Care este drumul spre noul „normal” pentru organizaţiii?
La aproape zece ani de la articolul “Software is eating the world”, Marc Andresseen revine cu un mesaj simplu: e vremea să (re)construim! Autorul reaminteşte că niciun stat nu a fost pregătit să lupte eficient contra pandemiei, dar că vinovaţii nu trebuiesc căutaţi într-un partid sau în altul pentru că întotdeauna problemele unei societăţi au cauze multiple şi sunt complexe.
Cum putem ieşi din această situaţie? Simplu spus: construind. De la infrastructură rutieră şi feroviară, fabrici, ferme până la produse precum calculatorul, cipul, smartphone-ul şi miile de lucruri care ne fac viaţa mai uşoară şi pe care până acum le-am luat ca un dat sigur.
Reiau sumar mai jos un plan de acţiuni pentru o relansare din parte organizaţiilor şi a guvernelor ce pot fi implementate în maxim şase luni.
- Regândirea tututor produselor şi serviciilor într-o manieră digitală orientate strict către client.
Pasul 1: Alinierea organizaţiei către noile priorităţi digitale. Acest lucru va implica şi un efort de recalibrare/training a actualilor angajaţi pentru obţinerea aptitudinilor necesare. În anumite cazuri se va recruta din exterior pentru acoperirea aptitudinilor lipsă.
Pasul 2: Asigurarea unor produse şi servicii la nivelul celor mai buni jucători din piaţă. De exemplu, dacă sunt o bancă şi doresc să am un produs exclusiv online ar trebui să mă întreb de câte click-uri e nevoie pentru obţinerea acelui produs? 28 de click-uri precum Revolut sau 120 pentru altă bancă?
Pasul 3: Lansarea produselor/serviciilor digitale la maxim 180 de zile de la startul Pasului 1.
- Folosirea Inteligenţei Artificiale pentru îmbunătăţirea operaţiunilor
Pasul 1: Evaluarea performanţei sistemelor critice din organizaţie. Întrebarea cheie este următoarea: pot sa iau o decizie vizualizand informaţiile cheie stând la semafor?
Pasul 2: Recalibrarea la actualele cerinţe, şi anume: Intelligent automation (adică automatizare totală a fluxurilor prin diverse combinarea a mai multor tehnologii precum RPA, Chatbots, Intelligent OCR), folosirea de dashboard-uri etc. Pe partea de Robotic Process Automation îmbunătăţile pot fi atât la nivel de companie, dar şi la nivel de individ prin folosirea unor programe de software dedicate.
Pasul 3: Dezvoltarea capabilităţilor intern sau cu ajutor extern pentru operarea reţelei create. Fie că se va numi Center of Excellence sau altfel, echipa din spate va lucra ca partener de afaceri cu echipele din operaţiuni.
- Modernizarea selectivă a capabilităţilor tehnologice.
Pasul 1: Crearea unui grafic cu două axe (urgent şi beneficiu) precum în figura de mai jos, acolo unde mărimea fiecărui cerc reprezintă bugetul necesar aferent achiziţionării tehnologiei.
Sursa: Suportul de curs “Modele Online de Afaceri” predate de autor la Masterul Internaţional de Adminsitrarea Afacerilor, din cadrul FABIZ - ASE
Costul tehnologiilor din cadranul A vor avea prioritatea cea mai ridicată, dar vor returna şi cele mai mari beneficii. Priorizarea cadranelor se va face alfabetic: A, B, C şi D.
Pasul 2: Mutarea operaţiunilor în cloud. Totul trebuie să fie la câteva click-uri distanţă accesibil de pe orice dispozitiv, având în vedere că un vaccin împotriva COVID-19 s-ar putea să nu fie dezvoltat niciodată.
Pasul 3: Gândirea recrutării şi instruirii personalului dintr-o perspectivă digitală. La Forum Economic Mondials-au prezentat care vor fi aptitudinile cel mai des căutate pe piaţa muncii în 2030. Din acestea reamintesc: gândire analitică şi inovatoare, învăţare activă, programare şi rezolvarea problemelor complexe.
- Regândirea organigramei organizaţiei
Pasul 1: Auditarea modului în care organizaţia ia decizii, se adaptează şi reacţionează la ce întâmplă în piaţă. Observăm deja în multe companii dispariţia completă a “straturilor” intermediare din organizaţii cumulate cu uniformizarea cvasi-totală a acestora.
Pasul 2: Dezvoltarea de modele de lucru care să îmbine munca eficientă în echipă de la distanţă. Încărcarea angajaţilor cu video-conferinţe interminabile duce la oboseală accelerată, pierderea concetrării şi a demotivării.
Pasul 3: Regândirea planului de dezvoltarea personală pentru fiecare angajat. Aşa cum spuneam mai sus, fiecare dintre noi putem fi mai eficienţi automatizând mici sarcini: rapoarte în excel, campanii de marketing, email-uri trimise automat către clienţi, mod de organizare etc.
- Leadership strategic
Directorul general al companiei (CEO) are sarcina de a fi cel care comunică, promovează, supervizează şi se asigură toate acţiunile A-D se întâmplă conform planului.
Mai mult atât, sub acţiunea CEO-ului revin şi alte acţiuni cheie, precum: implicarea şi menţinerea unor relaţii mai mult decât formale cu consiliul de administraţie, dialogul cu toate părţile interesate (ex. autorităţi, asociaţii, sindicat etc), colaborarea cu liniile de business pentru a obţine rezultate concrete, evaluarea relaţiei dintre obiective şi performanţa reală a companiei şi, nu în ultimul rând, actualizarea constantă a ceea ce numim Process Roadmap.
Ştim deja că foarte multe afaceri au apărut în urma crizelor economice (ex. Microsoft în 1975, Apple în 1975, respectiv 2001, Netflix în 1997 sau AirBnb în 2008) şi de aceea cred că actuala criză nu este numai un test de supravieţuire, dar o imensă oportunitate de reinventare şi de crearea a ceea ce toţi ne dori: un Mittelstand românesc sau un Silicon Valley local. Despre acestea două în următorul articol.
Sorin Anagnoste este Lector Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro