Cum se acordă zile libere pentru părinţi pe durata suspendării cursurilor sau şcolii online?
Părinţii care trebuie să supravegheze copiii în cazul în care cursurile sunt suspendate pot beneficia de zile libere plătite, scrie într-un articol Irina Marinescu, Director PwC România.
Recent, prin Ordonanţa 110/2021, Guvernul a reglementat că pentru anul şcolar în curs se acordă acelaşi tip de sprijin pentru părinţi cu cel care a fost în vigoare anul trecut, în contextul pandemiei. Însă pe durata vacanţelor şcolare, măsura nu se aplică.
Cine şi în ce condiţii beneficiază de zile libere?
Zilele libere se acordă obligatoriu de către angajator numai unuia dintre părinţi, în cazul familiilor care au copii mai mici de 12 ani sau copii cu dizabilităţi de până la 26 de ani înscrişi într-o unitate de învăţământ sau într-o unitate de educaţie timpurie antepreşcolară. Pentru a putea fi acordate zile libere, locul de muncă ocupat de părinte trebuie să nu permită munca la domiciliu sau telemunca.
De asemenea, beneficiază de zile libere şi părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neşcolarizat şi părintele care are în îngrijire un adult cu grad de handicap grav care beneficiază de servicii de zi, a căror activitate a fost limitată sau suspendată ca urmare a răspândirii coronavirusului.
Pe de altă parte, nu beneficiază de zile libere părintele care se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii: este în concediu pentru creşterea copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflaţi în întreţinere, este în concediu fără plată sau de odihnă, are raportul de muncă suspendat ca urmare a întreruperii temporare a activităţii angajatorului şi nu realizează venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal.
Zilele libere se acordă de la data depunerii cererii de către părinte la angajator, dar nu mai devreme de data la care se decide limitarea sau suspendarea activităţilor didactice. Cererea va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, o copie a certificatului de naştere al copilului sau a documentului care atestă calitatea de părinte şi, dacă e cazul, o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului/adultului în vârstă de până la 26 de ani.
Pentru decontarea sumelor aferente indemnizaţiei, angajatorul depune cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene/a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea angajatorul sau sucursala sau punctul de lucru al acestuia; cererea va fi însoţită de documente justificative privind îndeplinirea condiţiilor de decontare a indemnizaţiei. Cererile se transmit în cel mult 30 de zile de la efectuarea plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente indemnizaţiei. Decontarea se face în termen de 30 zile lucrătoare de la data înregistrării documentelor.
Neacordarea de zile libere de către angajator conform prevederilor Ordonanţei 110/2021 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă între 1.000 şi 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care se refuză acordarea zilelor libere, fără a depăşi valoarea cumulată de 20.000 lei. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se efectuează de către inspectorii de muncă.
Care este cuantumul indemnizaţiei?
Indemnizaţia pentru zilele libere este de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum şi plăţii contribuţiei asiguratorii pentru muncă.
Persoanele fizice care beneficiază de indemnizaţia aferentă zilelor libere conform Ordonanţei 110/2021 nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizaţiilor, pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private.
Condiţii speciale
Angajaţii sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională şi personalul din unităţile sanitare publice beneficiază de zilele libere numai cu aprobarea angajatorului. În situaţia în care angajatorul nu aprobă cererea de acordare a zilelor libere, părintele are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de bază/salariul de funcţie/solda de funcţie corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, corespunzător numărului de zile lucrătoare. Acest drept este condiţionat de respectarea de către celălalt părinte a prevederilor privind telemunca sau dacă nu beneficiază deja de zile libere.
În cazul în care ambii părinţi sunt angajaţi în domeniile menţionate mai sus, poate beneficia doar unul dintre ei de o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro