Bogdan Dumitru, românul pe care vor să îl angajeze zeci de companii din lume şi nu reuşesc
Bogdan Dumitru lucrează în companie din 1997, iar acum este directorul tehnic al firmei care concepe produsul românesc vândut în peste jumătate de miliard de bucăţi la nivel mondial.
Bogdan Dumitru, actualul CTO al Bitdefender, a fost între primii cinci angajaţi de la vechiul antivirus AVX. Se întâmpla în 1997 şi îşi aminteşte că nu a fost nevoie să fie convins să vină în companie pentru că lucra de doi ani la astfel de proiecte şi îşi dăduse seama că nu s-ar putea descurca pe cont propriu. „Ironia face că am vrut să lucrez cu altcineva din industrie, dar nu mi-a plăcut colectivul”, spune Dumitru, care a primit la început un salariu de 80 de dolari, faţă de zece dolari, cât era atunci bursa sa de studiu. Întâlnirea dintre Dumitru şi Florin Talpeş, creatorul Bitdefender, a durat cinci minute: „Prima oară m-au pus să dau un test cu un personaj dubios care m-a întors trei ore pe toate feţele„. A trimis CV-ul în plic, după ce l-a tipărit la o imprimantă cu ace şi a fost ulterior sunat. Negocierea a fost simplă: „Domnul Talpeş a spus cât e salariul, iar eu am spus: «OK. Mulţumesc»".
Faptul că a învăţat lucruri noi i-a permis să cunoască toate laturile produselor, de la interfaţă, până la cercetare şi analiza viruşilor. A parcurs, aşadar, toate poziţiile, traseu pe care mentorul său îl rezumă amuzat în cifre, în multipli de cinci: 80 de dolari, 85 de dolari, 90 de dolari etc. Cunoaşterea ADN-ului produselor l-a ajutat să înţeleagă fiecare tehnologie, dar şi dinamica pieţelor în care soluţiile de securitate urmează să fie vândute. Astăzi, CTO-ul Bitdefender are în subordine 300 de oameni, pe mulţi dintre programatori angajându-i chiar el. „Cultura în Bitdefender este să creşti oameni. Rar în zona de cercetare şi dezvoltare iei oameni care sunt formaţi şi nici nu ştiu dacă există aşa ceva", completează Talpeş.
Creatorul şi creierul spun că ierarhiile sunt cât mai plate în cadrul companiei, tocmai pentru că distanţa de la cea mai joasă poziţie până la cea mai înaltă trebuie să fie cât mai mică, iar dialogul să fie permis oricând rapid între angajaţi din orice nivel - „în ierarhia companiei, Bogdan ocupă poziţia pi; eu am încercat să-mi spun preşedinte, dar n-a mers, deci mi se spune Mr. T”. Pe lângă Bogdan Dumitru, „super-creierul" responsabil de tot ce înseamnă tehnologie şi produse, prima linie de management mai include un director de strategie pentru soluţii de business, un şef de departament comercial, ambii români, şi un responsabil de integrarea de tehnologii în alte produse, de origine americană.
Bogdan Dumitru a devenit CTO în 2005, însă a început să conducă partea de cercetare şi dezvoltare în urmă cu 14 ani. „Cine vrea să fure creierul Bitdefender nu trebuie să îl fure pe Bogdan, ci pe toţi cei 300 din echipa lui”, glumeşte Talpeş. O zi din viaţa tânărului şef înseamnă discuţii cu clienţi, oameni de vânzări, programatori. Angajaţii sunt priviţi ca nişte antreprenori individuali care vin anual cu proiecte care urmează sau nu să fie aprobate. O tehnologie se creează de regulă pe seama unei nevoi pe care o cere o piaţă, cu echipe mici, cu mai puţin de zece oameni. Raportul performanţei dintre doi programatori poate fi de 1 la 30, de aceea în dezvoltarea de noi produse lucrează cei mai buni oameni din Bitdefender. „Angajaţii din multinaţionalele cu nume mari încep să caute după trei-patru ani de activitate noi provocări. Când vorbim de formarea şi destrămarea echipei, e important să-i faci pe angajaţi să simtă că e propriul lor produs„, spune Florin Talpeş. Vânătoarea lui Bogdan Dumitru de către celelalte companii se manifestă şi în prezent - „headhunterii mă mai sună, mai discutăm, dar nu am genul ăsta de legături".
Florin Talpeş spune că e normal ca ucenicul său să se întrebe ce salariu ar primi dacă ar lucra la o altă companie, iar discuţii pe această temă au loc cu regularitate - „trebuie să ai grijă de oamenii tăi”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro