Ce au mai inventat IT-iştii români? De la platforme de comerţ electronic, până la recepţioneri digitali
Două dintre cele mai urmărite poveşti de start-up-uri din tehnologie de la emisiunea ZF IT Generation au fost BOB-Concierge, un dispozitiv automat de vânzare de produse şi servicii, care ţinteşte o finanţare de 4 milioane de euro, precum şi Gomag, o platformă pentru facilitarea comerţului electronic. Care este povestea acestora?
Primul invitat al ZF IT Generation a fost Mihail Gîrneţ, fondatorul Multinode Network, cel care a lansat proiectul BOB-Concierge. BOB-Concierge este un dispozitiv automatizat destinat complexurilor rezidenţiale care se foloseşte de tehnologia Internet of Things pentru a le oferi locatarilor acces la un mix de servicii (de la livrarea comenzilor online până la curăţătorie şi un minimagazin). Antreprenorul se află în prezent în discuţii pentru atragerea unei investiţii de 4 milioane de euro, care va fi utilizată pentru expansiunea reţelei de automate inteligente la 500 de unităţi pe durata anului viitor. „Proiectul final ar trebui să beneficieze de o investiţie de până la 200 de milioane de euro. Astăzi noi avem deschisă runda B de finanţare. Vrem să atragem şi investitori locali care ştiu piaţa. Dacă există investitori interesaţi, noi suntem în plin proces de a ridica 4 mil. euro. Avem deja oferta pe masă pentru 1 milion de la un investitor nou. Este vorba de cineva din zona Iaşiului, din zona de real estate“, a declarat Mihail Gîrneţ, managing director la Multinode Network, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Cea mai vizualizată emisiune de până acum a fost însă cea în care am vorbit cu fondatorul platformei Gomag, dezvoltată de compania SilkWeb din Baia Mare. Printre cele mai mari magazine online din portofoliul Gomag se numără Autohut.ro, Neakaisa.ro, Borealy.ro, Afisport.ro sau GeniusNutrition.ro. „Totul a început în 2005, când eu cu partenerul meu Aurelian Motica am înfiinţat o agenţie de web design. Am fost printre primii de altfel. Am crezut foarte mult într-un business online, aşa că în 2006 am reuşit să avem primul nostru magazin online. Am vândut uşi de interior şi uşi de exterior pentru un client. De-a lungul timpului însă am dezvoltat şi gestionat mai multe magazine online”, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Cosmin Dărăban, CEO-ul şi cofondatorul platformei de e-commerce Gomag. El a explicat cum a pornit dezvoltarea platformei pentru propriile nevoi, iar apoi, treptat, aceasta a fost îmbunătăţită în funcţie de cerinţele clienţilor în condiţiile în care SilkWeb oferea atunci soluţii personalizate de comerţ electronic. Astfel, platforma de e-commerce a devenit o soluţie software de e-commerce de sine stătătoare vândută către clienţi.
„Pentru a consolida businessul şi pentru a înţelege mai bine cum funcţionează piaţa de profil şi cerinţele clienţilor am oferit soluţia dezvoltată în regim SaaS (software as a service).”
Costul pentru utilizarea platformei Gomag porneşte de la circa un euro pe zi, cei care vor să pornească un magazin online având la dispoziţie pachetul de bază, al cărui tarif este de 27 euro/lună. Tariful pachetelor creşte în funcţie de numărul de produse comercializate, de numărul de aplicaţii integrate şi alte funcţii necesare unui magazin online, precum monede multiple sau conţinut tradus în mai multe limbi. În acest moment, platforma Gomag are integrate peste 100 de aplicaţii.
„În prezent, toţi clienţii noştri sunt din România – 95% din Bucureşti –, însă o parte dintre ei vând şi în Europa. Avem şi site internaţional, dar şi site-uri specifice adaptate pentru pieţele din Bulgaria, Polonia, Spania, Germania şi vom avea în curând şi pentru Republica Moldova şi Marea Britanie. Practic, site-ul este adaptat pentru limba de acolo, moneda de acolo şi pentru infrastructura logistică”, a precizat Dărăban.
El împreună cu partenerul său Aurelian Motica au dezvoltat businessul Gomag din resurse proprii, fără finanţări sau împrumuturi de la bănci. În prezent, Gomag investeşte lunar circa 50.000 euro pentru dezvoltarea continuă a platformei de e-commerce.
„Noi avem un ecosistem foarte bine format. Suntem legaţi la întreaga infrastructură de e-commerce din România: furnizori de servicii, firme de curierat, procesatori de plăţi online, marketplace-uri ş.a.m.d. În plus, noi suntem o soluţie, nu doar o platformă de e-commerce: punem în legătură clientul cu furnizorul de servicii, cum ar fi partenerii specializaţi în marketing etc.”, a menţionat antreprenorul.
În prezent, funcţionează foarte bine magazinele online care se specializează pe o anumită nişă de piaţă, iar dacă dedică timp reuşesc să fie profitabile.
„Avem clienţi care au început cu 27 euro pe lună, au dedicat 2 ore pe zi businessului şi au reuşit să ajungă la 300 de comenzi pe lună”, a subliniat el.
La finalul acestui an, compania SilkWeb care administrează Gomag va încheia cu afaceri de 750.000 euro, în creştere faţă de 2018, când veniturile s-au situat la circa 500.000 euro. Pentru 2020, planul este ca businessul să atingă pragul de un milion de euro cifră de afaceri şi să ajungă la un portofoliu de peste 1.500 magazine online.
Compania din Baia Mare are în plan să se extindă şi în afara României, principalele pieţe vizate fiind Bulgaria, Republica Moldova, Polonia şi Marea Britanie. „Am făcut deja primii paşi spre extinderea în străinătate – Bulgaria şi Republica Moldova – încă de anul acesta. Avem parteneri acolo, iar platforma este pregătită aproape 100% pe specificul celor două pieţe”, a precizat Cosmin Dărăban. În prezent echipa Gomag numără în total 21 de persoane.
Mai jos, regăsiţi primele 10 start-up-uri care şi-au spus povestea la ZF IT GENERATION, mai multe idei de business similare fiind prezentate pe platforma www.zf.ro/zf-it-generation.
Industria IT din România s-a dezvoltat continuu începând cu anii 1990, iar în ultimii ani s-a creat o adevărată efervescenţă pe această piaţă: start-up-uri vândute către giganţi străini şi tot mai multe idei de afaceri bazate pe tehnologie care atrag finanţări ce pot fi numărate în sute de milioane de dolari. Ca atare, Ziarul Financiar, împreună cu Banca Transilvania şi Stratulat-Albulescu, vrea să descopere start-up-urile tech cu idei de produse sau servicii ce vor duce la dezvoltarea următoarei generaţii de milionari IT din România.
Proiect: Bob-Concierge
Ce face? Dispozitiv automatizat destinat complexurilor rezidenţiale care se foloseşte de tehnologii de tip Internet of Things pentru a le oferi locatarilor acces la un mix de servicii
Finanţare necesară: 4 milioane euro
Invitat: Mihail Gîrneţ, managing director la Multinode Network
Proiect: Watto
Ce face? Reţele naţionale de puncte de încărcare a maşinilor electrice
Finanţare necesară: Câteva sute de mii de euro
Invitat: Daniel Pintilie, CEO al Watto
Proiect: Garderoba Infinită
Ce face? Marketplace pentru comercializarea online a pieselor vestimentare premium pentru femei
Finanţare necesară: Investiţie din partea lui Andrei Pitiş în iunie 2019
Invitat: Adriana Ancuţa, cofondatoarea Garderobei Infinite
Proiect: Gomag
Ce face? Platformă pentru pentru facilitarea comerţului electronic
Cifră de afaceri estimată pentru 2019: 750.000 euro
Invitat: Cosmin Dărăban, CEO-ul şi cofondatorul Gomag
Proiect: Alter Bug Tracer
Ce face? Platformă de testare automată, în cloud, a software-ului pentru a depista şi elimina erorile
Finanţare necesară: 30.000 euro
Evaluare start-up: 1 milion euro
Invitat: Emanuel şi Alexian Vintilă (dreapta), director tehnic, respectiv director general ai Alter Bug Tracer
Proiect: ialoc.ro
Ce face? Platformă online pentru rezervări la restaurante direct de pe PC sau dispozitive mobile
Finanţare primită: 350.000 euro
Invitat: Cosmin Măgureanu, CEO şi cofondator (stânga), şi Laurenţiu Clenci, business development officer, ialoc.ro
Proiect: Agricloud
Ce face? Soluţie de tip Internet of Things pentru îmbunătăţirea performanţei pentru culturile de viţă-de-vie
Evaluare start-up: 1,5-2 milioane euro
Invitat: Marcel Ionescu, fondator Agricloud
Proiect: Bunnyshell
Ce face? Tehnologii pentru managementul infrastructurii în cloud
Finanţări primite: Aproape 1 milion euro
Finanţare necesară: 5-10 milioane în a treia rundă de finanţare
Evaluare start-up: 4,5 milioane euro
Invitat: Alin Dobra, CEO-ul şi cofondatorul Bunnyshell
Proiect: KFactory
Ce face? Soluţie Internet of Things şi machine learning pentru zona de producţie
Finanţare necesară: 250.000 euro
Invitat: Vlad Cazan, cofondator al KFactory
Proiect: Bright Spaces
Ce face? Platformă digitală de leasing şi management al spaţiilor comerciale
Finanţare primită: 185.000 euro
Invitat: Bogdan Nicoară, CEO şi cofondator Bright Spaces
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19,00 sau accesează platforma
www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreună cu Banca Transilvania şi Stratulat-Albulescu are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro