), o cifră de afaceri netă de 93,4 milioane de lei şi un profit de 1 milion de lei, la un număr mediu de 100 de angajaţi.
CV de campion:
► Gabriel Pantelimon este absolvent al Universităţii Politehnica din Bucureşti, al unui master al University of Surrey din Marea Britanie şi al programului de MBA Româno-Canadian organizat de ASE Bucureşti şi de şcoala de afaceri canadiană Telfer;
► A practicat scrimă de perfomanţă aproape două decenii, participând de două ori la Jocurile Olimpice (Barcelona şi Atlanta); în 1993 devine campion naţional la spadă individual;
► Şi-a început cariera în cadrul Xerox în urmă cu 25 de ani, activitatea în cadrul companiei culminând cu preluarea, în 2021, a funcţiei de director general pentru două ţări: România şi Turcia.
Scrima, prima dragoste. Practicant de scrimă de la 13 ani, în copilărie Gabriel Pantelimon visa, evident, să devină campion în sport, la un nivel cât mai înalt, având modelele de mari sportivi pe care i-a avut din plin România în perioada copilăriei sale. „Dar, încă din perioada în care eram implicat în sport, mi-am propus să fac şi altceva după. De la 13 ani, când m-am apucat de scrimă, mă gândeam că o să urmez o facultate care să nu aibă legătură cu sportul. În acest sens, m-au ajutat foarte mult şi modelele din familie – tatăl fiind inginer, iar mama, economistă, de altfel amândoi foşti sportivi la rândul lor. Sportul l-am văzut propice perioadei mele de dezvoltare fizică şi mentală, dar cumva îmbinat cu educaţia.”
Astfel, în 1993 executivul absolvea Universitatea Politehnica din Bucureşti, urmată de un program de masterat la University of Surrey (Anglia), printr-o bursă oferită de Consiliul Britanic din România şi Xerox. Tot din pregătirea sa academică face parte şi parcurgerea programului de MBA Româno-Canadian, organizat de Academia de Studii Economice Bucureşti şi de şcoala de afaceri canadiană Telfer, între 2005 şi 2007. În scrimă a făcut perfomanţă mai bine de 18 ani, timp în care a participat la două ediţii ale Jocurilor Olimpice, la Barcelona (1992) şi Atlanta (1996) şi, în 1993, a devenit campion naţional la spadă individual. „Trecerea de la sportul de performanţă la mediul corporate a fost una extrem de naturală şi a venit în urma bursei sportive în Anglia, pe care am primit-o în 1995, şi care era sponsorizată de Xerox. La întoarcere am bătut la ei la uşă şi le-am zis: «Aţi sponsorizat o bursă, ce părere aveţi să îmi daţi ceva de lucru?»” Şi aşa, povesteşte el, a început o carieră de peste 25 ani în cadrul companiei Xerox, timp în care a parcurs şi a învăţat din roluri diverse, atât de vânzări cât şi de marketing, atât la nivel local cât şi regional, culminând cu funcţia de director general pentru două ţări: România şi Turcia.
Ca sportiv, unul dintre cele mai importante lucruri pe care Gabriel Pantelimon le-a învăţat este echilibrul. De aceea, el este de părere că în postura de lider contează foarte mult să ai autocontrol. „Sunt genul de lider care urmăreşte ca organizaţia să obţină performanţă şi este conştient că pentru asta, fiecare om trebuie să fie un bun performer şi să poată să susţină această performanţă pe termen lung. Loialitatea reprezintă o valoare extrem de importantă, de aceea o practic şi o apreciez, atât din partea companiei cât şi a partenerilor şi angajaţilor”, îşi descrie el stilul de leadership.
În ceea ce priveşte calităţile pe care executivul le consideră esenţiale la oamenii din echipa sa, acestea sunt: integritatea, onestitatea, curiozitatea şi perseverenţa. Cât despre greşelile pe care nu le-ar tolera, el spune că, în primul rând, acestea fac parte din viaţă. „Din greşeli învăţăm cu toţii. Ideea nu e niciodată să acuzi pe cineva că a greşit sau, şi mai drastic, să nu tolerezi greşeala, ci să te asiguri că oricine a făcut o greşeală, a semnalat-o rapid, a învăţat din ea şi a remediat-o fără consecinţe grave. De asta şi consider onestitatea o valoare fundamentală a angajaţilor.”
O altă lecţie pe care a învăţat-o de-a lungul carierei este că trebuie să înveţi şi să te perfecţionezi continuu. „Aici mă refer atât la educaţia formală, prin şcoală, cât şi la cea care vine din experienţă, prin observarea mediului, a situaţiilor şi a comportamentelor. Desigur că este foarte important să ai valorile de bază bine structurate, astfel încât să poţi face diferenţa între lecţiile de tipul «aşa da» sau «aşa nu».” A realizat, de asemenea, că mediul este într-o permanentă schimbare şi că tehnologia a accelerat tendinţele. „Prin urmare şi noi, la rândul nostru, trebuie să fim gata să ne adaptăm şi să ne reinventăm, dacă este cazul.” Care este însă „secretul stabilităţii”, ţinând cont că şi-a petrecut aproape două decenii şi jumătate în aceeaşi companie? „Cel mai mult contează ca în fiecare zi să-ţi cultivi şi să-ţi hrăneşti curiozitatea cu ceva. Mai ales în locul în care lucrezi. La Xerox n-am dus lipsă niciodată de inovaţii, de provocări sau de evoluţii. Pe de o parte suntem în domeniul tehnologiei, un domeniu care, prin definiţie, aduce noutăţi în viaţa noastră de zi cu zi, mai ales în cea profesională. Pe de altă parte, în aceste două decenii şi jumătate s-au întâmplat atât de multe lucruri în mediul economic, în ţară şi în lume, şi au fost atâtea situaţii pe care a trebuit să le parcurgem cu bine, încât n-am avut timp să mă plictisesc. Am învăţat şi am aplicat ce am învăţat continuu, într-un fel de cerc virtuos.”
Având acum responsabilităţi pe două pieţe, agenda sa spune că îşi caută un punct de echilibru. Încearcă, astfel, să stabilească cum să-şi împartă optim timpul între cele două ţări. „A ajutat mult, desigur, şi perioada pandemiei, când ne-am obişnuit cu toţii cu munca de acasă şi cu comunicarea pe platformele colaborative. E mult mai simplu acum pentru toată lumea şi mai firesc să mă găsească şi să se întâlnească virtual sau offline cu mine, oricând are nevoie. De asemenea, şi mie îmi este mai uşor să iniţiez orice tip de întâlnire când simt că este necesar, folosind puterea tehnologiei. Tehnologia o aveam, oricum, de multă vreme, iar la Xerox chiar eram foarte obişnuiţi cu ea, lipsea, însă, acceptabilitatea ei pe scară largă. Acum, lucrurile s-au schimbat. Online-ul este foarte la îndemână.”
Deşi rolul actual nu îi lasă prea mult timp liber, executivul nu a uitat de marea lui pasiune. „Astăzi mă simt în continuare inspirat de reuşitele sportivilor români actuali. Scrima a rămas prima dragoste şi încerc să o practic de câte ori am ocazia, deşi recunosc că în ultimii ani nu prea am mai găsit timp.”
Sursele sale de energie rămân familia şi sportul: „Familia mă ajută să ţin minte tot timpul ce contează pentru mine ca persoană şi să tratez problemele de business cu echilibru şi obiectivitate. Sportul mă ajută să iau o pauză, să schimb perspectiva, să mă relaxez şi apoi să mă concentrez mai bine”.
Dat fiind istoricul sportiv, e lesne de ghicit că termenul cu care a ales să îşi rezume cariera e tot unul legat de acest domeniu: maraton. „Vin din lumea sportului şi ştiu că performanţa cea mai valoroasă este cea pe care o construieşti în timp şi o păstrezi pe termen lung. Asta am vrut să fac şi în profesie. Să cresc continuu, dar menţinând un ritm constant, un ritm de cursă lungă.”
Obiectiv: menţinerea poziţiei în top. România, susţine Gabriel Pantelimon, a avut o evoluţie bună în ultima perioadă, într-un context extrem de dificil, în mare parte condiţionat de factori externi, imprevizibili şi greu de contracarat. Ca obiective viitoare, el îşi doreşte ca, alături de echipă, să performeze, să continue să crească şi să îşi aducă activ contribuţia în cadrul Xerox, la nivel de regiune. „Vrem să ne păstrăm poziţia de lider de piaţă şi să ne diversificăm portofoliul de servicii pentru a ajuta mediul de business autohton să se dezvolte şi să prospere. Îmi doresc să continui această performanţă, să valorific cât mai bine orice oportunitate şi să creez oportunităţi într-o piaţă care este în permanentă mişcare. Aici mărturisesc că mă aştept să-mi folosească diferenţele subtile de perspectivă din cele două ţări, mă aştept să pot observa şi să pot transfera soluţii de piaţă dintr-o parte în alta.”
Vorbind despre diferenţele dintre echipele din cele două ţări pe care le coordonează, Gabriel Pantelimon spune că „aţi fi surprinşi, dar la nivelul angajaţilor din corporaţii şi la modul în care o corporaţie precum Xerox îşi desfăşoară activitatea, diferenţele nu sunt prea mari”. Potrivit lui, organizaţiile din cele două ţări sunt de dimensiuni similare, profilul oamenilor este asemănător, produsele şi serviciile oferite sunt, la rândul lor, similare, iar partenerii principali ai companiei sunt aproximativ aceiaşi. „Şi apoi, la Xerox am avut întotdeauna o deschidere regională, deci eram deja bine pregătit pentru rolul din Turcia.”
În ceea ce priveşte provocările pandemiei, Gabriel Pantelimon a fost şi a rămas un optimist. „Consider că lecţia ultimilor doi ani a fost că orice este posibil – din toate punctele de vedere. Şi în legătură cu ce ţi se poate întâmpla, dar mai ales cu ce poţi face pentru a ieşi cu bine din orice situaţie adversă sau dificilă.”
Out of office. I-am cerut executivului şi o recomandare de lectură şi a răspuns că, în opinia sa, cartea care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui lider e cea între paginile căreia te regăseşti uşor şi îi poţi interioriza cu uşurinţă conţinutul. „Există o varietate enormă de cărţi publicate pe tema leadershipului şi a performanţei în mediul de business, cu sfaturi diverse, scrise de personalităţi marcante ale mediului de business sau cercetători de renume. Toate sunt valoroase şi îşi au locul în cultura literară a oricui, dar ce face ca o carte să devină „acea carte” ţine doar de cititor şi de aşteptările lui.” Personal spune că a regăsit aceste sfaturi şi s-a regăsit în cartea lui Jim Collins, „From Good to Great”, descoperind, de asemenea, că leadershipul în mediul de afaceri nu a suferit mari schimbări de-a lungul deceniilor când a citit „Think and Grow Rich”, scrisă în 1937 de Napoleon Hill.
Iar ca destinaţie de vacanţă, „surprinzător sau nu”, Gabriel Pantelimon va alege, „şi în această vară”, Turcia, unde va călători alături de familie şi unde plănuieşte să fie cât mai deconectaţi de activităţile de zi cu zi, o perioadă de care spune că au cu toţii nevoie pentru a-şi reîncărca bateriile. Va renunţa însă la contactul cu jobul? „Nu pot sa spun că nu verific e-mailul, pentru că este deja un reflex în a folosi dispozitivele smart, dar important este să mă abţin de la a răspunde sau a mă implica din concediu, ceea ce este absolut posibil.”
În încheiere, el oferă şi un sfat pentru tinerii aflaţi la începutul carierei: să fie curioşi şi să aibă răbdare cu ei înşişi, dar şi cu lumea din jur. Să aibă răbdare să descopere, să intre în profunzimea lucrurilor, să clădească pe termen lung. „Suntem într-un moment al omenirii în care atenţia ne este asaltată şi reclamată din toate părţile şi de toate device-urile, iar puterea de concentrare ne scade dramatic, dacă nu suntem atenţi să ne-o păstrăm şi să ne-o antrenăm. La nivel superficial, e grozav să putem avea acces la informaţii din domenii atât de diverse, atât de uşor, în fiecare zi. Dar e de datoria noastră ca, de la un punct încolo, să începem să selectăm. Să stabilim ce e important pentru noi şi ce trebuie să aprofundăm, ca să ne putem construi o carieră care să ne mulţumească şi să ne împlinească o perioadă lungă de timp.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro