COVID-19 loveşte în city breakuri. Ce se va întâmpla cu preţurile biletelor de avion după pandemie
În timp ce guvernele din toată lumea aleg să îşi închidă graniţele şi sfătuiesc oamenii să nu călătorească, cererea pentru zboruri s-a prăbuşit, determinând companiile să îşi menţină la sol toate aeronavele.
Acestea stau abandonate pe lângă pistele din toată lumea, iar sute de angajaţi au intrat în şomaj tehnic. Şeful Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor, o organizaţie care reprezintă aeronavele lumii, a spus că „industria transporturilor aeriene este în cea mai mare criză în care s-a aflat vreodată”, după cum reiese dintr-o analiză Business Insider.
Pandemia i-a adus pe toţi operatorii aerieni în pragul falimentului. Câţiva dintre ei s-au prăbuşit.
Un analist a declarat că, în cel mai optimist scenariu, cererea de zboruri de dinainte de această criză ar putea să ajungă la un nivel similar abia la mijlocul anului 2021.
Astfel, industria nu va mai fi la fel, spun jurnaliştii de la Business Insider, care subliniază că nu se ştie care dintre companii va supravieţui în acest context.
John Strickland, un consultant independent din industria aeriană, a declarat pentru Business Insideră că un lucru este sigur: „Industria aviaţiei va fi mai mică”.
Printre principalele linii de business care sunt ameninţate se numără modelul operatorilor low-cost, cu care oamenii zboară uneori cu preţul a câţiva euro. O piaţă liberă şi mult mai mulţi operatori aerieni low-cost decât în Statele Unite, care caracterizează industria europeană a aviaţiei, fac ca operatorii low-cost de aici să fie în pericol.
Ryanair de pildă zbura în toată Europa cu preţuri de mai puţin de 100 de dolari, ajungând la un minim de 0,01 dolari pentru anumite zboruri.
„Acele pieţe au crescut enorm fiindcă mulţi oameni care nu îşi permiteau să călătorească înainte au reuşit cu astfel de operatori”, a spus Strickland. Rezultatul nu s-a văzut doar în zboruri ieftine, ci în industria turismului, care a înflorit astfel în anumite ţări, dar şi în migraţia oamenilor de pe continent.
Printre operatorii aerieni care au impulsionat asta se numără operatorul irlandez Ryanair şi cel din Regatul Unit EasyJet, cel mai mare şi al patrulea cel mai mare dintre operatorii aerieni în funcţie de numărul de rute operate.
Ambele suferă din cauza crizei - şi orice prăbuşire sau schimbare a modelelor lor vor impacta modul în care oamenii zboară.
Irish Times scrie că Ryanair operează acum cu mai puţin de 20 de zboruri pe zi, mai puţin de 1% decât media zilnică de 2.500. EasyJet nu mai zboară deloc: şi-a parcat la sol întreaga flotă de aeronave, iar cei 4.000 de angajaţi sunt în şomaj tehnic.
Operatorul aerian şi-a amânat comanda de 24 de aeronave Airbus, după ce Sir Stelios Haji-Ioannou, fondatorul operatorului aerian, a declarat că va rămâne fără lichidităţi în augtust, dacă nu ajustează comanda de 107 de aeronave, în valoare de 4,5 miliarde de dolari.
Compania a reuşit să primească un împrumut în valoare de 600 de milioane de lire sterline de la guvernul britanic şi spune că rezervele de cash vor ajunge la 2,3 miliarde de dolari.
Analiştii citaţi de Business Insider au spus că Ryanair are o rezervă de cash de 4 miliarde de dolari, suficient ca să funcţioneze timp de 18 luni. Acest lucru o transformă în cel mai bine plasat operator aerian.
Strickland a apus că Ryanair are „fenomenal de mulţi bani” şi nu este „încăcarcată de datorii” din cauza achiţiilor de aeronave.
El pune acest lucru pe seama „abordării agresive” a modelului low-cost, care a făcut faimoasă linia aeriană pentru zborurile ieftine, dar şi pentru politicile de economisire nepopulare în rândul pasagerilor şi angajaţilor.
Spre exemplu,Ryanair a propus să îi taxeze pe pasageri pentru folosirea toaletei şi a explorat posibilitatea creării locurilor în picioare în aeronave. Ryanair se află, datorită politicilor sale, printre singurele companii aeriene din lume care au rezerve de bani.
Prăbuşirea a câţiva dintre operatorii aerieni ar putea face ca preţul biletelor să urce. În Statele Unite, primii patru operatori aerieni controlează mai mult de 80% din piaţă. Dar în Europa, primii patru controlează peste 40% din piaţă.
„Cred că ceea ce se va întâmpla va fi să se reducă numărul operatorilor aerieni, iar acei operatori aerieni vor începe să se comporte la fel ca unii operatori din Statele Unite. Cu alte cuvinte - cu cât vom avea mai puţini operatori aerieni, cu atât mai mult preţurile vor urca”, a spus pentru Business Insider consultantul în aviaţie Andrew Carlton.
Un motiv pentru care preţurile au fost atât de mici este datorat tocmai numărului mare de operatori aerieni.
Câţiva operatori aerieni low-cost s-au prăbuşit deja: operatorul aerian low-cost britanic Flybe şi-a încetat activitatea în martie, iar Lufthansa a închis operaţiunile Germanwings în aprilie, avertizând că s-ar putea să dureze „ani până când cererea globală pentru zboruri aeriene să se întoarcă la nivelurile anterioare crizei”.
Operatorii aerieni care vor rămâne s-ar putea să facă schimbări legate de politicile de economisire de costuri. În cazul Ryanair, Strickland a spus: „Cred că un lucru poate fi garantat: vor face tot ceea ce cred ei că este nevoie pentru a fi profitabili”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro