Dimo Stefanov, CEO, Tavex România: Fotbalul şi mediul de business au multe în comun. Ambele se bazează pe muncă în echipă, strategie şi luarea rapidă a deciziilor

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 21 martie 2025 18 afişări

Munca în echipă, disciplina, consecvenţa şi păstrarea calmului în situaţiile tensionate sunt esenţiale deopotrivă pe terenul de fotbal dar şi în lumea afacerilor, spune Dimo Stefanov, CEO al Tavex România, companie care comercializează lingouri şi monede din aur ca investiţie.

 

Atât în fotbal, cât şi în afaceri, dedicarea este cea care face diferenţa dintre învingători şi restul”, spune executivul, care povesteşte că s-a alăturat grupului Tavex în Sofia, Bulgaria, în noiembrie 2013. Şase ani mai târziu, odată cu intrarea companiei pe piaţa din România, a preluat poziţia de CEO al filialei de pe piaţa locală. De atunci, sub conducerea sa, compania a deschis patru birouri în România – trei în Bucureşti şi unul în Cluj-Napoca. Dimo Stefanov este absolvent al Universităţii de Economie Naţională şi Mondială din Sofia, unde a obţinut o diplomă de licenţă în Finanţe, urmată de un master în Finanţe Internaţionale.

Anul trecut, Tavex România a încheiat cu o cifră de afaceri de 35 de milioane de euro, iar cantitatea totală de aur vândută a crescut cu 25%, ajungând la 450 kg – cu 100 kg mai mult decât în 2023.

Creşterea semnificativă a preţului lingourilor de aur în 2024 a atras un număr mai mare de investitori, ceea ce a dus la o creştere de 20% a numărului de clienţi noi comparativ cu anul precedent. „Rezultatele financiare din 2024 reflectă un interes în creştere pentru aurul de investiţii, care devine tot mai atractiv pentru investitori, indiferent de nivelul lor de experienţă”, spune CEO-ul Tavex România. Tot el adaugă că lingourile de aur au rămas alegerea principală a investitorilor, reprezentând 80% din totalul vânzărilor, în timp ce monedele de aur au avut o pondere de 20%.

Profilul investitorului rămâne divers, însă peste 80% dintre cumpărători sunt investitori individuali, iar unele companii au început să îşi păstreze profiturile în aur. Cel mai popular produs cumpărat în 2024 a fost lingoul de aur Valcambi de 10 grame, urmat de lingoul de 1 gram marca Tavex, despre care Dimo Stefanov spune că este apreciat pentru preţul competitiv şi lichiditatea ridicată.

Tavex este un business care a luat naştere în urmă cu 30 de ani în Estonia, iar ulterior s-a extins în nordul Europei, în Suedia, Norvegia, şi mai departe în zona balcanică; în prezent, compania are activităţi în 13 ţări, având peste 2 milioane de clienţi anual, conform informaţiilor de pe site-ul companiei. În ultimii zece ani, compania a vândut peste 50 de tone de aur, conform aceleiaşi surse. În România, primul sediu a fost deschis la finalul anului 2019, în mallul AFI Cotroceni.

Clienţii pot face achiziţii atât fizic, din spaţiile aflate din malluri, fie online. Cei din online reprezintă o pondere mai mare, dar în final există cel puţin o interacţiune fizică şi cu aceştia. Portofoliul Tavex include lingouri între 1 şi 100 de grame, şi monede din aur şi argint. Există însă şi clienţi care vor să cumpere lingouri mai mari, astfel că Tavex are şi asemenea produse.

Ce hobby ai şi cât timp îi dedici? Când şi cum a început interesul pentru această zonă?

Îmi place fotbalul, este o pasiune pe care o am încă din copilărie, când jucam cu prietenii după şcoală. Acum, chiar dacă am un program încărcat, încerc să joc măcar o dată pe săptămână. Pe lângă faptul că mă menţine activ, mă ajută şi să-mi limpezesc mintea.

Ce corespondenţe există între acest hobby / sport şi afaceri?

Fotbalul şi mediul de business au multe în comun. Ambele se bazează pe muncă în echipă, strategie şi luarea rapidă a deciziilor. Trebuie să ştii când să pasezi, când să rişti şi cum să colaborezi cu ceilalţi pentru a câştiga. La fel şi în business: succesul vine dintr-un stil bun de conducere, planificare inteligentă şi încredere în echipa ta.

Este practicarea unui hobby benefică pentru relaţiile de afaceri / pentru afacere?

Absolut. Să joci fotbal cu colegii, partenerii sau prietenii e o metodă excelentă de a construi relaţii dincolo de mediul de lucru. Creează încredere, întăreşte relaţiile de prietenie şi, implicit, ajută în afaceri. În plus, sportul scoate la iveală adevărata personalitate a oamenilor, aşa că ajungi să-i cunoşti mai bine.

Ce beneficii are hobby-ul pentru dvs.?

Practicarea fotbalului îmi aduce o mulţime de beneficii, mă ajută să mă menţin în formă, să gestionez stresul şi să-mi resetez mentalul. După un meci, mă simt mai energic şi pregătit să fac faţă provocărilor de la muncă. În plus, fotbalul mă învaţă răbdare şi rezilienţă – uneori pierzi, dar important este să înveţi din experienţă, să te adaptezi şi să revii mai puternic.

Există reguli aplicabile în hobby şi în afaceri? Dacă da, care?

Da, cu siguranţă! Sunt câteva principii de bază care se regăsesc atât în sport, cât şi în afaceri. În primul rând, munca în echipă este esenţială – nu poţi câştiga singur, ai nevoie de sprijinul colegilor şi de o bună coordonare. Apoi, disciplina şi consecvenţa sunt cheia performanţei – fie că este vorba despre antrenamente regulate sau despre strategii de afaceri, rezultatele vin doar prin muncă susţinută. Nu în ultimul rând, trebuie să rămâi calm sub presiune, asta face diferenţa. Pe teren, trebuie să iei decizii rapide fără să te laşi copleşit de emoţii, la fel cum în afaceri trebuie să gestionezi momente dificile fără să îţi pierzi claritatea gândirii.

Care sunt regulile obligatorii în sport / hobby şi afaceri?

Una dintre cele mai importante reguli, valabilă atât în sport, cât şi în afaceri, este respectul – faţă de coechipieri, adversari, angajaţi, competitori sau clienţi. De asemenea, e important să dai mereu tot ce ai mai bun. Atât în fotbal, cât şi în afaceri, dedicarea este cea care face diferenţa dintre învingători şi restul.

Ce tip de sport / hobby nu aţi practica niciodată? De ce?

Respect toate sporturile şi pasiunile oamenilor, dar cred că aş evita sporturile extreme, cum ar fi paraşutismul sau base jumpingul. 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.