Creste expunerea
Creste numarul de expozitii si targuri, creste numarul de clienti si, implicit, cresc si afacerile celor care ataca o piata estimata la 30 de milioane de euro in 2005 - si dominata autoritar, deocamdata, de Romexpo.
Creste numarul de expozitii si targuri, creste numarul de clienti si, implicit, cresc si afacerile celor care ataca o piata estimata la 30 de milioane de euro in 2005 - si dominata autoritar, deocamdata, de Romexpo.
Afacerile cu targuri si expozitii n-au inceput aici dupa caderea comunismului - Romania participa la Expozitia Universala de la Paris acum 139 de ani, iar incepand din 1881, avea chiar o lege (prima de acest tip din istorie) pentru organizarea de expozitii si concursuri pe teme industriale si agricole. In zilele noastre, mai mari sau mai mici, internationale sau locale, targurile si expozitiile isi fac loc pe agendele oamenilor de afaceri - si sunt tot mai multe, pentru ca numarul targurilor a crescut, cel al expozantilor si al vizitatorilor, de asemenea. Iar organizarea unor astfel de evenimente a devenit un business foarte profitabil: liderul de necontestat al pietei de organizare de expozitii, Romexpo a raportat de exemplu anul trecut un profit brut de 6,25 mil. euro, la venituri de 16,9 mil. euro. Sunt si tot mai multe companii de dimensiuni mici care organizeaza expozitii, activitate care a fost, o buna bucata de timp, apanajul exclusiv al camerelor de comert si industrie sau al societatilor infiintate de acestea, cum ar fi chiar Romexpo. De altfel, Romexpo are dubla calitate de proprietar al celui mai mare centru de expozitii din tara, dar si de organizator al celor mai mari targuri din tara, cum ar fi Construct Expo, TIB sau TIBCO. Totusi, dominatia Romexpo incepe sa paleasca in fata unor companii de talie mult redusa, dar foarte dinamice, care se orienteaza in general catre expozitii specializate sau catre nise neacoperite inca de Romexpo. Organizatorii au insa dezavantajul lipsei de spatii potrivite pentru organizarea de expozitii. Astfel, ei au fie varianta inchirierii pavilioanelor Romexpo, fie trebuie sa caute alte locatii, care insa nu au fost gandite pentru organizarea de targuri - Sala Palatului sau Sala Polivalenta din Bucuresti ar fi doua exemple.
In restul tarii, complexurile expozitionale aproape ca lipsesc cu desavarsire. ABplus events, o firma fondata in urma cu zece ani la Iasi, a organizat saptamana trecuta primele sale expo-conferinte in Capitala. Desfasurate sub brandul CAMEX, cele doua evenimente de nisa au avut loc in complexul Prisma din Corbeanca, la 20 km in nordul Bucurestiului.
"Am ales Prisma, pentru ca spatiul este potrivit, avem trafic bun, spatii de parcare suficiente", a explicat Florin Mindirigiu, director general al ABplus. El spune ca nici nu a incercat sa negocieze inchirierea spatiilor de la Romexpo. Evenimentele CAMEX sunt specializate pe piata de constructii, pe anumite nise, iar ABplus a mai organizat expozitii in alte mari orase din tara. Compania detinea anul trecut, potrivit propriilor estimari, o cota de aproximativ 34% din totalul metrilor patrati vanduti in expozitiile de constructii din Romania. Tot in domeniul constructiilor, Romexpo a organizat ani la rand cel mai mare targ din Romania, Construct Expo, care a fost divizat anul acesta in doua expozitii - una dedicata antreprenorilor si alta publicului larg - si datorita cererii mari din partea expozantilor, coroborata cu spatiul limitat din complexul Romexpo. Mindirigiu sustine insa ca expozitiile ABplus nu concureaza cu Construct Expo, ci sunt complementare.
"Nu am intrat in Bucuresti pentru a concura cu Romexpo, ci pentru ca piata o cerea", a spus directorul firmei. Piata organizarii de conferinte este estimata de Florin Mindirigiu la circa 30 mil. euro in 2005. Pentru acest an, el mizeaza pe o crestere spectaculoasa, de pana la 50%. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 1,4 mil. euro si preconizeaza pentru 2006 un nivel de 2,2 mil. euro. Reprezentantii Romexpo sunt mai prudenti. "Nu pot vorbi despre ce se intampla la altii, dar noi estimam ca vom inregistra in acest an o crestere de 7-8%", a spus pentru BUSINESS Magazin George Cojocaru, presedinte si director general al Romexpo.
Pentru anii urmatori estimarile sunt mai optimiste, avand in vedere preconizata aderare la UE, dar nici obstacolele nu sunt de neglijat. "Piata este in dezvoltare accelerata", spune Mindirigiu. "Vom avea mai multi clienti in 2007, piata creste, pentru ca si economia creste", sustine si Cojocaru. Lipsa spatiilor in care sa se desfasoare asemenea evenimente este insa principala piedica de care se lovesc organizatorii.
"Toata lumea spune ca in Bucuresti nu prea sunt alte variante in afara de Romexpo. In tara, situatia este si mai tragica, pentru ca nu exista spatii de dimensiuni mari, cu putine exceptii", spune directorul ABplus. Poate tocmai de aceea Romexpo se pregateste sa-si extinda capacitatea expozitionala. "Anul viitor vom incepe lucrarile pentru extinderea cu inca 14.000 mp", spune Cojocaru. In prezent, Romexpo are 42 de pavilioane, cu o suprafata de peste 50.000 mp.
Lucrurile incep sa se miste si in tara. Al doilea pavilion expozitional ca marime din tara, dupa Romexpo, ar putea fi construit la Constanta, potrivit unui proiect al Camerei de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta si Primariei orasului Ovidiu. Pavilionul va fi construit pe malul lacului Siutghiol pe o suprafata de 10.000 mp, costurile constructiei fiind estimate la circa 3 mil. euro. Iar dezvoltarea pietei de organizare - si a micilor jucatori - va continua. Iar firmele de profil se pregatesc pentru intrarea jucatorilor internationali. Cum? Iesind la randul lor in strainatate. Dupa Chisinau, ABplus vrea sa intre si pe pietele din Bulgaria si Ucraina.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro