De la furcă la furculiţă: trebuie să închidem cercul producţiei agricole, să pornim de la materia primă şi să ajungem cu produsul direct pe raft, la consumator
Digitalizarea sectorului agricol, adoptarea unor tehnologii noi şi încheierea unor parteneriate cu jucătorii din domeniu, dar şi cu instituţiile de creditare reprezintă principalele direcţii pentru dezvoltarea agriculturii, o ramură cheie a economiei locale.
♦ Trendul în rândul consumatorilor de a alege bunuri agro-alimentare „made in Ro“ în detrimentul celor din import s-a accentuat în timpul perioadei de izolare, iar producătorii agricoli români ar trebui să creioneze planuri pentru investiţii în creşterea capacităţilor şi chiar în unităţi noi de procesare ♦ Integrarea lanţului de producţie ar însemna pentru consumator accesul rapid la bunuri proaspete ♦ Totodată, printr-un lanţ scurt de producţie se poate reduce considerabil riscul apariţiei de întreruperi sau probleme care în final se traduc prin absenţa de la raft a bunurilor alimentare vitale în vremuri de boom şi de criză totodată.
Digitalizarea sectorului agricol, adoptarea unor tehnologii noi şi încheierea unor parteneriate cu jucătorii din domeniu, dar şi cu instituţiile de creditare reprezintă principalele direcţii pentru dezvoltarea agriculturii, o ramură cheie a economiei locale. Aceasta este una dintre concluziile transmise de mai mulţi antreprenori, bancheri şi reprezentanţi ai unor fonduri de finanţare şi de garantare în cadrul videoconferinţei „Importanţa parteneriatelor în business. Dezvoltarea companiilor agro şi micro prin cooperare şi colaborare“, organizată ieri, 23 iunie, de ZF în parteneriat cu Patria Bank.
„Se remarcă o deschidere mult mai mare a agricultorilor către soluţii care presupun monitorizarea culturilor cu sonde, cu drone. Sunt multe idei în zona aceasta şi ne aşteptăm la o adopţie tot mai mare pe acest palier, pentru că tehnologia devine tot mai importantă în agricultură“, a transmis Codruţ Nicolau, director general adjunct pe divizia comercială în cadrul Patria Bank.
De altfel, Marius Chiric, antreprenorul care administrează prin Landteknic M & N peste 700 de hectare de teren agricol în judeţul Bacău, consideră că tehnologia şi digitalizarea vor deveni tot mai importante în dezvoltarea businesurilor din domeniul agricol, iar odată cu generaţiile noi de antreprenori acest trend va creşte.
Totodată, Alina Toma, preşedinte şi director general al Fondului de Garantare a Creditului Rural (FGCR), consideră că sectorul agricol este vital pentru economie, iar producţia agricolă primară ar trebui să ajungă „de la furcă la furculiţă“.
„În ultimii 2-3 ani s-a încurajat foarte mult asocierea, astfel încât să crească puterea de negociere. Ar trebui să consumăm întâi produsele locale. Retailerii au nişte condiţii de transport, de depozitare, de asigurare a fluxului, pe care producătorii locali doar prin asociere le pot realiza“, afirmă Alina Toma.
Cu toate acestea, BioFresh Banat, un start-up care a pornit de la ideea de a aduce pe piaţă produse bio 100% în partea de vest a ţării şi de a readuce gustul legumelor proaspete, este prezent în toate marile reţele de retail modern din România încă din primul an de activitate, spune Nicoleta Cioca, cofondatoare a businessului. Antreprenoarea adaugă că în prezent consumatorul român se uită în continuare la preţ şi trebuie educat să caute în piaţă produsul românesc, „să caute un produs sănătos, la preţ competitiv, în cantităţi pe care le foloseşte“.
Totodată, ea crede că micii antreprenori trebuie să fie proactivi şi să meargă să bată la uşa retailerilor. „Chiar dacă ai un produs gustos, eşti un jucător mic şi trebuie să mergem să batem la uşa celor mari.“
Agricultura românească are un potenţial de creştere uriaş, însă e nevoie de creşterea productivităţii jucătorilor activi în domeniu, iar acest lucru se poate întâmpla doar prin investiţii masive şi prin asigurarea finanţării, deci prin parteneriate între toţi actorii economici.
„Avem un potenţial major, pentru că la dimensiunea suprafeţei agricole suntem pe locul 6 în UE, însă productivitatea la hectar este mică, influenţată de multe aspecte. Lipsa irigaţiilor şi gradul redus de tehnologizare, mult sub media europeană, sunt probleme ale agriculturii româneşti“, a subliniat Daniela Iliescu, CEO & board member al Patria Bank.
Ea consideră că este nevoie de măsuri publice şi private pentru a dezvolta sectorul agricol, precizând că băncile au apetit de finanţare şi crează produse specifice activităţii şi nevoilor clienţilor.
Agricultura în cifre
♦ Fondul European de Investiţii, care gestionează programul pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Inovare Socială (EaSI), prin care se doreşte creşterea disponibilităţii şi accesabilităţii microfinanţării va mări plafonul existent cu 300 mil. lei cu Patria Bank.
♦ Patria Bank deţine 7% ca număr de clienţi în cota de piaţă a afacerilor micro şi 9% ca număr de clienţi în cotă de piaţă a afacerilor agricole.
♦ Fondul de Garantare a Creditului Rural, în cei 26 de ani de activitate, a garantat 11 mld. lei aferenţi unui volum de credite de peste 16 mld. lei.
♦ Grupul Patria a acordat credite de peste 70 mil. lei cu garantare FGCR şi de peste 100 mil. lei în parteneriat cu APIA.
♦ Productivitatea medie la hectar a crescut faţă de acum un deceniu. Dacă în 2008-2009 media la grâu era de 2-3 t/ha, acum este de 5 t/ha.
♦ Numărul fermierilor este în scădere cu circa 15-20.000 în fiecare an, însă sunt cu 3.000 mai mulţi tineri (18-45 de ani) care au pariat pe agricultură în ultimul an faţă de anul precedent.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro