Aproape 90% dintre IMM-uri au probleme să îşi găsească noi angajaţi
86% dintre angajatorii români participanţi la cel mai recent studiu desfăşurat de eJobs, majoritatea afaceri mici şi mijlocii, se confruntă cu o lipsă acută de candidaţi valoroşi atunci când recrutează, potrivit unui comunicat de presă trimis de reprezentanţii platformei de recrutare online.
Competitivitatea ridicată din piaţa muncii este unul dintre principalele motive, însă 2 companii din 10 consideră că accesul la candidaţi specializaţi este îngreunat şi de lipsa brandului puternic de angajator al acestora. Pentru fiecare poziţie deschisă, 58% dintre companiile participante la sondaj susţin că au mai puţin de 50 de aplicanţi, în timp ce 26% primesc între 50 şi 100 de CV-uri. Doar 7% dintre companii au până la 200 de candidaţi pentru o poziţie deschisă, iar 9% au peste 250 de candidaţi, acestea fiind majoritatea companii mari şi foarte mari. Cu toate acestea, şi oferta de candidaţi din piaţă, în ansamblu, a scăzut în ultimii câţiva ani, observă 77% dintre companiile respondente, în timp ce 5% consideră că a stagnat sau, respectiv, că a crescut uşor.
Ca urmare, procesele de recrutare au devenit prea lungi, susţin 47% dintre companii, şi în acelaşi timp mai dificile faţă de acum 2 ani (42%). Timpul de recrutare pentru poziţiile deschise este cuprins, pentru aproape jumătate dintre respondenţi, între 30 şi 60 de zile, iar 14% spun că reuşesc să angajeze după 90 de zile sau chiar mai mult. O treime dintre companii, în special dintre cele mici şi mijlocii, declară că procesul de recrutare nu depăşeşte 30 de zile, şi numai 5% ocupă o poziţie în mai puţin de două săptămâni.
Atunci când încep procesul de recrutare pentru o nouă poziţie, companiile mizează în principal pe platformele de recrutare online cum este eJobs (93%), pe recomandările venite din cadrul echipei existente (67%), pe reţelele de socializare (40%), dar şi pe aplicările directe, pe site-ul companiei (26%). Cu toate acestea, pentru a găsi candidaţi valoroşi, companiile au început să diversifice tot mai mult metodele de atragere a acestora. Jumătate dintre companiile participante la sondajul eJobs caută potenţiali angajaţi în alte oraşe decât cel în care recrutează, iar 49% caută candidaţi şi în domenii de activitate conexe jobului deschis. În acelaşi timp, aproximativ un sfert spun că oferă un salariu mai ridicat decât nivelul pieţei, iar 9% investesc în programe prin care să-şi dezvolte şi consolideze un brand atractiv de angajator.
Cel mai greu de recrutat sunt candidaţii pentru poziţii precum cele de muncitori calificaţi (37%), specialişti IT (26%) sau specialişti în vânzări (26%). Managerii, contabilii sau specialiştii în finanţe-bănci sunt, pe de altă parte, categoriile care pun cele mai mici probleme recrutorilor. În procesul de recrutare a unui nou angajat, angajatorii plasează abilităţile profesionale (60%) în topul celor mai convingătoare aspecte atunci când evaluează un candidat, urmate de pasiunea pentru domeniu (44%) şi nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (40%). În coada clasamentului aspectelor pe care le consideră cele mai convingătoare la un candidat, se regăsesc criterii precum studiile şi cursurile de specialitate urmate, companiile pentru care candidaţii au lucrat anterior sau planurile profesionale.
La rândul lor, şi candidaţii consideră că abilităţile lor profesionale reprezintă cel mai mare atu (58%), urmate de experienţa acumulată în câmpul muncii (54%) şi de nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (52%). În corelaţie cu opiniile recrutorilor, şi candidaţii cred că sunt mai puţin importante aspecte precum poziţiile ocupate anterior, planurile profesionale şi companiile în care au lucrat anterior.
Deşi angajatorii se plâng de lipsa candidaţilor, 89% dintre aceştia din urmă sunt interesaţi de noi oportunităţi de carieră, potrivit sondajului eJobs. Cei mai mulţi dintre aceştia au între 19 şi 45 de ani şi lucrează, în prezent, fie în companii foarte mici, cu cel mult 10 angajaţi, fie în companii aflate la polul opus, cu peste 1.000 de angajaţi. 61% dintre aceştia ar fi interesaţi să schimbe atât compania pentru care lucrează, cât şi jobul, 24% ar fi interesaţi doar de o schimbare a angajatorului, continuând să lucreze pe o poziţie similară celei ocupate în prezent, iar 8% doar jobul curent, fiind deschişi de o evoluţie pe orizontală în cadrul angajatorului lor actual.
Motivele care îi determină pe respondenţii la sondajul eJobs să îşi dorească un nou loc de muncă sunt pachetul salarial actual (60%), lipsa oportunităţilor de dezvoltare profesională (48%) şi lipsa motivaţiei (43%). Salariul nu este însă întotdeauna un criteriu eliminatoriu când vine vorba de alegerea unui nou job. Astfel, jumătate dintre respondenţi nu şi-ar schimba o carieră care le place şi îi face fericiţi doar pentru bani. 19% ar pune în plan secundar pasiunea pentru jobul actual doar dacă li s-ar oferi o dublare a salariului actual, iar 14% ar pleca pentru o mărire de 50-80%.„Chiar dacă, la nivel declarativ, 89% dintre angajaţii români şi-ar dori un nou loc de muncă, nu toţi se şi află într-un proces activ de căutare. Mai degrabă, s-ar putea spune că sunt deschişi oricăror oportunităţi profesionale care să întrunească setul de criterii şi aşteptări pe care le au de la un job. Ce este cert, însă, este faptul că aceşti 89% dintre angajaţi pot în orice moment să facă o schimbare de carieră, iar acesta este un indiciu şi un semnal de alarmă foarte important pentru angajatori în ceea ce priveşte echipa actuală, devenind astfel tot mai necesare programele complexe de retenţie a talentelor, dar în acelaşi timp o veste bună pentru angajatorii interesaţi să atragă candidaţi valoroşi în viitor”, a declarat Bogdan Badea, head of sales în cadrul eJobs.
Studiul eJobs a fost realizat în perioada august - septembrie 2017 pe un eşantion format din 180 companii, dintre care 60% au sub 100 de angajaţi, iar 28% între 100 şi 500 de angajaţi. La sondaj au participat, totodată, 1.794 de respondenţi candidaţi, dintre care 62% femei şi 38% bărbaţi, majoritatea (83%) cu vârsta între 26 şi 55 de ani, şi fără funcţii de conducere (63%).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro