Cine este tânărul care conduce afacerile Starbucks în România

Autor: Ioana Matei Postat la 23 mai 2017 2172 afişări

Mateusz Sielecki este de aproximativ doi ani regional director al Starbucks pentru România şi Bulgaria, brand operat în regiune de grupul polonez Amrest. Care sunt paşii care l-au adus pe Sielecki în România şi care sunt planurile sale pentru dezvoltarea viitoare a celui mai mare lanţ de cafenele de pe piaţa locală?

Cine este tânărul care conduce afacerile Starbucks în România

Citiţi mai multe astfel de poveşti în catalogul 100 Tineri Manageri de Top, ajuns anul acesta la a 12-a ediţie, care va fi lansat în iunie.


Mateusz Sielecki are o experienţă de peste 11 ani în cadrul AmRest, iar de cinci ani lucrează pentru Starbucks. Polonezul spune că este pasionat de dezvoltare şi creştere, atât pe plan personal, cât şi în afaceri. A avut mai multe funcţii de conducere în cadrul grupului polonez AmRest, unde, printre altele, a fost responsabil de relaţiile cu investitorii, a lucrat şi ca business intelligence manager (2005-2010), dar a condus şi  departamentul de fuziuni şi achiziţii al grupului (2010-2012), funcţie din care s-a asigurat că AmRest îşi îndeplineşte obiectivele de creştere anuală de 20% prin fuziuni şi achiziţii.

n ultimii ani, a susţinut dezvoltarea Starbucks în Europa Centrală şi de Est (din 2012, până în mai 2015 a fost district manager pentru lanţul de cafenele Starbucks), iar din 2015 conduce operaţiunile Starbucks în România şi Bulgaria.

După ce a studiat managementul financiar în Polonia, şi-a spus că nu vrea să fie contabil sau consultant fiscal, ci să aibă o altă profesie, astfel că a aplicat pentru un internship în cadrul unei companii de brokeraj de asigurări din Statele Unite ale Americii: ”Am mers la o companie de asigurări şi am participat la internshipuri în mai multe departamente pe parcursul a şase luni; era o societate înfiinţată în Pennsylvania şi coopera cu universitatea la care studiam“. La întoarcere în Polonia, în 2005, a  dezvoltat o teorie: ”Aveam convingerea că fiecare politician sau parlamentar, înainte de a fi ales, ar trebui să meargă gratis, pentru şase luni, să lucreze într-o ţară diferită - Europa vestică, SUA, Australia etc., o ţară mai dezvoltată, mai matură, să ia de acolo cele mai bune practici. Cred că prin participarea la un astfel de internship după ce au fost aleşi în ţări precum România sau Polonia i-ar ajuta să crească mai mult, nu doar ca indivizi, ci şi ca politicieni“.

Totodată, la revenirea în ţara de origine ştia că vrea să lucreze într-o companie americană. Pe atunci, una dintre companiile care ofera astfel de oportunităţi în Polonia era AmRest. Sielecki povesteşte că americanul Henry McGovern, unul dintre fondatorii companiei, avea 23 de ani când a venit în Polonia şi Ungaria, încercând să investească în imobiliare. n 1993, el a concluzionat că nu sunt prea multe restaurante în acea parte a lumii; împreună cu partenerul său de afaceri Donald Kendall jr., fiul preşedintelui de la vremea aceea al PepsiCo, Pizza Hut şi KFC, au deschis un astfel de restaurant. Partenerul său i-a dat un telefon tatălui, i-au spus că era o oportunitate să investească atunci în Europa Centrală şi de Est, iar Kendall Sr. le-a acordat un împrumut. Au cumpărat o clădire veche din Varşovia şi au deschis un prim restaurant acolo; 10 ani mai târziu, au vândut-o pentru o avere. ”Aşa a început filosofia potrivit căreia totul este posibil“, un motto al grupului polonez, potrivit lui Sielecki. Chiar dacă este american, fondatorul companiei îi învaţă pe oameni în poloneză că totul este posibil, iar Sielecki povesteşte istoria care se ascunde în spatele acestui motto: ”Istoria expresiei vine de la începutul anilor ’90, când a început să conducă acest restaurant. nainte de a pune bazele companiei, a cumpărat o clădire în piaţa centrală şi voia să aibă câteva telefoane pentru noua companie; nu voia doar un număr de telefon, ci în jur de 25. Când a mers la compania care să ofere serviciile i s-a spus că pot să facă acest lucru, dar va dura în jur de doi-trei ani. Aşteptarea era prea lungă, fiindcă previziona să aibă 100 de locaţii. n cele din urmă au reuşit să instaleze ei telefoanele, în câteva luni“.

Anul trecut, Starbucks a ajuns la 28 de unităţi pe piaţa locală. Potrivit managing directorului Starbucks, piaţa locală de cafea este estimată la 500 de milioane de euro, din care circa un sfert este felia adjudecată de lanţurile de cafenele.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.