Cât a costat una dintre cele mai dificile expediţii ale unui alpinist român
La 54 de ani, Neacşu are la activ 37 de expediţii mari pe toate continentele, dintre care 19 premiere româneşti. Petrece 200 de zile pe an în expediţii, iar în restul timpului se află în magazinele Himalaya de pe Calea Moşilor. ce se îndreaptă spre venituri de şapte milioane de euro anul acesta.
Alpinistul David Neacşu a povestit într-un articol anterior acordat Business Magazin despre expediţia din 2009 în Antarctica a fost cea mai dificilă, atât din punctul de vedere al pregătirii, cât şi financiar: 33.570 dolari a costat doar taxa expediţiei, iar pregătirea fizică a durat un an de zile. „Mi-au tremurat picioarele de emoţie şi, dacă aş mai avea banii ăştia, m-aş mai duce o dată.“ Costurile pentru expediţii variază în funcţie de zonele în care sunt făcute. Spre exemplu, pentru o expediţie în Alaska, unde merge anual şi a învăţat deja obiceiurile locului, plăteşte circa 2.000 de dolari, în care sunt incluse taxa de rezervaţie, plata şerpaşilor, a bucătarilor şi a mâncării. Expediţia de o lună în Tibet l-a costat aproximativ 3.000 de euro, iar cea din Noua Zeelandă, 4.000 de euro. În Peru, unde a ajuns pentru a 12-a oară, a cheltuit 1.500 de dolari. „Ştiam ce să mănânc, ştiam unde să dorm, ştiu limba şi mă pricep să negociez la sânge, totul duce la negociere. Oricum, ce fac eu costă mult mai puţin decât orice concediu făcut în general de oamenii de afaceri de aici.“
Trendul de vacanţe inedite, care să implice trasee cu grad mare de dificultate, precum cele pe Kilimanjaro, Caucaz, Mont Blanc, a început să prindă din ce în ce mai mult pe seama faptului că tot mai mulţi angajaţi în multinaţionale simt nevoia de a evada din rutina în care au intrat, observă Neacşu. „În perioada aceasta, începe sezonul de escaladare a muntelui Kilimanjaro şi cred că sunt aproximativ 60 de români care vor pleca anul acesta acolo“, spune el.
Alpinistul a fost primul român care a escaladat cel mai înalt munte al Africii, iar mulţi din cei care se pregătesc pentru o astfel de expediţie vin în magazinele lui nu doar pentru a-şi lua echipamentul, ci şi pentru a se sfătui cu el. Neacşu îşi aminteşte de o doamnă directoare din cadrul Raiffeisen care a venit în magazin cu scopul de a se echipa pentru Kilimanjaro. Se apucase de trei luni de acest sport şi, deşi a subestimat-o la început, a escaladat Caucazul, vârful Mont Blanc, dar şi Aconcagua, cel mai înalt vârf din America de Sud. „La noi veneau de obicei altfel de oameni, cu mâinile degerate, dar s-a schimbat profilul în ultimul timp pentru că oamenii încep să se întoarcă la natură.“ Încurajează evadarea pe munte şi îi sfătuieşte pe cei care doresc să practice un astfel de sport să înceapă cu trasee de şase ore, pe munţii din România.
Pentru a susţine această tendinţă, conduce el însuşi grupuri de angajaţi din companii, prin intermediul unei agenţii care organizează team building-uri. „Muntele te împrieteneşte, iar stânca te modelează, trebuie să urci mult pe stâncă pentru a vedea cine eşti“, explică Neacşu una dintre învăţăturile muntelui. Siguranţa pe munte, alături de pregătirea fizică, echipă şi somn sunt cei trei factori care, potrivit alpinistului, asigură reuşita unei expediţii. În ce priveşte echipamentul, costurile pentru un echipament de bază pentru o expediţie de timp de vară pornesc de la 1.000 de lei, iar pentru iarnă preţurile pornesc de la aproximativ 3.000 de lei. „Când aud aceste preţuri, mulţi spun că nu au nevoie de lucruri extravagante, dar uită că un astfel de echipament se cumpără pentru trei ani şi, în anumite situaţii, poate să le salveze viaţa“, spune Neacşu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro